С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 20 яну 2015, 19:37, 26364 прочитания

Тайната зад успеха на Xiaomi

Китайската компания се изкачи в топ 3 на производителите на умни телефони с ниските си цени и добрите характеристики

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В битката за доминация на пазара за смартфони експертите все още се фокусират повече върху съперничеството между Apple и Samsung. Докато южнокорейската компания успя да наложи сигурна хегемония с почти двойна преднина пред американския гигант, то като че ли тенденцията започна от края на миналата година да се обръща. Apple стабилизира своите продажби с новите си модели iPhone 6 и iPhone 6 Plus, като за пръв път преминаха в предлагането на устройства с екрани над 4 инча. Samsung разочарова със своя последен флагман Galaxy S5 и обявява понижение на продажбите през последните тримесечия и предупреди, че може да отчете 37% спад на годишната печалба за изминалата година. Привидно в битката за надмощие на смартфон пазара се включи Lenovo, които след придобиването на мобилното звено на Motorola от Google увеличиха допълнително дела си в този сегмент и вече са трети. Но, изглежда, всички подцениха малкия на пръв поглед производител от Китай – Xiaomi.

Основаната преди четири години компания достигна до трето място на доставките на смартфони за третото тримесечие на 2014 г. с ръст на продадените устройства от 211% спрямо същия период предходната година, показват данните на изследователската фирма IDC. Годишните данни на друга консултантска фирма TrendForce показват, че Xiaomi заема шесто място с пазарен дял от 5.2%. Резултатите са впечатляващи, при положение че компанията продава основно на пазара в Китай, както и в околните държави от Югоизточна Азия като Индия, Индонезия, Малайзия и Сингапур. Но прогнозите са, че през тази година групата ще се изкачи с една позиция и ще "диша във врата" на Lenovo. С увеличаването на достъпността на смартфоните и в развитите държави скоро Xiaomi може да започне да бъде опасен съперник за водещите три производителя в момента. Но на какво се дължи успеха на компанията?
 
Смартфони с високи характеристики
 
Това е краткият отговор на въпроса. Досегашните модели на Xiaomi се продаваха на цени от 150 до 300 долара. Те се отличават с много добър дизайн и подобрен от компанията интерфейс, наречен MIUI. Техническите им показатели се доближаваха максимално до флагманите на големите производители. За разлика от тях цената, която предлага китайският производител, е в пъти по-ниска. Експертите до началото на тази година отчитаха успехите на Xiaomi, но не й обръщаха толкова сериозно внимание, тъй като тя се смяташе, първо, за локален играч и, второ, колкото и евтини да са устройствата, те отстъпваха с малко на последните модели на Samsung, Apple, HTC, LG и останалите гиганти. Екстремно ниската цена естествено води до компромиси с качеството или показателите на компонентите на смартфоните.     


Това мнение обаче се промени, след като Xiaomi показа новия си голям модел Mi Note, който се явява директен конкурент на iPhone 6 Plus на Apple и Galaxy Note 4 на Samsung. Китайският умен телефон е по-тънък от iPhone 6 Plus с минималните 0.15 мм, по-лек е, разполага с повече оперативна памет, по-добра камера, както предна, така и задна, както и слот за две SIM карти. Разделителната способност между двата модела е идентична – 1080x1920, но малко по-големият екран на Xiaomi Mi Note намалява гъстотата на пикселите на квадратен инч незначително. Главният изпълнителен директор на китайския производител Лей Цзюн не пропусна да се пошегува със смартфона на Apple по време на своя презентация. Той посочи за пример изпъкналия корпус на камерата на iPhone 6 Plus, докато при Mi Note подобно нещо няма. Освен това Лей изтъкна, че новият смартфон на Xiaomi "е по-лек и тънък" от този на Apple – все любими качества, с които американската компания обича да се хвали спрямо своите конкуренти. Ползването на считаните за оръжия на Apple при презентации и продуктовото позициониране от страна на Xiaomi се превърна в запазена марка на компанията. Затова азиатската група си спечели прозвището китайският Apple.

Освен това Xiaomi обяви и подобрена версия Mi Note Pro, която разполага с екран с много висока разделителна способност.
 
Евтино, по-евтино, Xiaomi
 
Шокиращото в случая не са по-добрите технически характеристики на смартфона на Xiaomi. Големите производители, които разчитат на Android, винаги са успявали да изкарат устройства с по-добри показатели от "ябълката". Изненадата е цената. Обикновеният модел Mi Note струва едва 370 долара, докато Pro версията е 530 долара. Началната цена на iPhone 6 без субсидия започва от 650 долара, докато iPhone 6 Plus – от 750 долара и нагоре. Разликата е почти двойна. Макар Apple да слагат висок марж на печалбата в своите устройства, конкурентите им като Samsung, LG или Sony продават на сходни или с малко по-ниски цени. Например Galaxy Note 4 на Samsung без договор в САЩ струва 750 долара.

Как постига ниската цена?
Отговорът се крие в бизнес модела на компанията. В цената на устройството за крайния потребител не влизат само разходите по производството на компонентите и сглобяването му. Към него се добавят средствата, заделени за маркетинг, дистрибуция, разпространителска мрежа и накрая някакъв процент печалба.



Xiaomi използва няколко трика, с които да свали цената значително. При това, без да се налага да пести пари от компоненти.
На първо място китайската компания продава основно онлайн, по модела на електронните магазини. Не разполага със собствени магазини и сложна разпространителска мрежа. Всички заявки стават онлайн и разходите са единствено за обработката им и за доставка.

Вторият елемент в стратегията на Xiaomi за понижение на разходите е преосмисляне на маркетинговата стратегия. Големите компании дават много пари за реклама – телевизионна, интернет, билборди, събития и др. Xiaomi разчита основно на социалните мрежи и промотирането на устройствата между самите клиенти.

"Ние не инвестираме в традиционен маркетинг. Живеем в социалните мрежи, които са много по-евтин вариант за нас", коментира Хуго Бара, вицепрезидент на Xiaomi, в интервю за сайта YourStory.

Най-интересният елемент от бизнес модела на Xiaomi за понижение на разходите е в портфолиото и в историческата цена на устройствата им. От една страна, използва изпипаната схема на Apple да предоставя малка гама смартфони. От друга, разчита да задържа цената на мобилните си телефони максимално дълго. Тоест пуска ги на ниска цена, която се запазва максимално дълго време през пазарния цикъл. Повечето производители пускат на висока цена и след шест месеца започват постепенно да свалят цената. Xiaomi се опитва да задържи за период от година до година и половина – две. През това време цените на компонентите се понижават, докато тази на устройството остава непроменена.

Последният елемент е, че Xiaomi не се смята за производител на смартфони, а по-скоро за софтуерен стартъп. Тоест тя разчита и на приходи от продажбата на софтуер и софтуерни услуги. Всъщност компанията започва като разработчик на интерфейса MIUI и разбира, че няма как да го популяризира, без да има собствено устройство. Така пуска първия си смартфон. Амбицията на Xiaomi е да предлага колкото се може повече приложения и да печели от тяхната продажба или от други софтуерни услуги. Този компонент е стабилно перо от приходите и на Apple.
 
По малко от всичко

Така в един момент се оказва, че Xiaomi е една комбинация от Amazon (модела за е-търговия), Apple (софтуерния подход и малкото портфолио) и донякъде на Google. С този нов подход компанията успява да продава смартфони с високо качество и характеристики на почти двойно по-ниски цени. Въпросът е дали ще успее да запази своя бизнес модел, след като започне да навлиза на все повече нови пазари. Особен интерес буди бъдещата стратегия на Xiaomi на развитите държави. Защото за момента компанията разчита на силния интерес към високотехнологични и евтини устройства на развиващите пазари, какъвто е китайският. Но дори чрез тях Xiaomi се изстреля сред най-големите производители на смартфони.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети Rocket Lab успешно изпробва технологии за многократна употреба на ракети

Частната космическа компания изведе микросателити в орбита за десети пореден път

6 дек 2019, 796 прочитания

Дигитализацията на една болница в провинцията Дигитализацията на една болница в провинцията

Как технологиите промениха до неузнаваемост лечебното заведение "Д-р Димитър Чакмаков" в Раднево

6 дек 2019, 539 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Google залага 1 млрд. долара на Илон Мъск

Технологичният гигант инвестира в компанията на предприемача SpaceX

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10