Google вече говори за автономни таксита
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google вече говори за автономни таксита

Google очаква самоуправляващите се коли да са готови най-късно до пет години.

Google вече говори за автономни таксита

Интернет гигантът може би разработва конкурент на Uber

Мартин Дешев
16261 прочитания

Google очаква самоуправляващите се коли да са готови най-късно до пет години.

© STEPHEN LAM


Приложението за споделени пътувания със спорна слава Uber скоро може да има сериозен конкурент в лицето на Google. Интернет гигантът е в процес на разработка на свой софтуер, който дори може да бъде съчетан с автономните коли на компанията. Групата не крие тези си идеи, но кое е визията и кое реалността?

Според информация на агенция Bloomberg интернет гигантът разработва своята услуга от известно време, въпреки че през август 2013 г. вложи в Uber 258 млн. долара чрез инвестиционната си фирма Google Ventures. По-малко от година след това участва и във втория рунд на финансиране. Отношенията между Google и Uber са повече от топли. Компанията от Маунтин вю дори има свой представител в борда на директорите на Uber - Дейвид Дръмънд, който е старши вицепрезидент на корпоративното развитие на Google и главен юрисконсулт на компанията. В рамките на последните няколко дни обаче двете компании сякаш се превръщат в конкуренти.

И аз го мога

В началото на седмицата Uber официално обяви, че започва да разработва свои самоуправляващи се автомобили. Компанията дори е направила сериозни инвестиции в тази посока. Това включва и основаването на лаборатория по роботика в Питсбърг. Основен партньор в разработката на автономните коли обаче няма да е Google, който има доста голям опит в тази сфера. Вместо това Uber ще разчита на близко партньорство с университета Carnegie Mellon и неговия Национален център по роботика. Компанията вече е наела голям брой специалисти в различни области, които да работят по проекта. Това включва експерти по роботика, изкуствен интелект, автомобили и др. Желанието на Uber е един ден да замени сегашните си шофьори със самоуправляващи се автомобили. "Когато няма друг в колата, разходът става много по-малък, отколкото със собствена кола", коментира изпълнителният директор на Uber Травис Каланик на конференция миналата година. Според него именно наличието на шофьор оскъпява услугата на компанията.

За целта Uber е инвестирала както в експерти, така и в оборудване на най-високо ниво, софтуер и изграждане на лабораторията Uber Advanced Technologies Center (UATC). Центърът ще участва и в стажантски програми на университета, както и ще покрива обучението на обещаващи кадри. Основната мисия на UATC ще е "разработката на ключови технологии, които ще развият мисията на Uber да предоставя безопасен и надежден транспорт на всички и навсякъде", коментират от компанията. Пред онлайн изданието Re/Code Джеф Холдън, който е главен продуктов директор на Uber, коментира, че това е проект с много дългосрочна перспектива. "Никой не е готов да пусне автономни автомобили по пътищата и да им даде свобода. Ще са нужни доста години, за да стигнем до този момент", коментира той. Което принуди Холдън да добави, че Uber "ще се нуждае от още много, много, много шофьори, които да работят за платформата" и работните им места не са застрашени от автономните таксита.

Остава неясно защо Uber не си партнира по този проект с Google. Все пак интернет гигантът разработва самоуправляващи се автомобили от години и се смята, че притежава един от най-развитите в тази сфера проекти. Интернет гигантът си сътрудничи с автопроизводители и води преговори с регулаторите за изглаждане на регулаторната рамка. Компанията има и различни версии и визии за потенциалните ползи на създадените от нея автомобили. Холдън казва единствено, че отношенията между Uber и Google няма да се променят. "Сигурен съм, че знаете за интеграцията на Uber в Google Maps. Очакваме партньорството ни да продължи и да бъде все така силно и занапред", коментира той.

Визия или реалност

Според източниците на Bloomberg Google вече има приложение за споделено пътуване. То се използва от служителите на компанията и практически е в тестова фаза. Компанията дори предвижда да съчетае приложението с автономните си автомобили. Дръмънд е осведомил колегите си от Uber за плановете на Google, за да не бъде обвинен в копиране или кражба на идеи. Като подкрепа на твърденията си агенцията посочва някои изказвания на ръководители на Google от последните дни, както и действия на самата компания. Например липсата на Uber в списъка с поддържани приложения, от които гласовият асистент Google Now може да показва информация. За сметка на това конкурентът на Uber - Lyft, се поддържа.

По време на автоизложението в Детройт Крис Ърмсън, който оглавява проекта за самоуправляващите се автомобили на Google, обяви, че споделените пътувания са потенциална възможност за тях. "Обмисляме как в дългосрочен план това може да бъде полезно в ежедневието на хората и има доста възможности. Технологията може да позволи да повикаш най-близката свободна кола, която да дойде сама, да те вземе и да те закара където поискаш", коментира Ърмсън.

Изпълнителният директор на Google Лари Пейдж също не крие големия си интерес към автономните коли. Според него бъдещето на компанията му е в изграждането на инфраструктура и начини градовете да са по-ефикасни, практични и организирани. Именно затова проектът за самоуправляващи се автомобили има такъв висок приоритет в Google. Наскоро компанията обяви, че остават между две и пет години работа, преди технологията й да е готова за широка употреба.

Официално Google не коментира темата. В профила си в Twitter групата написа, че Uber и Lyft работят много добре и служителите й използват услугите им постоянно. Малко след това в. The Wall Street Journal обяви, че информацията е взета извън контекст. Инженер на Google действително тества приложение за споделено пътуване, но то е предвидено да се използва само от служителите на компанията, за да улесняват придвижването си до работа. Приложението не е свързано с автономните коли на Google. Няма данни дали в Маунтин вю предвиждат въпросното приложение да бъде доразвито и използвано от масовия потребител. Във всеки случай не е в стила на Google да разработва каквото и да било само и единствено за проба, без да има амбицията да променя света. Такава е философията зад всеки проект на компанията, както нейните основатели са казвали не един път.

Приложението за споделени пътувания със спорна слава Uber скоро може да има сериозен конкурент в лицето на Google. Интернет гигантът е в процес на разработка на свой софтуер, който дори може да бъде съчетан с автономните коли на компанията. Групата не крие тези си идеи, но кое е визията и кое реалността?

Според информация на агенция Bloomberg интернет гигантът разработва своята услуга от известно време, въпреки че през август 2013 г. вложи в Uber 258 млн. долара чрез инвестиционната си фирма Google Ventures. По-малко от година след това участва и във втория рунд на финансиране. Отношенията между Google и Uber са повече от топли. Компанията от Маунтин вю дори има свой представител в борда на директорите на Uber - Дейвид Дръмънд, който е старши вицепрезидент на корпоративното развитие на Google и главен юрисконсулт на компанията. В рамките на последните няколко дни обаче двете компании сякаш се превръщат в конкуренти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    yoankata avatar :-|
    yoankata

    С нетърпение чакам момент, в който няма да има нужда да се разправям с някакъв прост бакшиш... толкова са досадни като дрънкат простотии на човек на главата.

  • 2
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    До коментар [#1] от "yoankata":

    сигурен съм, че в бг ще намерят нещо друго да ги гневи, когато нема бакшиш в таксито... :)

  • 3
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#2] от "tucker case":

    Мен лично нищо няма да ме гневи.
    Бакшишите в БГ са тотално изгладнели, и като се кача, започвам да ставам свидетел на всякакви тарикатски номера, включително от сорта "За Ямбол мина през Стамбул". Да не говорим, че всеки втори ме моли да позволя да пуши в колата, все едно ей сега се връща от пустинята, където е бил цял ден на молитви и пости.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK