С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
16 21 яну 2015, 18:46, 20950 прочитания

Google залага 1 млрд. долара на Илон Мъск

Технологичният гигант инвестира в компанията на предприемача SpaceX

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Google ще инвестира заедно с фонда Fidelity 1 млрд. долара в компанията за космически полети на предприемача Илон Мъск SpaceX, съобщи в. The Wall Street Journal. След сделката купувачите ще държат 10% от SpaceX, което оценява групата на 10 млрд. долара.

Транзакцията е поредната инвестиция на Google в космически технологии. Неотдавна технологичният гигант плати 500 млн. долара за производителя на сателити Skybox Imaging. От доста време се говори, че групата ще купи дял и във фирмата на Ричард Брансън за космически туризъм Virgin Galactic.  


Все още не е ясно каква точно е целта на инвестицията в SpaceX, но по всичко личи, че е свързана с проекта на интернет гиганта да доставя интернет в отдалечените кътчета на планетата. Например, Skybox използва евтини сателити, за да събира снимки и видео във висока резолюция. Google от доста време експериментира с височинни балони, а купи и фирма за безпилотни самолети, които да летят със седмици в стратосферата.

Интернет навсякъде
От своя страна Мъск вече обяви плановете си да пусне 700 сателита, които са синхронизирани с въртенето на Земята. Те ще доставят глобален интернет достъп. Мъск заяви пред Bloomberg Businessweek, че предимството на тази система е, че данните няма да се пренасочват през наземни станции, а ще се предават от сателит на сателит, като се излъчват към определена антена на Земята. Което пък означава и по-бърза връзка. Лазерен тест на NASA от 2013 г. показа интернет скорости на сваляне от Луната от 622 мегабита в секунда, което е 62 по-бързо от средния показател на американско домакинство.

"Светлината се разпространява 40% по-бърза във вакуум спрямо оптичен кабел", заяви Мъск. Планът му включва предоставянето на евтин интернет не само до изолирани и бедни райони, но и до Марс. Амбицията на милиардера е да изгради колония на Червената планета в следващите десетилетия.



Идеята на Мъск е мрежата му от сателити постепенно да достигне 4000. Разработката й ще отнеме пет години и ще струва около 10 млрд. долара. Компаниите от Силициевата долина със сигурност може да се възползват от нея. Те се опитват да разширят потребителската си база, като осигурят интернет на над 3 млрд. души, които в момента имат слаб или никакъв достъп до мрежата. Целта е да се избегнат скъпи инвестиции в наземна инфраструктура. Facebook обяви пред март, че обмисля как да използва "дрони, сателити и лазери, за да разпръсква сигнал към всеки", докато Google иска да пусне сателити в ниска земна орбита. Търсачката развива и Project Loon, която доставя интернет през въздушни балони. Тестването на системата започна през 2013 г. в Нова Зеландия и продължи в Калифорния и Бразилия. Все още не е ясно как ще се отрази инвестицията в SpaceX на тези проекти.

С новата инвестиция Google навлиза в пренаселен сектор, коментира в. The New York Times. През последната седмица Virgin Group и производителят на чипове Qualcomm обявиха инвестицията си в 648 интернет сателита. В същото време Planet Labs, която произвежда малки сателити, обяви, че е получила финансиране за 95 млн. долара. "Google има нужда от допълнителни източници на приходи. Акционерите ще са доволни, ако компанията разшири дейността си в нови сфери", заяви пред в. Seattle Times консултантът Грег Стърлинг.

Скъпа амбиция


SpaceX направи преди десет дни полууспешен опит за контролирано вертикално кацане на ракета носител за многократна употреба. Първата степен на ракетата Falcon-9 трябваше да се приземи на специална площадка в Атлантическия океан и да остане във вертикално положение. Заради недостиг на хидравлична течност в последната фаза на кацането ракетата се заби по-грубо в плаващата платформа и после падна в океана. Според експертите обаче почти сигурно следващите опити ще са успешни. Което може да направи SpaceX първия притежател на ракети за многократно използване. Според самия Мъск тази технология може да понижи разходите за извеждане на товари в Космоса стократно.

Амбициите на Мъск са изключително скъпи и все още има въпросителни как компанията му ще осигури финансовите ресурси, за да ги осъществи. Инвестицията от Google e поредната стъпка от плановете на визионера. "Google дава пари на SpaceX, което означава, че компанията ще е основен инвеститор и партньор на Мъск. Google осигурява приложенията за сателитите, докато SpaceX държи техническото ноу-хау", смята Марко Касерес, директор по космически изследвания в консултантската фирма Teal Group.

SpaceX може да набере капитал и през листване на борсата. Но това естествено зависи от съгласието на сегашните акционери. Мъск вече обяви, че засега компанията му ще остане непублична. В момента NASA носи най-сериозната част от бизнеса на SpaceX. Групата има договор за 1.6 млрд. долара за пренос на товари до Международната космическа станция, а през миналата година спечели и поръчка за 2.6 млрд. долара от агенцията за превозване на астронавти от 2017 г. Компанията има договори и за изстрелване на търговски сателити.   

"В дългосрочен план очакваме с приходите си да можем да финансираме град на Марс", заяви още Мъск пред Bloomberg, без да дава повече подробности. Според него един от начините е компанията му да прави пари, като продава сателити след завършване на мрежата.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек" Японската Ricoh придобива 20% от "Немечек"

Сделката става през покупка на досегашния собственик на пакета - германската DocuWare

15 окт 2019, 150 прочитания

Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G Германия оставя отворена вратата за Huawei в търговете за 5G

Решението е взето след месеци дебати и се разминава с искането на САЩ за блокиране на китайската компания

15 окт 2019, 624 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Вторият шанс на Google Glass

Интернет гигантът спря производството на умните очила, но обяви, че подготвя нова версия

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света