Бъдеще на четири колела

Автомобилните концерни превзеха технологичното изложение CES в Лас Вегас в опит да предложат иновации

Mercedes грабна окото с футуристичния концептуален модел F 015, който е изцяло автономна и дигитална кола.
Mercedes грабна окото с футуристичния концептуален модел F 015, който е изцяло автономна и дигитална кола.    ©  STEVE MARCUS
Mercedes грабна окото с футуристичния концептуален модел F 015, който е изцяло автономна и дигитална кола.
Mercedes грабна окото с футуристичния концептуален модел F 015, който е изцяло автономна и дигитална кола.    ©  STEVE MARCUS

Ежегодното изложение Consumer Electronics Show (CES) в Лас Вегас обикновено е арена за демонстрация на най-новите тенденции сред технологичните компании. Производителите на смартфони и таблети се въздържаха от големи премиери и с едно-две изключения не бяха представени нови флагмански продукти в този сегмент. При телевизорите има леко раздвижване, но там тече една и съща тенденция през последните години – екраните стават все по-големи, все по-тънки и по възможност извити. Най-сериозно внимание привлякоха автомобилните концерни. Така беше изместен интересът на посетителите към колите за сметка на традиционните технологични ниши като телевизори, смартфони и таблети.

Компании като Mercedes, Audi, Ford, Toyota имат силно присъствие на изложението, а повечето от тях разполагаха с големи презентации, на които демонстрираха своята визия за бъдещето на автомобилните технологии. За първи път бяха представени автономни концептуални модели, които елиминират нуждата от шофьор, все по-свързани коли и водородни двигатели.

Футуристичният Mercedes

Черешката на тортата на CES беше концептуалният модел F 015 Luxiry in Motion на Mercedes-Benz. Колата изглежда като излязла от научнофантастичен филм – изчистен футуристичен дизайн. Но промените не са само свързани с външния вид.

Това е радикална визия за автомобилите на бъдещето – напълно автономна кола, която не изисква човек зад волана. Контролът над возилото може да бъде поет от човек, като има всички необходими инструменти за управление – табло, волан, педали. В зависимост от това кой шофира – човек или компютър – LED светлините на автомобила светят в различен цвят. Контролът може да бъде и дистанционен, например чрез смартфон. LED светлините не са новост в света на автомобилите, но при F 015 те имат много по-разширена роля. Например задният панел дава индикация, че колата намалява, като изписва с големи букви SLOW (намалявам). 

Освен това колата разполага с лазерна система, която може да прожектира  "виртуална" пешеходна пътека пред минувачите и да ги подкани да пресекат. Същата технология може да се използва, за да покаже къде ще спре автомобилът напълно, ако тръгне да намалява.

Липсата на шофьор позволява на инженерите на германския гигант да променят напълно вътрешния дизайн. Колата е с просторен салон, в който седалките могат да се въртят, така че пътниците да се обърнат един към друг като в луксозно сепаре в заведение. Хората вътре може да си почиват или работят, докато пътуват. Вратите се разтварят и позволяват на пътниците по-лесно да се качват или да слизат. 

Самите врати играят ролята на огромни сензорни екрани, в които е интегрирано управлението на различните системи на колата – седалки, климатик, стъкла и т.н. Те играят ролята и на информационни дисплеи. Самото управление може да се осъществява и чрез жестове и гласови команди.

Водородните клетки – позабравената иновация

Освен че съчетава в себе си голямо количество високи технологии, F 015 не разчита на традиционните двигатели с вътрешно горене. Вместо това е оборудвана с два електрически двигателя, всеки с мощност от 136 конски сили. Колата може да измине 200 км със зареждане на батерията и още 900 км, като се използва енергията, създадена от водородната горивна клетка.

Mercedes-Benz не беше единствената компания, която показа автомобили с подобно задвижване. След като единствено Tesla на Ейлон Мъск постигна частичен успех в популяризирането на електрическите двигатели, големите концерни се връщат към идеята за ползването на водородни като алтернатива на традиционните бензинови и дизелови. В стремеж да се развие тази технология Toyota реши да предостави за общо ползване над 6 хил. патента, свързани с водородните клетки. Компанията представи и автомобил с подобно задвижване – Mirai, който беше пуснат в продажба преди месец в Япония и се очаква да бъде достъпен в Европа и САЩ през тази година.

Преплитане на световете

През изминалата година IT компаниите показваха автомобили с нови дигитални решения на своите павилиони на технологичните изложения. Последното издание на CES показва, че автоиндустрията се опитва да се върне на крилете на иновациите. Освен това затвърждава тенденцията, че границите между двете индустрии – автомобилната и технологичната – все повече се размиват. Затова и зачестяват партньорствата между големите компании от секторите. BMW например показа новите си развлекателни и контролни системи в своите коли, които реално са таблети на Samsung. Чрез тях водачите могат да контролират всичко – от музиката през настройките на автомобила. Audi демонстрираха своя автономен прототип A7, като го изведоха дистанционно на сцената по време на пресконференцията си с неизвестен модел умен часовник на LG.

Автомобилната индустрия е изправена и пред проблеми да реализира представените иновации. Налагането на напълно автономни коли ще е затруднено от липсата на адекватна регулаторна рамка и има възможност властите в различни региони и държави да забранят подобни превозни средства. Водородните двигатели също срещат проблеми при масовото си налагане. Независимо че Toyota отваря своите патенти, подобна стъпка направи и Tesla в опит да популяризира и стимулира производството на електромобили. Но за момента няма особени резултати от тези "открити"  действия. 

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели