Европа срещу Google
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европа срещу Google

Според зам.-председателя на ЕК Андрус Ансип интернет търсачките са ключов компонент при изграждането на единния дигитален пазар.

Европа срещу Google

Вероятните антимонополни действия срещу интернет търсачката са част от опитите на Брюксел да излезе на интернет пазара

Юлиян Арнаудов
10244 прочитания

Според зам.-председателя на ЕК Андрус Ансип интернет търсачките са ключов компонент при изграждането на единния дигитален пазар.

© reuters


Представете си, че е изграден огромен язовир, през който минават над 90% от реките и притоците в Европа. Съоръжението ще има значителна сила да манипулира движението на водата и да решава колко и кога да пуска. Явно Европейският съюз започна да си представя по подобен начин и интернет гиганта Google. Особено след като Европейският парламент гласува резолюция, в която се препоръчва да се наложат по-стриктни регулации и да се отдели търсенето онлайн от останалите дигитални бизнеси на американския гигант.

Или казано с по-прости думи – да се раздели Google на две. Едната част да бъде отговорна само за търсенето в глобалната мрежа, а другата - за останалата дейност на компанията. Макар да звучи крайно и за някои наблюдатели дори невъзможно, всъщност решението на ЕП за Google е само частица от стратегията на съюза да се опита да засили позициите си на дигиталния пазар. Сфера, в която Европа изостава през последните години значително и донякъде оправдава прякора си Стария континент.

Засега изглежда малко вероятно Брюксел да предприеме тази крайна мярка и да раздели дейността на Google. Но европейските закани изкарват на повърхността няколко проблема. Първият е, че действително интернет гигантът има голямо влияние върху онлайн икономиката, което се усеща особено силно в Европа. Вторият е, че Брюксел се опитва да взима все по-смели действия срещу големи мултинационални компании в стремеж да разпростре идеята за единен европейски пазар във все повече области. Но в същото време трябва да балансира между пазара и прекалено затегнатите регулации.

Третият е, че в някои сфери - особено в областта на дигиталните технологии, Европа изостава чувствително, което позволява на американските онлайн гиганти да доминират на Стария континент. В същото време опитите на Брюксел да насърчи иновациите и предприемачеството в тази насока или не водят до бързи резултати, или са още в много начална фаза.

Политически наръчник

 

* "Дела, а не думи" – латинска сентенция

Представете си, че е изграден огромен язовир, през който минават над 90% от реките и притоците в Европа. Съоръжението ще има значителна сила да манипулира движението на водата и да решава колко и кога да пуска. Явно Европейският съюз започна да си представя по подобен начин и интернет гиганта Google. Особено след като Европейският парламент гласува резолюция, в която се препоръчва да се наложат по-стриктни регулации и да се отдели търсенето онлайн от останалите дигитални бизнеси на американския гигант.

Или казано с по-прости думи – да се раздели Google на две. Едната част да бъде отговорна само за търсенето в глобалната мрежа, а другата - за останалата дейност на компанията. Макар да звучи крайно и за някои наблюдатели дори невъзможно, всъщност решението на ЕП за Google е само частица от стратегията на съюза да се опита да засили позициите си на дигиталния пазар. Сфера, в която Европа изостава през последните години значително и донякъде оправдава прякора си Стария континент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Просто Европа трябва да инвестира огромни средства в образованието, за да може да създаде база за създаване на конкурентни компании на Гугъл, Фейсбук и т.н. Реално самата Европа направи Гугъл такива, през цялото време тя воюваше с Майкрософт, като си затваряше очите за другите. Сега вече е доста късно и само някакво революционно откритие може да промени положението. Да не говорим, че големите просто купуват конкурента ако е потенциална заплаха.

  • 4
    geoprofi avatar :-|
    Geo

    И какво му е лошото, че няма голяма европейска компания от ранга на Google? Ако ще Марсианска да е компанията, ако предоставя конкурентна услуга, т.е. да ми пести пари спрямо алтернативите (за решаване на конкретния проблем, без да се ограничаваме в конкретен продукт), значи съм доволен. Бюрократите с мегаломански амбиции и нулево разбиране за икономика и човешки отношения (и разбира се, стимули каквото и разбиране да има да се скрие възможно най-дълбоко) да не си пъхат носа където не им е работа.

  • 5
    eminem9876 avatar :-|
    eminem9876

    Тези от европейската комисия са много зле. Гугъл не е монопол, защото има и други търсачки на пазара. Гугъл имат добри услуги и хората ги използват.

  • 6
    daredebil avatar :-|
    DareDebil

    До коментар [#5] от "eminem9876":

    ама това което им бърка в отверстията е че няма европейска компания която да е конкурент, какво остава да може да се мери с гугъл. И понеже не знаят как да създадат такава, което и не им е работа, са решили да накажат гугъл. Иначе преди години като нокиа имаше 90% пазарен дял в европа при телефоните, всичко беше тип-топ и комисията не си мръдна пръста. Защо ли...

  • 7
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#6] от "DareDebil":

    Примерът с Нокия изобщо не е подходящ. Все пак болшинството от онези телефони бяха просто слушалки. Дори малко PDA устройства със Symbian не оказваха толкова голямо влияние - ако спре поддръжката имаше достатъчно време да преминеш на Palm, или iPaq.

    Но най-вече има разлика между монопола при устройствата и монопола при услугите. Предметите имат по-дълъг срок на ползване и нищо не пречи известно време да караш със старо устройство. Докато Гугъл предоставя предимно услуги. Лостовете за влияние чрез тях са изключително мощни, а ефектът от тяхното спиране е моментален и загубите могат да бъдат големи. И за бизнеса, и за потребителите.

  • 8
    vdvdvd avatar :-|
    .!.

    Тия са трагично зле, вместо да създадат среда някой ден да се появи европейски Гугъл тръгнали да го гърчат с изкуствени регулации.

    Що пък да не разгледаме друг сценарий - кат ответна мярка Гугъл спира ВСИЧКИТЕ си услуги (търсене, поща, драйв, Андроид) на територията на Европа. За 5 минути, час, ден...

    Да видим колко време точно ще мине преди доволните потребители да избият ония мераклии регулатори с камъни и андроидски телефони (които на лек технически жаргон ще са brick-нати).

    Аз залагам под ден :-)

  • 9
    sultana avatar :-|
    султана глаушева

    Ами да бяха инвестирали в изграждането на търсачки и мобилни операционни системи!

  • "Според Гергана Паси, дигитален шампион за България за ЕС "

    WTF !!!!! WTF !!!!

    тая може да е шампионка само в министерски креват..!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK