Аймар де Ленкесан: Първо пускаме продуктите си в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Аймар де Ленкесан: Първо пускаме продуктите си в България

Аймар де Ленкесан: Първо пускаме продуктите си в България

Вицепрезидентът на Lenovo пред в. "Капитал"

8642 прочитания

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Профил

Аймар де Ленкесан се присъедини към Lenovo в края на 2013 г. Той е президент за ЕМЕА (Eвропа, Близък изток и Африка) и старши вицепрезидент на цялата китайска компания. Има голям професионален опит в техонологичната индустрия - бил е вицепрезидент на Acer и изпълнителен директор на Packard Bell. Преди това прекарва повече от 20 години в САЩ, където е работил в  компании като Softbank, Ziff-Davis и Tandon и различни стартъпи.

Lenovo отчита сериозен растеж на продажбите както при компютрите, така и при таблетите в цял свят. На какво се дължи този ръст, при положение че много от  останалите играчи на пазара в момента изпитват затруднения?

   -Да, значимо постижение е, защото компанията през последните 22 поредни тримесечия отчита само растеж. И докато ние растем, през това време РС пазарът се свива. Така печелим  пазарен дял. Нищо не е случайно, защото в противен случай щяхме да отчетем ръст само през  едно, две или три тримесечия. Но стабилният ръст показва, че компанията прави нещо правилно. Според мен това е комбинация от няколко фактора. Ще започнa с фактора, който  отделя добрите от отличните компании – културата им. Малко изненадващо е, защото повечето хора се чудят какво общо има културата с продажбите. Защото стратегия лесно се прави – има достатъчно умни хора, които да начертаят успешна стратегия, или може да наемем консултанти  за тази цел. Истински трудната част е да можеш да изпълниш добре тази стратегия. Много компании се провалят именно по този параграф. Това е силната страна на Lenovo: имаме култура по изпълнението на задачите, която се простира от най-ниско до най- високо ниво. Независимо в коя държава са служителите – те се стремят да постигнат зададените цели максимално бързо и ефективно. Насърчаваме отделните звена сами да си поставят целите, които искат да постигнат. Това е култура за поставяне на целите от долу нагоре, а не както е обикновено - от върха надолу. Втората причина е, че в момента се гледа на PC индустрията като на стока. Производството се прехвърля на подизпълнители - компании в Китай или Тайван. Те нямат стимули да иновират, защото колкото по-стандартизирани са технологиите, толкова повече пари правят. Докато Lenovо разчита на собствено производство. Запазихме заводите си, а покрай тях и инженерните екипи, които развиват продуктите и технологиите. Традицията на развойната дейност в компанията е много силна. Да вземем например хибридния лаптоп Yoga – той разполага със специални панти, които да позволят обръщането на панела на екрана на 360 градуса. На пръв поглед това е прост механизъм, който обаче изисква инженерни усилия, за да се разработи и да е успешен. Така че иновацията може да бъде механична или електронна. Независимо от вида й разполагаме с екипи, които правят два типа развойна дейност – първата е повече концептуална. В повечето случаи от десет концепции едва една може да стигне до крайния потребител. Другият вид са приложните иновации – например има екипи, които се опитват да подобрят работата и дизайна на лаптопите.

Това за мен са двете основни причини Lenovo да върви силно напред. Защото при технологиите може да мислите, че продуктът се е превърнал в проста стока, но потребителите са умни. В ерата на интернет трудно може да заблудите крайния клиент, като му предлагате стока, която да не е в крак с технологичните тенденции и не е иновативна. Историята е пълна с технологични компании, които са имали огромни пазарни дялове, но проспиват няколко иновации и изведнъж изчезват от пазара. Затова мисля, че двата фактора – култура и иновации, са ключови за развитието на компанията.   

Колко време ви отнема да развиете дадена иновация? Защото ако слушате непрекъснато потребителите, може никога да не успеете да завършите даден проект?

Това донякъде е вярно – защото, от една страна, искате да знаете какво искат потребителите. От друга, в света на технологиите и иновациите те не винаги знаят точно какво искат. Ако попитате потребителите какво желаят да имат след година, ще разберете някои тенденции. Но ако искате да разберете тенденциите в технологиите, то тогава инженерите са по-наясно. Затова в някаква степен трябва да залагате коя технология ще се хареса и коя не. Трябва да започнете да разбирате кой продукт има шанс да се продава и как технологията ще ви даде конкурентно предимство.

Каква е стратегията на Lenovo в региона през следващата година? Какви са плановете за развитието на марката в Европа?

В момента растем с много бързи темпове. През изминалото тримесечие отчитаме 50% ръст, а в трите месеца преди тях - 37%. Откъде идва това силно представяне? От една страна, от географското разширяване, което предприехме. В момента зоната, която покривам (EMEA), има 140 държави и продаваме в 120 от тях. Остават ни още около 20, за да обхванем всички. Но по-важното е, че продължаваме да отчитаме ръст в сегашните си пазари. След това трябва да разгледаме ситуацията по продукт или сегмент. Ако вземем за пример България по продукти – неотдавна пуснахме на пазара линията ни смартфони и имаме голям потенциал за ръст в тази област. В различните сегменти участваме на пазара за крайни потребители, за бизнес клиенти и т.н. Разглеждаме всички тези области и така решаваме къде да се фокусираме и инвестираме, за да постигнем добри резултати и пазарни дялове. В хардуерния бизнес трябва да имате двуцифрен пазарен дял. Ако не го постигнете, е много трудно да оцелеете в дългосрочен план.   

Работили сте за други големи технологични компании преди Lenovo – Acer, Packard Bell и др. Каква е разликата в културата и начина на работа в китайския гигант?

Не мога да говоря от името на абсолютно всички останали производители, защото съм работил  само в няколко. Мисля, че това, което Lenovo прави отлично, е да съгласува и прокламира културата си на всички нива в структурата на компанията. Мога да ви дам пример – в Украйна имаме малък екип и всички от тях искат да победят като екип. Ако сте на вечеря с тях, веднага ще разберете, че са сплотен екип. Мислят и действат заедно. Постигнаха рекорден пазарен дял в смартфоните и след това започна военния конфликт в Украйна. При такава ситуация повечето екипи ще си кажат: има война, трудно е и няма какво да се направи. Но те решиха, че независимо от обстоятелствата ще продължат да се борят и дори увеличиха пазарния дял на Lenovo. Не можеш да си купиш такива качества – всичко е въпрос на характер и дух.

Културата на повечето компании отразява личността и характерите на основателите и мениджърите им. В Lenovo изпълнителният ни директор Ян Юенцин е повлиял значително на сегашната култура в компанията – да я води напред, но в същото време и да го е грижа за нея. Това е много добър баланс.

Данните показват, че пазарният дял на Lenovo в България бързо се увеличава. Има ли някаква разлика спрямо развитието в останалите държави от региона?

Нямам толкова прецизна информация за представянето в околните държави, но в момента България е много динамичен пазар. Очакваме още раздвижване на пазара, особено сега след изборите, защото обикновено хората изчакват да видят какво ще се случи. Отчитаме много силен растеж в страната и сме доволни от резултатите. Всъщност, в България достигнахме първи лидерска позиция на РС пазара спрямо останалите държави в региона, който включва и страни като Гърция, Румъния, Турция, Чехия и Полша. Обикновено тук пускаме първо продуктите си и постигаме високи резултати и съответно дялове в сегментите. Подобна е ситуацията и с таблетите – в България първи достигнахме лидерската позиция в този сегмент в региона.

Как се развива споменатият от вас пазар на таблети в България?

През 2013 г. пазарът за таблети е под 200 хил. бройки, а през тази година очакваме ръст. През първото тримесечие са продадени около 66 хил. бройки, което е повишение от 30-40%. Пазарът тази година в този сегмент трябва да достигне около 250 хил. таблета.

С какво се отличава пазарът в Източна Европа спрямо този в Западна и в Азия? Трябва ли Lenovo да подхожда по много различен начин, за да постигне добри резултати?

 

Интервюто взе Константин Николов

Профил

Аймар де Ленкесан се присъедини към Lenovo в края на 2013 г. Той е президент за ЕМЕА (Eвропа, Близък изток и Африка) и старши вицепрезидент на цялата китайска компания. Има голям професионален опит в техонологичната индустрия - бил е вицепрезидент на Acer и изпълнителен директор на Packard Bell. Преди това прекарва повече от 20 години в САЩ, където е работил в  компании като Softbank, Ziff-Davis и Tandon и различни стартъпи.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Типичните глупости на чантаджия като за събрание на акционерите. Едва ли знае точно какво продава :-)

    Истината: качество като на западна компания, цена като на китайска. Без изгъзици. Това поне за мен е достатъчно да купувам само Леново лаптопи, засега нямам оплаквания.

    Пантите - да, здрави са и го няма клатенето на дисплея, факт. Но това има цена - разгъват се (без Йога) до към 150 градуса. Повечето Тошиби се разгъват на 180. Пълно щастие няма.

    Не че рекламирам, но за мен има три марки - НР, Леново и Тошиба. За лаптопи говорим. Всичко друго е боклук, по мое мнение. Даже не ги пускам в сравненията. НР обаче продават залежала стока, поне в БГ. Тошиба са с малко по-високи цени.

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Забравих - клавиатурите са много добри. Ако им сложат и подсветка - цена няма да имат.

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#1] от "misho73": "Типичните глупости на чантаджия..."

    Всъщност говори доста откровено и естествено. Усеща се контакта с репортера. За сравнение можеш да видиш последното интервю на Веселин Божков от КРС... е, те това е чантаджия. Не стига, че интервюто беше от типа: "Изпратете ми въпросите, ще ви отговоря писмено", ами и все едно четях доклад пред конгрес на БКП отпреди 30 години. Ама само общи приказки: икономическото развитие на страната, този показател, онзи показател, пред нас стои предизвикателството... и прочие. :)
    http://www.capital.bg/specialni_izdaniia/telekomunikacii/2014/10/27/2407292_ne_vodim_voina_s_operatorite/

  • 4
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#1] от "misho73":

    Не знам какви лаптопи купувате на Леново, но цената на тези, които аз ползвам изобщо не е китайска. Също всичките имат подсветка макар, че червената в новите модели леко дразни (предпочитам бяла). Това, което ме дразни е, че както казахте няма пълно щастие. Няма модел от средният или високият клас, който да има абсолютно всичко вътре. Относно телефоните един приятел има някакво Леново и не съм особено впечатлен. Дано след като финализират сделката за Моторола нещата да се пооправят. Иначе съм много доволен от качеството и съм съгласен за Тошиба. От HP обаче изобщо не съм впечатлен. За лаптопи и Асус много ми харесват. А на Ейсър цената им наистина е китайска, но качеството куца.

  • 5
    simon40 avatar :-|
    simon40

    "Защо Lenovo придоби Motorola - заради марката или заради технологиите?

    И за двете. Придобихме Motorola, защото харесваме марката и заради интелектуалния и технологичния й потенциал. От 3500 души в компанията 2000 са инженери. А ние харесваме инженери."

    Последното изречение казва всичко. Този знае какво прави.

  • 6
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Е, пропуснал е да каже, че освен инженери получава достъп и до патенти на Гугъл чрез лицензните им споразумения с Моторола. :)

  • 7
    _tsiki_ avatar :-|
    _tsiki_ (otvratitelen nov sait)

    Незнам какво им харесвате толкова на леново. Имах thinkpad на IBM навремето-страхотна машина, още работи и баба ми го ползва и до ден днешен. Сега съм със служебен леново от t-серията и си личи от 100 километра, че вече е китайски кошник. А не е никак евтин. За смартофоните им е ясно, че са поредните азиатци рекламиращи андройд и рано или късно ще последват сони и самсунг.

  • 8
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    Акциите им растат. 2013 около 15, 2014 вече 20, а сега към 25. Който е бил хитър и е имал куража да си купи, сега може да се радва! И аз имам акции на американската леново груп, ама са ужкимски, за съжаление.

  • 9
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    А, и неща ново. Сега се продават акции само на хонгконгския леново, на американския не се продават. Ако някой от вас е в час, да ми каже защо. Иначе аз купувам и продавам ужкимски акции, сега исках да купя още на американската леново-група, ама не стана.

  • 10
    stg avatar :-|
    stg

    реално Леново продават по скъпо от HP,но и предлагат по добро качество, иначе въпреки спада в качеството предпочитам да доплатя за ДЕЛ


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK