Вечният морски двигател

Учени от американския флот намериха начин да произвеждат гориво от солена вода

Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.
Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.
Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.    ©  Reuters
Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.    ©  Reuters

Мечтата на всеки адмирал е корабите му да могат да кръстосват световните океани колкото се може по-дълго, без да се връщат за презареждане на гориво и продоволствия. Максималната автономност е заветната мечта на всеки морски главнокомандващ. Подобна е концепцията за подводницата на Капитан Немо с електрически двигател, задвижван от океанската вода. Сега флотът на САЩ се опитва да "копира" тази идея от преди век и половина и като че ли е намерил решение, което може да се окаже доста интересно.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
33 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ
    • - 13
    • + 64

    "Защото макар с новата технология да се изсмуква и преработва вредната субстанция от моретата, той ще се връща в атмосферата под формата на изгорели газове. Тоест просто ще има кръговрат на въглеродния двуокис."

    Не е точно така. При добив от морска вода се елиминира консумацията на фосилни горива и добавянето на допълнителни количества CO2 в околната среда.

    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-P
    daskal1
    • - 36
    • + 39

    " извлекат 97% от въглеродния диоксид в морската вода" - на български това не беше ли въглероден двуокис? Но това е нищо в сравнение с "вечния двигател" в заглавието.

    Нередност?
  • 3
    g.e.m. avatar :-P
    ГЕМ
    • - 5
    • + 61

    Ако не друго, поне разработват хората, евала им... А някой ден и ще успеят, на нас ще се налага да купуваме ноу-хауто...

    Нередност?
  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • - 7
    • + 6

    то и подводница, дето фучи със скоростта на самолет има, ама тя кара на други газове... :)

    Нередност?
  • 5
    gosho3 avatar :-|
    gosho3
    • - 61
    • + 28

    "Капитал" - на български език както сме го учили в училище е "въглероден двуокис" а не "въглероден диоксид". Вземете малко да си оправите терминологичната база и българския език . Ако журналистите ви не са учили химия в училище - жалко.

    Нередност?
  • 6
    tulsa avatar :-P
    тулса
    • - 1
    • + 15

    До коментар [#2] от "daskal1":
    Перпетуум мобилето на някои оптимисти и почти ..Зурналисти е достойно за адмирации:)

    Нередност?
  • 7
    diego avatar :-|
    Diego
    • - 8
    • + 80

    До коментар [#5] от "gosho3":

    В училище сме учили за двуокис, но вече от двайсетина години в учебнииците пише диоксид, също и в Уикипедия. Защо така са решили академичните среди незнам, но е факт.
    Повечето пишещи в Капитал са учили химия преди десетина години :)

    Нередност?
  • 8
    daskal1 avatar :-P
    daskal1
    • - 3
    • + 10

    Почти като в Златния Телец и отмъщението на Остап Бендер...

    Нередност?
  • 9
    e_mil avatar :-|
    tamada
    • - 7
    • + 32

    "Мечтата на всеки адмирал е... без да се връщат за презареждане на гориво и продоволствия... и като че ли е намерил решение..."

    Това още дълго ще си остане само мечта. От една страна те и в момента не се връщат. Както казва цитираният вицеадмирал - зареждат ги по време на път. Но решението с морската вода е само половинчато - тя може да пълни резервоарите, но не и камбуза. А от време на време трябва и да се подменя персонала, щото не можеш да държиш хората твърде дълго в морето.

    Така че автономността в момента няма как да бъде пълна. По време на война пък съвсем няма как, защото освен да ядат, все с нещо трябва и да гърмят, а него не могат да го правят от морска вода. Проблемът с гърменето обаче, е че от време на време гърмят и по теб, па току вземат, та те улучат. Така че на война оцелелите кораби се връщат в базите много по-често, отколкото в момента. През останалото време търсят начин да завладеят място за нови бази, просто защото корабите и самолетите са само средство за завладяване на сушата. Няма смисъл да се мотаеш в морето, докато противникът ти строи нови кораби.

    То е лесно като си седиш в редакцията да си мислиш, че адмиралът просто праща корабите си и те убиват противника, но в реалния свят нещата са малко по-различни. Логистиката е едно от най-важните военни умения и тя не се изчерпва само с горивото.

    И бойните кораби на САЩ (т.нар deployable battle force) към 18 декември 2014 не са 248, а 288, според официалния сайт на американския флот.

    Нередност?
  • 10
    panayot_paskov avatar :-|
    panayot_paskov
    • - 5
    • + 56

    Окиси беше заменено от Оксиди във всички учебни програмо по Химия шрез 1992 г. В статията изписването е абсолютно правилно.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал