Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 25 фев 2015, 19:05, 12826 прочитания

Как се раждат иновациите

Две основни виждания за креативността се сблъскаха на първия форум Innovation Explorer Day

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Могат ли да бъдат стимулирани и "отгледани" иновациите? Такъв беше основният въпрос по време на първия форум за иновации в България Innovation Explorer Day, организиран от Innovation Starter и "Капитал". Сред гостите бяха специалисти от компании като PIXAR, Uber, CITRIX и преподаватели от редица престижни университети.

Две основни теми и виждания за креативността се сблъскаха на форума. От едната страна беше Антони Христов, аниматор в PIXAR, който смята, че креативността може да бъде стимулирана от средата. Той посочи за пример компанията си, в която служителите изграждат сами работното си място. Няма никакви ограничения – дори за алкохол.


"В компанията ни има много млади хора, които си създават работна обстановка чрез най-различни удобства - игри, барове, офиси, наподобяващи джунгла. Така хората искат да работят и да не напускат. А креативността идва с младостта и младите хора в PIXAR са стимулирани да създават", казва Христов. Според него креативността няма как да бъде преподадена, но "когато събереш много умни хора на едно място като Силициевата долина, те се хранят и учат един от друг".

На друго мнение по отношение на креативността е Ерез Цалик, директор за Азия и Тихоокеанския регион в Systematic Inventive Thinking. Той също смята, че креативността не може да бъде преподадена. Цалик обаче подкрепя далеч по-методична система за стимулиране на иновациите. "Иновациите не зависят от интуицията, ако искате да иновирате, не може да разчитате просто на късмет. Ако разчитате просто на интуиция, шансовете са човекът на стола до вас да достигне до абсолютно същата идея като вас", коментира той по време на форума.

Вместо това трябва да се прилагат специфични техники, които гарантират измислянето на напълно нов продукт, смята той. Една от тях е премахването на основни функции на познати продукти. "Обикновено мислим за иновацията като за добавяне на нови функции към съществуващи продукти. Аз ще ви кажа обратното - ако искате да иновирате, премахнете някоя функция, която ви се струва особено важна. Какво са лещите за очи? Това са очила без рамки. Какво е супата на прах? Супа без течност", дава пример той.



Ерез Цалик, директор за Азия и Тихоокеанския регион в Systematic Inventive Thinking

"Как се създават нови идеи чрез премахване на функции? Ето пет стъпки: 1. Направете списък на всички вътрешни компоненти на продукта. 2. Премахнете някой от жизненоважните компоненти. 3. Визуализирайте новия "виртуален продукт". 4. Помислете за потенциалния пазар и потребителите, които биха имали нужда от него. 5. Подобрете крайния продукт. iPod Shuffle отговаря на този процес - това е iPod, от който е премахната функцията за контрол и до ден-днешен е сред най-продаваните продукти на Apple."

проф. Улрих Вайнберг, директор на HPI School of Design Thinking

Какво трябва да направите, за да решите комплексни проблеми чрез дизайн мислене? Използвайте творческата енергия на екип от напълно различни хора. Следвайте един и същ процес. Осигурете правилното пространство, което може да се променя постоянно. Ако искате да подобрите един продукт малко, вероятно методът "дизайн мислене" не е за вас. Дизайн мисленето има за цел да променя цели парадигми. Наскоро работихме например с производителите на Audi - за тях проблемът не е да направят една купчина желязо върху четири колела малко по-аеродинамична. Казусът за Audi през 2015 г. е да разберат променящата се концепция за мобилност. Младите хора вече не искат да притежават автомобили, какво значи "мобилност" в тази епоха?

Елвин Гури, изпълнителен директор на EMPOWER Capital

Все по-често започваме да поставяме знак за равенство между иновация и технология. Това според мен е проблем. В така наречения аналогов свят обаче също има значителни иновации и не трябва да го забравяме, когато говорим за т.нар. disruption, или за променяне на света. 
Когато говорим за иновации, обикновено говорим за иновации в продукта, процесите, организационните и маркетинговите иновации. Хората обикновено се фокусират в първите две, мислят си, че трябва да имат най-новата технология, въпреки че може да не знаят как да я използват. Аз обаче бих спорил, че организационната иновация - знанието как да произвеждаме по-ефективно и евтино, е много по-важна. Трябва да започнем да експериментираме и да прилагаме с най-добрите практики, които се използват на запад.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси Как Visa се превърна във водещия играч в глобалните финанси

Компанията надмина JPMorgan Chase като най-скъпата глобална група за финансови услуги

3 апр 2020, 799 прочитания

Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса 12 Правителството тества аналитични софтуери за следене на коронавируса

Правят се опити за надграждане на вече съществуваща платформа, която да помага за проследяване на състоянието на заподозрените, че са заразени

1 апр 2020, 12521 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Когато Apple и Google ти дръпнат шалтера

Технологичните гиганти развиват нетипични сфери като инвестиции в централи за възобновяема енергия и производство на батерии

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10