В името на нечупливия екран
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В името на нечупливия екран

Скъпоценният камък трябваше да "имунизира" дисплеите на новите смартфони iPhone 6 и iPhone 6 Plus от напукване при падане или удар.

В името на нечупливия екран

Горчивият урок на Apple в стремежа й да осигури почти ексклузивен достъп до синтетичен сапфир, който й коства милиони долари

Юлиян Арнаудов
28043 прочитания

Скъпоценният камък трябваше да "имунизира" дисплеите на новите смартфони iPhone 6 и iPhone 6 Plus от напукване при падане или удар.

© reuters


 Месец преди да излезе оригиналният iPhone през 2007 г., покойният вече главен изпълнителен директор на Apple Стив Джобс свиква спешно мениджърския екип на компанията. Джобс е тествал през последните седмици прототип на новия смартфон. Когато мениджърите се събират, той вади ядосан от джоба си устройството и посочва пластмасовия екран. Той е изпълнен с драскотини.

"Хората носят мобилните телефони в джобовете си. Освен тях носят и други неща – монети, ключове, а те драскат екрана", им е заявил Джобс.

Така буквално дни преди Apple да започне серийното производство на първия iPhone, Стив Джобс настоява пластмасовият екран да бъде заменен с такъв от закалено стъкло.

"Искам екран от стъкло и го искам след шест седмици", настоял покойният изпълнителен директор на технологичният гигант.

С това решение Apple прави решителна крачка в развитието на смартфоните. Компанията се обръща за помощ към Corning, която е разработила подобно стъкло преди няколко десетилетия, но не го произвежда. В рамките на седмици двете фирми намират подходящ завод за стъкло в Китай, който да може да избълва милиони екрани за кратко време и така да не се отложи дебютът на iPhone.

Първият смартфон на Apple предизвиква голям интерес сред потребителите, а Corning стават лидери в разработването и производството на удароустойчивото стъкло Gorilla Glass, което е неизменна част от умните телефони днес.

Технологичният гигант от Купертино се опита да повтори успеха си от 2007 г. със стъклените екрани, като въведе нова иновация – дисплеи, изготвени от синтетичен сапфир.

В началото на 2013 г. Apple подписа специално сътрудничество с GT Advanced Technologies за изграждането на завод за екзотичния материал. Идеята е да се произведе достатъчно количество синтетичен сапфир, който да замени стъклените екрани Gorilla Glass. Крайната цел – да се реши веднъж завинаги проблемът с натрошените дисплеи при изпускане на смартфона върху твърда повърхност. Амбицията на Apple е сапфирените екрани да са част от новите възможности на необявения по това време iPhone 6 и умния часовник Apple Watch.

Начинанието завършва с пълно фиаско, като GT влиза в процедура на банкрут, а голяма част от произведения сапфир е негоден за употреба, което спъва Apple по пътя им в търсене на перфектния нечуплив екран.

Защо сапфир

 

Сапфирът е един от трите вида скъпоценни камъни, които са вариации на корунда. Познатият със своя син цвят скъпоценен камък може да варира в цветовете, като дори може да бъде прозрачен. В началото на миналия век се разработва метод за неговото изкуствено синтезиране. В момента е постигнато индустриално производство, което достига до 250 тона годишно. През 2003 г. то е концентрирано основно в САЩ и Русия, но през последните години се отварят нови заводи в Китай и Тайван. Производството на синтетичен сапфир отключва редица приложения. Скъпоценният камък е много здрав, с висока удароустойчивост, което логично води до масовото му използване в отбранителната индустрия. Той се използва при направата на бронирани стъкла, както и при изграждането на някои композитни бронежилетки. Скъпоценният камък е в центъра на не една иновация. В първия лазер е използван синтетичен рубин (образно казано, червен сапфир един от другите разновидности на корунда). Стъклото от синтетичен сапфир се използва в ръчните часовници. Apple вече го използва в своите смартфони iPhone 5C и 5S, както и в новите iPhone 6 и 6 Plus, като предпазно стъкло за скенерите за пръстови отпечатъци Touch ID и задната камера на всичките си продукти през последната година и половина. Интегрирането му като стъкло на дисплея на смартфоните на компанията е амбициозна цел, но ще реши проблема с чупенето на екраните при изпускане на земята. Просто защото сапфирът е един от най-здравите скъпоценни материали, като се нарежда след диаманта по плътност. Отделно ще изстреля Apple като най-големия купувач на синтетичен сапфир, като дори в момента компанията купува близо една трета от произведеното количество.

Уникалният завод

 

Първоначалното споразумение на технологичния гигант с GT включва план на стойност 1 млрд. долара, в който втората компания трябва да изгради завод за производството на синтетичен сапфир, който може да доставя 30 пъти повече количества от екзотичния продукт спрямо която и да било друга инсталация по света. Така Apple иска да повтори успеха с Corning и пускането на пазара на Gorilla Glass, до който първоначално само компанията от Купертино има достъп. Факт, който й дава технологично и пазарно предимство.

Но новото начинание на Apple започва с проблеми още в самото начало, показва задълбочено разследване на вестник Wall Street Journal. За разлика от Corning, които имат ноу-хау да произвеждат закаленото стъкло, познато в момента като Gorilla Glass, GT допреди споразумението не са произвеждали синтетичен сапфир. Компанията от Меримак, щата Ню Хемпшир, разработва високотехнологични пещи за производството на екзотичния материал.

Когато Apple се обръща към компанията за решение как да произвежда големи количества синтетичен сапфир. GT предлагат специални пещи, в които това да се осъществява, и технологичният гигант решава да направи заявка за 2600 подобни инсталации. По данни на компанията от Ню Хемпшир с тях може да се произведат 260-килограмови цилиндри от сапфир – двойно повече от наличните в момента при други производители. Технологията за разработване на синтетичен сапфир е скъпа и изисква температури над 1980 градуса по Целзий, като при по-големи количества материалът става нестабилен и с дефекти.

Впоследствие обаче компанията от Купертино предлага на GT да се заеме със самото производство, вместо да предоставя само пещите. Причината е, че Apple не иска да плаща 40% марж за доставката на инсталациите и желае да предостави всичко на своите подизпълнители. Обновеното предложение е отправено в началото на лятото. В него компанията от Купертино предлага да даде назаем 578 млн. долара на GT за доставката на 2036 пещи за синтетичен сапфир и изграждането на завод в Меза, щата Аризона. След това Apple може да купи фабриката за още 500 млн. долара и да я отдава на лизинг на GT за 100 долара на година. Компанията от Ню Хемпшир е заинтригувана от офертата, защото това ще гарантира много по-сериозни и стабилни приходи във времето спрямо тези, които ще получи, ако достави само оборудването.    

Перфектният провал

Първият цилиндър със синтетичен сапфир, който GT е изготвил преди подписването на договора с Apple през октомври 2013 г., тежи 260 килограма, обаче е нестабилен и пълен с дефекти. Това го прави напълно неизползваем, но новият подизпълнител гарантира, че ще може да подобри качеството със следващите опити. Дотогава компанията е успяла да произведе работещи големи пещи и Apple й се доверява.

GT наема бързо 700 души, но го прави толкова бързо, че близо сто души от тях не знаят каква работа трябва да свършат. Освен това компанията не успява да смогне с изграждането на достатъчно пещи, с които да стартира по-мащабно производство. Така дори и служителите, които знаят какво трябва да правят, остават без ангажименти дълго време.

Когато все пак се стигне до направата на синтетичния сапфир, това се оказва не толкова лесен процес. Разследването на WSJ показва, че на GT са й необходими около 30 дни и 20 хил. долара разходи, за да произведат един плътен цилиндър от сапфир. Освен това се оказва, че половината от тях са негодни за употреба, тоест бракувани и съхранявани отделно.  

За да изчистят проблемите, GT решават да намалят размерите на сапфирените цилиндри от 260 на 164 килограма. Така те се надяват да изчистят технологията и да напипат правилната формула.

Тези цилиндри, които стават за употреба, се нарязват с трион с диамантено острие на по-малки парчета с дебелина от 35 см, от които впоследствие да се изготвят екраните за новите iPhone 6 и iPhone 6 Plus.

Историята с GT показва няколко неща. На първо място е фирмите да не рискуват с мащабни проекти с кратки срокове, в които нямат никакъв опит, както прави компанията от Ню Хемшир. Второ, дори дружеството с една от най-високите пазарни оценки в момента може да прави големи грешки при избора си на доставчик. На трето е, че показва как в стремеж да изстиска максимума от своите подизпълнители технологичният гигант от Купертино ги подлага на доста силен натиск. Който може да се окаже и фатален. Но най-важното е, че провалът лиши Apple да представи една истинска иновация при смартфоните и да наложи на пръв поглед дребно, но потенциално съществено изменение. Което да накара потребителите на умните телефони да не претръпват всеки път, когато изпуснат устройството си на земята. Защото вече почти всеки притежател на смартфони е напуквал поне един екран.

 Месец преди да излезе оригиналният iPhone през 2007 г., покойният вече главен изпълнителен директор на Apple Стив Джобс свиква спешно мениджърския екип на компанията. Джобс е тествал през последните седмици прототип на новия смартфон. Когато мениджърите се събират, той вади ядосан от джоба си устройството и посочва пластмасовия екран. Той е изпълнен с драскотини.

"Хората носят мобилните телефони в джобовете си. Освен тях носят и други неща – монети, ключове, а те драскат екрана", им е заявил Джобс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    today avatar :-P
    today

    Абе какво се оплакват, ние тука загубихме цяло поколение заварчици и кофражисти, според един другар :-)

  • 2
    xyha avatar :-P
    xyha

    "Провалът на завода в Меза, Аризона " ..

    Ако си бяха вложили милярдите в Китай , из между 1.6 млрд. души все щяха да изкарат 700 читави .

  • 3
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    Много интересен разказ, поздравления на автора!

    За незапознатите: изтеглянето на цилиндрични монокристали е доста разпространено, най-вече при силиция за микроелектрониката и фотоволтаиците, също и за оптични елементи (лещи за термовизионни камери и топлинни сензори примерно). Процесът е скъп, отнема доста време, и кристалите нерядко са с дефекти. Температурата на топене на силиция е близка до тази на желязото, сапфирът е около 600 градуса нагоре. Изтеглянето започва с т.нар. посявка (тънък цилиндричен кристал с желаната кристалографска ориентация). Той се потапя в тигел с разтопен материал, върти се и бавно се изтегля нагоре, като диаметърът постепенно нараства. С натрупване на маса всичкото това тегло увисва на доста тънка шийка, силно нагрято е и може да образува кристалографски дефекти. В долната част на кристала има най-много дислокации. По-нагоре може да има т.нар. slip planes, които при силиция водят до бракуван цилиндър. Т.е. направата на "пещите" (crystal pullers) трябва да е много качествена. Изобщо не е проста работа, дори след половин век силициева ера все още има фирми които не успяват да изтеглят качествени цилиндри! Контрол на температурата по дължината и широчината на кристала... Такава пещ първо се симулира 3-измерно, с всичките й нагреватели и охладители, тестват се виртуални прототипи и се "измерва" температурата в различни части на виртуалния кристал в продължение на денонощия... После се правят физически прототипи, леят се тестови кристали, прототипите се усъвършенстват... Не е като леене на свещи. Хай-тек е.

  • 4
    hitrata_svraka avatar :-|
    Хит®ата Св®ака ;)
  • 5
    normandy avatar :-|
    takeshi303

    До коментар [#1] от "today ;)":


    Уникален коментар. Точно в дясатката.

  • 6
    normandy avatar :-|
    takeshi303

    До коментар [#1] от "today ;)":


    Уникален коментар. Точно в дясатката.

  • 7
    v_l avatar :-|
    v_l

    На първо място е фирмите да не рискуват с мащабни проекти с кратки срокове, в които нямат никакъв опит, както прави компанията от Ню Хемшир.


    Аpple не са балами. С такива решения можеш да си осигуриш не крачка, а грандиозен скок пред конкуренцията. Риска е голям, но и потенциала е голям.

  • 8
    jonson avatar :-|
    jonson

    Спомням си преди години, когато Apple бяха решили да изкупят всичките твърди дискове и с това да затапят конкуренцията. Подписаха договори с Quantum, Seagate и Maxtor за огромно количество HDD, производителите започнаха да изпълняват договорите си, но заедно с това си построиха нови заводи именно с парите на Apple. В крайна сметка, когато PC-тата бяха с 250МВ ATA, Apple заради собствената си хитрина бяха принудени да слагат на Mac 40МВ SCSI и едва не фалираха. Накрая повикаха Стив Джобс да оправи нещата.

  • 9
    mentor avatar :-|
    Ментор

    не знам как някой си въобразява, че ще организира ново производство в огромни мащаби по нова, неусвоена технология в която има нулев опит, в рамките на седмици. Трябва да си идиот, за да очакваш това да проработи.
    Разбира се, от всичко това може да излезе нещо, след като технологията бъде овладяна и изчистена.
    Епъл са излезли от основната си сфера на компетентност (която е маркетинга) и са претърпели провал. Може би по-добър начин за справяне със ситуацията щеше да е да убедят феновете си колко е яко да имаш екран от дефектни материали. Никой наоколо няма такъв! Щеше да проработи при поне 85% :)

  • 10
    the_core avatar :-P
    The Core

    И всичко това - за да могат пъпчиви тийнове да гледат "тубата" и порното. Кифлите да смс-ят и да викат "ало, муцка.." със сапфирено стъкло...
    Абе я направете телефоните по 20 долара, пък ако щат и да се драскат!
    Като се одраска - сменяш го с по-новия модел!
    Тъпо!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK