Софтуер без кутия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Софтуер без кутия

Софтуер без кутия

Все повече разработчици предлагат продуктите си като услуга, а не с пожизнен лиценз

Юлиян Арнаудов
17488 прочитания

© shutterstock


Диск, кутия, обложка, сериен код. Тези бяха задължителните елементи на софтуерните продукти допреди няколко години. Заради цената и липсата на достатъчно оторизирани магазини повечето млади българи в края на 90-те години на миналия и първите години на XXI век първият досег с подобен софтуер е на площад "Славейков" в столицата. При това на метри от бившата вече държавна Агенция за авторското право. Развитието на високоскоростния интернет промени начините, по който потребителите започнаха да купуват софтуер. Кутиите и дисковете започнаха постепенно да изчезват не само в България, но и по света. Освен начина на разпространение от известно време се променя изоснови и самият бизнес модел - от пожизнените лицензи (тоест, като купиш продукта, да го ползваш "до живот") до абонаментни планове. Въведен първо основно при онлайн компютърните игри, този метод започна да се възприема от все повече софтуерни разработчици.

Това няма да е последната стъпка в еволюцията на бизнес модела. Много вероятно е да се въведат и хибридни варианти, в които приложението е налично безплатно и за неограничено време, но за доста от допълнителните функции ще се налага ползването на допълнителен платен абонамент.

Големите се включват

Пазарът на предоставяне на софтуер като услуга през 2013 г. се оценява на 22.6 млрд. долара.  

Процесът по замяна на кутиите и физическите носители с онлайн магазини и дигитални версии върви повече от десетилетие насам. Обаче бизнес моделът на повечето софтуерни разработчици остана непокътнат – потребителите плащаха еднократно за последната версия на дадената програма или компютърна игра. Или поне докато програмистите и дизайнерите не направят нов доста по-усъвършенстван вариант, който да пакетират като следващ продукт. Промяната идва с мултиплеър онлайн игрите (т.нар. MMO), като например World of Warcraft на Blizzard, които започнаха да искат годишен абонамент, срещу който да предоставят легален достъп до виртуалния свят. Докато заглавието на Blizzard изисква и първоначално закупуване, други компании разчитаха изцяло на абонаментен принцип. Практиката се пренесе постепенно и към разработчиците на корпоративен софтуер. Вече повечето нови продукти на IT гиганти като SAP, IBM и други са базирани на абонаментен принцип, който зависи от броя на услугите, които се ползват. Концепцията за предоставяне на софтуера като услуга (SaaS) съществува още от 60-те години (в далеч по-първичен вид естествено), но започва да се популяризира едва през последното десетилетие и да заменя утвърдения начин за продаване на пожизнени лицензи. През годините се смяташе, че двата модела могат да съществуват паралелно, като традиционните пожизнени лицензи са подходящи за определен тип програми, докато абонаментът – за други. Това беше възприятието както в гейм индустрията, така и при сериозния корпоративен софтуер.

Постепенно обаче големите разработчици тотално промениха виждането си по въпроса. Сред част от примерите са и утвърдени имена като Adobe. През 2013 г. компанията обявява, че софтуерният й пакет Creative Suite преминава към новия абонаментен модел. В него са включени популярни програми като Photoshop, InDesign, Illustrator и др. Само преди седмица пък разработчикът Autodesk – компанията, която стои зад популярната програма за проектанти AutoCAD – обяви, че основният й продукт също ще премине към платен абонамент, вместо да се продава всяка по-нова версия отделно.

Безплатният обяд

Доста от гейм разработчиците преминаха към малко по-различен модел. При него заглавието се предоставя безплатно, но ако искаш да имаш достъп до всички функции и цялото съдържание, трябва да платиш допълнително. Този подход е известен като freemium, комбинация от двата  метода - free (безплатен) и premium (платен достъп). Доста компании постигат големи успехи, като залагат на този нов модел.

Идеята не остава скрита и доста по-малки програми сега се предлага с ограничени безплатни функции, а за да си осигури пълната им функционалност, потребителят трябва да плати (понякога еднократно). Microsoft предприеха крачка в посока на тотална смяна на модела на своя Office пакет. Във версиите за мобилни устройства софтуерният гигант предоставя голяма част от Office приложенията (Word, Excel, PowerPoint) безплатно. Всеки потребител, който иска да има пълните възможности като настолните им версии, може да ги получи, ако плати годишен абонамент за облачната услуга.

На месец или на година

В някаква степен може да се каже, че се създава една абонаментна икономика в софтуерната индустрия. Някои стартиращи софтуерни компании разработват онлайн платформи, които предоставят подобен модел на нетехнологични бизнеси. Такъв пример е Zuora, която помага на фирми в областта на търговията да предлагат на своите потребители услуги за абонамент. Продуктът на компанията предлага билинг системи, аналитични инструменти и онлайн счетоводство. Примерите с компании, които предлагат своите дигитални продукти на изцяло абонаментен модел, са многобройни.

Повечето компании, които са преминали към него, отчитат ръст на потребителите и по-добри приходи. Например Adobe обяви, че 20% от потребителите, които са свалили обновленията през изминалата година, не са били преди това клиенти на компанията.

"Ние бяхме затворени в кутията, която доставяхме на клиентите – както буквално, така и фигуративно", коментира Давид Вадхвани, генерален мениджър "Дигитални продукти" на Adobe, цитиран от Forbes.

Абонаментният модел има и своите недостатъци – тъй като разчита на облачна инфраструктура, стабилната връзка с интернет е задължителна в повечето случаи. За момента обаче както бизнесът, така и потребителите започват да се ориентират не толкова към притежание на даден продукт, а да плащат на определен период от време за достъп до него.  

Предимства и недостатъци

Предимства

+ Софтуерът е винаги актуален

+ Дава възможност да се добавят или махат продукти

+ Позволява да се ползва от различни устройства

+ Плащането на по-ниски такси през даден период от време увеличава обхвата на потребителите

Недостатъци

- Автоматичното обновяване е нож с две остриета. Особено ако новата версия изисква подобрение в хардуера

- Ако не платите навреме, разработчикът ви реже достъпа веднага.

- Изисква се стабилна интернет връзка. Ако изчезне или се влоши - нямате достъп до услугата

Диск, кутия, обложка, сериен код. Тези бяха задължителните елементи на софтуерните продукти допреди няколко години. Заради цената и липсата на достатъчно оторизирани магазини повечето млади българи в края на 90-те години на миналия и първите години на XXI век първият досег с подобен софтуер е на площад "Славейков" в столицата. При това на метри от бившата вече държавна Агенция за авторското право. Развитието на високоскоростния интернет промени начините, по който потребителите започнаха да купуват софтуер. Кутиите и дисковете започнаха постепенно да изчезват не само в България, но и по света. Освен начина на разпространение от известно време се променя изоснови и самият бизнес модел - от пожизнените лицензи (тоест, като купиш продукта, да го ползваш "до живот") до абонаментни планове. Въведен първо основно при онлайн компютърните игри, този метод започна да се възприема от все повече софтуерни разработчици.

Това няма да е последната стъпка в еволюцията на бизнес модела. Много вероятно е да се въведат и хибридни варианти, в които приложението е налично безплатно и за неограничено време, но за доста от допълнителните функции ще се налага ползването на допълнителен платен абонамент.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

21 коментара
  • 1
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Freemium имаше и преди 20 години, просто тогава не се казваше така. Демо програмите можеше да бъдат ограничени по време, по брой пускания или по функции. Всичко това фирмите наричаха с общо име shareware.

    Ползването от различни устройства също го имаше. Досегашният EULA на Adobe за CS програмите позволяваше копието да се инсталира на два различни компютъра (при условие по едно и също време да се ползва само единият от тях).

    Добавяне на продукти и досега можеше да се прави. Почти всеки разработчик си продаваше програмите от пакетите и поотделно. Но премахването дето го смятате за плюс не е толкова лесно, колкото изглежда.
    Наистина в краткосрочен период за година плащаш по-малко. Но досега си можел да изкараш с една версия на програмата 3-4 години подред, щото примерно си нямал нужда от новите функци на съвременните версии. Даже познавам хора, които още ползват Photoshop CS4, който излезе преди 6 години - през 2008. Но като решат да минат на CC вече в дългосрочен период ще им излиза по-скъпо.
    Premiere CS6 струваше към 800 евро еднократно. За 5 години ползване - пак толкова.
    Premiere CC струва 288 евро на година. За 5 години - 1440 евро.
    Така че цените са по-ниски само за тези, които не са могли досега да си позволят такава скъпа програма? Обаче този, който вече я е ползвал вече се превръща в постоянен платец с повече разходи. Ако пък е ползвал две програми то сега биха му стрували 72 евро на месец и ще е по-евтино да плаща за целия пакет 36 евро като съществуващ клиент. Обаче там вече няма месечни желания. Само годишни са.

    И бизнес абонаментите на Adobe също са само годишни, което е разбираемо. Избираш 3 програми на обща месечна стойност 90 евро, което става безсмислено, защото абонаментът за целия пакет е 70 евро на месец... И каква ще ти е ползата от целия пакет? Ако примерно ползваш само Фотошоп, Премиер и Афтър Ефектс ще имаш ли нужда от Дриймуивър и Мюз? Малко е вероятно.
    Ама чакай! Ти щом имаш такъв бизнес сигурно и досега си бил клиент на Adobe. Ми що не ползваш по-ниските цени за съществуващи клиенти? А-а, там минималният абонамент вече не е за една, а за две години. И ако преди си можел да купиш Audition за 340 евро сега за 2-годишен период ще дадеш само за нея 576 евро.

    Излиза, че добавянето и премахването на продукти е само залъгалка, която няма да работи нито за бизнеса, нито за редовните любители. На практика те ще плащат повече заради издръжката на непостоянните клиенти.

  • 2
    hasmokar avatar :-|
    hasmokar

    все едно съм на презентация...тука платени реклами ли са?!

  • 3
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Да си спомнят за ИБМ, който започнал с отдаване на софтуера под наем ... много хора не знаят защо Бил Гейтс и двамата му другари са великани.

  • 4
    the_core avatar :-|
    The Core

    Мечтата на всеки бизнес е не еднократната сделка, а да се "ожени" за потребителите си и да получава месечна издръжка!
    Без оглед на това, дали на потребителите им харесва!

  • 5
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld

    Подкрепям и четиримата

  • 6
    mgc1418484654385327 avatar :-|
    Obey theMonkey

    А, бе, тая статия ми се струва доста закъсняла...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    SaaS - Software as a service: Софтуер като услуга.

    Успешно наложен от Salesforce. Една статия по въпроса:

    What I learned at Salesforce: The 7 habits of effective cloud startups

    http://www.businessinsider.com/what-i-learned-at-salesforce-the-7-habits-of-effective-cloud-startups-2015-2


  • 8
    forrestgump avatar :-|
    Forrest Gump

    пропуснали сте едно голямо предимство - не зависите от системните администратори в офиса. доставчикът на услугата администрира услугата като например ъпдейти. затова системните администратори обикновено са против софтуер като услуга и ти обясняват как не струва.
    пропуснали сте и един недостатък - ако иските да прекратите ползването на такава услуга невинаги е лесно да свалиш и прехвърлиш данните си.

  • 9
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "The Core":

    Ето това е най-великото в този модел - плащате някави стотинки и тествате 1-2-3 месеца. Като не ви харесва - кенсъл и край. А при стандартния модел - плащате и ако откриете ще не ви кефи няма връщане.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "The Core":

    Междо другото софтуера като услуга се развива заради търсенето от клиентите, особенно корпоративните. Базов прицип в корпоративните финанси е че е по-добре разходите да са текущи а не инвестиционни. Защото инверстицията идва с лихва и после се амртизира дълг а услугите са 100% амортизирани още от първия ден, Отделно са много по-гъркави - взимаш още 10 дизайнера и просто им активираш още 10 акаунта, нещата тръгват на зле, уволняваш ги и им спираш акаунтите и не си закопал хиляди в ненужен софтуер.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK