🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Наука по ноти

От изкуство създаването на музика се превръща в наука за правене на пари

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Казват, че музиката е универсалният език, чрез който можеш да предадеш послание на всеки човек, без значение дали той разбира текста на песента. Музиката несъмнено има силата да събира хората и да ги кара да почувстват почти пълната палитра от емоции. Но това може да важи само тогава, когато тя е създадена "от сърцето" и авторите й са вложили частица от себе си в нея.

Или поне така би казал човек с афинитет към романтиката и изкуството. Поглеждайки към днешните най-популярни жанрове, песни и видеоклипове към тях обаче, виждаме по-различна картина. Музика, изпълнена с откровено сексуални послания, издигане на материалните постижения над ценностите и принципите или пък просто своеобразен рекламен клип, преливащ с "продуктово позициониране". Въпреки (и може би заради) това музиката продължава да записва рекордни приходи. Само през 2013 г. звукозаписните студиа по света са увеличили сметките си с общо 15 млрд. долара, показва статистика на Международната федерация на фонографската индустрия (IFPI), която представлява лейбълите в 57 държави по света. Как се получава това? Отговорът е лесен: Наука.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    luliak avatar :-|
    luliak
    • - 1
    • + 5

    Случаят с премахването на каталога на Тейлър Суифт от Spotify съвсем порядъчно показа, че музикалната индустрия вече тотално се е превърнала в бизнес. Там други интереси не са останали, без значение дали някой изпълнител ще направи готино парче, ако не се продава - кучета го яли.

    Нередност?
  • 4
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286
    • - 1
    • + 8

    Е, от мен не е спечелил нищо този бизнес. :)

    Нередност?
  • 5
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • + 8

    Трите минути продължителност на песните отдавна са престанали да зависят от ограниченията на грамофонните плочи. Тези ограничения са паднали преди повече от 60 години, когато от 78 се слиза на 45 оборота (за синглите) и на 33 1/2 оборота за дългосвирещите плочи. Но още през 60-те години има 7 минутни сингли и на практика много от големите хитове са дълги по 5 и повече минути.

    Обаче не може да се каже, че само грамофоните са ограничили дължината. Ако послушате малко класика ще забележите, че най-популярните мелодии в симфониите, части от балети и оперни арии са дълги именно по няколко минути. Например "Лебедът" на Сен-Санс е 3 минути. Дори цели произведения са комплектувани така. В "Годишните времена" на Вивалди само няколко от частите са по-дълги от 4 мин. Останалите са под 3 и половина. А са писани преди 300 години.

    Освен това от киното се вижда, че временните техническите ограничения не пречат на развитието. Определението за пълнометражен филм е старо и гласи: "Пълнометражно е всичко над 40-45 минути". Сега обаче най-често гледаме филми от по 80-90 мин., а и 120 не са рядкост.

    Всъщност основната причина за утвърждаване на тази дължина при поп музиката са били и продължават да бъдат радиостанциите. Радиото винаги е изисквало динамика - прекъсване за чести информации, реклами, кратки паузи (при talk форматите) и т.н. Това често налага отрязване на дългите интродукции и затова хитовете почти винаги имат "radio edit" миксирана отделно от албумната версия.

    Другата причина е, че поп музиката не е симфония и лесно омръзва. В крайна сметка в една песен има куплет-припев-куплет-припев-соло-два припева и "айде чао!". 1-2 мотива се повтарят постоянно и те просто не могат да продължават дълго.

    То е лесно да се сети човек, че след като популярна музика има от хилядолетия, а музикалната индустрия набира скорост от поне 200 години насам, то грамофонните ограничения, които са продължили само няколко десетилетия не могат да променят трайно нагласите.

    Нередност?
  • 6
    lqs09308325 avatar :-|
    lqs09308325
    • - 1
    • + 13

    Цялата тази статия е клише след клише, все едно а написана от някой 18 годишен недозрял псевдо-интелектуалец който се тюхка за неща които още не е осмилил и доразбрал.

    В историята на музиката ВИНАГИ една голяма част е била правена с цел да и се кефят максимално много хора (или едни определени хора) а не с цел автора да се изразява и да оголва душата си.

    Даже и великите класически композитори са писали някои симфонии най-вече с цел да се харесат на определни богаташи, които са ги спонсорирали и са ги облагодетелствали.

    Още през 14-и век Гуилаум де Машо е писал песни с цел да се харесат на разни богати земевладетели а не защото е изкал да се изкаже човека.

    Шостакович написа 5-тата симфония защото народа, критиците, и правителството не харесаха 4-тата а не защото стила на 5-тата е дошла от дълбините на сърцето му.

    Та като цяло статията е много, много повърхностна и по-скоро бих очаквал такива мисли от дядо ми на масата след 2 ракии а не от вестник към който имам доста респект.

    Нередност?
  • 7
    lqs09308325 avatar :-|
    lqs09308325
    • - 1
    • + 9

    А и трябва да добавя, че в днешно време е много по-лесно някой по-изчанчен, прогресивен, иновативен музикант да си намериа слушатели и фенове.

    Благодарение на YouTube, Songza, и интернета като цяло някой гении от провинцията на Еквадор би могъл да разпространи музиката си по цял свят с един/два клика на мишката, да си намери нишата, и да направи кариера. Преди 40 години същия този най-вероятно би бил умраял депресиран и недоразбран без никой извън селото му да е разбрал, че съществува дори.

    Това, че има много музика правена с цел да се харесва на максимално много купувачи НЕ означава, че няма също така страхотно много иновативна, интересна, сложна музика.

    Просто си отворета очите (и ушите), разходете се из интернета и ще намерите буквално десетки хиляди песни които експериментират по най-различни начини с най-различни инструменти и са изпълнени с истински емоции и послания и тн.

    Нередност?
  • 8
    epoc avatar :-|
    epoc
    • + 2

    Мда, напоследък все по-трудно се намират нормални неща за слушане - всички са се юрнали в мейнстрийма да търсят бързата и голяма печалба.

    Спотифай не помага, с нея даже нещата са по-зле, защото изместват фокуса от това, което обичааш да слушаш към това, което са преценили, че ще е популярно. Тубата е малко по-добре, но там контекстното търсене на гугъл разказва играта.

    Направо усещам как се връщаме отново към локалното сваляне на музика на харддиска.....

    Нередност?
Нов коментар