Бизнесът ще движи иновациите повече от потребителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът ще движи иновациите повече от потребителите

Броят на дроните за граждански цели се очаква да достигне 1 млн. бройки през 2015 г.

Бизнесът ще движи иновациите повече от потребителите

Интернет на нещата, дрони, 3D принтиране и наносателити ще бъдат основните тенденции на настоящата година, сочи нов доклад на Deloitte

Юлиян Арнаудов
15419 прочитания

Броят на дроните за граждански цели се очаква да достигне 1 млн. бройки през 2015 г.

© MIKE SEGAR


Интернет на нещата, дроните, 3D принтирането и наносателитите ще са водещите технологични тенденции през 2015 г. Очакванията са тяхното развитие да доведе до разместване на пластовете на редица индустрии. Макар голяма част от тях да са насочени към обикновените потребители, за момента именно корпорациите ще се възползват максимално от новите възможности, които те отварят. Такива са изводите в годишния доклад "Прогнозите за технологиите, медиите и телекомуникациите" на консултантската компания Deloitte.

Интернет във всичко

Свързването на все повече устройства и дори предмети с глобалната мрежа е тенденция, която започна още от появата на смартфоните и впоследствие на таблетите. Концепцията за Интернет на нещата (Internet of Things - IoT) предвижда почти всяка вещ да има онлайн свързаност. От автомобила, през хладилника и вратата на гаража до четката за зъби, термостатите и осветлението в апартамента. Deloitte предвижда, че през 2015 г. ще бъдат доставени един милиард подобни устройства, което е 60% ръст спрямо предходната година. Общият брой на свързаните джаджи от този тип ще достигне 2.8 млрд. Пазарът на конкретния IoT хардуер се оценява на 10 млрд. долара, докато свързаните с тях услуги - на 70 млрд. долара. Въпреки че се изтъкват ползите от Интернет на нещата за обикновените потребители, според анализаторите основно корпорациите и бизнесът ще се възползват от тях. Според Deloitte 60% от закупените устройства ще са предназначени за корпоративна употреба, като фирмите ще отговарят и за 90% от потреблението на свързани услуги. В доклада се посочва, че все още IoT и автоматичната обмяна на информация между отделните машини решава само част от проблемите. Например дори и потребителите да синхронизират и контролират дистанционно пералнята си у дома от работното си място, все още се сблъскват с други следващи дейности, които изискват физическо присъствие. Например след изпирането дрехите трябва да се извадят и прострат или сложат в сушилнята.   

Специализираните дрони

Безпилотните летателни апарати бяха доскоро почти ексклузивна играчка само за военните. Развитието им доведе до намаляване на размерите и значително понижение на цената им, което ги прави по-достъпни за обикновените потребители и бизнеса. Най-евтините модели започват от 300 долара, докато по-сложните и големи варианти, които са повече от полза за корпорациите, струват към 10 хил. долара. Това обаче е нищо в сравнение с бойните MQ-1 Predator, чиято единична цена е 4 млн. долара. Deloitte прогнозира, че броят на цивилните дрони ще достигне 1 млн. бройки през тази година, като само през 2015 г. ще бъдат продадени 300 хил. безпилотници за гражданско ползване. Приходите от този пазар се очаква да достигнат между 200 и 400 млн. долара.

Все още дроните се използват за нишови дейности. Обикновените потребители прибягват до тях основно когато им трябва заснемане на видео от въздуха. Има модели, които са създадени да следят даден човек непрекъснато, като повечето варианти могат да бъдат управлявани от таблет или смартфон. В корпоративния сектор те позволяват да се извършват дейности, които преди са изисквали наемането или притежаването на хеликоптер. Така например могат лесно да се правят геоложки изследвания от въздуха, фермерите могат да правят оглед на своите насаждения и др. От Deloitte отчитат високата полза и добавената стойност на дроните, но за момента смятат, че тяхната употреба няма да бъде толкова масова и пазарът ще остане сравнително нишов.

Революцията на 3D принтирането

Бизнесът се очаква да използва най-ефективно триизмерните принтери, като той ще отговаря за 99% от отпечатаните обекти през 2015 г.
Фотограф: RICK WILKING

За потенциала на триизмерните принтери се говори от няколко години, но едва отскоро започнаха да се забелязват първите ефекти от тях. Причината е, че достъпните модели се появиха едва неотдавна. Но вместо да предизвикат очакваната революция, че ще се създаде една своеобразна "фабрика у дома" и всеки ще може да си принтира част или желан предмет вкъщи, те отново се оказват най-полезни за бизнеса.

Предвижданията на Deloitte са през 2015 г. да бъдат продадени близо 220 хил. 3D принтера на обща стойност 1.6 млрд. долара. Това е близо двоен ръст спрямо миналата година като количество и 80% като стойност. До 2017 г. близо 70% от тези устройства ще бъдат закупени от обикновени потребители. Но тези 3D принтери ще са с ограничени възможности за производство и няма да могат да правят достатъчно качествени или сложни предмети. За сметка на това бизнесът, който може да си позволи по-добри и функционални модели, ще извлече по-голяма добавена стойност от тях. Според Deloitte триизмерните принтери за корпорациите ще съставляват близо 90% от общата стойност на пазара и ще отговарят за около 95% от принтираните предмети. Създадената икономическа стойност от бизнеса ще бъде 99%. Все още те ще се използват основно за създаване на бързи прототипи и компоненти, които да улеснят масовото производство. Едва 10% от принтираните обекти ще са част от цялостно производство.  

Наносателити на хоризонта

 

Те обаче все още се далеч да заменят напълно големите си събратя. Наносателитите са изправени пред няколко проблема. Малките им размери затрудняват позиционирането им в орбита, така че да излъчват стабилен сигнал. Компактността им не позволява да се инсталират мощни източници на енергия, които да осигурят по-доброто им функциониране. Големите сателити разполагат с тежки литиево-йонни батерии и големи соларни панели, с които да си осигуряват необходимата енергия, докато при наносателитите не се позволява да се инсталират подобни източници с достатъчен енергиен капацитет. Малките им размери също така не позволяват да се инсталират големи и мощни антени, които да предават силен и стабилен сигнал. Поради тези причини все още големите сателити са предпочитани за дейности, които изискват да се предава сигнал с голям капацитет (телевизия, интернет, радиосъобщения и т.н.). Затова и малките сателити се използват все повече за заснемане от орбита на земната повърхност и засега не се очаква да заменят напълно традиционните спътници. Но в дългосрочен план тези препятствия могат да бъдат преодолени и да преобърнат индустрията.

Интернет на нещата, дроните, 3D принтирането и наносателитите ще са водещите технологични тенденции през 2015 г. Очакванията са тяхното развитие да доведе до разместване на пластовете на редица индустрии. Макар голяма част от тях да са насочени към обикновените потребители, за момента именно корпорациите ще се възползват максимално от новите възможности, които те отварят. Такива са изводите в годишния доклад "Прогнозите за технологиите, медиите и телекомуникациите" на консултантската компания Deloitte.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    todorov_g avatar :-|
    todorov_g

    Доста интересни неща ни предстоят. Да видим дали ще е по- силите ни да свикнем с всчко.

  • 2
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Интересни са тенденциите и насоките разказани в статията, но дори и заглавието, а и съдържанието според мен, са малко заблуждаващи или по-скоро грешни.
    Какво значи някой или нещо ( в заглавието е бизнеса, а не потребителите) да движи иновациите. В случая се има предвид , че потреблението (без значение за битови или бизнес-цели) няма да ги движат. Това просто не е вярно и няма как да е вярно. Иновациите се замислят, движат и реализират от някаква част от бизнеса и намират своите потребители сред друга, нормално по-голяма част от бизнеса и когато са приложими и сред индивидуалните потребители.
    Но това че си купуваме смартфони или таблети, не значи че ние, купувачите "движим" някакви иновации.
    Та добре е малко по-точно и ясно да се озаглавяват и описват нещата, но изглежда и това, ако не е някаква иновация:), вероятно е трудно за пишещите братя.

  • 3
    6tepsela avatar :-|
    6tepsela

    Военните дрони които избиват "терористи", живеещи и обркъжени от деца и жени, колко се очакват да са като бройка? А жертвите от тях колко са, едва ли ще са повече от 15-20 утрепани журналя?

  • 4
    izabell avatar :-|
    izabell

    Изглежда много съблазнително, това ще постави ИТ индустрията на нова основа.

  • 5
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Фантастиката от романите се превръща в реалност, бавно (или не толкова), но сигурно. Интересни времена предстоят, наистина...

  • 6
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Безпилотните летателни апарати отдавна не са ексклузивна играчка само за военните. Размерите им са се намалили още преди Втората световна война, а потребителски играчки под формата на радиоуправляеми самолети, хеликоптери и кораби има от десетилетия, включително и в България по време на соца (имаше клубове по радиомоделизъм). В чужбина радиоуправляемите модели станаха хит още през 70-те. И цените станаха достъпни доста преди края на века.

    Това, че в момента има мода на куадро-, хекса- и октакоптери, не означава, че човекът сега е открил електрониката. Противно на общоприетото мнение светът съществуваше и преди 1989.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK