Година първа от царството на Надела в Microsoft
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Година първа от царството на Надела в Microsoft

Безспорно най-неудобният момент в първата година на Надела дойде при предложението му работещите жени да се надяват на карма, ако очакват повишение на възнаграждението.

Година първа от царството на Надела в Microsoft

Изпълнителният директор на софтуерната компания постави основите, с които се надява да върне славата на гиганта

Константин Николов
13795 прочитания

Безспорно най-неудобният момент в първата година на Надела дойде при предложението му работещите жени да се надяват на карма, ако очакват повишение на възнаграждението.

© reuters


Преди време соченият за финансов гуру в Силициевата долина Питър Тийл обяви, че инвеститорите, които все още вярват в бъдещето на Microsoft, всъщност залагат срещу технологичните иновации. Мнението се споделя и от други специалисти в индустрията. Те открито наричат софтуерния гигант динозавър и сочат като причина за песимизма си зависимостта му от Windows и липсата на особена креативност през последните две десетилетия. Надеждите за промяна са вперени в изпълнителния директор Сатя Надела, който неотдавна отпразнува първата си година начело на компанията.

Февруарски юбилей

Назначаването на Надела преди дванадесет месеца беше донякъде изненадващо. Повечето наблюдатели очакваха наследникът на вечния Стив Балмър да е външен за компанията човек. Но короната се падна в ръцете на ветерана в софтуерната група (22 години вярна служба - последно отговаряше за облачните и бизнес услугите в компанията), който стана едва третият изпълнителен директор в историята на Microsoft. От него се очакваше да изостави политиката на противопоставяне от ерата на предшественика си и "да отвори" компанията към света. Една година по-късно Надела може да се похвали както с редица успехи, така и с бавната си реакция към отдавна натрупани проблеми.

По-добри резултати

От финансова гледна точка управлението на изпълнителния директор може да бъде считано за успешно. Годишните приходи на Microsoft скочиха с 12% до 93.5 млрд. долара. В същото време акциите на групата през тази една година се повишиха с 15%, колкото и индексът NASDAQ. А дали и бизнес стратегията му проработи? Поне на пръв поглед - да.

За да бъдат оценени успехите и задачата пред Надела, първо трябва да се види оставеното му наследство. А то не е леко. Според списание Wired голяма част от проблемите на Microsoft през последните 15 години се коренят в нежеланието на компанията да работи с конкурентите си върху общи платформи. Под ръководството на Балмър основната задача пред Microsoft беше да защитава "дойната си крава" Windows. Така мениджмънтът пропусна мобилните устройства и възхода на iPhone и Android. Заради растящите продажби от Windows групата си повярва и пусна продукти, които не само не бяха иновативни, а всъщност идваха като закъснял отговор на хитови джаджи на пазара. Примерите са много - например, MP3 плеърът Zune в отговор на iPod или смартфонът Kin, който през 2010 г. издържа само няколко седмици на пазара. Потребителите предпочитаха устройства с по-добър дизайн, работещи в популярни екосистеми, с които Microsoft нямаше нищо общо.

Надела много добре осъзнава колко голямо е предизвикателството. В една от първите си срещи с анализатори той дори цитира Фридрих Ницше, като заяви, че "Microsoft трябва да се изправи смело пред реалността". И наистина го направи. Основна част от стратегията му е да отвори софтуера на Microsoft към други платформи и устройства. Според експерта от консултантската компания Forrester Research Джей Пи Гаундър е "изключително мъдър ход" да се пренесат популярни програми като Word, Excel и PowerPoint към устройства с Android и iOS. Надела също така си партнира с Dropbox, за да интегрира облачните си услуги с версиите на Office за iOS, Android и Windows. Новото мейл приложение Outlook за iOS и Android пък получи много добри оценки от потребителите.

"Когато разполагате с добър софтуер, трябва да го предлагате там, където са клиентите, а не да го използвате като оръжие във война между системите", заяви Джей Пи Гаундър пред AFP.

Именно облачните услуги бяха един от сегментите, над които Надела още в началото на управлението си обяви, че ще наблегне най-много. Ако се съди по резултатите, напредъкът е повече от добър - за шесто поредно тримесечие приходите от бизнеса в облака са нараснали в трицифрено процентно изражение.

Инженер, а не продавач

Според анализаторите едно от предимствата на Надела пред предшественика му е, че новият изпълнителен директор е "бил в окопите". "Надела е разработчик, докато Балмър е продавач. А когато акционерите искат растеж, се обръщат именно към инженерите", заяви пред CNBC Патрик Муурхед, президент на анализаторската компания Moor Insights & Strategy.

Няколко месеца след като пое кормилото в Microsoft, мениджърът обяви най-изненадващата си сделка - придобиването за 2.5 млрд. долара на производителя на играта Minecraft - шведската Mojang. Транзакцията за някои може и да изглежда нелогична, но според немалко експерти е гениална. Списание The Verge обяви, че играта вече носи достатъчно добри приходи (налична е за няколко конзоли, както и за PC и Mac) и купувачът ще излезе на нула до юни тази година. Надела използва именно Minecraft, за да демонстрира устройството, с което се надява да се нареди сред съвременните визионери като Илон Мъск - очилата за добавена реалност HoloLens. Те са разработвани още по времето на Балмър, но на сегашния изпълнителен директор се падна честта да ги развива и евентуално наложи.

Надела явно е взел и нещо от конкурентите си и преструктурира Microsoft да работи като компаниите от Силициевата долина. Той продължи започната още по времето на Балмър реорганизация, която премахна опасните разделения и липса на комуникация между отделите в една обща структура, наречена One Microsoft. На Надела дори се падна по-тежката част - съкращаването на 14% от служителите, или 18 000 работни места заради интегрирането на мобилния бизнес на Nokia. Той премахна традиционния дълъг развоен цикъл в Microsoft, при който продуктите са тествани след разработка. Вместо това сега всичко се прави едновременно.

A Windows?

Естествено може би най-голямата въпросителна пред Надела е бъдещето на най-успешния продукт на Microsoft - Windows. Платформата все още носи около 25% от приходите на гиганта.

Най-големият тест пред Microsoft ще е предстоящият дебют на последната версия - Windows 10, която ще дебютира едновременно на няколко платформи. Около 1.5 млрд. потребители по света използват компютри с Windows и Microsoft не иска да ги губи. "Искаме потребителите да не използват Windows, защото им е нужен, а да го избират, "защото го обичам". Това е смелата ни цел", заяви Надела неотдавна.

Ако човек се вгледа по-внимателно в първата година на Надела, ще забележи, че голяма част от обявените мащабни идеи по-скоро не са били негови, а остатък от предшественика му. Но това е нормално.

"Microsoft вече е различна компания, която не прави глупави грешки", казва пред Business Insider Трип Чоундри от Global Equities Research. Според него за Надела изминалата година е била повече нужна за преосмисляне на стратегията, докато през тази ще бъде отбелязан истинският напредък в мобилните технологии и облачните услуги. Така че тежката част предстои.

Преди време соченият за финансов гуру в Силициевата долина Питър Тийл обяви, че инвеститорите, които все още вярват в бъдещето на Microsoft, всъщност залагат срещу технологичните иновации. Мнението се споделя и от други специалисти в индустрията. Те открито наричат софтуерния гигант динозавър и сочат като причина за песимизма си зависимостта му от Windows и липсата на особена креативност през последните две десетилетия. Надеждите за промяна са вперени в изпълнителния директор Сатя Надела, който неотдавна отпразнува първата си година начело на компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Винаги съм смятал, че най-успешният продукт на Майкрософт е Офис-пакета. Вярно Уйндоус промени света, но винаги са имали конкурент близо до тях, докато офисът е нещо с десет обиколки преди конкуренцията с всички подобни пакети. Майкрософт действат като огромен сал в бурна река, никога не откриват топлата вода, но като схванат посоката всички останали потъват. Още преди години проспаха Интернет, после убиха всички конкурентни браузери. След ХП имаха някакви бозаджийски операционни системи, но после извадиха седмицата и потопиха останалите. Дори и в момента, тя е толкова добра, че не може да убедиш хората защо трябва да се ъпгрейднат.
    Анализаторите винаги имат мнение, понякога за едно и също нещо, дават диаметрално противоположни съвета. Примерно:
    ..."Когато разполагате с добър софтуер, трябва да го предлагате там, където са клиентите, а не да го използвате като оръжие във война между системите", заяви Джей Пи Гаундър пред AFP....
    /Мнение за предлагане на офиса за други ОС/
    Сега намерете мнение на експерт, който казва че Епъл бъркат като реално нищо не предоставят на конкуренцията, а дори и повечето неща не са им съвместими с останалите системи. А и пазарната капитализация на Епъл сама говори.

  • 2
    x3m avatar :-|
    x3m

    До коментар [#1] от "stoiank":

    Епъл не продават софтуъер. Сравняваш ябълски със круши.

  • 3
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#1] от "stoiank":

    Правилно смяташ Office за най-успешен продукт на Майкрософт. Продава се с по-голяма надценка и носи повече приходи, отколкото Windows. И затова той е "дойната крава", а не операционната система.
    Просто някои журналисти на Капитал не се различават от събратята си в ежедневниците. Разсъждават първосигнално и плиткоумно.

  • 4
    sasvirco avatar :-|
    sasvirco

    До коментар [#3] от "tamada":

    Няма да се учудя ако вече дори уиндоус е на трето място.

  • 5
    xmurf avatar :-|
    xmurf

    До коментар [#1] от "stoiank":

    Всъщност има доста експерти, които смятат затворения модел на Епъл за пагубен за тях. Даже казват, че историята се повтаря. Едно време Уиндоус спечели борбата, като работеше на всякакви ОЕМ компютри, докато Епъл искаха(и продължават да искат) да контролират целия процес и всичко. Затова много хора казват, че ситуацията се повтаря.

    Епъл може и да са най-скъпата компания в света, но дялът на продуктите им в световен мащаб като цяло се свива.

    Иначе Епъл също правят неща, които другите компании ги е страх да правят. Те не се поколебаха да пуснат айфон, който да изяде от продажбите на айпода им, не се поколебаха да пуснат и ипад, който вече пък навлиза на пазара на лаптопите донякъде. Малко са фирмите, които са готови да загробят свой собствен супер успешен продукт с друг техен. При новите неща винаги има риск и производителите предпочитат да залагат на сигурно.

  • 6
    stg avatar :-|
    stg

    аз наистина бях изненадан как Аутлок и изобщо цялата услуга Оне, отвя конкуренцията като качество за много кратко време


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK