С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
12 17 яну 2015, 17:49, 24964 прочитания

Ракети втора употреба

Авиационните гиганти се опитват да разработят космически кораби за многократно ползване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новите совалки

 
Спирането на полетите на космическите совалки на NASA през 2011 г. даде тласък на програмите за замяната им. Именно те бяха най-ефективно разработените платформи за многократно ползване за космически полети. Един от по-известните нови проекти е X-37 на Boeing. Той се развиваше по поръчка на NASA, но впоследствие премина под егидата на Агенцията за авангардни разработки на Пентагона (DARPA) и има за цел да се създаде безпилотна совалка, която да извежда товари в орбита, след като е изстреляна от ракета носител. X-37 е експериментална серия, която трябва да тества дизайна и технологиите, преди да бъде разработен голям сериен модел. Затова и размерите й са значително по-малки от тези на космическите совалки на NASA, като товарният отсек е голям едва един на два метра. Моделът X-37B шокира световната общност, когато се приземи на 17 октомври миналата година в базата на американските ВВС във Ванденберг, след като прекара 675 дни в орбита. Медиите оприличиха совалката като "секретна" и започнаха да спекулират с нейната мисия – от разузнавателна с цел да се подслушват китайските сателити до извеждането на военен спътник и дори до разполагане на космически оръжия в Космоса. Предвид малките габарити на товарния отсек тези твърдения изглеждат малко вероятни. Разработката на малката роботизирана совалка е прелюдия към създаването на X-37B – уголемен вариант, който трябва да може да пренася до шест астронавти в транспортния отсек.

DARPA обяви конкурс и за изграждането на проект XS-1 - космическа система за многократно ползване. На снимката: концепцията за XS-1 представен от Northrop Grumman.

[Northrop Grumman]
DARPA обяви конкурс и за изграждането на проект XS-1 - космическа система за многократно ползване. В него участват два консорциума. Единият е воден от Northrop Grumman и вече обяви  концепция за XS-1, която също цели създаването на орбитална совалка. Компанията работи съвместно с Virgin Galactic на милиардера Ричард Брансън и Scaled Composites в създаването на платформа за космически полети за многократно ползване. Другият е воден от Boeing заедно с Blue Origin и най-вероятно ще използва опита натрупан от експерименталния X-37 за участието си в конкурса.
 
Авангардният дизайн
 
Почти всички изброени проекти използват осъвременени стари методи. Ракетата носител  присъства във всички без суборбиталната совалка на Брансън, но с нея трудно ще може да се излезе в открития Космос. Комбинацията в използването на ракети носители и совалки за многократна употреба ще може да понижи значително разходите за космически полети. Но няма да предложи нищо революционно като концепция. Другият вариант за създаването на единен космически кораб – който стартира от хоризонтална писта на Земята и продължава със собствените двигатели в открития Космос. Проблемът на тази концепция е, че традиционните атмосферни двигатели с течно гориво на самолетите разчитат на наличието на кислород, за да работят. Космическите ракети използват твърдо или течно гориво с окислители, за да могат да работят при липсата на кислород.


Инфографика

Напречен разрез на Skylon: 1. Композитен керамичен фюзелаж 2. Предни хоризонтални стабилизатори 3. Резервоари за течно гориво 4. Резервоари с течен кислород 5. Товарен отсек 6. Авионика 7. Въздухозаборник 8. Охладители 9. Двигател SABRE 10. Двигател за орбитално маневриране

Увеличаване

Идеята дълго време беше обект на научната фантастика, но съвсем скоро може да станем свидетели на пробив, като най-обещаваща е разработката Skylon на британската компания Reaction Engines Limited (REL). В нея космическият кораб ще излита като нормален самолет и двигателите ще използват кислорода в атмосферата, за да се издигне на 26 км надморска височина и развие скорост от 5.4 Mach. Там двигателите ще се херметизират и ще започнат да използват течния кислород на борда на Skylon, за да продължат работа при напускане на атмосферата. Космическият кораб ще може да изведе в орбита товари до 15 тона, които ще са разположени в стандартизирани контейнери. Самият Skylon ще бъде сравнително лек, като ще се разчита на композитни материали. След като завърши мисията си, Skylon навлиза обратно в атмосферата. При този процес именно композитната керамична обшивка ще предпазва кораба от високите температури, породени от силното триене.

Основната част на проекта са специалните двигатели SABRE. Първият тестов прототип е изработен през 2011 г. и тестван година по-късно. Освен херметизацията друга уникална функция е технологията за скоростно охлаждане на двигателя. Тя позволява да се понижи температурата от 1000 градуса по Целзий до -150 в рамките на една стотна от секундата. Това е ключова функция при хиперзвукови скорости, каквито е планиран да развива Skylon.

REL все още не е осигурила всички средства за построяването на изцяло готов прототип. Плановете са през следващите две години и половина двигателите ще бъдат готови за производство, а първия полет да бъде осъществен през 2021-2022 г. 



Концепцията на Skylon изглежда най-добра, поне на теория. Тя е и най-ефективна, позволява доставката в орбита на 15 тона товар срещу 3 тона за капсулата Dragon на SpaceX, 2.3 тона за XS-1 по изискванията на DARPA и 13 тона за старата космическа совалка. Въпросът е дали новите двигатели SABRE и цялостната концепция ще бъдат успешни и при реални тестове. Ако успее – тя може да преобърне напълно космическите пътувания. Ако не, засега опитите на SpaceX на Мъск са на път да дадат евтина алтернатива на традиционните ракети.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

21 фев 2020, 729 прочитания

SAP подготвя компаниите за новата икономика на изживяванията SAP подготвя компаниите за новата икономика на изживяванията

Над 900 специалисти в SAP Labs България разработват иновативни технологии за потребителите на SAP, твърди Том Киндерманс, управляващ директор на SAP за Централна и Източна Европа

21 фев 2020, 841 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Google спира продажбата на Google Glass

Интернет гигантът отделя разработката на умните очила в самостоятелно звено под ръководството на един от създателите на iPod

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Валдис Домбровскис: В България виждам опит да се реши несъществуващ проблем

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10