Вторият шанс на Google Glass
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вторият шанс на Google Glass

Вторият шанс на Google Glass

Интернет гигантът спря производството на умните очила, но обяви, че подготвя нова версия

Юлиян Арнаудов
16238 прочитания

© reuters


В забързаното си ежедневие вече не забелязваме неща, които преди няколко години щяха да ни се видят странни и дори абсурдни. Едно от тях е например говоренето по смартфона чрез hands-free устройство. Ако преди петнадесет години бяхте видели някой на улицата да си говори сам, най-вероятно щяхте да го помислите за луд. В наши дни същата е ситуацията с умните очила с вграден дисплей Google Glass. Потребителите им са втренчили поглед във вас, но изобщо не ви виждат или обръщат внимание. Google Glass се смяташе за еталон и бъдещето на умните устройства. Но след месеци на бездействие и чудене интернет гигантът обяви край на продажбите. На пръв поглед изглежда, че краят на Google Glass е настъпил. Но всъщност е по-вероятно да очакваме скоро нова и по-добра версия на умните очила.

Ефектът на очилата   

Google пусна първата версия на умните си очила в началото на 2013 г. за разработчици и ентусиасти на цена от 1500 долара. Почти веднага новият умен аксесоар разтърси технологичния свят. Google Glass предоставя малък екран, който е разположен в горната дясна част от полезрението на човека и може да изобразява най-различна информация – навигация, съобщения, снимане с вградената камера и други.  

Постепенно странната джаджа започна да привлича погледи по технологични конференции, по улиците на Сан Франциско и дори покрай модните подиуми, след като съоснователят на Google Сергей Брин я предостави по време на седмицата на модата в Ню Йорк през миналата година. Разработчиците на приложения започнаха да търсят иновативни начини как да направят по-интересен и функционален софтуер за новите очила. Появиха се десетки различни програми – от новинарски до игри. Но през последните месеци ситуацията не беше хич розова за Google Glass. Неотдавна Reuters съобщи, че няколко от разработчиците са прекратили проектите си за приложения за новите умни аксесоари. Което пък засили слуховете, че бъдещето на очилата с вграден дисплей на Google не е светло. Обявеното спиране на продажбата на Google Glass със сигурност не е добър знак. Но новините за смъртта на устройството са преувеличени - намеренията на интернет гиганта са други.

Google не смята да закрива напълно проекта си за умни очила. По-скоро планира неговото "прераждане" и евентуално преосмисляне. Официално интернет гигантът прекратява програмата Google Glass Explorer – лимитираната продажба на умния аксесоар на единична цена от 1500 долара. Но компанията обяви, че придвижва очилата извън "експерименталната" фаза и своята развойна лаборатория Google X и ще създаде специално звено в рамките на гиганта, което да се занимава с разработката им. Освен това Google намеква, че вече работи по следващите версии на очилата. С други думи, страницата на Google Glass далеч не е затворена, а тепърва ще се дописва. "Докато гледаме пътя напред, осъзнахме, че сме надраснали лабораторията и официално сме се "дипломирали" от Google X и сега имаме собствен екип в рамките на Google", пише в официален пост на страницата на Google Glass в социалната мрежа Google +. "Като част от тази промяна прекратяваме програмата Explorer, за да можем да се фокусираме върху следващите продукти." Все още обаче не споменават срокове кога ще видим новото устройство. 

Липса на идентичност 

Една от основните критики към Google Glass е липсата на фокус на устройството. Като че ли създателите на очилата просто вкараха едни възможности в тях и след това ги пуснаха в продажба на ограничен кръг от потребители, които да се опитат да открият за какво да ги ползват. За момента Google Glass намират приложение най-вече при тясно специализирани професии, при които наличието на екран директно пред очите може да улесни значително работата. Например за хирурзите ще е много важно да имат изобразени жизнените показатели на пациента, когото оперират. Работниците в складовете ще могат да получават информация за всяка една стока само чрез сканиране на баркода с Google Glass. Приложенията на очилата на работното място са многобройни, но ползите за обикновените потребители за момента са под въпрос. Освен за практичността им опасения има и за нарушаване на личната неприкосновеност поради възможността да се снима с камерата, без околните да разберат. Затова употребата на Google Glass беше забранена в няколко щата в кафенета, ресторанти и киносалони. "Докато Google Glass намира приложение на работното място, очилата имат много малък шанс да се превърнат в хит на потребителския пазар", коментират разработчици на приложения, цитирани в анализ на Reuters. Така те нямат стимул да правят приложения за тях.

Google се опитва да промени нещата. Интернет гигантът придоби стартиращата компания Nest, която разработва умни термостати срещу сумата от 3 млрд. долара. Презумцията беше, че с този ход Google ще иска да навлезе по-масово в интернет на нещата, но зад действията им може да се крият различни мотиви. Съосновател на Nest е Тони Фадел – един от хората, които стоят зад разработката на музикалния плеър iPod на Apple. Фадел беше вицепрезидент в компанията на Купертино и отговаряше за iPod звеното в най-силните години на устройството. Сега Фадел беше избран от Google да поеме екипа зад Google Glass. Неговата задача на теория звучи лесна – да намери правилното приложение за очилата, така че те да станат привлекателни за потребителите. На практика това се оказа по-трудно. С Фадел и екип извън лабораторията Google X, гигантът ще се опита да предостави втори, по-добър шанс за своите умни очила и така да ги превърне от красива концепция в удобен и практичен масов продукт.

В забързаното си ежедневие вече не забелязваме неща, които преди няколко години щяха да ни се видят странни и дори абсурдни. Едно от тях е например говоренето по смартфона чрез hands-free устройство. Ако преди петнадесет години бяхте видели някой на улицата да си говори сам, най-вероятно щяхте да го помислите за луд. В наши дни същата е ситуацията с умните очила с вграден дисплей Google Glass. Потребителите им са втренчили поглед във вас, но изобщо не ви виждат или обръщат внимание. Google Glass се смяташе за еталон и бъдещето на умните устройства. Но след месеци на бездействие и чудене интернет гигантът обяви край на продажбите. На пръв поглед изглежда, че краят на Google Glass е настъпил. Но всъщност е по-вероятно да очакваме скоро нова и по-добра версия на умните очила.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK