Тайната зад успеха на Xiaomi
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тайната зад успеха на Xiaomi

Главният изпълнителен директор на Xiaomi Лей Цзюн обяви, че новият смартфон на компанията "е по-лек и тънък" от iPhone 6 Plus.

Тайната зад успеха на Xiaomi

Китайската компания се изкачи в топ 3 на производителите на умни телефони с ниските си цени и добрите характеристики

Юлиян Арнаудов
26592 прочитания

Главният изпълнителен директор на Xiaomi Лей Цзюн обяви, че новият смартфон на компанията "е по-лек и тънък" от iPhone 6 Plus.

© Jason Lee


В битката за доминация на пазара за смартфони експертите все още се фокусират повече върху съперничеството между Apple и Samsung. Докато южнокорейската компания успя да наложи сигурна хегемония с почти двойна преднина пред американския гигант, то като че ли тенденцията започна от края на миналата година да се обръща. Apple стабилизира своите продажби с новите си модели iPhone 6 и iPhone 6 Plus, като за пръв път преминаха в предлагането на устройства с екрани над 4 инча. Samsung разочарова със своя последен флагман Galaxy S5 и обявява понижение на продажбите през последните тримесечия и предупреди, че може да отчете 37% спад на годишната печалба за изминалата година. Привидно в битката за надмощие на смартфон пазара се включи Lenovo, които след придобиването на мобилното звено на Motorola от Google увеличиха допълнително дела си в този сегмент и вече са трети. Но, изглежда, всички подцениха малкия на пръв поглед производител от Китай – Xiaomi.

Основаната преди четири години компания достигна до трето място на доставките на смартфони за третото тримесечие на 2014 г. с ръст на продадените устройства от 211% спрямо същия период предходната година, показват данните на изследователската фирма IDC. Годишните данни на друга консултантска фирма TrendForce показват, че Xiaomi заема шесто място с пазарен дял от 5.2%. Резултатите са впечатляващи, при положение че компанията продава основно на пазара в Китай, както и в околните държави от Югоизточна Азия като Индия, Индонезия, Малайзия и Сингапур. Но прогнозите са, че през тази година групата ще се изкачи с една позиция и ще "диша във врата" на Lenovo. С увеличаването на достъпността на смартфоните и в развитите държави скоро Xiaomi може да започне да бъде опасен съперник за водещите три производителя в момента. Но на какво се дължи успеха на компанията?

Смартфони с високи характеристики

Това е краткият отговор на въпроса. Досегашните модели на Xiaomi се продаваха на цени от 150 до 300 долара. Те се отличават с много добър дизайн и подобрен от компанията интерфейс, наречен MIUI. Техническите им показатели се доближаваха максимално до флагманите на големите производители. За разлика от тях цената, която предлага китайският производител, е в пъти по-ниска. Експертите до началото на тази година отчитаха успехите на Xiaomi, но не й обръщаха толкова сериозно внимание, тъй като тя се смяташе, първо, за локален играч и, второ, колкото и евтини да са устройствата, те отстъпваха с малко на последните модели на Samsung, Apple, HTC, LG и останалите гиганти. Екстремно ниската цена естествено води до компромиси с качеството или показателите на компонентите на смартфоните.     

Това мнение обаче се промени, след като Xiaomi показа новия си голям модел Mi Note, който се явява директен конкурент на iPhone 6 Plus на Apple и Galaxy Note 4 на Samsung. Китайският умен телефон е по-тънък от iPhone 6 Plus с минималните 0.15 мм, по-лек е, разполага с повече оперативна памет, по-добра камера, както предна, така и задна, както и слот за две SIM карти. Разделителната способност между двата модела е идентична – 1080x1920, но малко по-големият екран на Xiaomi Mi Note намалява гъстотата на пикселите на квадратен инч незначително. Главният изпълнителен директор на китайския производител Лей Цзюн не пропусна да се пошегува със смартфона на Apple по време на своя презентация. Той посочи за пример изпъкналия корпус на камерата на iPhone 6 Plus, докато при Mi Note подобно нещо няма. Освен това Лей изтъкна, че новият смартфон на Xiaomi "е по-лек и тънък" от този на Apple – все любими качества, с които американската компания обича да се хвали спрямо своите конкуренти. Ползването на считаните за оръжия на Apple при презентации и продуктовото позициониране от страна на Xiaomi се превърна в запазена марка на компанията. Затова азиатската група си спечели прозвището китайският Apple.

Освен това Xiaomi обяви и подобрена версия Mi Note Pro, която разполага с екран с много висока разделителна способност.

Евтино, по-евтино, Xiaomi

Шокиращото в случая не са по-добрите технически характеристики на смартфона на Xiaomi. Големите производители, които разчитат на Android, винаги са успявали да изкарат устройства с по-добри показатели от "ябълката". Изненадата е цената. Обикновеният модел Mi Note струва едва 370 долара, докато Pro версията е 530 долара. Началната цена на iPhone 6 без субсидия започва от 650 долара, докато iPhone 6 Plus – от 750 долара и нагоре. Разликата е почти двойна. Макар Apple да слагат висок марж на печалбата в своите устройства, конкурентите им като Samsung, LG или Sony продават на сходни или с малко по-ниски цени. Например Galaxy Note 4 на Samsung без договор в САЩ струва 750 долара.

Как постига ниската цена?

Отговорът се крие в бизнес модела на компанията. В цената на устройството за крайния потребител не влизат само разходите по производството на компонентите и сглобяването му. Към него се добавят средствата, заделени за маркетинг, дистрибуция, разпространителска мрежа и накрая някакъв процент печалба.

Xiaomi използва няколко трика, с които да свали цената значително. При това, без да се налага да пести пари от компоненти.

На първо място китайската компания продава основно онлайн, по модела на електронните магазини. Не разполага със собствени магазини и сложна разпространителска мрежа. Всички заявки стават онлайн и разходите са единствено за обработката им и за доставка.

Вторият елемент в стратегията на Xiaomi за понижение на разходите е преосмисляне на маркетинговата стратегия. Големите компании дават много пари за реклама – телевизионна, интернет, билборди, събития и др. Xiaomi разчита основно на социалните мрежи и промотирането на устройствата между самите клиенти.

"Ние не инвестираме в традиционен маркетинг. Живеем в социалните мрежи, които са много по-евтин вариант за нас", коментира Хуго Бара, вицепрезидент на Xiaomi, в интервю за сайта YourStory.

Най-интересният елемент от бизнес модела на Xiaomi за понижение на разходите е в портфолиото и в историческата цена на устройствата им. От една страна, използва изпипаната схема на Apple да предоставя малка гама смартфони. От друга, разчита да задържа цената на мобилните си телефони максимално дълго. Тоест пуска ги на ниска цена, която се запазва максимално дълго време през пазарния цикъл. Повечето производители пускат на висока цена и след шест месеца започват постепенно да свалят цената. Xiaomi се опитва да задържи за период от година до година и половина – две. През това време цените на компонентите се понижават, докато тази на устройството остава непроменена.

Последният елемент е, че Xiaomi не се смята за производител на смартфони, а по-скоро за софтуерен стартъп. Тоест тя разчита и на приходи от продажбата на софтуер и софтуерни услуги. Всъщност компанията започва като разработчик на интерфейса MIUI и разбира, че няма как да го популяризира, без да има собствено устройство. Така пуска първия си смартфон. Амбицията на Xiaomi е да предлага колкото се може повече приложения и да печели от тяхната продажба или от други софтуерни услуги. Този компонент е стабилно перо от приходите и на Apple.

По малко от всичко

Така в един момент се оказва, че Xiaomi е една комбинация от Amazon (модела за е-търговия), Apple (софтуерния подход и малкото портфолио) и донякъде на Google. С този нов подход компанията успява да продава смартфони с високо качество и характеристики на почти двойно по-ниски цени. Въпросът е дали ще успее да запази своя бизнес модел, след като започне да навлиза на все повече нови пазари. Особен интерес буди бъдещата стратегия на Xiaomi на развитите държави. Защото за момента компанията разчита на силния интерес към високотехнологични и евтини устройства на развиващите пазари, какъвто е китайският. Но дори чрез тях Xiaomi се изстреля сред най-големите производители на смартфони.

В битката за доминация на пазара за смартфони експертите все още се фокусират повече върху съперничеството между Apple и Samsung. Докато южнокорейската компания успя да наложи сигурна хегемония с почти двойна преднина пред американския гигант, то като че ли тенденцията започна от края на миналата година да се обръща. Apple стабилизира своите продажби с новите си модели iPhone 6 и iPhone 6 Plus, като за пръв път преминаха в предлагането на устройства с екрани над 4 инча. Samsung разочарова със своя последен флагман Galaxy S5 и обявява понижение на продажбите през последните тримесечия и предупреди, че може да отчете 37% спад на годишната печалба за изминалата година. Привидно в битката за надмощие на смартфон пазара се включи Lenovo, които след придобиването на мобилното звено на Motorola от Google увеличиха допълнително дела си в този сегмент и вече са трети. Но, изглежда, всички подцениха малкия на пръв поглед производител от Китай – Xiaomi.

Основаната преди четири години компания достигна до трето място на доставките на смартфони за третото тримесечие на 2014 г. с ръст на продадените устройства от 211% спрямо същия период предходната година, показват данните на изследователската фирма IDC. Годишните данни на друга консултантска фирма TrendForce показват, че Xiaomi заема шесто място с пазарен дял от 5.2%. Резултатите са впечатляващи, при положение че компанията продава основно на пазара в Китай, както и в околните държави от Югоизточна Азия като Индия, Индонезия, Малайзия и Сингапур. Но прогнозите са, че през тази година групата ще се изкачи с една позиция и ще "диша във врата" на Lenovo. С увеличаването на достъпността на смартфоните и в развитите държави скоро Xiaomi може да започне да бъде опасен съперник за водещите три производителя в момента. Но на какво се дължи успеха на компанията?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    febra avatar :-|
    febra

    пропускате обаче че 4G съвсем му се губи...
    няма как да се мериш с "флагмани" ако продаваш лъскав трабант

  • 2
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Нещо авторът пак бърка английските думички или не чете внимателно. IDC не се чудят защо Шаоми е във възход, въпреки че фирмата продава основно в Китай и Югоизточна Азия. Изследването ясно казва, че резултатите са впечатляващо благодарение именно на това: "... thanks to its focus on China and adjacent markets, which resulted in triple-digit year-over-year growth."
    http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS25224914

    Цитирането на TrendForce е пълна каша. Според тях компанията не е била на 5-то място през 2014 както твърди авторът, а на 6-то. 5,9% пък са показателите за 2014 не на Шаоми, а на Huawei. Очакват Xiaomi да се качи на 5-то през 2015, след отпадане на LG.
    http://press.trendforce.com/press/20150120-1806.html

    И експертите не си промениха мнението след анонса на Mi Note, и въобще няма как да преценят дали има компромиси с качеството, просто защото телефонът още не е на пазара. Всъщност промяната настъпи още през август-септември след появата на Mi4, който започна да влиза в територията на телефони от ранга на Galaxy S5. То даже не е нужно да си експерт за да го оцениш - достатъчно е да се поровиш малко из форумите и да видиш реакциите на потребителите.

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Имам Lenovo с ром на Xiaomi, никакъв айфон не би ме накарал да го сменя. Детето има iPad 3, аз си предпочитам нексуса. Даже и след джайлбрейк iPad не ме кефи. Да не говоря с манията на ябълките да събират пари за да направят приложенията пълноценни.

  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Големите играчи ще имат ядове с китайските производители, защото предлагат доста поовече за по-малко пари. Качеството на китайците въобще не им е чуждо. Мога да посоча поне пет производителя, които се справят уникално добре.

  • 5
    xymax avatar :-|
    xymax

    До коментар [#4] от "dragozow":

    3 са: Meizu, Xiaomi и OnePlus. Епъл трудно ще ги преборят, но ХТС и ЛГ си заминават. Ще вземат и сериозен дял от Самсунг, ако последните не си оптимизират разходите с милионите устройства, които бълват.

  • 6
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Бих добавил Cube и Lenovo. Samsung бълват безмислени модели, но там явно стратегията е всеки да има в джоба Samsung, независимо на каква цена.

  • 7
    maskuzi avatar :-|
    maskuzi

    Страшен успех - копи / пейст на Епъл на по-ниски цени, Лей Цзюн го наричат китайския Стив Джобс, дори на представянето на нови продукти се явява облечен по същия начин и презентира по същия начин: And one last thing...

  • 8
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#7] от "maskuzi":

    Е, приликата със Стив Джобс е малко изсмукана от пръстите. Това, че единият бил с черна риза и дънки, а другият с черна тениска и дънки не е достатъчно. Вече десетилетия компютърните шефове анонсират продуктите си във всекидненвно облекло - всъщност Бил Гейтс още през 95-та се показваше с черна блузка.
    Същото се отнася и за сравненията между жестовете на двамата. Отдавна в политиката се знае кои ръкомахания работят пред публика и кои - не. Изследвано е подробно и треньорите по публичен говор преподават кажи-речи едно и също на всички клиенти.

  • 9
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    "Тайната зад успеха на Xiaomi" - Китайската компартия.

    В Китай случайни неща няма .......

  • 10
    hsi avatar :-|
    hsi

    Дали е успех или не е .... ако клиентите са доволни няма какво да се коментира!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK