С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 17 яну 2015, 17:49, 24955 прочитания

Ракети втора употреба

Авиационните гиганти се опитват да разработят космически кораби за многократно ползване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


От края на студената война като че ли космическата индустрия беше изпаднала в летаргия. Всички технологии, които се използват и в момента, са разработени в общи линии от 50-те до 80-те години на миналия век. Двигателите, самите ракети носители, както и цялостният процес и концепция за космически полети не са мръднали много за последния половин век. Индустрията  изглежда като телевизията – чака своя звезден момент, в който нова технология или концепция ще преобърне представите ни за нея. Или поне досега. Липсата на алтернатива накара държавният и частният сектор в САЩ да започнат да търсят нови варианти.

Намалените бюджети на основните държави като САЩ, Русия, Великобритания, Франция, Германия и други поставят допълнителни затруднения за сектора. Но липсата на астрономически средства води до два ефекта – единият е засиленото присъствие на частни инициативи, а вторият е, че усилията в момента са насочени към създаването на икономически изгодни технологии и концепции. Затова през последните години има тих бум на разработваните космически системи за многократно ползване. Голяма част от използваните ракети и компоненти просто се изхвърлят във или около атмосферата и дори да бъдат открити и възобновени, в повечето случаи са в лошо състояние за пълна повторна употреба. Тази особеност прави космическите полети толкова скъпо начинание. Ако бъдат приети в експлоатация ракети и съдове за многократна употреба, те ще намалят значително разходите. Единственото изключение бяха космическите совалки на NASA, разработени през 70-те години на миналия век, но полетите с тях бяха прекратени през 2011 г.
 
Вертикално излитане и кацане
 
Един от вариантите, който се разглежда от учените от десетилетия, е разработването на ракети носители за многократна употреба. Концепцията е проста – след изстрелването по-голямата първа степен на ракетата се отделя и връща в атмосферата. Вместо тя да се разбие някъде из пустошта или океаните, идеята е тя да може да се приземи вертикално на специализирана площадка. Миналата събота водената от предприемача Илон Мъск компания SpaceX направи полууспешен опит за подобно контролирано вертикално кацане на първата степен на ракетата Falcon-9. Тя трябваше да се приземи на специална площадка в Атлантическия океан и да остане във вертикално положение. Заради недостиг на хидравлична течност в последната фаза на кацането ракетата Falcon-9 се заби по-грубо в плаващата платформа и после падна в океана. Прецизното насочване обаче показа, че следващите опити може да са успешни. Което може да направи SpaceX първия притежател на ракети за многократно използване. Според самия Мъск тази технология може да понижи разходите за извеждане на товари в Космоса стократно.


И друг милиардер разработва същата концепция - основателят на Amazon Джеф Безос и неговата компания Blue Origin. Тя стана по-известна с разработките си за ракетни двигатели, които прави заедно с NASA, след като санкциите срещу Русия поставиха под въпрос доставката на руските  RD-180. Blue Origin обаче разработва и ракета носител, която да се използва многократно и да каца вертикално. Първоначално компанията ще тества по-малка система, която да осъществява суборбитални полети. Но планира впоследствие да разработи и по-голяма, която да извежда товари в Космоса. Проектът на Безос все още е доста по-назад в практическата част от този на Мъск. Blue Origin и SpaceX също така разработват и космически модули за многократна употреба – Мъск вече ползва своя Dragon, докато версията на Blue Origin е все още концепция.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

FinTech Summit 2020: Финансовите технологии и изкуственият интелект FinTech Summit 2020: Финансовите технологии и изкуственият интелект

Оперативният директор и съосновател на "ЛогСентинел" Антон Герунов ще е лектор в конференцията на "Капитал"

18 фев 2020, 429 прочитания

Най-богатият човек дарява 10 млрд. долара за борба с климатичните промени 1 Най-богатият човек дарява 10 млрд. долара за борба с климатичните промени

Основателят на Amazon Джеф Безос създава специален фонд, който ще финансира изследователи и активисти в сферата на устойчивото развитие

18 фев 2020, 764 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Google спира продажбата на Google Glass

Интернет гигантът отделя разработката на умните очила в самостоятелно звено под ръководството на един от създателите на iPod

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10