Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 9 яну 2015, 17:33, 17566 прочитания

Да преоткриеш колелото

Последните подобрения по електромобилите Tesla на предприемача Ейлон Мъск размиват все повече границата между колата и умните джаджи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако искате да имате машина на времето, която да ви върне в близкото минало, най-лесният начин е да си купите кола втора употреба. Автомобилната индустрия доскоро не отдаваше почит към иновациите, които разчупват традиционното разбиране за колата. На автопроизводителите са нужни години в интегрирането на технологии от нашето ежедневие. Пример за това са сензорните екрани, които отдавна присъстват в джобовете ни под формата на смартфони и таблети, а тепърва започват да се появяват в автомобилите. Да не говорим за концепции и идеи, които могат да преобразят напълно автомобила. Технологичният предприемач Ейлон Мъск основа производителя на електромобили Tesla именно с целта да промени начина на мислене в автосектора. С моделите си той доказа, че може да се създаде спортна кола и луксозен седан, задвижван с електрически двигател. Сега Мъск отново показва изцяло различен поглед върху разработката на автомобилите.

Първата иновация е замяната на батерията и някои компоненти на спортния модел Tesla Roadster, с които се увеличава пробегът и характеристиките му. Втората – безплатен ъпгрейд на софтуера, който превръща електрическите седани в истински спортни зверове на пътя. На първо четене това е постижимо и може да се предложи от всеки друг автопроизводител. Но подходът на Мъск е съвсем различен и доста по-близък до този на разработчиците на персонални компютри, лаптопи и смартфони, отколкото до тези на коли.     
 
Като LEGO
 
Първото подобрение е възможността за бърза и ефикасна замяна на батериите на електромобилите Tesla. В момента компанията тества метод, с който се подменя целият блок, който се изважда от колата и се слага нов. Процедурата трае минута и половина и показва, че електромобилите могат да бъдат много по-лесно подобрявани от събратята си с двигатели с вътрешно горене.


В началото на годината Мъск обяви, че собствениците на Roadster могат да заменят батериите си с новите. Първите модели коли са произведени и пуснати в продажба през 2008 г. и вече им е време за нови източници на електроенергия. Някои от тях са изминали над 160 хил. км, като запазват 85% от максималния си заряд, независимо че гаранцията на батериите покрива около 58 хил. изминати километра. Tesla обаче не предлага проста подмяна. Новите компоненти подобряват значително характеристиките на автомобила. Те увеличават максималния пробег на Roadster с едно зареждане от 392 на над 643 км.

"Новото поколение батерии ще ви позволи да изминете разстоянието между Лос Анджелис и Сан Франциско с едно зареждане", коментира Мъск в интервю за Auto Express. Очаква се подобно подобрение да бъде предложено и на собствениците на луксозния седан Tesla S след две-три години. Прогнозите са, че новите батерии ще увеличат максималния пробег на електромобила до 800 км с едно зареждане.

Tesla не е обявила колко ще струва подмяната на батериите. Старият модел за Roadster струва около 40 хил. долара, докато по-новите и мощни за Tesla S са 45 хил. долара, което е и предполагаемата им цена.



Методът по самата замяна на батериите обаче предизвиква по-голям интерес. Концепцията е изцяло на модулен принцип, като идеята е да се свали долната част на шасито с батерията, разположена в предната част, и да се замени с нова. Идеята е да се предлагат специални станции, в които колата просто се закарва на специална платформа, в която автоматично се заменя долният блок. Така потребителите на автомобилите Tesla S ще могат да избират дали да заредят изтощената батерия от мрежата, или просто да я сменят с нова. Процедурата изглежда по-лесна, отколкото смяната на акумулатора на някои модели автомобили. При демонстрацията Tesla презареди по този метод две коли модел S, а за същото време беше напълнен напълно резервоарът на традиционно бензиново Audi.


Единственият проблем е, че са нужни и доста инвестиции да се изградят подобни станции. Иновационният подход обаче определено може да остави отпечатък в индустрията.
 
Подобрения по "въздуха"
 

Втората иновация показва какво става, ако автомобилът се разглежда като умно устройство, а не като традиционна кола. При компютрите и смартфоните решаващо значение за представянето има не само хардуерът, но и софтуерът. При колите тази тенденция също се пренася, макар и доста по-бавно. Tesla обяви, че ще пусне обновен софтуер на по-мощните модели от линията S, който ще подобри характеристиките на колите. Той е предназначен за версиите Tesla S 85D и P85D. Първата е с по-мощна батерия и по-голям пробег, докато втората е най-силната от серията с два електродвигателя - единият предоставя 221 к.с. на предните колела и 470 к.с. на задните на P85D.

Софтуерният ъпдейт всъщност премахва електронното ограничение, с което двата автомобила имат фиксирана максимална скорост 210 км/ч, и реално вдига възможностите им да достигат 250 км/ч. Повишава се и тяхното ускорение, като в момента те развиват от 0 до 100 км/ч за 3.2 секунди. Няма информация с колко точно ще се подобри този показател.

Отново иновацията не е толкова в самото подобрение, колкото в метода му. Първо, софтуерният ъпдейт е безплатен и, второ, ще се прилага дистанционно по безжичен път. Тоест, както смартфоните, таблетите и компютрите се обновяват през интернет, така ще стане и с колите на Tesla. Досегашната практика изискваше специализирани сервизи с определен софтуер и специален кабел за връзка.
 
Амбициозните планове
 
Tesla определено се опитва да преобърне начина на мислене в автомобилната индустрия, като започне да третира колите повече като умни устройства, отколкото като несвързани механични машини. Компанията има амбициозни планове, с които да популяризира електромобилите. Освен изграждането на стотици станции за зареждане и десетки за подмяна на батериите Tesla ще се опита да достигне производствен капацитет от 200 хил. коли на година през следващите две или три години. Първите стъпки в тази насока вече се правят и автокомпанията изгражда завод за батерии в Невада заедно с Panasonic. Докато на технологичното изложение CES (виж стр. 50) големите играчи в автоиндустрията показват футуристични модели, които може и да не достигнат масово производство, Tesla демонстрира нагледно как иновациите се прилагат на практика. По същия начин Nokia показваше фантастичната концепция Morph през 2007 г., докато Apple представи първия iPhone. Последствията след това за смартфоните са ясни за всички.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори 18 Коронавирусът - най-важните въпроси и отговори

Основните факти, които трябва да се знаят за глобалната пандемия

27 мар 2020, 40563 прочитания

Слънце за 3D принтерите Слънце за 3D принтерите

Кризата с коронавируса най-накрая даде истинска цел на триизмерното принтиране

27 мар 2020, 1054 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Как се приземява ракета в океана

SpaceX на Елън Мъск се опитва да понижи разходите за космически полети чрез повторно използване на ракетите носители

Още от Капитал
Корпоративни карти за 3.5 млн. евро

Българската стартираща компания Payhawk привлече нова инвестиция за 3 млн. евро и общо досега е получила 3.5 млн. евро.

Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Шансът за дигиталното образование

Промяната към електронни образователни платформи трябва да ускори промяната на остарелите методи на преподаване

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10