Погрешният завой на Uber

Скандалите, в които беше забъркана платформата, могат да отблъснат клиенти и инвеститори

Много такси компании в цял свят се обявиха срещу липсата на регулации срещу Uber
Много такси компании в цял свят се обявиха срещу липсата на регулации срещу Uber
Много такси компании в цял свят се обявиха срещу липсата на регулации срещу Uber    ©  reuters
Много такси компании в цял свят се обявиха срещу липсата на регулации срещу Uber    ©  reuters

Платформата за намиране на бърз автомобилен превоз Uber рискува да се превърне от любимата рожба на Силициевата долина в злия гений. Поредица от скандали петнят репутацията на компанията и поставят под съмнение доверието в услугата от страна на потребителите, инвеститорите и медиите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    woi avatar :-|
    WOI
    • - 9
    • + 46

    В Германия Uber са забранени, понеже не отговарят на изискванията за безопасност и понеже компанията отказва да поеме отговорност за злополуки (тъй като шофьорите са на свободен договор), какъвто впрочем беше и случаят с блъснатото семейство в Сан Франциско. Отделно, макар лично неведнъж да съм се ядосвал на неадекватни таксиметрови шофьори, напълно разбирам и техния гняв за това, че те трябва да минават проверки, изпити, лицензиране, патентни данъци и пр., докато Uber-джиите са освободени от подобни задължения. Идеята очевидно има потенциал, но за момента нито Uber се държи като отговорна компания, нито законовата среда е равнопоставена. Докато тези неща се променят, аз отказвам да ги ползвам.

    Нередност?
  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1
    • + 34

    Убер са като в България - нещата са добре, докато не станат зле.
    Всички са доволни от ниските цени, ама ако се случи нещо, няма от кого да търсиш отговорност.

    Нередност?
  • 3
    bretschneider avatar :-|
    bretschneider
    • - 4
    • + 7

    По грешен път са тръгнали... скоро ще свършат на бунището!

    Нередност?
  • 4
    sultana avatar :-|
    султана глаушева
    • - 2
    • + 1

    "....вицепрезидентът на Uber Емил Майкъл предложил компанията да започне да злепоставя журналисти, които я критикуват. "
    Как най-лесно можеш да злепоставиш някого? За часове, ако информацията ти е подредена, на едно място, а не трябва да я набавяш трудно от тук и от там. Да е в базата данни на facebook например. За този user, всичките му чат-протоколи, все ще се намери нещо. Като в "цялото кралско войнство" на р.п.уорън - "човек е заченат в грях и роден в поквара, пътят му минава от смрадливите пелени до вонещия покров" и като така можеш за всекиго да изровиш нещо - за еднин с повече, за друг с по-малко ровене. Та и там джек бърдън рови дълго за пословично честния съдия ъруин и накрая изрови! А в базата данни на социалните мрежи това става за минути! Та затова информацията е най-скъпата стока, особено такава, дето може да постави някого в уязвимо положение. И затова фирма с няколко сървъра има несравнимо по-висока борсова стойност от утвърдени компании със супероборудване, сложни технологии и дългогодишни традиции. Просто сървърите пазят много тайни на много хора и то за вечни времена - ако се наложи, могат да се извадят на бял свят по една или друга форма.

    Нередност?
  • 5
    matz avatar :-|
    matz
    • - 5
    • + 29

    До коментар [#2] от "rainbou1":

    Цените никога не са им били ниски. UBER е едно добро начало срещу рекетьорските лицензионни режими, които ограничават хората да правят бизнес и обслужват големите играчи, изграждайки законови и финансови бариери за малкия човек да бъде независим. Нима наличието на лиценз спря пияни таксиметрови шофьори да отнасят автобусни спирки или пешеходци?!?! Нима спира големите играчи в пътническия транспорт да пестят от заплати и осигуровки и шофьорите им да карат по 16 - 18 часа, и то деца.... Да напомням ли конкретните случаи? Дано не сте забравили! Лицензионния режим няма нищо общо с безопасността и неплащането на данъци и осигуровки. Той е просто поредният пирон в ковчега на свободата да правиш бизнес.

    Нередност?
  • 6
    elandorr avatar :-|
    Pershing
    • + 16

    Щом някой има възможност да събира информация, под какъвто и да е предлог, по какъвто и да е начин, в един момент с тази информация СЕ злоупотребява неминуемо. Просто колкото е повече информацията, ролкова е по-голямо изкушението ивероятността за злоупотреба.

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 7
    gryncharov avatar :-|
    gryncharov
    • - 1
    • + 15

    Аз съм ползвал УБЕР няколко пъти и съм доволен. Цената е 50-60% от цената на такси. Шофьорите карат много спокойно и внимателно. Не се занимавам с кеш, бакшиши, ама нямате ли по-дребни. Т.е от услугата съм много доволен.

    Разбира се, понякога се замислям дали да ползвам УБЕР, защото явно тази компания е пълна с кофти хора, въпросът за отговорността е доста неясен.

    С други думи - тези, които се големите фенове на УБЕР не е лошо да се замислят за проблемите, свързани с фирмата. А който е голям противник пък, моля, да се замисли за добрите страни на тази нова система (да обобщим малко - да не е само УБЕР). Първия коментар разказва за забраната в Германия, но не уточнява една от основните причини за забраната - силното лоби на такситата, които удобно си държат монопол! Аналогично в Германия бяха забранени междуградски автобусни компании, за да може железницата да гуши.

    Нередност?
  • 8
    woi avatar :-|
    WOI
    • - 3
    • + 7

    До коментар [#7] от "gryncharov":

    "Аналогично в Германия бяха забранени междуградски автобусни компании, за да може железницата да гуши."

    В резултат на което милиони хора в Германия всеки ден имат достъп до качествени и бързи железопътни услуги, а по (обществените) магистрали пъплят по-малко пушещи и рушащи ги автобуси. Така че и тази метафорична монета има две страни; laissez-faire дерегулацията също носи вреди (за едни) и ползи (за други).

    Нередност?
  • 9
    elandorr avatar :-|
    Pershing
    • - 1
    • + 12

    До коментар [#7] от "gryncharov":
    Аналогично в Германия бяха забранени междуградски автобусни компании, за да може железницата да гуши.

    До коментар [#8] от "WOI":
    В резултат на което милиони хора в Германия всеки ден имат достъп до качествени и бързи железопътни услуги, а по (обществените) магистрали пъплят по-малко пушещи и рушащи ги автобуси.

    А аз бих добавил в отговор на единия коментар и в защита на другия, че затова в България БДЖ е на това положение, въпреки че навсякъде по света ЖП транспорта е един от най-точните, най-бързите, най-сигурните и най-удобни видове транспорт въобще. Разбира се, като казвам ЖП имам предвид и междуградската железница, и метрото. Интересите на големите компании за автобусни и автомобилни товарни превози в България, в крайна сметка задушиха БДЖ. А тя държавата не им помогна много, просто престана да се грижи за своята(нашата обща!) БДЖ.
    Много хора знаят, че в западноевропейските големи градове, не само че не е нужно да имаш автомобил, а дори в повечето случаи е бреме, а тук без личен автомобил не можем(пешеходци и майки с колички слаломират тротоар-шосе-тротоар заради паркирани върху тротоара автомобили, велосипедистите ги газят като вреден дивеч по пътищата или всеки им подсвирква)и всичко това е защото управниците ни вместо да решават проблемите от обществено значение, един от които е и обществения транспорт, уреждат само себе си все едно, че ще живеят вечно....

    Нередност?
  • 10
    comandante avatar :-|

    До коментар [#9] от "Pershing":
    Мче такситата нали всички са на газ или метан ?
    Значи са еко и био и с органик шофьорите дето си понамирисват сме си баш по модата !?
    Щом от БДЖ се краде нафта и кондукторите взимат по 1лв на циганите и ги пускат гратис това е държавна политика а не корупция!
    Щом шуранайките на политици държат автобусни превози това не конфликт на интереси а семейни интереси !
    И понеже българия най-малък пазар за каквото и да било така и такситата са си някаква екзотика защото за народа са си скъпи и гледат да ги избягват! При положение ,че полицията е разбрана и пуска почерпили се за какво да се возят на таксита?



    Нередност?
Нов коментар