Как се раждат иновациите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се раждат иновациите

Как се раждат иновациите

Две основни виждания за креативността се сблъскаха на първия форум Innovation Explorer Day

Мария Манолова
13798 прочитания

Могат ли да бъдат стимулирани и "отгледани" иновациите? Такъв беше основният въпрос по време на първия форум за иновации в България Innovation Explorer Day, организиран от Innovation Starter и "Капитал". Сред гостите бяха специалисти от компании като PIXAR, Uber, CITRIX и преподаватели от редица престижни университети.

Две основни теми и виждания за креативността се сблъскаха на форума. От едната страна беше Антони Христов, аниматор в PIXAR, който смята, че креативността може да бъде стимулирана от средата. Той посочи за пример компанията си, в която служителите изграждат сами работното си място. Няма никакви ограничения – дори за алкохол.

"В компанията ни има много млади хора, които си създават работна обстановка чрез най-различни удобства - игри, барове, офиси, наподобяващи джунгла. Така хората искат да работят и да не напускат. А креативността идва с младостта и младите хора в PIXAR са стимулирани да създават", казва Христов. Според него креативността няма как да бъде преподадена, но "когато събереш много умни хора на едно място като Силициевата долина, те се хранят и учат един от друг".

На друго мнение по отношение на креативността е Ерез Цалик, директор за Азия и Тихоокеанския регион в Systematic Inventive Thinking. Той също смята, че креативността не може да бъде преподадена. Цалик обаче подкрепя далеч по-методична система за стимулиране на иновациите. "Иновациите не зависят от интуицията, ако искате да иновирате, не може да разчитате просто на късмет. Ако разчитате просто на интуиция, шансовете са човекът на стола до вас да достигне до абсолютно същата идея като вас", коментира той по време на форума.

Вместо това трябва да се прилагат специфични техники, които гарантират измислянето на напълно нов продукт, смята той. Една от тях е премахването на основни функции на познати продукти. "Обикновено мислим за иновацията като за добавяне на нови функции към съществуващи продукти. Аз ще ви кажа обратното - ако искате да иновирате, премахнете някоя функция, която ви се струва особено важна. Какво са лещите за очи? Това са очила без рамки. Какво е супата на прах? Супа без течност", дава пример той.

Ерез Цалик, директор за Азия и Тихоокеанския регион в Systematic Inventive Thinking

"Как се създават нови идеи чрез премахване на функции? Ето пет стъпки: 1. Направете списък на всички вътрешни компоненти на продукта. 2. Премахнете някой от жизненоважните компоненти. 3. Визуализирайте новия "виртуален продукт". 4. Помислете за потенциалния пазар и потребителите, които биха имали нужда от него. 5. Подобрете крайния продукт. iPod Shuffle отговаря на този процес - това е iPod, от който е премахната функцията за контрол и до ден-днешен е сред най-продаваните продукти на Apple."

проф. Улрих Вайнберг, директор на HPI School of Design Thinking

Какво трябва да направите, за да решите комплексни проблеми чрез дизайн мислене? Използвайте творческата енергия на екип от напълно различни хора. Следвайте един и същ процес. Осигурете правилното пространство, което може да се променя постоянно. Ако искате да подобрите един продукт малко, вероятно методът "дизайн мислене" не е за вас. Дизайн мисленето има за цел да променя цели парадигми. Наскоро работихме например с производителите на Audi - за тях проблемът не е да направят една купчина желязо върху четири колела малко по-аеродинамична. Казусът за Audi през 2015 г. е да разберат променящата се концепция за мобилност. Младите хора вече не искат да притежават автомобили, какво значи "мобилност" в тази епоха?
Елвин Гури, изпълнителен директор на EMPOWER Capital



Все по-често започваме да поставяме знак за равенство между иновация и технология. Това според мен е проблем. В така наречения аналогов свят обаче също има значителни иновации и не трябва да го забравяме, когато говорим за т.нар. disruption, или за променяне на света. 

Когато говорим за иновации, обикновено говорим за иновации в продукта, процесите, организационните и маркетинговите иновации. Хората обикновено се фокусират в първите две, мислят си, че трябва да имат най-новата технология, въпреки че може да не знаят как да я използват. Аз обаче бих спорил, че организационната иновация - знанието как да произвеждаме по-ефективно и евтино, е много по-важна. Трябва да започнем да експериментираме и да прилагаме с най-добрите практики, които се използват на запад.

Могат ли да бъдат стимулирани и "отгледани" иновациите? Такъв беше основният въпрос по време на първия форум за иновации в България Innovation Explorer Day, организиран от Innovation Starter и "Капитал". Сред гостите бяха специалисти от компании като PIXAR, Uber, CITRIX и преподаватели от редица престижни университети.

Две основни теми и виждания за креативността се сблъскаха на форума. От едната страна беше Антони Христов, аниматор в PIXAR, който смята, че креативността може да бъде стимулирана от средата. Той посочи за пример компанията си, в която служителите изграждат сами работното си място. Няма никакви ограничения – дори за алкохол.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nyamago avatar :-|
    nyamago

    "Иновацията не може да се учи / преподава" е доста недообмислена теза. Разбира се, че може!

    1. Има голямо значение за каква иновация става въпрос - горното изказване показва непознаване на сложната таксономия на иновациите, те са доста видове и под-видове. Радикалните, "революционни" иновации (в кавички заради маркетинг-езика на една иновативна фирма с картинка на ябълка) събират овациите и са предмет на всеобщо възхищение, но инкременталните, ежедневни иновации стъпили на съществуващи решения, са донесли исторически повече печалби на фирмите и принос за човечеството. Продуктовите иновации, от друга страна, силно се различават от иновациите на процеси или на бинес-модели, изискват различни знания и мисловна нагласа, и... могат да се учат. Донякъде.

    2. Никой никого не може да научи как да изобрети следващото Голямо Нещо, но:
    - разбирането на иновационния процес и на характера на иновациите, логичната им структура, не само в теоретичен, но и в приложен план
    - управлението на иновациите в макро мащаб (държава, регион), в оперативен локален мащаб (фирма, организация, поделение/колектив)
    - изграждането на иновативна култура и стимулирането на иновациите
    - внедряването / 'комерсиализирането' (или, както е модно - 'монетизирането') на иновациите за максимална възвращаемост на инвестициите (и обществена полза)...

    Всичко това може да се учи и преподава, и всъщност СЕ учи и преподава на не едно мсто по света. И слава Богу, че е така.

    Нека да мислим преди да правим гръмки изказвания!

  • 2
    nyamago avatar :-|
    nyamago

    И дори креативността може да се учи и СЕ преподава (да ме простят за светотатството представителите на творческата колегия). Тук вече докосвам чувствителна материя, но има наука, има примери - и резултати. Ако не сте чели - питайте Гугъл ;)

  • 3
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#2] от "nyamago":

    Съгласен съм с вас. Преподаването не е за да ти налеят в главата някакви директни знания как да направиш иновация, ами да насочат мисленето на човек и да го доразвият, за да може той сам да реализира нещо. Същата работа е и с университетите - не трябва да се очаква, че завършил някаква специалност е готов професионалист. Университета дава основа, база и ни насочва, показва ни пътища, а ние правим избор. Именно затова казват, че знанията в университетите се уплътняват със самоучене и работа/опит. Примери много.

    "Иновацията не може да се учи / преподава". Това ми звучи малко като "рисуването не може да се учи - който си го може, си го може". Трябва да има някаква заложба и от там нататък всичко е развиване и доразвиване.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK