Reuters

Curiosity с нови данни за живот на Марс

Сондата е открила резки покачвания на нивото на метана за кратки интервали

Юлиян Арнаудов

Reuters

© NASA

Марсоходът Curiosity може да се е натъкнал на доказателства за живот на Червената планета. При проби от почвата на Марс уредите на роувъра засичат рязко увеличение на съдържанието на метан, което дава индикации за потенциални живи организми, скрити дълбоко в почвата. Учените все още не са сигурни какво точно е причинило наличието на този газ, но е много вероятно той да идва от много малки, подобни на бактерии същества.

Ако метанът идва от живи микроби, това ще бъде едно от най-големите открития в историята на човечеството. На Земята 95% от метана идва от микробиологични организми, но също така съществуват процеси, при които този газ може да се образува без нуждата от живи същества. Учените обявиха, че марсоходът трябва да направи тестове и после да ги повтори, за да потвърди възможността за живот. Мисията на Curosity започна през 2012 г., когато сондата се приземи. Той ще положи основите за следващата мисия, която НАСА планира да проведе през 2020 г. Тя отново включва роботизиран роувър, който ще може да изследва по-надълбоко в недрата на планетата. Той разполага с двуметрова сонда и допълнително оборудване, с което да потърси потенциалните източници на метана.

В същото време Европейската космическа агенция подготвя друга мисия - ExoMars. Тя също ще включва нов 300-килограмов марсоход, който ще кацне на планетата през 2019 г. Макар и двата нови изследователски апарата да разполагат с по-добро оборудване, не се знае дали те ще правят изследвания в същия регион, където се намира в момента Curiosity.

Теориите

Предишните сателитни наблюдения бяха открили необичайни джобове с метан на планетата, но никой от тях не се оказва толкова необикновен като внезапното изпускане, отчетено от марсохода в кратера Гейл. Местността е с диаметър 155 км и съдържа останки от древно сладководно езеро, което може да е било благоприятно за живот в далечното минало.

Подвижната лаборатория, с която е оборудван Curiosity, следи за метан през последните 12 месеца. В края на 2013 г. и началото на настоящата година наличието на този газ се повиши, но после се разсея.

На пресконференция във вторник в Американския геофизичен съюз в Сан Франциско учените от NASA обявиха, че освен вероятността за наличието на микроорганизми има и други възможни обяснения за наличието на метан. Едно от тях е, че силните слънчеви лъчи разграждат органичния материал, оставен от паднали метеорити. Но за да бъде правдоподобно това обяснение, органичният материал трябва да се съдържа в падналото космическо тяло или да се вижда голям кратер от удара. Подобни неща не са забелязани в околността, която е изследвал Curiosity.

Другите потенциални теории като вулканичен материал, затворен в подземни ледени късове, наречени клатрати, бяха отхвърлени заради кратките периоди, в които са засечени повишените нива на метан.

Откритието е базирано на данните, получени от лазерен газанализатор – това е инструмент, който чрез силен поток от насочена светлина прави химически анализ на отделените вещества.

Има живот, няма живот

Той засече над десет пъти рязко увеличение на наличието на метан в период от 60 марсиански дни. При четири последователни измервания Curiosity откри увеличение на газа от 0.69 частици на милиард (ppb) до 7.2 ppb. Различните места на засилено отделяне на метан са засечени в рамките на 200 - 300 метра на разстояние едно от друго. До времето, в което марсоходът е изминал километър, високите нива на газ са изчезнали.

Доктор Крис Уебстър от лабораторията за реактивно задвижване към NASA коментира, цитиран от вестник Guardian: "Ако говорим сериозно, нашите наблюдения и доказателства за наличието на метан на Марс не може да се използват за директни заключение за наличието на микробиологичен живот." "Но от нашите позитивни изследвания за метан на Марс не можем да изключим възможността както фоновите нива, така и засечените ръстове на газа да са с органичен характер", допълни той.

Уебстър е на мнение, че ако бъдат открити нови резки повишения на метан, екипът ще се опита да търси за определен изотоп на въглерод в газа, което да покаже, че той се отделя вследствие на биологическа активност. "Засега нямаме никаква идея какво ще открием в бъдеще и дали ще засечем високи стойности на метан отново", допълни той.

Двупосочен билет

Друго откритие на Curiosity е, че намери следи от сладка вода в кратера Гейл, които са формирали древно езеро. Водоемът е бил с дължина 49 км и 5 км ширина, но размерите му са се променяли с течение на времето. Според анализите на проби от почвата езерото е съществувало няколко десетки хиляди години. Резултатите показват още, че наличието на сладка вода в района е продължило дори и след като водата е изчезвала от други места на Марс. Смята се, че водата е излязла на повърхността преди 3.5 млрд. години след удар на огромен метеорит. На всеки 30 куб. см марсианска почва се явява около литър вода, която не е свободно налична както на Земята, но прикачена към минералите. Следващата стъпка на Curiosity е да започне да изкачва планината Шарп, която е с височина 6000 метра и е разположена в центъра на кратера Гейл.

В същото време НАСА подготвя втора мисия към Червената планета, която обаче ще бъде по-различна от досегашните. Американската космическа агенция предвижда да използва совалките Dragon на SpaceX на предприемача Ейлон Мъск. Те не само трябва да изпратят роувъра до Марс, но след това да се върнат с пробите на Земята. Цялата процедура е разделена на няколко етапа. Реално основният етап от мисията ще започне още през 2020 г., когато се очаква да бъде изпратен следващият марсоход. Той ще вземе самите проби, като надеждата на учените е те да са на дълбочина от около 2 метра под повърхността. Ако плановете бъдат реализирани и Red Dragon е одобрена, тя ще бъде изпратена към Марс през 2022 г.

Капсулата ще бъде изстреляна в Космоса и ще поеме дългия път към планетата. След това ще кацне на Марс, като за целта ще разчита на модифицирани двигатели SuperDraco, без да използва парашути. Капсулата ще трябва да е максимално близо до марсохода, за да може той да предаде събраните проби на по-малка капсула в Red Dragon. Тя пък ще бъде изстреляна обратно в Космоса и ще се насочи към Земята. Когато наближи планетата ни, от Земята ще бъде изстреляна втора, този път обикновена Dragon капсула. Тя ще посрещне малката капсула и ще вземе пробите от нея в специален стерилен контейнер.

pavla avatar :-P
    ПАВЛА

Чудесна новина. Направо ми писна да живея на Земята. Изселвам се.

daskal1 avatar :-|
    daskal1

До коментар [#1] от "ПАВЛА - SorryLol":

Тренировката за живот на Марс ще трабва да бъде около краварник? :-)
    Задължително условие е кравите да са щастливи.

bretschneider avatar :-|
    bretschneider

Глейте да не докарате некоя марсианска каргания, щото Глаксо, Рош, Новартис и прочеее ще изфабрикуват моменталически некой Марсиански грип!

geordgeo avatar :-?
    geordgeo

Супер интересни новини за хората, които не са забили глави в ежедневните си проблеми...

realist avatar :-|
    Realist

Браво, много добро обяснение на сегашните и бъдещите мисии на Марс! Мерси!

И голямо участие на Спейс Екс!

2030-2040 да очакваме и астронавти на най- близката до Земята планета! Всяко от децата от 1-ви до 8-ми клас сега може да е бъдещият първи човек стъпил на Марс!