С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 25 фев 2015, 15:58, 13976 прочитания

Sony - живот отвъд телевизора

Японският производител ще разчита на гейм конзолите PlayStation и може да излезе от бизнеса с тв устройства и смартфони

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Sony стана една от най-известните марки потребителска електроника в историята със своите уокмени, музикални плеъри и телевизори. Легендарни брандове и технологии като Walkman и Trinitron превзеха сърцата на няколко поколения. Затова новината, че японският гигант може постепенно да изостави именно тези традиционни сегменти, може да се стори шокираща за мнозина. Но пък и донякъде логична на фона на пазара и представянето на тези подразделения. Компанията явно планира да се съсредоточи върху успешните си в момента дейности като гейм конзолата PlayStation и фотоапаратите.
 
Плановете
 
Sony си постави амбициозната цел да постигне 25-кратно увеличение на оперативната печалба в рамките на три години oт 500 млрд. йени (4.2 млрд. долара). Задачата трябва да се постигне чрез развитието на конзолите PlayStation и сензорите за камери и фотоапарати. Главният изпълнителен директор на Sony Казуо Хираи обяви преди седмица, че технологичният гигант вече няма да преследва на всяка цена ръст на продажбите в сегменти като смартфони и телевизори. В тези области японското дружество среща силна конкуренция от евтини азиатски производители.

Sony ще се опита да се върне на печалба, след като и през тази година очаква да отчете още една година на загуба. За последните седем години японският гигант е бил на минус в шест от тях.
"Стратегията ни за следващата ни фискална година е да генерираме печалба и да инвестираме в сегменти с потенциал за растеж", коментира Хираи, цитиран от Reuters. Той не изключи възможността и за продажба на бизнеса с телевизори и смартфони.


Това няма да е първата голяма промяна в модела на Sony, след като през изминалата година компанията продаде компютърната си дейност под марката Vaio на японския инвестиционен фонд Japan Industrial Partners. Също така японският гигант ще отдели звеното за телевизори като отделна компания.
 
На червено
 
Идеята на Sony е проста – да спре да инвестира крупни средства в губещите си звена и да се концентрира в тези, които имат най-голям потенциал за растеж. Парадоксално, но най-губещи са именно сегментите с доскорошния традиционен бизнес за японския гигант телевизорите, смартфоните и аудиотехниката.

Мобилното звено на технологичната компания се очаква да отчете оперативна загуба от 1.8 млрд. долара за фискалната 2014 г., която приключва в края на март. Макар че смартфоните и таблетите от бранда Xperia започват да придобиват популярност, те не успяват да генерират продажбите, които да върнат сегмента на печалба.

Очакванията са телевизорите и домашната техника да отбележат едва 108 млн. долара оперативна печалба. Три пъти повече ще донесе звеното за видеоигри – 334 млн. долара, а това за камери и оптични сензори – 443 млн. долара. Иронията тук е, че най-голям принос за оп
еративната печалба имат финансовите услуги. Sony очаква за фискалната 2014 г. тя да бъде 1.48 млрд. долара.

Предвид факта, че телевизорите вече са в процес на отделяне от Sony, е много вероятно те бързо да бъдат последвани от смартфоните.
 
Традициите не са това, което бяха
 
Зад радикалните промени се крият основателни причини, и то не само финансовите резултати. При смартфоните и таблетите, Sony успя да наложи марката Хperia, но като пазарен дял е напълно засенчена от евтините и вече сравнително качествени модели от южнокорейските и китайските производители като LG, Samsung, Huawei и дори Xiaomi. Компанията вече не е в топ пет на най-много доставки през изминалата година. Освен това моделите на компанията се прицелват основно във високия клас, където конкуренцията е жестока.



На последното изложение за потребителска електроника CES в Лас Вегас Sony представи добри модели телевизори. Но на този пазар компанията отдавна загуби позиции и марката е доста по-трудно разпознаваема. Заради бързото наваксване отново на южнокорейските и китайските производители делът й в този сегмент отдавна се стопи. Компанията залага много на телевизорите с 4K разделителна способност - област, в която е една от първите, които започнаха да предлагат подобни устройства. Въпреки това резултатите все още са под въпрос. Така че Sony може да направи немислимото и напълно да излезе от този основен за нея пазар.

Отделно японският гигант продава устройства, които вече не се радват на толкова силен потребителски интерес. Сред примерите са легендарните музикални плеъри Walkman (които минаха през трансформация от аудиокасети до MP3 през последните десетилетия), Blu-Ray плеъри и много други. Много специалисти са на мнение, че Sony трябва да се фокусира в много по-малко сегменти и да разчисти от портфолиото си губещите продукти и услуги.  
 
Новият фокус
 
Популярната гейм конзола PlayStation започва като малък рисков проект, който за малко да не види бял свят. Причината са дълги борби между екипа, който разработва устройството, и ръководството на Sony. В крайна сметка конзолата се оказва истински хит и първият модел, който излиза през 1994 г., поставя исторически рекорд по продажби с над 100 млн. продадени устройства през жизнения си цикъл.

В момента
PlayStation е един от малкото бизнеси на японската компания, които са реално успешни в своята пазарна ниша. Конзолата успя да се изгради като фактор в гейминг индустрията. Първите два PlayStation-а бяха причината, която изкара Sega от хардуерния бизнес, и реализираха продажби от над 255 млн. бройки общо. В момента четвъртата версия на устройството успешно надминава по продажби XBox One на Microsoft и се опитва да постигне лидерско място по продажби при последното поколение видеоигри.

Но гейминг звеното на Sony планира постепенно да замени хардуера с предоставянето на услуги. Компанията успешно реализира абонаментната услуга за достъп до игри PlayStation Network, която постепенно може да се разпростре до максимален брой устройства. Така в един момент физическата конзола може да се окаже излишна, а японският технологичен гигант ще разполага с мощна платформа, съобразена с бъдещите изисквания на геймърите, която ще печели повече пари от хардуера, който така или иначе през първите години винаги се продава на загуба.  

Докато PlayStation е очевидното бижу в портфолиото на Sony, бизнесът с камери на компанията също е силен. Японският технологичен гигант доставя сензори за камерите на смартфони като iPhone и Xiaomi, както и на някои други производители. Ниша, в която компанията вече е изградила позиции.
 
Болезненият път
 
Съдбата на Sony донякъде наподобява болезнения път, по който пое Nokia. С тази разлика, че новото бижу в короната на японската компания не е само хардуер, а има и софтуерно бъдеще. Така че няма да е изненада, ако след десетилетие технологичният гигант е популярен основно със своята онлайн платформа за игри PlayStation.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1297 прочитания

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 3386 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Как се раждат иновациите

Две основни виждания за креативността се сблъскаха на първия форум Innovation Explorer Day

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10