Погрешният завой на Uber
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Погрешният завой на Uber

Много такси компании в цял свят се обявиха срещу липсата на регулации срещу Uber

Погрешният завой на Uber

Скандалите, в които беше забъркана платформата, могат да отблъснат клиенти и инвеститори

8408 прочитания

Много такси компании в цял свят се обявиха срещу липсата на регулации срещу Uber

© reuters


Платформата за намиране на бърз автомобилен превоз Uber рискува да се превърне от любимата рожба на Силициевата долина в злия гений. Поредица от скандали петнят репутацията на компанията и поставят под съмнение доверието в услугата от страна на потребителите, инвеститорите и медиите.

Дебни журналиста!

Поне засега нещата не изглеждат зле за компанията. Uber е абсолютният лидер в бранша - досега е набрала около 1.2 млрд. долара при пазарна оценка на цялата група от 17 млрд. долара и е на път да привлече финансиране за още 1 млрд. долара. Най-големият й конкурент Lyft е оценен на едва 700 млн. долара. Uber оперира в 200 града и 46 държави, докато Lyft предлага услугите си само в САЩ. Въпреки това мениджмънтът на Uber има теми за размисъл. "Мисля, че Uber има от какво да се поучи. Днес компанията е на кръстопътя на Facebook преди няколко години - разраства се много бързо и всички се чудим дали няма да настъпи момент, в който ще си кажат, че трябва да променят много неща", смята Марк Роговски, предприемач от Силициевата долина.

Платформата за намиране на бърз автомобилен превоз Uber рискува да се превърне от любимата рожба на Силициевата долина в злия гений. Поредица от скандали петнят репутацията на компанията и поставят под съмнение доверието в услугата от страна на потребителите, инвеститорите и медиите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    koe47523012 avatar :-|
    WOI

    В Германия Uber са забранени, понеже не отговарят на изискванията за безопасност и понеже компанията отказва да поеме отговорност за злополуки (тъй като шофьорите са на свободен договор), какъвто впрочем беше и случаят с блъснатото семейство в Сан Франциско. Отделно, макар лично неведнъж да съм се ядосвал на неадекватни таксиметрови шофьори, напълно разбирам и техния гняв за това, че те трябва да минават проверки, изпити, лицензиране, патентни данъци и пр., докато Uber-джиите са освободени от подобни задължения. Идеята очевидно има потенциал, но за момента нито Uber се държи като отговорна компания, нито законовата среда е равнопоставена. Докато тези неща се променят, аз отказвам да ги ползвам.

  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Убер са като в България - нещата са добре, докато не станат зле.
    Всички са доволни от ниските цени, ама ако се случи нещо, няма от кого да търсиш отговорност.

  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider

    По грешен път са тръгнали... скоро ще свършат на бунището!

  • 4
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    "....вицепрезидентът на Uber Емил Майкъл предложил компанията да започне да злепоставя журналисти, които я критикуват. "
    Как най-лесно можеш да злепоставиш някого? За часове, ако информацията ти е подредена, на едно място, а не трябва да я набавяш трудно от тук и от там. Да е в базата данни на facebook например. За този user, всичките му чат-протоколи, все ще се намери нещо. Като в "цялото кралско войнство" на р.п.уорън - "човек е заченат в грях и роден в поквара, пътят му минава от смрадливите пелени до вонещия покров" и като така можеш за всекиго да изровиш нещо - за еднин с повече, за друг с по-малко ровене. Та и там джек бърдън рови дълго за пословично честния съдия ъруин и накрая изрови! А в базата данни на социалните мрежи това става за минути! Та затова информацията е най-скъпата стока, особено такава, дето може да постави някого в уязвимо положение. И затова фирма с няколко сървъра има несравнимо по-висока борсова стойност от утвърдени компании със супероборудване, сложни технологии и дългогодишни традиции. Просто сървърите пазят много тайни на много хора и то за вечни времена - ако се наложи, могат да се извадят на бял свят по една или друга форма.

  • 5
    matz avatar :-|
    matz

    До коментар [#2] от "rainbou1":

    Цените никога не са им били ниски. UBER е едно добро начало срещу рекетьорските лицензионни режими, които ограничават хората да правят бизнес и обслужват големите играчи, изграждайки законови и финансови бариери за малкия човек да бъде независим. Нима наличието на лиценз спря пияни таксиметрови шофьори да отнасят автобусни спирки или пешеходци?!?! Нима спира големите играчи в пътническия транспорт да пестят от заплати и осигуровки и шофьорите им да карат по 16 - 18 часа, и то деца.... Да напомням ли конкретните случаи? Дано не сте забравили! Лицензионния режим няма нищо общо с безопасността и неплащането на данъци и осигуровки. Той е просто поредният пирон в ковчега на свободата да правиш бизнес.

  • 6
    elandorr avatar :-|
    Pershing

    Щом някой има възможност да събира информация, под какъвто и да е предлог, по какъвто и да е начин, в един момент с тази информация СЕ злоупотребява неминуемо. Просто колкото е повече информацията, ролкова е по-голямо изкушението ивероятността за злоупотреба.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    gryncharov avatar :-|
    gryncharov

    Аз съм ползвал УБЕР няколко пъти и съм доволен. Цената е 50-60% от цената на такси. Шофьорите карат много спокойно и внимателно. Не се занимавам с кеш, бакшиши, ама нямате ли по-дребни. Т.е от услугата съм много доволен.

    Разбира се, понякога се замислям дали да ползвам УБЕР, защото явно тази компания е пълна с кофти хора, въпросът за отговорността е доста неясен.

    С други думи - тези, които се големите фенове на УБЕР не е лошо да се замислят за проблемите, свързани с фирмата. А който е голям противник пък, моля, да се замисли за добрите страни на тази нова система (да обобщим малко - да не е само УБЕР). Първия коментар разказва за забраната в Германия, но не уточнява една от основните причини за забраната - силното лоби на такситата, които удобно си държат монопол! Аналогично в Германия бяха забранени междуградски автобусни компании, за да може железницата да гуши.

  • 8
    koe47523012 avatar :-|
    WOI

    До коментар [#7] от "gryncharov":

    "Аналогично в Германия бяха забранени междуградски автобусни компании, за да може железницата да гуши."

    В резултат на което милиони хора в Германия всеки ден имат достъп до качествени и бързи железопътни услуги, а по (обществените) магистрали пъплят по-малко пушещи и рушащи ги автобуси. Така че и тази метафорична монета има две страни; laissez-faire дерегулацията също носи вреди (за едни) и ползи (за други).

  • 9
    elandorr avatar :-|
    Pershing

    До коментар [#7] от "gryncharov":
    Аналогично в Германия бяха забранени междуградски автобусни компании, за да може железницата да гуши.

    До коментар [#8] от "WOI":
    В резултат на което милиони хора в Германия всеки ден имат достъп до качествени и бързи железопътни услуги, а по (обществените) магистрали пъплят по-малко пушещи и рушащи ги автобуси.

    А аз бих добавил в отговор на единия коментар и в защита на другия, че затова в България БДЖ е на това положение, въпреки че навсякъде по света ЖП транспорта е един от най-точните, най-бързите, най-сигурните и най-удобни видове транспорт въобще. Разбира се, като казвам ЖП имам предвид и междуградската железница, и метрото. Интересите на големите компании за автобусни и автомобилни товарни превози в България, в крайна сметка задушиха БДЖ. А тя държавата не им помогна много, просто престана да се грижи за своята(нашата обща!) БДЖ.
    Много хора знаят, че в западноевропейските големи градове, не само че не е нужно да имаш автомобил, а дори в повечето случаи е бреме, а тук без личен автомобил не можем(пешеходци и майки с колички слаломират тротоар-шосе-тротоар заради паркирани върху тротоара автомобили, велосипедистите ги газят като вреден дивеч по пътищата или всеки им подсвирква)и всичко това е защото управниците ни вместо да решават проблемите от обществено значение, един от които е и обществения транспорт, уреждат само себе си все едно, че ще живеят вечно....

  • 10
    comandante avatar :-|

    До коментар [#9] от "Pershing":
    Мче такситата нали всички са на газ или метан ?
    Значи са еко и био и с органик шофьорите дето си понамирисват сме си баш по модата !?
    Щом от БДЖ се краде нафта и кондукторите взимат по 1лв на циганите и ги пускат гратис това е държавна политика а не корупция!
    Щом шуранайките на политици държат автобусни превози това не конфликт на интереси а семейни интереси !
    И понеже българия най-малък пазар за каквото и да било така и такситата са си някаква екзотика защото за народа са си скъпи и гледат да ги избягват! При положение ,че полицията е разбрана и пуска почерпили се за какво да се возят на таксита?




Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK