Как се приземява ракета в океана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се приземява ракета в океана

Как се приземява ракета в океана

SpaceX на Елън Мъск се опитва да понижи разходите за космически полети чрез повторно използване на ракетите носители

Юлиян Арнаудов
16070 прочитания

© NASA


Зад всяко зрелищно изстрелване на космическа ракета стоят много усилия, време и средства. Високите разходи по всяко едно извеждане в орбита или излизане от пределите на земната атмосфера се дължат донякъде и на неефективния метод, разработен още от зората на космическите изследвания от 50-те години на миналия век. Частната космическа компания SpaceX на милиардера и предприемач Елън Мъск се опитва да намери ново решение, като създаде ракета носител, която да може да се използва многократно.

Сегашният метод включва използването на масивна ракета носител, с чиято помощ да се преодолеят притегателните сили на гравитацията и космическия апарат (било то сателит, сонда или кораб) да бъде изведен в или отвъд околоземна орбита. Ракетата се отделя в различни фази на полета и остава в орбита като космически боклук или изгаря в атмосферата, докато апаратът се отделя и продължава да изпълнява своята мисия. Това налага при всяко ново изстрелване да се строи нов носител. Което не е най-ефективното решение, но за момента е единственото работещо.

Концепцията на SpaceX пък изглежда проста на думи – след изстрелването отделената част навлиза обратно в атмосферата и се приземява върху платформа в океана. Но подобна операция е свързана с редица рискове и неизвестни, като реализирането й на практика се оказва не толкова лесна задача. Както се оказа и след опита за приземяване на ракетата Falcon-9 в събота. Изстрелването имаше за цел да се пробва дали концепцията на SpaceX е осъществима в реално условия, а също така беше и част от програмата за доставка на продоволствия за Международната космическа станция (МКС).  

До МКС и обратно

На хартия планът на водената от Мъск компания беше да се изстреля двустепенната ракета Falcon-9 от стартовата площадка в Кейп Канаверал, Флорида. Малко повече от две минути и половина след отлепянето й от земята основните й двигатели се изключват. Тогава ракетата се намира на 80 км надморска височина и се отделя първата (и най-голяма) степен, която поема своя път обратно към Атлантическия океан. Втората степен заедно с товарния модул Dragon ще се отправят към МКС. В същото време високата колкото 14-етажна сграда ракета носител ще включи на три пъти своите вторични двигатели, които имат за цел да забавят падането в атмосферата. След това се разпъват четири стабилизатора, които трябва да я насочат към разположената в океана платформа за кацане.

Приводняване на ракетата Falcon-9 при тест без използването на платформа, осъществен през юни 2014 г.

Уцелването й е една от най-трудните части от целия процес. Тя е с приблизителни размери на футболно игрище – дълга е 91 метра и широка около 56 метра. Освен това платформата се управлява автономно от компютър и се намира в открито море, а не е закотвена. Идеята на SpaceX е ракетата да кацне вертикално на нея, а фактът, че с разпънатите опори за приземяване космическия апарат става с радиус от 23 метра, прави задачата доста трудна. Амбициите на водената от Мъск компания е да се постигне отклонение от едва 10 метра. Затова дори експертите от дружеството предвиждаха 50% шанс за успех.

Смесени чувства

Мисията премина успешно в космическата си част – капсулата Dragon се скачи безаварийно в понеделник с МКС
Фотограф: NASA

Тестът в събота остави SpaceX и любителите на космическите полети със смесени чувства. Falcon-9 беше изстреляна успешно в 4:47 часа сутринта местно време. Мисията премина успешно в космическата си част – капсулата Dragon се скачи безаварийно в понеделник с МКС, при това по-рано от очакваното.

Приземяването на първата степен обаче не премина толкова гладко. Десет минути след изстрелването ракетата уцели разположената край бреговете на Флорида платформа, но с по-висока скорост от планираното и осъществи доста твърдо кацане. Поради тази причина ракетата не остана във вертикална позиция, както искаха от SpaceX, а за съжаление падна в океана. Също така видеото от целия полет и самото приземяване е с лошо качество заради тъмнината в ранния час и мъглата, която беше обвила платформата. Автономният морски съд пък е с леки повреди след сблъсъка с ракетата.

Видео от полета на ракетата-носител (с лошо качество, заради тъмнината):

От компанията все още се опитват да разберат къде са сбъркали. За момента водеща е тезата, че ракетата носител е останала без хидравлична течност в последната фаза на кацане.  

"Следващите полети ще са с 50% повече хидравлична течност, за да може да имаме по-голям шанс за успех при последващия опит за кацане след месец", написа Елън Мъск в Twitter.

Все пак успех

Независимо че от техническа гледна точка тестът на SpaceX не беше изцяло успешен, експерти от индустрията го оценяват като голям напредък. Първата степен на Falcon-9 изпусна възможността да кацне гладко, но все пак уцели платформата след контролирано падане от 80 км височина. Това показва, че след няколко или дори при следващия опит SpaceX може да успее да приземи успешно първата степен, без тя да потъне в океана или да увреди платформата.

"Като цяло бих определил теста за сравнително успешен", коментира Марко Касерес, директор за космически изследвания към консултантската фирма Teal Group, цитиран от Bloomberg. "Доста е трудно да уцелиш нещо толкова малко. Да не говорим, че трябва да го направиш с правилната скорост, за да може да кацне перфектно на свободно плаваща платформа в океана. Всичко това е огромно предизвикателство", допълва Касерес. Той допълва, че SpaceX са избрали трудния път, вместо да използват консервативните подходи.

Втора употреба

 

"Повторното използване на първата степен означава повече конкурентоспособност за SpaceX", коментира Ланс Ериксон, програмен координатор за търговски космически операции към университета по въздухоплаване "Ембри-Ридъл" в Дейтона бийч, Флорида, цитиран от Bloomberg. "Разходите се понижават, конкуренцията се засилва, а SpaceX стои начело на всичко това."

Зад всяко зрелищно изстрелване на космическа ракета стоят много усилия, време и средства. Високите разходи по всяко едно извеждане в орбита или излизане от пределите на земната атмосфера се дължат донякъде и на неефективния метод, разработен още от зората на космическите изследвания от 50-те години на миналия век. Частната космическа компания SpaceX на милиардера и предприемач Елън Мъск се опитва да намери ново решение, като създаде ракета носител, която да може да се използва многократно.

Сегашният метод включва използването на масивна ракета носител, с чиято помощ да се преодолеят притегателните сили на гравитацията и космическия апарат (било то сателит, сонда или кораб) да бъде изведен в или отвъд околоземна орбита. Ракетата се отделя в различни фази на полета и остава в орбита като космически боклук или изгаря в атмосферата, докато апаратът се отделя и продължава да изпълнява своята мисия. Това налага при всяко ново изстрелване да се строи нов носител. Което не е най-ефективното решение, но за момента е единственото работещо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    teacherphd avatar :-|
    teacherphd

    САЩ са безпорно най-напредналата нация в науката, технологиите и ефективността на икономиката. Така че зрелището, което наблюдаваме, е закономерно. Успехът им е в кърпа вързан.

  • 2
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard

    И разходките на Грасхопъра, и първия опит за приводняване и сегашното успешно уцелване на кораба-робот (макар и по-силничко от очакваното) показват, че СпейсЕкс имат отделните парченца от пъзела и наближава времето, когато ще го съединят и ще успеят. Иска ми се да имахме повече хора като Елън Мъск в нашето време: истински визионери (макар, че не я харесвам тази дума много-много защото щяло и нещяло се кичи с нея напоследък) с воля и способности да осъществяват стъпка по стъпка мечтите си.

  • 3
    lvid avatar :-|
    lvid

    Елън Мъск прави чудеса и заслужава само адмирации за усилията си.
    Според мен, обаче, истинската революция ще бъде SKYLON (http://www.reactionengines.co.uk/space_skylon.html)
    или SpaceShipTwo.

  • 4
    jeanlucpicard avatar :-|
    Jean-Luc Picard

    По-скоро Скайлон :) Но нека има повече такива проекти. Това повишава вероятността някой (или няколко) от тях да успее.

  • 5
    realist avatar :-|
    Realist

    Писах и в Дневник преди малко, Мъск написа в профила си в Туитърм че на ракетата е свършил хидравличният флуид 10 секунди преди кацането. Системата е утворена за да се спести тегло и обем. Следващият полет на Фалкон, който извежда спътник на НАСА е на 30 януари, ракетата има 50% повече флуид на борда!

  • 6
    realist avatar :-|
    Realist

    Колко важно е за Спейс Екс да върне първата степен? Първата степен на Фалкон съдържа 9 ракетни двигателя и огромен корпус направен от скъпа алуминиево- литиева сплав. Преизползването на първата степен поне един път и повече ще намали разходите на компанията поне с 50%.

    Сега цената за една мислия на Фалкон е $51 милиона, най- евтината на пазара, с преизползването на първата степен можем да очакваме намаляване поне до $30 милиона за изстрелване.

    Конкурентите на Спейс Екс вече намалиха цената на техните полети, какво ли ще стане когато Спейс Екс започне да преизползва първите степени неколкократно?

  • 7
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#6] от "Realist":

    Въпроса е и доколко все пак ще са надеждни тези рециклирани първи степени, защото натоварванията при изстрелването са доста големи. Но щом се опитват да го направят явно са преценили, че може да се направи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK