Космическият "Хинденбург"

Катастрофата на частния SpaceShipTwo припомни, че частните полети отвъд атмосферата не са толкова лесно начинание

Звездите омайват човека от векове. Този блян продължава и до днес, независимо че човечеството успя да покори близката орбита и да изпрати няколко мисии до Луната. През последните години постепенното оттегляне на великите сили отвори Космоса за частните предприемачи. Но заплаха за всяка космическа програма е една разрушителна катастрофа, особено ако при нея има човешки жертви.

Частните проекти може да съчетават икономическа и техническа ефективност, но все още нямат опита, натрупан от държавните космически агенции. Два са основните бизнес модела в момента: извеждане на товари в околоземна орбита - сателити и продоволствия за Международната космическа станция (МКС), и полети с туристическа цел. Първата ниша за момента сравнително успешно се развива от милиардера, визионер и предприемач Илон Мъск и компанията му SpaceX, докато във втората усилия полага друг негов колега – британецът сър Ричард Брансън с фирмата Virgin Galactic. Всъщност и двете концепции предвиждат в един момент да се ползват едновременно за извеждане на товари и на хора. Просто Мъск дава приоритет на товарите, докато Брансън предпочита да се фокусира първо на туристическата възможност. 


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове