Българите не използват смартфоните си пълноценно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българите не използват смартфоните си пълноценно

Дневник

Българите не използват смартфоните си пълноценно

Въпреки че умните телефони стават все по-масови, често възможностите им остават непознати за потребителя, показва проучване на Gemius

Мартин Дешев
15318 прочитания

Дневник

© Георги Кожухаров


Манията по смартфоните от последните години не подмина и българските потребители. Умните телефони продължават да бъдат сред най-желаните покупки от нашенци и тяхното разпространение продължава да се увеличава доста бързо. Въпреки това изглежда, че често потребителите у нас така и не се "запознават" със смартфона си достатъчно добре и много от неговите възможности остават неоползотворени.

Поне такова заключение може да се направи от проучването на Gemius за поведението и навиците на българските интернет потребители по отношение на технологиите. То е направено по поръчка на Samsung и е проведено сред 1000 души на възраст 18-55 г. Те са подбрани на представителен принцип от различните региони на страната и са подредени в структура, която да следва интернет потребителите у нас по пол и възраст от 17 български града. Резултатите от него в известна степен следват международните тенденции от други подобни проучвания, но има и няколко съществени разлики.

По нашенски

Проучване на приложението Hailo например показва, че 40% от британските притежатели на смартфони всъщност не провеждат никакви разговори със своя смартфон. Като цяло разговорите са едва шестата по популярност дейност със смартфон във Великобритания. Този показател спада с една стъпка спрямо подобно проучване през 2012 г. Същевременно провеждането на разговори е най-често използваната функция за 93.7% от българските притежатели на смартфони. На второ място се нарежда сърфирането в интернет, което се използва от 82.1% от собствениците на умни телефони. На трето място пък е будилникът, на който разчитат 66.3% от анкетираните. За сравнение, британците използват смартфоните си за SMS-и, имейл, сърфиране в интернет, будилник и едва тогава за разговори.

Същевременно 75% от участвалите в българското проучване казват, че притежават смартфон, като по този показател се нареждат доста високо. Малко под една трета заявяват, че познават всички възможности на смартфона си и са ги използвали поне веднъж. Близо 38% отговарят, че познават устройството си, но са използвали само някои от функциите му. Една четвърт знаят само най-важните възможности, а 4.9% използват само базовите функции като разговори и SMS. От Gemuis отбелязват, че времето, което българите прекарват със смартфоните си, е изненадващо ниско на фона на тяхната популярност като дял.

Около 13% от анкетираните използват смартфона си под един час на ден, а 40.9% - между един и три часа дневно. Най-активни се оказват мъжете в София, които са на възраст до 30 г., женени са и имат приход над 1000 лв. на месец. Те отделят по над 5 часа на ден за смартфона си. Същевременно използването на приложения е доста слабо, което е в тон с международните тенденции. В случая почти половината от българите са изтеглили между 0 и 5 приложения за последните три месеца.

Най-популярната марка смартфони е Samsung. На второ място е Nokia, на трета позиция се нарежда Apple, следвана от HTC.

Таблети за вкъщи

Потреблението на таблети сред българите се ограничава най-вече до дома. Общо 38% от анкетираните са отговорили, че имат таблет. От тях 76% използват устройството си най-често у дома. Когато един таблет се използва извън пределите на дома, най-често това става по време на екскурзия. Съвсем очаквано най-използваната функция на тези устройства е сърфирането в интернет, следвано от гледането на видео и имейл. Същевременно 32.4% от анкетираните отговарят, че са използвали всички функции на таблета си поне веднъж. Почти същият процент анкетирани познават възможностите на устройството, но не използват всички, а 28.2% разчитат само на най-важните функции. Малко под 10% разчитат на таблета си единствено за сърфиране в интернет и видео.

Ползването на приложения е със сходни пропорции като при смартфоните. Мъжете използват най-вече карти и навигация, прогноза за времето, банкови транзакции и редакция на документи. Жените пък предпочитат да използват таблетите си за четене на книги и списания и слушане на музика по интернет. Най-популярният бранд и тук е Samsung, следван от Lenovo, Apple, Asus и Prestigio. Цели 11.7% от таблетите са друга марка, което се обяснява с голямата популярност на евтините китайски таблети.

Скучаещите умни телевизори

Проучването показва, че умните телевизори постепенно започват да навлизат на пазара. Малко над 30% от анкетираните вече разполагат с такова устройство, а 17.5% предвиждат да си купят в рамките на следващите 12 месеца. И тук най-популярен бранд е Samsung с 40.8% дял, следван от LG с 20.2% и Philips с 19.6%.

Цели 41.3% от потребителите отговарят, че познават всички възможности на умния си телевизор, но са използвали само някои. Една пета използват само най-важните функции, а 8.4% практически не използват умните функции на устройството и гледат само телевизия. Същевременно над 54% от потребителите казват, че умният им телевизор е постоянно свързан с интернет.

Най-популярната "умна функция" всъщност се оказва гледането на YouTube, което е предпочитано от две трети от потребителите. На второ място се нарежда сърфирането в интернет, а на трето място е стриймингът на музика. Интересното в случая е, че умните функции на телевизорите се използват предимно от мъжете. Дамите обръщат повече внимание единствено на здравните и фитнес приложенията, които пък се използват от 3.6% от анкетираните. Най-големите фенове на умните телевизори се оказват мъжете на средна възраст в София, които са женени и имат доходи над 651 лв. на месец.

Най-популярните марки смартфони:

Samsung - 40%

Nokia - 16.6%

Apple - 15.9%

HTC - 13.3%

За какво се използва най-често смартфонът:

Разговори - 93.7%

Сърфиране в интернет - 82.1%

Будилник - 66.3%

Най-популярните марки таблети:

Samsung - 23.9%

Lenovo - 16.9%

Apple - 14%

Asus - 12%

Prestigio - 9.8%

Автор: Капитал
Източник: Gemius

Манията по смартфоните от последните години не подмина и българските потребители. Умните телефони продължават да бъдат сред най-желаните покупки от нашенци и тяхното разпространение продължава да се увеличава доста бързо. Въпреки това изглежда, че често потребителите у нас така и не се "запознават" със смартфона си достатъчно добре и много от неговите възможности остават неоползотворени.

Поне такова заключение може да се направи от проучването на Gemius за поведението и навиците на българските интернет потребители по отношение на технологиите. То е направено по поръчка на Samsung и е проведено сред 1000 души на възраст 18-55 г. Те са подбрани на представителен принцип от различните региони на страната и са подредени в структура, която да следва интернет потребителите у нас по пол и възраст от 17 български града. Резултатите от него в известна степен следват международните тенденции от други подобни проучвания, но има и няколко съществени разлики.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    the_core avatar :-P
    The Core

    Я стига сте се правили на интересни!!!
    Думата "смартфон" идва от умен ТЕЛЕФОН...
    Телефон бе.. телефон!
    Телефонът служи да се вика "ало" по него..
    Ако някой го ползува за нещо друго - по-скоро негов си проблем.
    Цял ден седя пред компютъра, в къщи имам 2 лаптопа и 2 "умни" телевизора!
    По телефона (с 2 сим-карти) викам само "ало..."
    И съм 100% убеден, че така трябва да бъде и така ще бъде!
    Ако "юзърите на смартфони" искат да им окапят носовете от сочене срещу екрана - тяхно дело!
    Приличат ми на зомбита с тамагочита!

  • 2
    dorko avatar :-P
    dorko

    Явно смартфоните са по-смарт от българите.

  • 3
    texaco avatar :-|
    texaco

    Пратете Михайлова да пита в КРС, какво точно означава тая статистика в статията. Да ви обясни той там надълго и широко за пазара за терминиране на едро и за това как той влияе на терминирането на дребно, и защо 2014г. в БГ догонваме нива на цените в Европа от 2008г.
    Да живеят аборигените.

  • 4
    fve avatar :-|
    Федор Езерский

    Много интересно е какви са били въпросите.
    Лично за мен, последното нещо, за което използвам Лумията си, са стандартните разговори :-)
    Много по-често говоря по Вайбър, за хората, които го ползват, и Скайп, където направо си карам с видео-разговори.

    Да кажа само на незапознатите с телефони с ОС - Уиндоус - при Вайбър няма видео, а при Фейсбук-месенджъра няма и глас, за разлика от играчките с ОС Андроид.

    Пичове, незнам как сте вие, ама на мен 5 гигабайта месечен трафик не ми стигат....

  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    операторите продават само смартфони, но не свалят цените на мобилния интернет

  • 6
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    А тук се търсят прости телефони за възрастни хора. Изглежда както винаги - хора се има за всиЧко.

  • 7
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    5 часа на ден ровене в телефон, пък бил и той умен?! WTF?

  • 8
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Не е нужно да сме "най", важното е да си вършим работа с устройствата, които имаме. Познавам доста хора, които ги имат, ама не защото им трябват точно "умни", а защото е модерно, това не го оправдавам. Да не говорим за тенденцията напоследък да се подаряват таблети на 4-5 годишни деца, щото искали - що за безумия са това?!

  • 9
    pilingun avatar :-|
    pilingun

    Това изследване показва само едно: Още сме здрави умствено българите.

  • 10
    Slick avatar :-|
    Slick

    Мен ме подмина. Не мога да робувам на едно устройство, дето е 1000 лева.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK