Коронавирус в България и по света
12 16 яну 2015, 18:39, 21229 прочитания

Да изровиш антибиотик от пръстта

Откритие на учени от САЩ и Германия дава надежда за борба с резистентните бактерии

Променена на 16.01 в 20.30 ч.

Представете си следното нещастно бъдеще: животът ви да виси на косъм заради най-дребното порязване. Или всяко раждане да носи голяма доза риск. Смъртността да е висока при дори най-елементарните операции като апендицит. Подобна прогноза може днес и да ви изглежда апокалиптична, но е напълно възможна в свят без антибиотици. Ето защо обявеното през миналата седмица откритие на нов тип антибиотик е считано за изключително постижение още преди да е изпробвано в клинични тестове.

28 години суша
Златната ера в тази сфера са 50-те и 60-те години на миналия век, когато са открити много от ползваните и до днес антибиотици (виж таблицата). Но от 1987 г. досега не е имало нов медикамент в ръцете на докторите. В същото време бактериите стават все по-резистентни срещу действащите лекарства. Световната здравна организация предупреждава, че "много от днешните обикновени болести скоро може да са нелечими". Още по-страшна е прогнозата на Американския център за контрол и превенция на заразните болести, който обяви, че на хоризонта се задава  "кошмарна супербактерия". В момента резистентни инфекции убиват по 50 000 души на година в САЩ и Европа, а броят им може да достигне 10 млн. до 2050 г., показват изследвания на британското правителство.

Изследването, довело до новия антибиотик теиксобактин (Teixobactin) беше обявено в списание Nature и е дело на учени от Североизточния университет в Бостън и Университета в Бон, Германия. Откритието е считано за изключителен успех, защото антибиотикът действа по много по-различен начин от сегашните медикаменти. Новото лекарство е извлечено от бактерия в пръстта. Вече е тествано върху мишки и се е справило с няколко дълбоки инфекции, и то без странични ефекти.

Положителната новина е, че лекарството действа по начин, при който бактерията изключително трудно ще стане резистентна срещу него. Причината е, че вместо да се свързва с относително податливи на мутации протеини в бактериалната клетка, антибиотикът блокира по-непроменливите мастни молекули, които спомагат за изграждането на клетъчната стена.

Търси и ще намериш
Новият метод има потенциал да отключи нови природни съединения, които да се борят успешно с туберкулозни инфекции и дори ракови заболявания. Голямото постижение на учените е разработеният метод за отглеждане на некултивирани бактерии в естествената им среда - почвата, с помощта на ново устройство. Други важни антибиотици като тетрациклин и стрептомицин също са открити преди десетилетия в почвени бактерии. Но в течение на годините пробивът в областта става все по-труден, тъй като около 99% от микробните видове не виреят в обикновени лабораторни условия.

Учените открили теиксобактин чрез нова технология за търсене в почвата, разработена от Слава Ъпстейн от Североизточния университет в Бостън. Той изобретил петсантиметрово устройство. Изследователите от екипа му ровели пръстта в задните си дворове, за да извлекат почвени микроби. След извличането им поставяли по един във всяка от 306 миниатюрни дупчици в устройството, което сложили в специална вана с пръст. Тя позволявала на микробите да останат в естествената им среда.

"Така всъщност измамвахме бактерията", казва д-р Ким Луис, директор на изследването в Североизточния университет. Екипът му успява да отгледа колонии от бактерии, които са достатъчно силни, за да бъдат прехвърлени в лабораторани условия и да бъдат тествани дали произвеждат антибиотици. "Явно основната пречка при отглеждането на бактерии е първата колония. След нея те вече са опитомени", казва Луис. От около 10 000 щама били открити близо 25 антибиотика. Най-обещаващият от тях - теиксобактин, бил извлечен от почва от щата Мейн.

"Новият метод е много обещаващ и може да бъде използван за откриване на нови антибиотици в богата на микроби среда, като например Амазония", смята Джон Конли от Университета в Калгари пред в. Globe & Mail.

Още много тестове
При изпитанията в епруветки теиксобактин успява да унищожи различни видове стафилококи и стрептококи, както и антракс и туберкулоза. При тестове върху мишки успява да надвие стафилококови и стрептококови инфекции, включително и резистентен на досегашните медикаменти щам. Антибиотикът се справя с т.нар. грам-положителни бактерии, но не и с грам-негативни микроби, които причиняват например гонорея и инфекции на пикочния мехур и кръвоносната система. Според Луис учените се опитват да модифицират медикамента, за да може да се справя и с грам-негативни инфекции.

Пред теиксобактин все още има значителни препятствия, преди да стигне до аптеките и болниците. Клиничните тестове с хора ще започнат най-малко след две години, а очакванията са разработката на лекарство да струва над 100 млн. долара и да отнеме пет или шест години. Изследването досега е финансирано от Националния здравен институт на САЩ и германското правителство. Патентът за новаторския метод се държи от Североизточния университет, който го е лицензирал на компанията NovoBiotic Pharmaceuticals от Кеймбридж, Масачузетс. Тя пък държи правата върху всички бъдещи медикаменти.

Но дори и да не е така чаканата панацея, теиксобактин слага началото на нов метод за разработка на антибиотици. Който пък може да предотврати възхода на супербактериите.

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 10 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България