Счупените стрелки на умните часовници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Счупените стрелки на умните часовници

Изпълнителният директор на компанията Тим Кук обяви, че Apple Watch създава нови начини за комуникация между хората.

Счупените стрелки на умните часовници

Apple Watch ще се опита да превърне сегмента в хит

Мартин Дешев
12217 прочитания

Изпълнителният директор на компанията Тим Кук обяви, че Apple Watch създава нови начини за комуникация между хората.

© Reuters


След две години на слухове и полуистини умният часовник на Apple най-накрая официално ще се появи по магазините в края на април т.г. Компанията има големи очаквания към устройството, което се появява с голямо закъснение спрямо конкуренцията, но пък пазарът е все така неразвит.

"Това е най-развитото устройство за отчитане на времето, създавано някога", обяви изпълнителният директор на Apple Тим Кук. Той допълни, че джаджата е "революционно нов начин да се свържеш с другите и е пълноценен здравен и фитнес асистент". Устройството обаче не беше прието с дежурния за новите продукти на Apple ентусиазъм. Което повдигна интересен въпрос: дали вече става модерно да критикуваш Apple, или наистина компанията изпитва затруднения с новите си продукти. Още по-интересно е обаче дали Apple ще успее да отговори на собствените си космически очаквания и амбиции да пробие в сегмента на луксозните стоки.

Без изненади

Второто представяне на Apple Watch в началото на тази седмица мина без изненади. Всъщност компанията прекара по-голямата част от времето, отделено за часовника, в припомняне на неговите функции и възможности, които обяви още през септември миналата година. Към тях бяха добавени няколко нови подробности и, разбира се, най-сетне разкри повече детайли за издръжливостта на батерията и цените на различните версии на часовника. Информацията също не беше изненадваща, защото в по-голямата си част вече бе разпространена като слухове в интернет.

За сметка на това някои от характеристиките на Apple Watch събудиха разочарование. Например цените, които започват от 349 долара за най-евтината версия. Тя предлага алуминиев корпус и обикновено стъкло на екрана и е за версията с 38 мм диагонал на дисплея. По-голямата е с 42 мм екран и струва с 50 долара повече. Часовникът ще може да се поставя на голям набор от различни каишки, предимно пластмасови или гумени, които се купуват допълнително. Второто ценово ниво предлага корпус от неръждаема стомана и сапфирено стъкло на дисплея. Тук цените започват от 549 долара и достигат до 1049 долара според каишките, като изборът също е голям. Последната, трета версия е позлатен корпус с 18-каратово злато. Цената е 10 хил. долара, като може да бъде и далеч по-висока в зависимост от каишката.

За сравнение - почти всички конкурентни смарт часовници са на цени 199 - 330 долара. Apple Watch може да работи само с iPhone и всъщност се нуждае от връзка със смартфона на Apple по всяко време, ако искате да използвате всичките му функции. Конкурентните часовници също предоставят повече функции, когато са свързани с устройство на производителя, но могат да бъдат използвани пълноценно и с други смартфони. Samsung Gear S пък дори може да бъде използван напълно самостоятелно, тъй като разполага и с 3G модул.

Напълно разредени

По време на представянето на Apple Watch Тим Кук обърна внимание, че часовникът издържа 18 часа с едно зареждане на вградената си батерия. По-късно компанията публикува на сайта си и при какви условия тези 18 часа са постижими, а именно с до пет проверявания на времето на всеки час, заедно с до пет уведомления от приложения на час, до 45 минути използване на приложения и една 30-минутна тренировка с музика през Bluetooth. Това са данни за по-малкия Apple Watch, като компанията казва, че по-големият ще има малко по-издръжлива батерия, но не уточнява колко. Тя допълни, че часовникът може да издържи и до 7 часа непрекъсната тренировка, до 3 часа като хендсфри на iPhone, до 6.5 часа като музикален плеър.

Конкурентът Gear S осигурява до два дни работа с едно зареждане на батерията, когато не работи с пуснат 3G модул. Когато 3G е включен, времето на работа спада наполовина. Moto 360 на Motorola пък постига около 12 часа работа с едно зареждане. LG G Watch R също издържа до два дни с едно зареждане при определени условия. Sony Smartwatch 3 също попада в категорията "поне два дни батерия". Умният часовник Pebble и версията му Pebble Steel пък осигуряват до една седмица работа с едно зареждане. Той обаче разчита само на черно-бели екрани и има по-малко функции. При всяко положение обаче Apple Watch далеч не е водач в тази класация въпреки очакванията, че трябваше да бъде. На фона на останалите конкуренти джаджата дори изостава.

А за какво ми е?

Този е един от основните въпроси, на който дори и от Apple не успяват да отговорят. По време на представянето на устройството Тим Кук наблегна на факта, че Apple Watch позволява на хората да комуникират помежду си по нов начин. Но да използваш умния си часовник като хендсфри не е нещо ново. Нито да четеш имейли и SMS-и през екрана на часовника си. Всъщност това го има от доста време в часовниците на Swatch - още преди технологичните компании да погледнат към този пазар. Една от "иновациите" на Кук е възможността бъдещите притежатели на Apple Watch да рисуват по екраните, а рисунките ще се появяват в реално време върху часовниците на приятелите им.

Въпреки че смята Apple Watch за пълноценен здравен и фитнес асистент, Apple не наблегна много на тази тема. Вече знаем, че устройството може да събира информация за някои здравни показатели чрез вградените си сензори и да ги запазва в платформата HealthKit, в която се "складират" данни и от останалите услуги и устройства на компанията. Но дори и тази опция беше донякъде засенчена от обявената от Кук в началото на същата презентация премиера на платформата ResearchKit. Тя ще разчита най-вече на сензорите на iPhone, не на Apple Watch, за да позволява на хората да споделят здравна информация с избрани от тях приложения за анализ на различни заболявания.

"Не знам за вас, но аз не виждам причина да искам този часовник", коментира Ашли Ескуеда от онлайн изданието CNET. Нилай Пател от The Verge е имал възможност да пробва часовника за кратко. Според него устройството не е особено интуитивно за използване, като на моменти е дори объркващо. "Има много интересни идеи без обединяваща ги тема", коментира той.  "Все още не виждам ясен фокус на това устройство. Моден аксесоар ли е? За бизнеса ли е? За крайни потребители", коментира Адриан Кингсли-Хюз от ZDNet. Според онлайн изданието BuzzFeed причината за объркването е проста. "Apple Watch не е часовник, а машина за продаване на iPhone", пише Джон Пацковски. Той допълва, че Apple Watch е аксесоар за iPhone и според компанията вдига стойността на смартфона. Именно затова часовникът се нуждае от iPhone, за да работи пълноценно. В противен случай може просто да показва часа и да пуска музика от вградената си памет. Тя пък е 8GB, но пък позволява само 2GB за съхраняване на музика и "цели" 75 МВ за снимки.

Луксът и модата

Макар и да не потвърди официално, Apple показа ясно, че има интерес към сегмента на луксозните стоки и модата. Компанията беше поканила супермодела Кристи Търлингтън Бърнс, която да обяви сключеното партньорство между Apple и благотворителната й организация Every Mother Counts. Бърнс не пропусна да спомене, че Apple Watch е шикозен моден аксесоар. Тим Кук, разбира се, не отрече.

Компанията планира да представи изцяло нов подход към продажбите в магазините си. Досега потребителите просто получаваха кутията с устройството и предложение за помощ при  първоначалното пускане и настройване. С Apple Watch обаче потребителите ще могат да пробват часовника с най-различни каишки, докато намерят комбинацията, която им харесва най-много. Този персонализиран подход е типичен за магазините с луксозни стоки и модни аксесоари, но е практически нечуван в света на технологиите. Веднага се завъртяха слуховете, че Apple иска да продава умния си часовник и в модни магазини. Въпреки това засега не изглежда, че това ще се случи. Източници на агенция Reuters посочват, че водещи американски търговци като Macy's, Saks 4th Avenue, Barney's и Bloomingdales все още нямат планове да предлагат Apple Watch.

А и почитателите на луксозната мода не могат да бъдат впечатлени лесно. "Купувачите на модни продукти са най-скептичните клиенти и Apple си избра трудна публика. Компанията може и да направи чудеса за пазара на часовници, но все още неизвестните са много", коментира Ерик Уилсън, директор на отдела за модни новини на изданието InStyle. Един от проблемите според него ще бъде какво се случва с Apple Watch в бъдеще. Компанията така и не поясни дали потребителите, които се бръкнат с 10 хил. долара за позлатената версия ще могат да се възползват по някакъв начин от следващите поколения на часовника. Все пак в света на технологиите всичко ще е "отминала мода" веднага след появата на следващото поколение, което ще е след около година. Единственото ясно е, че каишките ще са съвместими със следващите модели и няма да има нужда от нови. Поне докато Apple не реши да смени формата на устройството.

Начален тласък

Проблемите с привличането на внимание към умните часовници не са изолирани само за Apple. Всички очакваха, че компанията ще поведе сегмента още с появата на първите слухове за подобно устройство преди около две    години. Тогава от Samsung бяха принудени да избързат и да пуснат първата си такава джаджа по-рано от предвиденото. Резултатът бе устройство, което не успя да впечатли нито анализаторите, нито потребителите. То все пак даде тласък на сегмента и към него постепенно се присъединиха LG, Motorola, а Sony пък реши да се завърне след няколко опита преди години. Google също увеличи интереса си към тези джаджи и разработи олекотената операционна система Android Wear, която да ги управлява.

Но въпреки ниските цени и бързо увеличаващото се разнообразие от устройства, те така и не накараха потребителите да тръпнат в очакване. Google дори позагърби Android Wear - едва сега беше обявено, че платформата ще разполага с поддръжка на WiFi. Това е практически нелепо, особено при положение че часовниците разполагат с вграден WiFi модул.  Което пък говори за прибързаност и същевременно показва липса на зрялост в сегмента.

Освен това Google се забави с първоначалното пускане на Android Wear, което стана едва в средата на миналата година. Някои компании вече имаха умни часовници на пазара и подготвяха тяхното второ и дори трето поколение. Затова и се насочиха към собствени платформи. Някои се завърнаха към Android, но други решиха да продължат да експериментират. Такава е ситуацията със Samsung, които разчитат на системата си Tizen. Тя беше замислена като конкурент на Android при смартфоните, но след многократни отлагания намери своето приложение при умните часовници и телевизорите. Основният проблем е, че така се създава още едно ниво на фрагментация между устройствата, при това в ерата, когато потребителите очакват всичките им джаджи да могат да се свързват и да комуникират помежду си без проблеми, както и да разполагат с любимите си приложения навсякъде.

Погледното реалистично, Apple е единствената компания, която има реален шанс да "изстреля" пазарът на смарт часовници нагоре. Компанията има огромна и изключително лоялна потребителска база, която не пропуска нито едно нейно устройство. Почти гарантирано е, че въпреки критиките Apple Watch ще запише големи продажби. А наличието на повече хора по улиците с умен часовник ще провокира любопитството и на останалите. Макар Apple да е сред последните навлезли на пазара, и то с предложение, което далеч не е най-доброто в сегмента, именно компанията от Купертино може да се окаже катализаторът, който да го "съживи". Но дори и гигантът започва пестеливо. Според непотвърдени информации компанията е планирала 5 млн. първоначални бройки, като в това число влизат и трите версии на устройството. В началото групата ще държи под строг контрол кой магазин и коя държава точно колко устройства да получават. Едва след като прецени дали има достатъчно интерес, Apple ще увеличи и производството.

След две години на слухове и полуистини умният часовник на Apple най-накрая официално ще се появи по магазините в края на април т.г. Компанията има големи очаквания към устройството, което се появява с голямо закъснение спрямо конкуренцията, но пък пазарът е все така неразвит.

"Това е най-развитото устройство за отчитане на времето, създавано някога", обяви изпълнителният директор на Apple Тим Кук. Той допълни, че джаджата е "революционно нов начин да се свържеш с другите и е пълноценен здравен и фитнес асистент". Устройството обаче не беше прието с дежурния за новите продукти на Apple ентусиазъм. Което повдигна интересен въпрос: дали вече става модерно да критикуваш Apple, или наистина компанията изпитва затруднения с новите си продукти. Още по-интересно е обаче дали Apple ще успее да отговори на собствените си космически очаквания и амбиции да пробие в сегмента на луксозните стоки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    barbq avatar :-P
    BarBQ

    10 зелени бона за най-скъпия им часовник ... вместо да си купиш сносна кола ...
    Never go full retard както се казва из интернет.

  • 2
    bp1971 avatar :-|
    Borislav Peev

    смешници, ако си мислят ще някой ще им купи часовниците на тези цени и ще си играе да ги зарежда всеки ден като телефоните, според мен ще останат жестоко разочаровани

  • 3
    bstankov avatar :-|
    Boicho Stankov

    Отдавна го чакам. Причината е, че другите не работят с iPhone.
    Наистина обаче очаквах повече от Apple - изглежда добре само като дизайн, но не седи добре като характеристики. Продължителността с едно зареждане е основният бъг според мен. Не изглежда да има и възможност за зареждане с battery bank. Май няма и възможност за изключване на всичко "умно" примерно час прди да умре батерията и да има само часовник да речем.

  • 4
    nik0la avatar :-|
    Никола

    Крайнта цел, както при всичко са единствено и само данните. Данни данни данни. От колкото се може повече хора, колкото се може повече показатели и в колкото се може по-реално време.
    Епъл също скачат на въртележката, макар и още да не е ясно точно какво ще се прави с тези данни и защо точно хората ще имат нужда от тази джажда. Скоро ще го измислят, но преди това трябва да си сложат устройството на възможно най много тела.

  • 5
    nik0la avatar :-|
    Никола

    До коментар [#1] от "Dantos":

    Този който дава 10 кила за часовник най-вероятно вече си има сносна кола.

  • 6
    barbq avatar :-|
    BarBQ

    До коментар [#5] от "Никола":

    И да, и не. Познавам хора със скъпи телефони, които се придвижват с автобус.
    Според мен основно е до гъзарията да го имаш телефона, поне у нас.

  • 7
    nik0la avatar :-|
    Никола

    До коментар [#6] от "Dantos":

    Така е! Само в България можеш да видиш някой да кара кола за 1000 лв но да говори по телефон за 2000. 10те кила обаче са си вече хардкор инвестиция над тавана на родните пишман дупèта... :)

  • 8
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim

    Е, сега... ако трябва да сме точни, Pebble в момента изкарва цветна версия, която вече е събрала почти $19 милиона в Kickstarter, правейки най-успешната кампания за групово финансиране досега. И тази цветна версия има цели 7 дни живот на батерията, връзва се с Android и iOS без проблеми.

  • 9
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Още тая година ще се счупят стрелките на традиционните часовникарски компании и даже няма да разберат откъде им е дошло. Особено на ниския и средния клас. Твърде високомерно се държат с нишата на умните часовници, която има голям потенциал и се развива всеки месец. Предвиждам много фалити и отмиране на евтините марки от рода на Суотч, Касио и т.н., ако не погледнат към новия сегмент. Естествено луксозните и ултралуксозните класически марки винаги ще са тук и ще просперират. Преди 1 година Андроид Уеър не съществуваше, преди 9 месеца нямаше умни часовници с него. Платформата е нова и въобще не е занемарена. Пебъл вече имат цветен дисплей и 10 дни с едно зареждане с Пебъл Тайм. Епъл малко се изложиха с първото поколение, но те винаги от втория път успяват. Въпреки това ще продадат 10-20 милиона Епъл Уотч още тази година. 80 компании са предлагали умни часовници през 2014г. , тази година ще се включат още 140. Може и бавно да вървят нещата, но щом най-големите ( не една само, а Епъл, Самсунг, ЛГ, Леново (Моторола), Асус, Сони, Майкрософт, Шиами, Уавей и т.н.) технологични компании наведнъж са се захванали, значи има потенциал. А преди тях има огромен пазар на умни гривни и фитнес тракери - ФитБит, Гармин, Джабоун и т.н., които продава милиони. За ползите от употреба на умен часовник мога да пиша доста, но само ще кажа, че много потребители коментират, че са се чудили за файдата от тези джаджи, но след покупката просто не могат без тях и улесненията, които предлагат. А възможностите за използването на тези НОСИМИ денонощно ПО ТЯЛОТО джаджи за медицински цели са неограничени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK