Да преоткриеш колелото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да преоткриеш колелото

Reuters

Да преоткриеш колелото

Последните подобрения по електромобилите Tesla на предприемача Ейлон Мъск размиват все повече границата между колата и умните джаджи

Юлиян Арнаудов
17824 прочитания

Reuters

© Reuters


Ако искате да имате машина на времето, която да ви върне в близкото минало, най-лесният начин е да си купите кола втора употреба. Автомобилната индустрия доскоро не отдаваше почит към иновациите, които разчупват традиционното разбиране за колата. На автопроизводителите са нужни години в интегрирането на технологии от нашето ежедневие. Пример за това са сензорните екрани, които отдавна присъстват в джобовете ни под формата на смартфони и таблети, а тепърва започват да се появяват в автомобилите. Да не говорим за концепции и идеи, които могат да преобразят напълно автомобила. Технологичният предприемач Ейлон Мъск основа производителя на електромобили Tesla именно с целта да промени начина на мислене в автосектора. С моделите си той доказа, че може да се създаде спортна кола и луксозен седан, задвижван с електрически двигател. Сега Мъск отново показва изцяло различен поглед върху разработката на автомобилите.

Първата иновация е замяната на батерията и някои компоненти на спортния модел Tesla Roadster, с които се увеличава пробегът и характеристиките му. Втората – безплатен ъпгрейд на софтуера, който превръща електрическите седани в истински спортни зверове на пътя. На първо четене това е постижимо и може да се предложи от всеки друг автопроизводител. Но подходът на Мъск е съвсем различен и доста по-близък до този на разработчиците на персонални компютри, лаптопи и смартфони, отколкото до тези на коли.     

Като LEGO

Първото подобрение е възможността за бърза и ефикасна замяна на батериите на електромобилите Tesla. В момента компанията тества метод, с който се подменя целият блок, който се изважда от колата и се слага нов. Процедурата трае минута и половина и показва, че електромобилите могат да бъдат много по-лесно подобрявани от събратята си с двигатели с вътрешно горене.

В началото на годината Мъск обяви, че собствениците на Roadster могат да заменят батериите си с новите. Първите модели коли са произведени и пуснати в продажба през 2008 г. и вече им е време за нови източници на електроенергия. Някои от тях са изминали над 160 хил. км, като запазват 85% от максималния си заряд, независимо че гаранцията на батериите покрива около 58 хил. изминати километра. Tesla обаче не предлага проста подмяна. Новите компоненти подобряват значително характеристиките на автомобила. Те увеличават максималния пробег на Roadster с едно зареждане от 392 на над 643 км.

"Новото поколение батерии ще ви позволи да изминете разстоянието между Лос Анджелис и Сан Франциско с едно зареждане", коментира Мъск в интервю за Auto Express. Очаква се подобно подобрение да бъде предложено и на собствениците на луксозния седан Tesla S след две-три години. Прогнозите са, че новите батерии ще увеличат максималния пробег на електромобила до 800 км с едно зареждане.

Tesla не е обявила колко ще струва подмяната на батериите. Старият модел за Roadster струва около 40 хил. долара, докато по-новите и мощни за Tesla S са 45 хил. долара, което е и предполагаемата им цена.

Методът по самата замяна на батериите обаче предизвиква по-голям интерес. Концепцията е изцяло на модулен принцип, като идеята е да се свали долната част на шасито с батерията, разположена в предната част, и да се замени с нова. Идеята е да се предлагат специални станции, в които колата просто се закарва на специална платформа, в която автоматично се заменя долният блок. Така потребителите на автомобилите Tesla S ще могат да избират дали да заредят изтощената батерия от мрежата, или просто да я сменят с нова. Процедурата изглежда по-лесна, отколкото смяната на акумулатора на някои модели автомобили. При демонстрацията Tesla презареди по този метод две коли модел S, а за същото време беше напълнен напълно резервоарът на традиционно бензиново Audi.

Единственият проблем е, че са нужни и доста инвестиции да се изградят подобни станции. Иновационният подход обаче определено може да остави отпечатък в индустрията.

Подобрения по "въздуха"

 

Tesla определено се опитва да преобърне начина на мислене в автомобилната индустрия, като започне да третира колите повече като умни устройства, отколкото като несвързани механични машини. Компанията има амбициозни планове, с които да популяризира електромобилите. Освен изграждането на стотици станции за зареждане и десетки за подмяна на батериите Tesla ще се опита да достигне производствен капацитет от 200 хил. коли на година през следващите две или три години. Първите стъпки в тази насока вече се правят и автокомпанията изгражда завод за батерии в Невада заедно с Panasonic. Докато на технологичното изложение CES (виж стр. 50) големите играчи в автоиндустрията показват футуристични модели, които може и да не достигнат масово производство, Tesla демонстрира нагледно как иновациите се прилагат на практика. По същия начин Nokia показваше фантастичната концепция Morph през 2007 г., докато Apple представи първия iPhone. Последствията след това за смартфоните са ясни за всички.

Ако искате да имате машина на времето, която да ви върне в близкото минало, най-лесният начин е да си купите кола втора употреба. Автомобилната индустрия доскоро не отдаваше почит към иновациите, които разчупват традиционното разбиране за колата. На автопроизводителите са нужни години в интегрирането на технологии от нашето ежедневие. Пример за това са сензорните екрани, които отдавна присъстват в джобовете ни под формата на смартфони и таблети, а тепърва започват да се появяват в автомобилите. Да не говорим за концепции и идеи, които могат да преобразят напълно автомобила. Технологичният предприемач Ейлон Мъск основа производителя на електромобили Tesla именно с целта да промени начина на мислене в автосектора. С моделите си той доказа, че може да се създаде спортна кола и луксозен седан, задвижван с електрически двигател. Сега Мъск отново показва изцяло различен поглед върху разработката на автомобилите.

Първата иновация е замяната на батерията и някои компоненти на спортния модел Tesla Roadster, с които се увеличава пробегът и характеристиките му. Втората – безплатен ъпгрейд на софтуера, който превръща електрическите седани в истински спортни зверове на пътя. На първо четене това е постижимо и може да се предложи от всеки друг автопроизводител. Но подходът на Мъск е съвсем различен и доста по-близък до този на разработчиците на персонални компютри, лаптопи и смартфони, отколкото до тези на коли.     


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    ivailoa avatar :-|
    Ivailo Asparouhov

    Ейлон е новият Стив Джобс в технологийте съчетани с визия и дизайн. Също така е новия Хенри Форд, но 1 век по-късно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    flamendialis avatar :-|
    flamendialis

    Обожавам този човек! Боготворя го! Въображението и таланта му са чудовищни. А в България си имаме Пеевски, но това не пречи да си мечтая, нали...

  • 3
    oligarha avatar :-|
    oligarha

    До коментар [#1] от "ivailoa":

    Напълно споделям мнението ти !

  • 4
    oligarha avatar :-|
    oligarha

    До коментар [#2] от "flamendialis":

    И аз съм му голям фен !!!

  • 5
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Автоиндустрията няма нужда от почит към сензорните екрани за да ги въвежда в колите. Свързано е с безопасността. Хардуерният бутон може да бъде напипан и без да се гледа, докато управлението на сензорен екран изисква отвличане на вниманието. Дори да е за кратко това създава риск.
    Това е причината например бутоните за радиото или прозорците да бъдат изнесени върху волана при някои модели.

    Първо ръсите тъпотии по медиите, а после мрънкате, че някой шофьор предизвикал катастрофа щото си гледал телефона.

  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Ейлон наистина е един от малкото визионери. Такива хора движат човечеството напред.

  • 7
    trezven avatar :-|
    Трезвен

    Подобни на Ейлон Мъск са ценност за всяка държава, за цялото човечество.
    Нашето поколение ще реши половината икономически, политически, социални и екологични проблеми, ако изработи евтина, чиста и прилична електрическа кола.

  • 9
    millen76 avatar :-|
    batMilen

    Всичко е много добре, мощност, визия, технология... Но, какво правим с батерията за 40 000$ ? Ако трябва да се подменя на 200 хил.км с нова, при цена 40хил.$, разхода на км. е 0,20$, т.е. 20 долара на 100км. 20USD/100km е сериозен разход при това без да смятаме цената на ел. Енерията за зареждане на батериите.

  • 10
    ss avatar :-P
    SS

    Тесла още навремето е знаел за предаването на енергията по въздуха !

    Сега чакам батериите да бъдат изхвърлени и електродвигателите да бъдат захранвани безжично !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK