Microsoft и безплатният Office
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Microsoft и безплатният Office

Microsoft и безплатният Office

Компанията променя стратегията си за офис софтуера, за да накара по-малко потребители да използват алтернативи като Google Doc

Юлиян Арнаудов
6777 прочитания

© MIKE BLAKE


Американската компания Microsoft направи изненадващ ход и обяви, че ще направи безплатните приложения за своя работен софтуерен пакет Office за мобилни устройства много по-функционални. Преди потребителите можеха само да отварят и четат документи и файлове през безплатните програми за Android и iOS. За да ползват пълните функционалности на софтуера, те трябваше да платят абонамент за облачната услуга Office 365 на компанията от Редмънд. Този модел обаче явно не е привлякъл вниманието на клиентите, което е наложило смяната на подхода.

"Microsoft усеща натиск от всички страни в своето продуктово портфолио", коментира Уес Милер от специализираната фирма по продуктите на компанията Directions on Microsoft, цитиран от списание ComputerWorld. "В действителност те предприемат това действие заради слабия интерес на обикновения потребител към Office 365."

Частична функционалност

Миналия четвъртък компанията обяви, че ще предостави "междинен модел", при който всъщност се изменят възможностите, които потребителите ще получат при използването на безплатните приложения за мобилни устройства. Според новите правила те ще могат да редактират, както и да създават нови документи в популярните програми Word, Excel и PowerPoint. Въведени са доста ограничения във възможностите за редакция, които са оставени за платената версия. Всъщност голяма част от платените функции ще са полезни за таблети с големи екрани и съвместими със стилуси.

Microsoft пусна безплатни версии за Word, Excel и PowerPoint за мобилни устройства през март тази година. В същия ден компанията обяви, че облачната й услуга Office 365 ще бъде налична също за iOS и Android. Софтуерният гигант вече представи отделна версия за Office за таблетите на Apple iPad, които вече разполага с подобна функционалност.

Уловката е, че корпоративните клиенти ще трябва да плащат за приложенията независимо от устройството, за което се ползват. Така, ако някоя компания купи таблети iPad, тя ще трябва да плати и за лицензите за Office, ако иска да ги ползва. По този начин промените по правата за софтуерните приложения важат само за индивидуалните потребители.

Бизнесът начело

Microsoft се опита да привлече хората, като прехвърли своя Office пакет в облака. Новият Office 365 предлага съхранение на документите в интернет и пълна функционалност на програмите срещу 100 долара на година за домашната версия, а за личната - 70 долара. При плащане на лиценза се предоставят и пълните възможности за iPad и мобилни устройства. Този подход обаче не е спечелил достатъчно обикновените потребители, защото те не са възприели добре модела за наемане на услуга вместо купуване на продукт. Поради тази причина основните приходи от Office за Microsoft идват по линия на бизнеса.

"Истината е, че приходите на Office идват основно от корпоративни клиенти", коментира Йан Доусън, анализатор в Jackdaw Research, цитиран от списание ComputerWorld. Microsoft отчете постъпления от 24 млрд. долара за фискалната 2014 г., която приключи в края на третото тримесечие. Едва 3 млрд. долара са дошли от обикновените потребители, което представлява около 13% от общите приходи. В същото време приходите от тях за Office 365 се увеличават с много по-слаб темп, отколкото общите абонаменти. Продажбите са нараснали със само 4% през третото тримесечие на 2014 г., докато самите абонаменти са скочили с 27% през същия период.

Пускането на ограничена мобилна версия се очакваше да промени тенденцията, но липсата на всякакви възможности за редактиране на документи е намалило желанието на потребителите да ги ползват. Освен това са налични и други безплатни приложения, които предоставят повече функции.

"Microsoft сложи прекалено голямо разграничение между безплатната и платената версия. С едната не можеш да правиш нищо, докато с другата можеш всичко", коментира Доусън. Той допълва, че компанията е видяла голямата разлика и е предприела тези действия. Според него Microsoft е достигнал до заключението, че така и така приходите идват основно от корпоративния сегмент, защо да не предоставят повече за обикновените потребители. Това променя изцяло културата на компанията, която винаги е предлагала своите продукти срещу някакво заплащане.

Обезценка на офис програмите

Друг съществен фактор е, че потребителските офис програми значително загубиха своята себестойност. Индивидуалните клиенти могат да използват безплатен софтуер за текстообработка, таблици и презентации както за мобилни устройства, така и за РС. Google Docs е безплатен и предлага доста функционалности на клиентите. Apple също започна да предоставя своят офис пакет iWork без пари от миналата година. Поради тази причина, за да може да остане конкурентоспособен, Microsoft трябваше да предприеме подобна стъпка. Затова и действията на софтуерния гигант изглеждат логични и дори леко закъснели.  

Скритото асо в ръкава

Големият коз, на който разчита Microsoft, са опитите да направи своята офис програма универсална както за потребители, така и за корпоративни клиенти. Софтуер, който да запази висока продуктивност на различни платформи. Затова и някои експерти не разглеждат хода на компанията като слабост или закъснял.

"Това е тяхната мултиплатформена стратегия, не е просто някакъв тактически ход, с който да наваксат на конкуренцията. Те просто я изпълняват и залагат все повече на мобилните и облачните технологии", коментира Патрик Муурхед, анализатор в Moor Insights&Strategy, цитиран от списание ComputerWorld.

Независимо от това действията на софтуерния гигант са продиктувани и от факта да се намали влиянието на алтернативите на Office и тяхното популяризиране.

"Те се опитват да намалят потребителите, които използват решения като Google Doc", коментира Муурхед.

Американската компания Microsoft направи изненадващ ход и обяви, че ще направи безплатните приложения за своя работен софтуерен пакет Office за мобилни устройства много по-функционални. Преди потребителите можеха само да отварят и четат документи и файлове през безплатните програми за Android и iOS. За да ползват пълните функционалности на софтуера, те трябваше да платят абонамент за облачната услуга Office 365 на компанията от Редмънд. Този модел обаче явно не е привлякъл вниманието на клиентите, което е наложило смяната на подхода.

"Microsoft усеща натиск от всички страни в своето продуктово портфолио", коментира Уес Милер от специализираната фирма по продуктите на компанията Directions on Microsoft, цитиран от списание ComputerWorld. "В действителност те предприемат това действие заради слабия интерес на обикновения потребител към Office 365."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    okk04315801 avatar :-|
    okk04315801

    В крайна сметка тези компании в един момент ще загинат, тъй като в глобалното общество не може да очакваш някой да плаща за нещо, което друг ти предоставя безплатно.

  • 2
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Микромеките едва ли ще станат твърде ларж, след като NeoOffice стана платен! Ако все пак им се наложи да клекнат, нищо чудно и да съжаляват, че вместо подразделението за мобилни телефони, не купиха от NOKIA бизнеса с автомобилни гуми и дъскорезницата....

  • 3
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    заради слабия интерес на обикновения потребител към Office 365
    ...
    Абе кой е тоя ненормалник дето ще си качи важни документи в някакъв неизвестен облак, споделян с неизвестно колко служби!
    ДА бе да!

  • 4
    epoc avatar :-|
    epoc

    За мен офис 2013 беше пълно разочарование, затова като анонсираха офис 365 със същият интерфейс, само че онлайн и срещу заплащане, се запитах кой изобщо би платил за това нещо? За да повишат интереса даваха безплатно сторидж и минути за скайп, но на фона на миграцията от hotmail към outlook.com, когато маса народ си загуби мейлите и не можа да възстанови нищо, е напълно разбираемо, че интересът беше слаб.

    Не мисля, че възможностите да редактираш документ от мобилно устройство ще дадат съществен тласък напред - макрософт за мен е загубил масовия потребител и сега трябва да се опитва да си задържи корпоративните клиенти. А това е много трудно, защото става все по-трудно да им се предложи нещо ново - всеки път като прочета поредните новини "10 причини да инсталирате офис/уиндоус" и т.н. виждам колко по-идиотски и по-малко интересни за потребителя стават причините......

  • 5
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Кой пък е такъв мазохист, че да се опитва да редактира и променя документ на мобилно устройство?! Тези неща се случват само в прекрасния свят на рекламните филмчета.

    Бах таз мобилност, бах таз производителност "винаги и навсякъде"...

  • 6
    ildir avatar :-|
    Илиан Димитров

    Много интересно, уж добре написана статия, но ... В нея освен за google docs и ай нещото си нищо не се казва за останалите конкуренти на офис пазара. Някак нито думичка за едни от най-добрите алтернативи LibreOFFICE (на PC) и KingSoft Office (при Android), което ме кара да смятам че преводната статийка е писана имиджово от някой от или платен от Micro$oft. Това пък ме кара да си мисля, че редмъндците изглежда са се поуплашили, че ще изпуснат пак влака (както с таблетите и телефоните). Колкото и да се пънат обаче това е неминуемо, както някой по-горе беше писал защо да им плащам за лакомията и лицензии за всяко нещо
    цитат: "Новият Office 365 предлага съхранение на документите в интернет и пълна функционалност на програмите срещу 100 долара на година за домашната версия, а за личната - 70 долара".
    Хайде стига бе а лиценз за в хола и в тоалетната не щете ли. Заради тази им алчност отдавна преминах на безплатни алтернативи и към статиите за тази фирма проявявам само леко любопитство, та да не пропусна кога точно ще приключат (не че ще е скоро гл....и бол), но все някога ще стане.

  • 7
    ivabel avatar :-|
    ivabel

    Само толкова няма да ги спаси. Голямо разочарование е Office 365 и високата такса, която се иска, за да го ползваш

  • 8
    venimus avatar :-|
    д-р Тошков

    Статията е пълна с неточности относно Офис 365.
    Лиценза за година е $100 но за 5 (пет!) инсталации. Т.е. излиза по $20 на година. Офис 365 няма за цел да кара хората да се прехвърлят в облака, просто има удобен интерфейс за това, като с това можеш да се възползваш от възможностите да се редактират документите от много хора едновременно (включително на живо) или да си ги пазиш там за по-сигурно. Самият офис пакет си е същия като предишните версии, просто си плащаш година за година.

    Относно безплатната редакция, не е нужно да имаш Офис 365, тъй като OneDrive предлага безплатно да редактираш документи онлай през браузъра.

    М$ изобщо не са се стреснали от слабия интерес, всъщност той по никакъв начин не е намалял! Вижте статистиките, всяка година се увеличават потребителите им. Офис пакетът пък им е признат дори от феновете на iOS и Android.

    Та този анализатор цитирания може да си скъса дипломата и да си ляга.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK