Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Космическият "Хинденбург"

Катастрофата на частния SpaceShipTwo припомни, че частните полети отвъд атмосферата не са толкова лесно начинание

Звездите омайват човека от векове. Този блян продължава и до днес, независимо че човечеството успя да покори близката орбита и да изпрати няколко мисии до Луната. През последните години постепенното оттегляне на великите сили отвори Космоса за частните предприемачи. Но заплаха за всяка космическа програма е една разрушителна катастрофа, особено ако при нея има човешки жертви.

Частните проекти може да съчетават икономическа и техническа ефективност, но все още нямат опита, натрупан от държавните космически агенции. Два са основните бизнес модела в момента: извеждане на товари в околоземна орбита - сателити и продоволствия за Международната космическа станция (МКС), и полети с туристическа цел. Първата ниша за момента сравнително успешно се развива от милиардера, визионер и предприемач Илон Мъск и компанията му SpaceX, докато във втората усилия полага друг негов колега – британецът сър Ричард Брансън с фирмата Virgin Galactic. Всъщност и двете концепции предвиждат в един момент да се ползват едновременно за извеждане на товари и на хора. Просто Мъск дава приоритет на товарите, докато Брансън предпочита да се фокусира първо на туристическата възможност. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
17 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 2
    • + 34

    Учим се от грешките си. И съветските космонавти изгоряха няколко пъти в началните полети, и американската совалка избухна. Брансън заяви за сериозен анализ, нормално за един бизнесмен от неговия мащаб.

    Нередност?
  • 2
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents
    • - 1
    • + 18

    До коментар [#1] от "daskal1":

    Не беше една совалка само...

    Нередност?
  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • + 33

    Кандидатите дето са се отказали след катастрофата не ги разбирам. Вместо да напуснат Земята за половин час, могат само срещу 250 000 долара да я напуснат завинаги. :)

    Иначе сериозно. Добре е, че само 3% са се оттеглили. Това показва, че все пак болшинството разумно е оценило възможния риск още преди катастрофата. Защото катастрофи ще има винаги, някой ден десетки ще загинат - то си е така във всеки транспорт, дори и в автобусния.

    Нередност?
  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 13

    До коментар [#2] от "MyTwoCents":

    ОК, съгласен. раздразни ме илюстрацията с "Хинденбург" като един финалем момент, а не етап в развитието на технологията. Може би авторътне знае, но производството на "цепелини" продължава във Фриедрихсхафен на езерото Констанс, при това е търсено заради екологията и практиката - например пренасяне и монтиране на големи мостови сегменти.

    Нередност?
  • 5
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658
    • - 1
    • + 34

    Брансън е светъл пример !
    за бизнесмен !
    за мечтател !
    за професионалист !
    за позитивно мислещ !
    за усмихнат !
    за...

    Нередност?
  • 6
    today avatar :-|
    today
    • - 3
    • + 13

    "Комисията за космически полети (NTSB)"
    Само че NTSB е National Transportation Safety Board и разследват самолетни катастрофи, не са комисия за космически полети. Ако установят нещо нередно издават предписания, които дори не са задължителни за спазване, докато федералната авиационна администрация не ги наложи като правило.

    Нередност?
  • 7
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld
    • - 9
    • + 6

    Да се твърди, че 5 мин. на 100 км височина е полет в космоса, е просто някаква нелепица. Самият технически проект е изключително нефелен, особено в частта с ракетния двигател. Очертава се поне още 4-5г. закъснение и като минимум пълна смяна на концепцията, а най-вероятно фалит преди това. По простата причина, че за криво колело прав път няма. 250К долара може и да не са много пари, но са за 5 - 10 мин. полет. Т'ва си е обикновен атракцион от лунапарк. 40 млн. долара се дават за 8 дневен пълноценен полет на 400 км. височина, на МКС на кораб, който в последните 40г. е доказал надеждността си и за който самата НАСА плаща по 70 млн.

    Нередност?
  • 8
    vassilun avatar :-|
    vassilun
    • - 2
    • + 4

    Пример за това е краят на дирижаблите с катастрофата на "Хинденбург" през 1937 г., която отваря пътя за пътническите самолети.

    Това означава, че дори тази катастрофа има положителен ефект!

    Радостно е, че само 3% са се подвели и са се отказали!

    Сър Ричард Брансън е новатор и съм сигурен, че ще успее, а няма да фалира.

    Нередност?
  • 9
    atcomtatz avatar :-|
    Уточнител
    • - 8
    • + 2

    Капитал, не ни пробутвайте простотии.Никакво сравнение не мож еи да става между американските совалки и Буран-ците.Последните са един сурогат, откраднато нежизнеспособно копие, за чиято поддръжка изобщо не стигаха силите на СССР

    Нередност?
  • 10
    aussie avatar :-P
    aussie
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#7] от "hirschfeld":

    Големите открития (промени) започват с малки стъпки. Може сега да ти изглежда лунапарк но след време ще задмине закърнелите държавни фирми (мозъци). Да не говорим за руснаците които досега нямат много успешни постижения в икономически план. Виж за това те да го направят първи са много добри но след това по отношение на икономически смисъл просто ги забрави :)

    Нередност?
Нов коментар