Новият брой: Накъде след вота
Close

Как се раждат иновациите

Две основни виждания за креативността се сблъскаха на първия форум Innovation Explorer Day

Могат ли да бъдат стимулирани и "отгледани" иновациите? Такъв беше основният въпрос по време на първия форум за иновации в България Innovation Explorer Day, организиран от Innovation Starter и "Капитал". Сред гостите бяха специалисти от компании като PIXAR, Uber, CITRIX и преподаватели от редица престижни университети.

Две основни теми и виждания за креативността се сблъскаха на форума. От едната страна беше Антони Христов, аниматор в PIXAR, който смята, че креативността може да бъде стимулирана от средата. Той посочи за пример компанията си, в която служителите изграждат сами работното си място. Няма никакви ограничения – дори за алкохол.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nyamago avatar :-|
    nyamago
    • + 2

    "Иновацията не може да се учи / преподава" е доста недообмислена теза. Разбира се, че може!

    1. Има голямо значение за каква иновация става въпрос - горното изказване показва непознаване на сложната таксономия на иновациите, те са доста видове и под-видове. Радикалните, "революционни" иновации (в кавички заради маркетинг-езика на една иновативна фирма с картинка на ябълка) събират овациите и са предмет на всеобщо възхищение, но инкременталните, ежедневни иновации стъпили на съществуващи решения, са донесли исторически повече печалби на фирмите и принос за човечеството. Продуктовите иновации, от друга страна, силно се различават от иновациите на процеси или на бинес-модели, изискват различни знания и мисловна нагласа, и... могат да се учат. Донякъде.

    2. Никой никого не може да научи как да изобрети следващото Голямо Нещо, но:
    - разбирането на иновационния процес и на характера на иновациите, логичната им структура, не само в теоретичен, но и в приложен план
    - управлението на иновациите в макро мащаб (държава, регион), в оперативен локален мащаб (фирма, организация, поделение/колектив)
    - изграждането на иновативна култура и стимулирането на иновациите
    - внедряването / 'комерсиализирането' (или, както е модно - 'монетизирането') на иновациите за максимална възвращаемост на инвестициите (и обществена полза)...

    Всичко това може да се учи и преподава, и всъщност СЕ учи и преподава на не едно мсто по света. И слава Богу, че е така.

    Нека да мислим преди да правим гръмки изказвания!

    Нередност?
  • 2
    nyamago avatar :-|
    nyamago
    • + 2

    И дори креативността може да се учи и СЕ преподава (да ме простят за светотатството представителите на творческата колегия). Тук вече докосвам чувствителна материя, но има наука, има примери - и резултати. Ако не сте чели - питайте Гугъл ;)

    Нередност?
  • 3
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#2] от "nyamago":

    Съгласен съм с вас. Преподаването не е за да ти налеят в главата някакви директни знания как да направиш иновация, ами да насочат мисленето на човек и да го доразвият, за да може той сам да реализира нещо. Същата работа е и с университетите - не трябва да се очаква, че завършил някаква специалност е готов професионалист. Университета дава основа, база и ни насочва, показва ни пътища, а ние правим избор. Именно затова казват, че знанията в университетите се уплътняват със самоучене и работа/опит. Примери много.

    "Иновацията не може да се учи / преподава". Това ми звучи малко като "рисуването не може да се учи - който си го може, си го може". Трябва да има някаква заложба и от там нататък всичко е развиване и доразвиване.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал