В търсене на новото DVD
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В търсене на новото DVD

Според Mercedes-Benz автомобили като концепцията F015 ще променят ролята на колите в "мобилно място за живот".

В търсене на новото DVD

Най-голямото изложение за електроника CES отново иска да открие най-новите технологии

Мартин Дешев
16220 прочитания

Според Mercedes-Benz автомобили като концепцията F015 ще променят ролята на колите в "мобилно място за живот".

© reuters


Видеокасетите, компактдисковете, DVD, видеокамерите, HD телевизорите. Това са само малка част от технологиите и устройствата, които през годините са били представяни по време на най-голямото изложение за електроника в света - CES. Всеки януари компаниите се надяват да покажат следващия голям хит. Но подобни върхове стават все по-трудно постижими.

Проведеното тази седмица в Лас Вегас изложение CES 2015 спази традицията и много компании представиха своите най-нови разработки. Сред тях има и изключително амбициозни проекти, но едва малка част от тях ще станат реалност още тази година. Останалите са концепции за "близкото бъдеще", което обаче обикновено се оказва доста далечно, ако изобщо се реализира. Най-лесният пример е сериозният опит на производителите по време на CES 2009 да наложат 3D видеото като новото бъдеще на телевизорите. Това обаче така и не се случи и триизмерните функции днес са налични в почти всеки телевизор от среден и висок клас, но малцина са хората, които ги използват редовно. Ето защо тази година компаниите решиха да опитат в няколко различни ниши с надеждата да намерят златната жилка.

На четири колела

През 2015 г. колите взеха още по-голямо участие в CES от обикновено. На изложението винаги е имало активно присъствие на автомобилните компании, които заедно с ИТ партньорите си представят нови мултимедийни системи и концептуални разработки. По време на CES 2015 обаче самите автомобили се превърнаха в един от основните участници на самото изложение и привлякоха най-много внимание. Mercedes-Benz представи своя концептуален автомобил F015 Luxury in Motion. Електромобилът ще може да се движи по пътищата самостоятелно, а пътниците ще са заобиколени от лукс и технологии от най-високо ниво. "Всеки, който се фокусира само върху технологиите, още не е осъзнал как автономното шофиране ще промени нашето общество. Колата се развива отвъд ролята си на транспортно средство и се превръща в мобилно място за живот", обяви Дитер Цече, председател на борда на Daimler и ръководител на Mercedes-Benz Cars.

F015 разполага с необикновен интериор, в който всяка седалка е самостоятелна и при отварянето на вратите автоматично се завърта на 30 градуса, за да улесни качването и слизането от колата. Вътре са интегрирани шест сензорни екрана, които позволяват на пътниците да управляват функциите на автомобила, да сърфират в интернет и др. Освен това F015 има и някои необикновени решения. В предницата и задницата са вградени множество LED светлини. Освен за класическа сигнализация и осветяване на пътя те могат да дават и по-ясни послания на останалите участници в движението. Когато колата е в режим на автопилот, тя ще може да засича пешеходци, които искат да пресекат, и да им прави път. Когато направи това, F015 ще прожектира пред себе си зелена пешеходна пътека, за да покаже на хората, че е безопасно да преминат.

На собствен ход

Audi също работи по самоуправляващи се автомобили. По време на пресконференцията на компанията на сцената се появи обновената лимузина A8 с нова екстра - интелигентен автопилот. Макар и концептуален конкретният автомобил пристига от Пало Алто, Калифорния, до Лас Вегас на собствен ход в буквалния смисъл на думата. Колата сама е изминала разстоянието, което е близо 900 км. Разбира се, в нея е имало и шофьор поради законови съображения и за всеки случай. Все пак пътешествието е отнело доста време, тъй като за момента системата за самоуправление може да работи самo ако колата не превишава 60 км/ч. За сметка на това колата може да се справя с всички ситуации на пътя и накрая сама да си намери подходящо място и да се паркира. "Следващата ни стъпка е да позволим на системата да се справя и със скорости по магистралите. Което ще отнеме време. Ще трябват по-специални сензори и има някои законови ограничения, които трябва да се премислят", казва Улрих Хакенберг, който е ръководител на звеното за проучвания и разработки на VW и Audi. Той допълва, че Audi A8 с функция за самоуправление до 60 км/ч ще се предлага на пазара в края на 2016 г.

Подвижни таблети

Фокусът на компаниите към автомобилите далеч не спира с технологиите за самоуправление. Audi представи и концепцията си за виртуален кокпит. Арматурното табло се заменя от LCD с вградена навигация, информация за състоянието на колата и др. Екранът в центъра на конзолата пък се префокусира към пътниците. Функциите се управляват от тъчпад в долната част на конзолата пред лоста за смяна на режима на автоматичната предавателна кутия. Новият Audi Q7 пък ще има и Android таблети за задните седалки. Те ще използват вградената WiFi връзка на модела и ще имат достъп до някои от функциите на автомобила. Заедно с LG Audi представи и нов умен часовник. Той е направен специално за германския автопроизводител и използва силно модифицирана версия на Android Wear. Чрез него също ще могат да се подават команди към автомобила, но компанията не разкри повече подробности за проекта си.

За сметка на това BMW реши да обяви, че "интернетът на автомобилите вече е факт". Баварският концерн си сътрудничи със Samsung за изграждането на платформата BMW Touch Command. В бъдещите автомобили на BMW ще има таблет на Samsung с Android, от който ще могат да се управляват множество от функциите на колата. За някои от тях това ще може да се прави и чрез умен часовник. Информацията ще може да се синхронизира и с други устройства в умния дом. Така преди тръгване за работа колата може да изпрати информация, която да се покаже на телевизора у дома и да уведоми собственика й за състоянието на трафика, както и да очаква команди от него - например за затопляне. Компанията разработва и система за жестово управление. Камера в тавана ще следи движенията на ръцете и ще може да активира различни команди при определени жестове. Командите се програмират предварително от шофьора, така че за по-нервните не би трябвало да има проблеми с грешно разпознати жестове. BMW допълва, че Touch Command все още се разработва и ще отнеме до две години, преди платформата да се появи в автомобилите.

И отново за умните аксесоари

Добре познатата тема за умните аксесоари отново бе на дневен ред и по време на CES 2015. Samsung я разшири и обедини целия интернет на нещата в нея. Според корейския гигант до пет години всички потребители ще бъдат "100% IoT", или казано по просто - умните устройства и сензори ще са навсякъде, и то в големи количества. Но компанията разчита на този сегмент, защото вижда в него спасение на големите си ръстове и приходи, които все повече се забавят заради пренаситения пазар на смартфони и таблети. Проблемът пред Samsung е, че трябва да разработва продукти и услуги, от които потребителите се нуждаят. Изпълнителният директор на компанията Бу Кюн Юн осъзнава това: "Трябва да покажем на потребителите какво ще спечелят. Трябва да ги убедим, че IoT ще постигне много повече от обещаното. Технологията има потенциал да преобрази икономиката ни, обществото и как живеем животите си", коментира той. Засега обаче компанията не показва нещо кой знае какво в тази посока освен добре познатите ни вече концепции за умните домове.

От друга страна, Intel изглежда в по-благоприятна позиция. Производителят на процесори също залага големи надежди на интернет на нещата. Компанията обаче произвежда единствено чиповете и сензорите, които да се използват от бъдещите интелигентни устройства. Групата представи компютърния модул Intel Curie, който е с размерите на копче за дреха. Той е предвиден за вграждане именно в умни и носими аксесоари, които според Intel ще са сред двигателите на технологичния бранш в близките години. Освен това производителят продължава да развива система за безжично зареждане на мобилни устройства, като сключва и нови партньорства с хотелски вериги като Hilton за добавянето на съответните модули в стаите. Intel представи и софтуерната платформа True Key, която ще цели да е първа реална стъпка към окончателното сбогуване с класическите пароли.

Някои по-малки компании също се насочват към умните аксесоари. Позабравената Alcatel например показа Onetouch Watch. Стилният умен часовник комбинира аналогов циферблат с дисплей в средата. Функциите на устройството не са кой знае колко по-различни от това на останалите конкуренти. Множество сензори позволяват на часовника да се използва за следене на здравните показатели. Устройството е водоустойчиво, като може да работи между два и пет дни без зареждане, казват от компанията. То може да се свързва с всички смартфони, които използват Android 4.3 или по-нова и iOS 7 или по-нова.

Нишови надежди

Онлайн изданието CNET посочва, че в момента създаването на съдържание за виртуална реалност с продължителност само три минути струва един милион долара. По време на специално събитие на изданието по време на изложението участниците посочиха, че виртуалната реалност ще навлиза стремглаво в бранша въпреки високите цени. За целта компаниите ще предлагат повече устройства и приложения, които бързо да наситят пазара и да натиснат цените надолу. Сред тях е и геймърската компания Razer. Тя представи своите очила за виртуална реалност OSVR. Те ще струват 200 долара и са съвместими със софтуерния пакет за разработчици на Oculus, както и всеки друг експериментален софтуер за виртуална реалност. Желанието на Razer е да даде възможност на програмистите и ентусиастите максимално бързо и лесно да изпробват технологията по възможно най-много начини. Компанията дори обмисля да пусне чертежите на OSVR в сайта си, така че хората да могат да ги използват за 3D принтери и сами да създадат собствени очила или модификации на тях. Потребителите ще могат сами да сменят дори дисплея с по-добър, когато такъв стане наличен.

Всички тези разработки звучат чудесно, но има едно "но". Както ръководителят на Samsung казва, компаниите трябва да дадат ясна причина на потребителите защо им трябват тези нови технологии. За момента такива практически няма. Виртуалната реалност се представя като ново средство за мултимедийни забавления. Реални ползи за момента сякаш липсват или най-малкото не са заявени достатъчно ясно от компаниите. Дори Oculus бърза първо да пусне приложения за виртуално кино например, а не софтуер, който да е полезен за нещо в ежедневието. Подобна е ситуацията и при умните аксесоари. Действително за последните две години умните часовници се развиха доста бързо. Но те все още са клонинг на смартфона с орязани функции без добавена стойност. Може и да е по-удобно да си четеш SMS-ите на екрана на часовника, докато си в автобуса, но дали това удобство струва 300 долара? По-скоро не.

Производителите обаче изглеждат уверени, че именно часовникът е новото DVD. Новият хит, който ще накара всички да полудеят по технологиите отново, както направиха това при зората на смартфоните например. Google смяташе така за очилата си Google Glass. Това обаче не се случи. Успехът на умните часовници все пак изглежда неизбежен поради факта, че всички производители ги налагат. Когато устройствата станат напълно независими от смартфона, но имат неговите функции и достатъчно издръжливи батерии, потребителите може и да ги предпочетат като алтернатива на умния телефон.

Разбира се, не е задължително показаните по време на CES 2015 разработки, които далеч не са революционни или пък кой знае колко нови, да се превърнат в хит. Изложението ни е показало както много хитови технологии, така и доста провали - например Laserdisc, MiniDisc, гейм конзолата Apple Pippin, webOS и др. Не е задължително CES 2015 да влезе в историята с хитова технология. Но това би било желателно, защото вече ще станат няколко поредни години, без индустрията да успее да впечатли масовия потребител. Всъщност скритият коз може би ще бъдат именно автомобилите, които всяка година превземат все по-голяма част от CES. Досега те оставаха на заден план в приемането на мобилните технологии, но вече започват да ги интегрират все по-усилено.

Видеокасетите, компактдисковете, DVD, видеокамерите, HD телевизорите. Това са само малка част от технологиите и устройствата, които през годините са били представяни по време на най-голямото изложение за електроника в света - CES. Всеки януари компаниите се надяват да покажат следващия голям хит. Но подобни върхове стават все по-трудно постижими.

Проведеното тази седмица в Лас Вегас изложение CES 2015 спази традицията и много компании представиха своите най-нови разработки. Сред тях има и изключително амбициозни проекти, но едва малка част от тях ще станат реалност още тази година. Останалите са концепции за "близкото бъдеще", което обаче обикновено се оказва доста далечно, ако изобщо се реализира. Най-лесният пример е сериозният опит на производителите по време на CES 2009 да наложат 3D видеото като новото бъдеще на телевизорите. Това обаче така и не се случи и триизмерните функции днес са налични в почти всеки телевизор от среден и висок клас, но малцина са хората, които ги използват редовно. Ето защо тази година компаниите решиха да опитат в няколко различни ниши с надеждата да намерят златната жилка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    hitrata_svraka avatar :-?
    Хит®ата Св®ака ;)

    Като знам защо преди много години престанах да нося (тъп) часовник - да не ми тежи и да не ми пречи на ръката - трудно ще ме накарат да си сложа умен.

  • 2
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Видеокамерите са сравнително стара технология и са се появили много време преди CES. Все пак телевизия има от преди Втората световна война. В българския език за съжаление нямаме достатъчно ясно понятие като "camcorder" - това е което е дебютирало на CES. Тоест видеокамера с вградено записващо устройство.

    * * *
    Управлението с жестове е забавно инженерно предизвикателство, но на практика е просто безсмислена играчка (извън специализираните приложения, като например за инвалиди). А особено в кола пък може да бъде и опасно. Нито техниката някога ще бъде толкова прецизна, че да отличава зададените жестове от нормалните жестове при разговор, нито пък шофьорите и пътниците някога ще бъдат толкова дисциплинирани, че да избягват определени движения в кола. Освен това производителите обичат да поддържат мечтата си за "един човек-един автомобил", но в реалния свят хората не са роботи - вземат назаем коли от семейство и приятели, качват се в чужди коли за дълго или за кратко, превозват непознати хора и биват превозвани... и въобще в един куп случаи жестовете повече пречат отколкото помагат. Отделно, че ръкомахането винаги ще е по-уморително и по-ограничаващо в управлението на техниката.

  • 3
    e_mil avatar :-P
    tamada

    До коментар [#1] от "Хитрата сврака - с двата крака!": "...престанах да нося (тъп) часовник - да не ми тежи и да не ми пречи на ръката..."

    А това е много интересен феномен, който наблюдавам. Преди повече от век хората са гледали времето точно така - носели са джобни часовници и са ги вадели при нужда. После на някого му е хрумнало да възроди гениалната идея да се сложат с каишка на ръката (първо за военни пилоти, а после и за останалите потребители). И тогава ръчният часовник става хит дотолкова, че джобните се превръщат в изключителна рядкост... А сега на улицата с GSM-ите и смартфоните всъщност се връщаме 120 години назад - към бавното и неудобно вадене на телефона, включване и поглеждане към часа. :)

    Но това е само временна мода и работи само за непукистите. Един зает човек винаги ще предпочете ръчен часовник. А някой ден миниатюризацията отново ще върне най-често използвания аксесоар отново върху китката на масовия потребител.

  • 4
    wanderer avatar :-P
    wanderer

    това производителите обичат да поддържат мечтата си за "един човек-един автомобил""
    До коментар [#2] от "tamada":
    Не е мечта, а план максимум. Мечтата е "един човек-три автомобила".
    И не са само те така. При компютрите, софтуера, книгите, че дори и при застраховането ("един клиент-пет застраховки живот" ) и лекарствата "един пациент - с три и повече заболявания ... за цяла вечност или поне за сто години"

    Така е, като няма деца, пенсиите ще трябва да го играят инфантилно.

  • 5
    jordan_vasilev avatar :-|
    DL

    До коментар [#3] от "tamada":

    Часовникът винаги е бил символ на престиж. Тъй като джобните навремето са се носели в специално за целта джобче и не са се виждали, за да се компенсира тази несправедливост, са били прикачвани към дрехата с верижка, която се е виждала. В днешно време скъпият ръчен часовник е задължителен атрибут на един скъп костюм. Но за разлика отпреди 100 и повече години, когато часовниците са били само скъпи, днес сме заобиколени от тях - в автомобила, в метрото, в автобуса или трамвая, и най-вече гореспоменатите мобилни телефони, които така или иначе се носят, неудобството да се носи ръчен часовник е цената, която плащат хората за да добавят стойност към своята личност...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.