С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 12 яну 2015, 18:28, 15822 прочитания

Как се приземява ракета в океана

SpaceX на Елън Мъск се опитва да понижи разходите за космически полети чрез повторно използване на ракетите носители

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Зад всяко зрелищно изстрелване на космическа ракета стоят много усилия, време и средства. Високите разходи по всяко едно извеждане в орбита или излизане от пределите на земната атмосфера се дължат донякъде и на неефективния метод, разработен още от зората на космическите изследвания от 50-те години на миналия век. Частната космическа компания SpaceX на милиардера и предприемач Елън Мъск се опитва да намери ново решение, като създаде ракета носител, която да може да се използва многократно.

Сегашният метод включва използването на масивна ракета носител, с чиято помощ да се преодолеят притегателните сили на гравитацията и космическия апарат (било то сателит, сонда или кораб) да бъде изведен в или отвъд околоземна орбита. Ракетата се отделя в различни фази на полета и остава в орбита като космически боклук или изгаря в атмосферата, докато апаратът се отделя и продължава да изпълнява своята мисия. Това налага при всяко ново изстрелване да се строи нов носител. Което не е най-ефективното решение, но за момента е единственото работещо.


Концепцията на SpaceX пък изглежда проста на думи – след изстрелването отделената част навлиза обратно в атмосферата и се приземява върху платформа в океана. Но подобна операция е свързана с редица рискове и неизвестни, като реализирането й на практика се оказва не толкова лесна задача. Както се оказа и след опита за приземяване на ракетата Falcon-9 в събота. Изстрелването имаше за цел да се пробва дали концепцията на SpaceX е осъществима в реално условия, а също така беше и част от програмата за доставка на продоволствия за Международната космическа станция (МКС).  
 
До МКС и обратно
 
На хартия планът на водената от Мъск компания беше да се изстреля двустепенната ракета Falcon-9 от стартовата площадка в Кейп Канаверал, Флорида. Малко повече от две минути и половина след отлепянето й от земята основните й двигатели се изключват. Тогава ракетата се намира на 80 км надморска височина и се отделя първата (и най-голяма) степен, която поема своя път обратно към Атлантическия океан. Втората степен заедно с товарния модул Dragon ще се отправят към МКС. В същото време високата колкото 14-етажна сграда ракета носител ще включи на три пъти своите вторични двигатели, които имат за цел да забавят падането в атмосферата. След това се разпъват четири стабилизатора, които трябва да я насочат към разположената в океана платформа за кацане.

Приводняване на ракетата Falcon-9 при тест без използването на платформа, осъществен през юни 2014 г.





Уцелването й е една от най-трудните части от целия процес. Тя е с приблизителни размери на футболно игрище – дълга е 91 метра и широка около 56 метра. Освен това платформата се управлява автономно от компютър и се намира в открито море, а не е закотвена. Идеята на SpaceX е ракетата да кацне вертикално на нея, а фактът, че с разпънатите опори за приземяване космическия апарат става с радиус от 23 метра, прави задачата доста трудна. Амбициите на водената от Мъск компания е да се постигне отклонение от едва 10 метра. Затова дори експертите от дружеството предвиждаха 50% шанс за успех.
    
Смесени чувства
 
Мисията премина успешно в космическата си част – капсулата Dragon се скачи безаварийно в понеделник с МКС

Фотограф: NASA
Тестът в събота остави SpaceX и любителите на космическите полети със смесени чувства. Falcon-9 беше изстреляна успешно в 4:47 часа сутринта местно време. Мисията премина успешно в космическата си част – капсулата Dragon се скачи безаварийно в понеделник с МКС, при това по-рано от очакваното.

Приземяването на първата степен обаче не премина толкова гладко. Десет минути след изстрелването ракетата уцели разположената край бреговете на Флорида платформа, но с по-висока скорост от планираното и осъществи доста твърдо кацане. Поради тази причина ракетата не остана във вертикална позиция, както искаха от SpaceX, а за съжаление падна в океана. Също така видеото от целия полет и самото приземяване е с лошо качество заради тъмнината в ранния час и мъглата, която беше обвила платформата. Автономният морски съд пък е с леки повреди след сблъсъка с ракетата.

Видео от полета на ракетата-носител (с лошо качество, заради тъмнината):



От компанията все още се опитват да разберат къде са сбъркали. За момента водеща е тезата, че ракетата носител е останала без хидравлична течност в последната фаза на кацане.  

"Следващите полети ще са с 50% повече хидравлична течност, за да може да имаме по-голям шанс за успех при последващия опит за кацане след месец", написа Елън Мъск в Twitter.
 
Все пак успех
 
Независимо че от техническа гледна точка тестът на SpaceX не беше изцяло успешен, експерти от индустрията го оценяват като голям напредък. Първата степен на Falcon-9 изпусна възможността да кацне гладко, но все пак уцели платформата след контролирано падане от 80 км височина. Това показва, че след няколко или дори при следващия опит SpaceX може да успее да приземи успешно първата степен, без тя да потъне в океана или да увреди платформата.

"Като цяло бих определил теста за сравнително успешен", коментира Марко Касерес, директор за космически изследвания към консултантската фирма Teal Group, цитиран от Bloomberg. "Доста е трудно да уцелиш нещо толкова малко. Да не говорим, че трябва да го направиш с правилната скорост, за да може да кацне перфектно на свободно плаваща платформа в океана. Всичко това е огромно предизвикателство", допълва Касерес. Той допълва, че SpaceX са избрали трудния път, вместо да използват консервативните подходи.
 
Втора употреба
 

Експериментът на водената от Елън Мъск компания е важен за бъдещето на авиокосмическата индустрия. SpaceX вече намали наполовина разходите по изграждане на ракети носители, които да извеждат полезен товар в близкото околоземно пространство. Но все още се ползва традиционният метод, в който степените на ракетата не се запазват и не могат да се използват повторно. Частична реализация за многократно ползване са космическите совалки. Такива обаче не летят след прекратяването на програмата на NASA, а други подобни в момента не са разработени. Дори и те обаче не могат да използват повторно ракетите носители, които ги извеждат отвъд земната атмосфера. Затова опитите на Мъск да разработи ракети за истинско многократно използване може да оптимизират още повече разходите по провеждането на космически полети.

С използването на ракети-носители за многократна употреба може да се съкратят стократно разходите, смята Ейлон Мъск.

Фотограф: SCOTT AUDETTE
Самият милиардер и предприемач счита, че използването на подобни носители ще съкрати разходите стократно. Дори и да звучат доста оптимистично, в думите на Мъск има логика. Първата степен е основната част от ракетата. В нея се съхраняват най-мощните основни двигатели, най-голямата част от горивния запас и в много случаи носи голяма част от разходите по разработването на цялата програма. Докато традиционните оператори предлагат изстрелване на ракета при цени близо 100 млн. долара, при SpaceX извеждане с Falcon-9 струва около 60 млн. долара. Разработването на ракета за многократно ползване може допълнително да понижи разходите за космически полети.

"Повторното използване на първата степен означава повече конкурентоспособност за SpaceX", коментира Ланс Ериксон, програмен координатор за търговски космически операции към университета по въздухоплаване "Ембри-Ридъл" в Дейтона бийч, Флорида, цитиран от Bloomberg. "Разходите се понижават, конкуренцията се засилва, а SpaceX стои начело на всичко това."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Безпрецедентна жега на Антарктида 5 Безпрецедентна жега на Антарктида

Температурата на ледения континент за пръв път прескочи 20 градуса

14 фев 2020, 3461 прочитания

Какво друго по света: няколко любопитни идеи 1 Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електричество от дъждовните капки; Бил Гейтс бе набеден, че купува екологична суперяхта; Нова технология ускорява преработката на въглероден диоксид

14 фев 2020, 2627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
От "Дневник": "Софбус 24" внедрява виртуалните табла на градския транспорт в смартфона

Приложението е налично за Android

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.,

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10