Nokia без мобилни телефони, но с таблети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nokia без мобилни телефони, но с таблети

Nokia N1 е първият таблет на компанията с Android.

Nokia без мобилни телефони, но с таблети

Финландската компания обяви амбициозен план за бъдещето си след раздялата с Microsoft

Мартин Дешев
8673 прочитания

Nokia N1 е първият таблет на компанията с Android.

© Nokia


Nokia вече е напълно самостоятелна компания. След като приключи сделката по продажба на бизнеса с мобилни телефони на Microsoft, финландската фирма е свободна сама да избира и чертае пътя си. И не загуби никакво време, за да се възползва от това максимално.

В края на миналата седмица компанията проведе конференция с анализатори, на която представи амбициозните си планове. Тогава изпълнителният директор Раджийв Сури подчерта, че групата не планира да се връща към пазара на мобилни телефони. Той обаче не каза нищо за таблетите. Само няколко дни по-късно Nokia представи първия си таблет с Android, който следва идеята на компанията "да върне бранда в света на потребителите".

Семплият таблет

Късно вечерта в понеделник Nokia публикува снимка на кутия в социалните мрежи и загатна, че подготвя изненада. На следващия ден компанията представи официално Nokia N1. Това е първият й таблет, който използва Android и разчита на интерфейса Nokia Z Launcher, който пък показа по-рано тази година. Основна черта в устройството е търсенето на семпли решения. "N1 има интуитивен интерфейс и подобаващ дизайн. Това е чудесен продукт за феновете на Nokia и всички, които все още на са намерили правилния Android таблет", коментира Себастиан Нистрьом, ръководител на продуктовия отдел в Nokia Technologies.

Устройството има 7.9-инчов дисплей, чиято резолюция е 2048х1536 и прави формата на картината 4:3. Алуминиевият корпус е с дебелина 6.9 мм. N1 използва 4-ядрен процесор Intel Atom, който работи на 2.4 GHz.  На разположение са и 2 GB оперативна памет. Самата операционна система пък е Android Lollipop. Таблетът има два стереоговорителя в долната част на корпуса си. Вградената памет е 32 GB, а батерията е с капацитет 5300 mAh. N1 разполага и с 8 МР камера с автоматично фокусиране на задния панел и 5 МР камера на предния панел.

Интересно решение на компанията е, че ще отдава таблета, компоненти и дизайна му под лиценз. Това означава, че компании ще могат да си платят да произвеждат устройството и ще са изцяло отговорни за дистрибуцията, разпространението и маркетинга. Nokia ще прибира таксата и най-вероятно договорен процент от продажбите. Тази тактика е част от новия план на компанията за бъдещето й. Тя включва и отдаване на лиценз на самия бранд на Nokia.

По силата на споразумението си с Microsoft Nokia не може да използва своя бранд върху смартфони до края на 2016 г. Ограничението за обикновените мобилни телефони пък е 10 години. "Nokia ще използва бранда си в сферите, в които може и в които брандът е познат и има смисъл", коментира Рамзи Хайдамус, президент на Nokia Technologies. Той уточнява, че устройство, което използва лицензите на компанията, но е произведено от трето лице, "ще изглежда и ще се усеща като продукт, който е направен от Nokia". Компанията пък ще се съсредоточи върху разработката на прототипи и концептуални продукти и технологии, които ще демонстрира на клиентите. "Ще обмислим и възможността да доведем продуктите директно до потребителите", казва Хайдамус.

Без мобилни телефони, но с бранд

Изпълнителният директор на Nokia обаче уточнява, че компанията не планира директно навлизане на пазара на мобилни телефони. Това обаче не изключва възможността да отдаде бранда си под лиценз на производител на такива устройства. Подобен намек веднага насочва вниманието към компанията Jolla, която е основана от бивши служители на Nokia точно по време на назряването на проблемите на Nokia и отказа й от платформата MeeGo. Разбира се, компаниите не коментират подобна възможност, но изглежда, че тя не може да бъде изключена.

"Имаме много ценен бранд. Да, неговата стойност се понижава и затова е важно бързо да обърнем тази тенденция", заявява Хайдамус по време на конференцията с анализаторите. Но това не изключва и хардуера. Нистрьом например обяви по време на представянето на N1, че хардуерът е част от културата на N1 и нов опит в този сегмент е неизбежен. "Някои казаха, че Nokia е мъртва. Не могат да бъркат повече", казва Нистрьом и подсказва, че след N1 ще има и други продукти.

Трите основни звена

Разработката и лицензирането на устройства и технологии е само една част от мащабния план на Nokia. Компанията има големи очаквания за пазара на мрежово оборудване за телекоми. Тя предвижда той да продължи да се развива, като конкуренцията да стане по-сериозна заради интерес от нови участници. Nokia предвижда да инвестира в разработката на оборудване, което е базирано на 4G мрежите. Според Сури прогнозите, че до четири години ще започне интеграцията на мрежи от пето поколение, няма да се оправдаят. "Промените в технологиите не идват чак толкова бързо, колкото хората мислят. Но 4G ще съществува за много, много години, като ще осигурява 80% от бюджетите за инфраструктура", коментира Сури. Като конкретни разработки в сферата той посочва умни антени и нови, по-компактни мобилни клетки.

Разбира се, Nokia няма да пренебрегне и 5G, като ще разработва оборудване и за този стандарт, но на по-късен етап. Освен това предвижда да направи опит да вземе участие в интернета на нещата. Очакванията са, че там ще има над 50 млрд. свързани устройства до 2025 г., което създава огромни възможности, коментира Сури. Те могат да включват анализи и платформи за връзка машина - машина. Основна цел на компанията ще бъде отговорният за тези технологии отдел Nokia Networks да бележи ръст, който е малко по-голям от този на пазара.

Третото звено в плана на Nokia е платформата с карти Here. Голяма част от уроците, които компанията научи от другите си отдели, ще бъдат приложени в Here. Главна цел тук е Here да започне да отбелязва ръст на печалбите си. За целта ще се търси развитие на услугите и системата за навигация към автомобили и корпорации. Компанията не планира да създава директен конкурент на Google Maps. Вместо това ще разчита на партньорите си като Yahoo, Microsoft и Amazon да вземат наличния софтуер и да го развият в подобаващ конкурент. Разбира се, Nokia ще им помага с разработки, но не и с директно участие на този пазар.

Nokia вече е напълно самостоятелна компания. След като приключи сделката по продажба на бизнеса с мобилни телефони на Microsoft, финландската фирма е свободна сама да избира и чертае пътя си. И не загуби никакво време, за да се възползва от това максимално.

В края на миналата седмица компанията проведе конференция с анализатори, на която представи амбициозните си планове. Тогава изпълнителният директор Раджийв Сури подчерта, че групата не планира да се връща към пазара на мобилни телефони. Той обаче не каза нищо за таблетите. Само няколко дни по-късно Nokia представи първия си таблет с Android, който следва идеята на компанията "да върне бранда в света на потребителите".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Време бе!

  • 2
    2.5 avatar :-?
    2.5

    "По силата на споразумението си с Microsoft Nokia не може да използва своя бранд върху смартфони до края на 2016 г. Ограничението за обикновените мобилни телефони пък е 10 години.”

    По това време, колко ли народ ще ползва обикновен мобилен телефон?!

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#2] от "2.5":

    Е, то не всичко със сензорен екран е смартфон. Най-малките деца още дълго ще ползват обикновени устройства, като възрастта ще слиза надолу.
    Също служителите от ниските нива в малки и средни фирми, които ползват служебен телефон (например доставчици). На повечето от тях им трябва просто връзка от типа: "Ало, шефе имам проблем."

  • 4
    2.5 avatar :-|
    2.5

    До коментар [#3] от "tamada":

    “На повечето от тях им трябва просто връзка от типа: "Ало, шефе имам проблем."

    Около мен колегите са със служебни телефони и ги ползваха именно в този режим, но напоследък почти не виждам някой да се развява със “слушалка”.

  • 5
    arax avatar :-|
    arax

    Тия са приключили вече. След няколко годинки ще приключат и огризаната ябълка и братята сам и сунг и ще останат само китайски марки и производители....

  • 6
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#4] от "2.5":

    Не стана ясно какво работят колегите ти и дали са им дадени служебни телефони или са се договорили да ползват личните си като служебни.
    Аз говоря за фирмите, които купуват евтини устройства с предплатени карти, просто защото работникът няма нужда от другите функции. Отделно, че евтиният телефон харчи много по-малко ток от смартфона, което си е предимство в поддръжката - примерно на дълъг път.

  • 7
    dedo_uluk avatar :-|
    Бай Благой

    Излиза, че Нокиа са принудени да навлизат в пазари, които са им чужди, и където са много, много закъсняли..

  • 8
    nogica avatar :-P
    nogica

    До коментар [#4] от "2.5":
    възрастните хора и аз като поостарея ще взема една тухличка и някакво таблетче 10-12 инча за да виждам щрифта и зелена слушалка.

  • 9
    nogica avatar :-P
    nogica

    До коментар [#5] от "arax":

    нищо не е приключило,сега започва всичко.По лесно е да познаеш числата от тото2 отколкото накъде ще се развият технологиите и слаботоковата техника

  • 10
    wyg53365051 avatar :-|
    Българофилъ

    "Някои казаха, че Nokia е мъртва. Не могат да бъркат повече"
    Транслейшън левъл 99999

    Майкрософт съсипаха Нокия по много готин начин, надявам се да излезе и филм в близките години по случая. Вкараха си троянския кон, скапаха им телефоните и им взеха бизнеса само че той вече не става за нищо. Жал ми е за Нокия, тъй като беше една от компаниите с остарялото виждане, че трябва да се произвежда продукт, който е здрав и работи. Нещо като Волво преди години с тяхната реклама "Тази кола ще ви надживее". Е, вече няма такива филми...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.