Вечният морски двигател

Учени от американския флот намериха начин да произвеждат гориво от солена вода

Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.
Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.    ©  Reuters
Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.
Макар новото гориво да се ползва основно за самолети, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ.    ©  Reuters

Мечтата на всеки адмирал е корабите му да могат да кръстосват световните океани колкото се може по-дълго, без да се връщат за презареждане на гориво и продоволствия. Максималната автономност е заветната мечта на всеки морски главнокомандващ. Подобна е концепцията за подводницата на Капитан Немо с електрически двигател, задвижван от океанската вода. Сега флотът на САЩ се опитва да "копира" тази идея от преди век и половина и като че ли е намерил решение, което може да се окаже доста интересно.

От вода към гориво

Принципът не е нито революционен, нито нов, нито е по Жул Верн. Единственото общо с романа на френския фантаст е използването на солена вода. Тя е нужна, за да се извлече от нея водород и въглеродeн диоксид, за да се направи въглеводород, който да се ползва като синтетично гориво. Обработването на суровия петрол в гориво включва именно разделянето на тежките и големи въглеводородни частици от леките. Така се получават различните вторични продукти на петрола – бензин, дизел, масла и др. В морската вода се съдържат едновременно и водород, както и въглероден диоксид, което прави идеята атрактивна.

Учените от Изследователската лаборатория на военноморските сили на САЩ демонстрираха  възможностите по този метод да извличат гориво от солена вода за нуждите на флота. Идеята е да се използва за керосин за самолетите и хеликоптерите на самолетоносачите. За да докажат, че готовият продукт е годен за употреба, те задвижиха бензинов радиоуправляем модел самолет.

Учените използват специално разработено електрохимично устройство, с което да отделят водорода от водата и така да получат необходимия им въглеводород, който да преработят в гориво. Според твърденията им те са успели да извлекат 97% от въглеродния диоксид в морската вода, както и 60% от получените газове след извличането им да ги преработи във въглеводород. По този начин те могат да произведат гориво, което ще струва между 3 и 6 долара за галон (1 галон се равнява на 3.7 литра). Според прогнозите масово производство може да започне до десет години.

Макар учените да планират крайният продукт от машината да бъде предназначен като гориво основно за самолети с известни преработки, то може да бъде годно за използване и от повечето бойни кораби на ВМС на САЩ. Разрушителите от клас "Арлей Бърк" например са задвижвани от газотурбинни двигатели, които работят на сходен принцип и консумират сходно гориво.

Представете си как с подобни машини за преработка на морската вода корабите и подводниците ще могат да "презареждат" резервоарите си в движение. Освен това поне на пръв поглед може да се намали окисляването на океаните, като това става с извличането на натрупания в тях въглероден диоксид.

Нож с две остриета

 
В подобна ситуация са учените от американските ВМС. Защото пред тяхното изобретение стоят редица пречки, за да може то да се приложи на практика в целия флот. Първият проблем е в концентрацията на въглероден диоксид в океанската вода. Тя е около 100 милиграма на литър, това може да е повече от концентрацията му във въздуха. Но за да се направят 370 хил. литра гориво, ще са необходими 9 млн. При това ако се вземе предвид, ще се постигне 100% ефективност. Ако тя е по-ниска, съответно трябва още повече вода за преработка.

Предвид големите нужди на флота за гориво, това означава, че ще се извличат огромни количества океанска вода, ако се приложи технологията на практика. Освен това водата в океана съдържа големи количества планктон и други микроорганизми, които ще бъдат унищожени, което ще нанесе огромни щети върху живота в моретата. 

Освен това може да се окаже, че крайната цена за галон може да се окаже по-висока от сегашните пазарни на традиционното гориво. Защото 3 долара за галон струва в момента авиационният керосин, а 6 долара означава двойно по-скъпо гориво. Тоест американският ВМС може да се уреди с революционна технология, която да произвежда двойно по-скъпо гориво. Въпреки че чрез нея флотът може да осигури голяма автономност на своите кораби. Дали обаче ще се намали съдържанието на въглероден диоксид в океаните? По-скоро не. Защото макар с новата технология да се изсмуква и преработва вредната субстанция от моретата, той ще се връща в атмосферата под формата на изгорели газове. Тоест просто ще има кръговрат на въглеродния двуокис.

Освен това остава открит въпросът какво става с другите 40% от газа, които не се преработват в гориво. Част от тях най-вероятно ще бъдат отделени под формата на метан, което също не е екологично решение.

Приповдигнат ентусиазъм

 

Надеждите за технологията са, че учените ще успеят да я подобрят или изменят така, че да се редуцират недостатъците й. Така че е напълно възможно след няколко десетилетия флотът на САЩ да спре да използва танкери за зареждане на своите бойни кораби. А в момента те са около 248 плавателни съда.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


33 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "Защото макар с новата технология да се изсмуква и преработва вредната субстанция от моретата, той ще се връща в атмосферата под формата на изгорели газове. Тоест просто ще има кръговрат на въглеродния двуокис."

    Не е точно така. При добив от морска вода се елиминира консумацията на фосилни горива и добавянето на допълнителни количества CO2 в околната среда.

  • 2
    daskal1 avatar :-P
    daskal1

    " извлекат 97% от въглеродния диоксид в морската вода" - на български това не беше ли въглероден двуокис? Но това е нищо в сравнение с "вечния двигател" в заглавието.

  • 3
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Ако не друго, поне разработват хората, евала им... А някой ден и ще успеят, на нас ще се налага да купуваме ноу-хауто...

  • 4
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    то и подводница, дето фучи със скоростта на самолет има, ама тя кара на други газове... :)

  • 5
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    "Капитал" - на български език както сме го учили в училище е "въглероден двуокис" а не "въглероден диоксид". Вземете малко да си оправите терминологичната база и българския език . Ако журналистите ви не са учили химия в училище - жалко.

  • 6
    tulsa avatar :-P
    тулса

    До коментар [#2] от "daskal1":
    Перпетуум мобилето на някои оптимисти и почти ..Зурналисти е достойно за адмирации:)

  • 7
    diego avatar :-|
    Diego

    До коментар [#5] от "gosho3":

    В училище сме учили за двуокис, но вече от двайсетина години в учебнииците пише диоксид, също и в Уикипедия. Защо така са решили академичните среди незнам, но е факт.
    Повечето пишещи в Капитал са учили химия преди десетина години :)

  • 8
    daskal1 avatar :-P
    daskal1

    Почти като в Златния Телец и отмъщението на Остап Бендер...

  • 9
    e_mil avatar :-|
    tamada

    "Мечтата на всеки адмирал е... без да се връщат за презареждане на гориво и продоволствия... и като че ли е намерил решение..."

    Това още дълго ще си остане само мечта. От една страна те и в момента не се връщат. Както казва цитираният вицеадмирал - зареждат ги по време на път. Но решението с морската вода е само половинчато - тя може да пълни резервоарите, но не и камбуза. А от време на време трябва и да се подменя персонала, щото не можеш да държиш хората твърде дълго в морето.

    Така че автономността в момента няма как да бъде пълна. По време на война пък съвсем няма как, защото освен да ядат, все с нещо трябва и да гърмят, а него не могат да го правят от морска вода. Проблемът с гърменето обаче, е че от време на време гърмят и по теб, па току вземат, та те улучат. Така че на война оцелелите кораби се връщат в базите много по-често, отколкото в момента. През останалото време търсят начин да завладеят място за нови бази, просто защото корабите и самолетите са само средство за завладяване на сушата. Няма смисъл да се мотаеш в морето, докато противникът ти строи нови кораби.

    То е лесно като си седиш в редакцията да си мислиш, че адмиралът просто праща корабите си и те убиват противника, но в реалния свят нещата са малко по-различни. Логистиката е едно от най-важните военни умения и тя не се изчерпва само с горивото.

    И бойните кораби на САЩ (т.нар deployable battle force) към 18 декември 2014 не са 248, а 288, според официалния сайт на американския флот.

  • 10
    panayot_paskov avatar :-|
    panayot_paskov

    Окиси беше заменено от Оксиди във всички учебни програмо по Химия шрез 1992 г. В статията изписването е абсолютно правилно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход