Онлайн реклами отвъд интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Онлайн реклами отвъд интернет

Социалната мрежа иска да докаже, че рекламите в интернет може да са много ефикасни.

Онлайн реклами отвъд интернет

Facebook иска да знае кога оферта в мрежата е повлияла на потребителите в реалния свят

Мартин Дешев
13291 прочитания

Социалната мрежа иска да докаже, че рекламите в интернет може да са много ефикасни.

© reuters


Дебатът за ефективността на рекламите в интернет продължава да мъчи рекламодатели и компании. Традиционните медии твърдят, че пусканите в тях платени съобщения са се доказали, докато в интернет хората често ги блокират или не им обръщат внимание. Facebook обаче е на противоположно мнение и иска да го покаже с примери.

От около две години насам социалната мрежа полага огромни усилия, за да докаже, че онлайн рекламите имат пряка връзка с офлайн покупките. Наскоро компанията пусна и софтуерния инструмент Atlas, който цели да помогне за постигането на тази цел. Но Facebook се нуждае и от помощта на рекламодателите си. В много държави по света например търговците имат практика да събират от клиентите данни като телефонен номер и имейл адрес. Обикновено те се използват за изпращането на оферти. С помощта на Atlas обаче тези данни могат да дават на търговците много повече.

(Не) знам какво си купи

"Можем да правим замервания и анализи по революционен начин", коментира пред специализираното технологично сп. Wired Браян Боланд, вицепрезидент и ръководител на отдела за рекламни технологии на Facebook. Atlas използва богатия набор от информация в социалната мрежа и я съпоставя с наличните данни на рекламодателите. Те пък често се обединяват от други фирми, като DataLogix например. Информацията на потребителите се прави анонимна и след това се анализира. Facebook има система, която да направи анонимни телефонните номера и имейл адресите, така че да не е ясно точно какви продукти са били купени от потребителя с въпросните данни. Според Боланд целта на компанията не е да дава на търговците информация кой клиент какво купува, а просто колко хора, които са видели онлайн рекламата на съответния продукт, след това действително са го купили.

С грижа за клиента

С въвеждането на Atlas по-рано тази година Facebook разширява значително възможностите си в тази сфера. Социалната мрежа вече може да прави анализи и за реклами, които не се показват във Facebook. Благодарение на Atlas компанията може да разпространява обяви в различни сайтове и типове устройства. Платформата може да научи конкретно резултатите на рекламите за всяка джаджа. С помощта на Atlas Facebook може да съпоставя извършени покупки в реалния свят с онлайн реклами по различни критерии. Социалната мрежа твърди, че на този етап е единствената, която има тази възможност, но не изключва в бъдеще други компании също да изградят подобни системи.

Atlas е реализирана мечта за рекламодателите и търговците. Те най-после ще могат да знаят кои реклами им носят реални ползи и кои не, за да могат да коригират кампаниите си подобаващо. Но платформата води и до логичния въпрос какво се случва с данните на потребителите. Facebook уверява, че системата за анонимизиране на информацията е непробиваема. Тя заменя данните с т.нар. хaшове, които на пръв поглед изглеждат като поредица от произволни символи и цифри. Така вместо реални телефонни номера всъщност се съпоставят техните кодирани еквиваленти. За човек би било невъзможно да разбере коя поредица на кой номер отговаря, нито има как да накара софтуера да възстанови оригиналния вид на информацията. Партньорите на Facebook са задължени да използват същата система.

Ади Камдар от правозащитната организация Electronic Frontier Foundation казва, че е доволен от усилията, които компанията на Марк Зукърбърг е положила за защита на данните. Въпреки това смята, че има още какво да се направи. Например да се въведе опция потребителят да забрани на Atlas да го следи дори анонимно. Засега това не се предлага от Facebook, защото платформата обобщава данните и няма как човек да бъде идентифициран. Според Камдар все пак е добре потребителите да имат възможност да забраняват дори и анонимното събиране на информация. "Вярно е, че чрез анонимното следене можеш да получаваш по-добри реклами и оферти, но има хора, които не искат да бъдат следени дори и без възможност да се идентифицират", коментира Камдар. Той не изключва и възможността някой да успее да разпознае конкретен човек по поведение и навици, които стават видими чрез съпоставката на хашовете.

Стига с този Google

Според Боланд Google получава твърде много внимание и хвалби за своята рекламна платформа. "Търсачките имат голяма роля в ефективността на онлайн рекламите, но определено не трябва да получават цялото признание за последния клик, който води до извършването на покупка", заяви Боланд по време на конференцията Ignition на онлайн изданието Business Insider. Според него платформи като Atlas имат много повече предимства от тези на търсачките като Google.

На първо място той посочва използването на т.нар. бисквитки от търсачките. Това са малки файлове, които помагат за идентифицирането на устройствата. Проблемът е, че по този начин устройствата стават потребителите. Ако един човек използва таблет, смартфон и лаптоп, за търсачките това са трима отделни потребители стига въпросният човек да не влиза навсякъде със своя профил. Тук обаче има твърде много неизвестни и според Боланд това отблъсква рекламодателите, защото рекламите им "стават досадни", при положение че се появяват на базата на устройството, а не на човека. Освен това Atlas може да покаже кои хора са видели рекламата, купили продукта, включително и офлайн. Google (все още) няма тази възможност. За разлика от Facebook обаче интернет гигантът няма навик да говори за технологиите, които разработва, преди те да са почти напълно готови. Компанията не крие, че не планира да разчита на сегашната си рекламна платформа завинаги и работи по усъвършенстването й. Какво ще включва това обаче засега остава тайна.

Дебатът за ефективността на рекламите в интернет продължава да мъчи рекламодатели и компании. Традиционните медии твърдят, че пусканите в тях платени съобщения са се доказали, докато в интернет хората често ги блокират или не им обръщат внимание. Facebook обаче е на противоположно мнение и иска да го покаже с примери.

От около две години насам социалната мрежа полага огромни усилия, за да докаже, че онлайн рекламите имат пряка връзка с офлайн покупките. Наскоро компанията пусна и софтуерния инструмент Atlas, който цели да помогне за постигането на тази цел. Но Facebook се нуждае и от помощта на рекламодателите си. В много държави по света например търговците имат практика да събират от клиентите данни като телефонен номер и имейл адрес. Обикновено те се използват за изпращането на оферти. С помощта на Atlas обаче тези данни могат да дават на търговците много повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    wizard avatar :-P
    Wizard

    Аз лично съм кликал точно два пъти за 5 години на реклама във Фейсбук. Първия път от любопитство, къде ще ме отведе линка и до каква страница, втория път получих тик. :-)
    Фейсбук е най-голямата рекламна измама след кофти промотираната Студена война!

  • 2
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    До коментар [#1] от "Wizard":

    Още ли има хора с профили във Фейсбук?

  • 3
    headhunters avatar :-|
    Headhunters

    За тези, които продължават да плащат на базата на CPM, а не на CPC, няма да им станат никога ефективна рекламата. А тези Fb ads не познавам човек, който да ги ползва активно и да каже, че са с що годе прилична възвращаемост.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    croesus avatar :-|
    croesus

    ""Можем да правим замервания и анализи по революционен начин", коментира пред специализираното технологично сп. Wired Браян Боланд," - Капитал, сменете си преводача. Пише се "измервания", а не "замервания". Този нелеп русизъм го използват само изкуфели преподаватели от технически университети.

  • 5
    daitedadadem avatar :-|
    daitedadadem

    А аз искам да знам кога компании като Фейсбук и Гугъл ще плащат данъци в България, след като печелят от българските потребители и рекламодатели?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK