Очилата на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Очилата на бъдещето

Ключов момент в развитието на този пазар ще е буквално реакцията на потребителите относно дигиталната среда

Очилата на бъдещето

Виртуалната реалност скоро може да стане част от ежедневието ни и да не промени само гейм индустрията

Юлиян Арнаудов
12988 прочитания

Ключов момент в развитието на този пазар ще е буквално реакцията на потребителите относно дигиталната среда

© Reuters


Годината е 2032 г., а мястото Сан Анджелис, мегаполис, обединяващ територията от Лос Анжелис до Сан Диего. Хората карат автономни електромобили, ползват таблети с гласови асистенти, всичко вредно за здравето е забранено, включително и физическият контакт. Съответно секс се прави само чрез виртуална реалност, а децата – чрез инвитро технология. Сценарият е от научнофантастичния филм "Разрушителят" от 1993 г. със Силвестър Сталоун и Сандра Бълок. Но с всяка изминала година технологиите в него постепенно "оживяват" в реалния живот. Таблетите са част от ежедневието на доста хора, гласовите асистенти постепенно се опитат да навлязат в масова употреба, а разработката на автономни автомобили тече с пълен заряд. Скоро може още един елемент от филма да се реализира – виртуалната реалност.

Технологичните компании започнаха да показват нови и нови модели, които скоро ще достигнат до масовия потребител. А идеята за секс в такава среда също може да не се окаже толкова далечна.

Втората вълна

До миналата година очилата за виртуална реалност бяха все още под формата на прототипи, и то само за няколко компании и технологични ентусиасти. До края на тази и началото на следващата година обаче ще се появят масово на пазара първите по-сериозни самостоятелни модели.

В рамките на седмица се проведоха две големи технологични събития – Световният мобилен конгрес (MWC) в Барселона и Конференцията на гейм разработчиците (GDC) в Сан Франциско. Общото между тях - ключовата роля на очилата за виртуална реалност. Първо в Барселона Samsung показа обновеното си устройство Gear VR, което работи с новия флагман на компанията Galaxy S6. Очилата използват технологията на Oculus Rift.

На гейм конференцията Sony пък демонстрира за първи път по-широките възможности на своя доскоро секретен проект Morpheus. Това са очила за виртуална реалност с функции, подобни на Gear VR. Японската компания използва изчислителната мощ на конзолата PlayStation 4, за да създаде по-реалистично изживяване при игрите.

Докато Gear VR и Morpheus са просто приставка за телефон, който се превръща в устройство за виртуална реалност, тайванският производител HTC показа далеч по-сложен технологичен продукт. Компанията изненада всички с дебюта на модела си очила за виртуална реалност Vive. Те се оказаха и основен фокус по време на гейм изложението в Сан Франциско, тъй като са съвместен проект с разработчика на игри Valve. За разлика от другите модели високотехнологичните сензори на Vive позволяват на очилата да се ползват и в движение. Специални сензори следят посоката на движение в рамките на пространство от около 20 кв.м. Освен това устройството може да се използва напълно самостоятелно, тъй като не изисква  комбинация с друго устройство като смартфон или конзола, за да работи.          

Първата версия на Gear VR струва около 200 долара, а за новата още няма точна цена. Все още няма информация на каква цена ще се продават и другите два чифта очила. Очаква се Morpheus на Sony и Vive на HTC да се появят на пазара в края на тази или началото на следващата година.

Един пазар – два подхода

Докато потребителите и най-вече геймърите потриват доволно ръце в очакване на новите устройства, потенциалът им може да се окаже по-голям, отколкото хората си представят. Всъщност първите индикации, че сегментът може да се окаже пазар за милиарди, дойдоха през миналата година, след като Facebook придоби разработчика на очила за виртуална реалност Oculus Rift срещу 3 млрд. долара. След премиерите в Сан Франциско и Барселона се появиха спекулации, че Google има екип от инженери, специализирани изцяло в разработването на специална версия на мобилната платформа Android, предназначена за такива устройства. Интернет гигантът всъщност вече има инвестиции в подобна област. През миналата година вложи 500 млн. долара в MagicLeap – компания, която разработва очила за добавена реалност. Това е технология, която наслагва дигитални изображения върху съществуваща среда. Подходът е различен, като устройствата за виртуална реалност разчитат на плътен дисплей, който обгръща очите на потребителите. Microsoft също разработва очила за добавена реалност, която представи в началото на годината – проектът HoloLens.

Оръжие за широко приложение

Повечето от устройствата са ориентирани към гейминг индустрията. Затова и в повечето проекти участват компании от този бранш – Sony и Valve. Но е много вероятно приложението на виртуалната реалност да не се ограничи само до компютърните игри, а да се разпростре и в други сегменти на развлекателния бизнес. В киното могат да се създават панорамни филми, които да заменят сегашните 3D ефекти, като очилата ще позволяват на зрителите буквално да оглеждат какво става около главния герой. Същият ефект може да бъде постигнат и на музикален концерт.

А и технологията, макар и ограничено, вече се ползва на практика в здравеопазването. Един от начините е употребата на виртуална реалност за терапия на пациенти, които страдат от психични заболявания или имат силни фобии. Контролираната дигитална среда позволява на докторите да подлагат пациентите на различни симулации и така да им помогнат да преодолеят проблемите си. Виртуалната реалност може да се използва също и за обучение на хирурзи - операциите първо да се извършват дигитално.

Технологията може да се използва и в автомобилната индустрия. Чрез очилата Oculus Rift Ford например позволяват на потребителите да разгледат даден модел отвътре и да "изпитат" усещането какво е да караш такава кола. Audi и Toyota също планират подобни услуги. Американските военни от години използват различни симулатори за обучение на бойците и специалистите си, които са особено важни при подготовка на пилотите на стелт изтребителите F-35 и F-22.

Списъкът с приложения продължава – от разработването и дори дигиталното построяване на бойни хеликоптери през виртуално обучение на ученици до дигитални туристически "круизи".

Интересен ъгъл е използването на виртуалната реалност за по-добро отразяване на новините. Възможността на технологията да представя максимално добре цялата заобикаляща среда ще позволи на журналистите доста по-добре и достоверно да предават информацията на зрителите, като наистина се опитат да обхванат "всички гледни точки".    

Въпрос на възприятие

Ключов момент в развитието на виртуалната реалност и реализацията на този пазар ще бъде как я възприемат потребителите. Основен проблем на 3D очилата във филмовата индустрия е, че някои потребители не могат да възприемат добре триизмерните образи - те ги дразнят, боли ги глава и др. Виртуалната реалност си играе много по-силно и директно със сетивата ни и затова реакцията на мозъка на отделните хора ще е от изключително значение. Много показателна е историята на Нейтън Грейсън от гейм блога Kotaku. Покрай тестването на очилата Gear VR на Samsung му предложили да пробва и... порно симулация. При нея нещата били много близки до реалността - толкова, че Грейсън се почувствал доста неудобно. Просто така реагирал мозъкът му на дигиталната среда. Но след това срещнал друг човек, пробвал симулацията, който бил във възторг. Именно разликата във възприятията на различните хора при съдържание, което си играе максимално със сетивата, ще покаже дали технологията ще може да се наложи масово.

Но подобен шок е имало и при първата кинопрожекция преди повече от един век. При нея е показан кратък филм, в който влак се приближава точно срещу зрителите. За времето си това е било нещо невиждано и повечето хора изпаднали в паника, защото си помислили, че влакът наистина ще ги сгази. Възможен е подобен ефект и при виртуалната реалност. Което не означава, че технологията непременно ще се провали - все пак киното е сред най-разпространените забавления и до ден днешен.

Годината е 2032 г., а мястото Сан Анджелис, мегаполис, обединяващ територията от Лос Анжелис до Сан Диего. Хората карат автономни електромобили, ползват таблети с гласови асистенти, всичко вредно за здравето е забранено, включително и физическият контакт. Съответно секс се прави само чрез виртуална реалност, а децата – чрез инвитро технология. Сценарият е от научнофантастичния филм "Разрушителят" от 1993 г. със Силвестър Сталоун и Сандра Бълок. Но с всяка изминала година технологиите в него постепенно "оживяват" в реалния живот. Таблетите са част от ежедневието на доста хора, гласовите асистенти постепенно се опитат да навлязат в масова употреба, а разработката на автономни автомобили тече с пълен заряд. Скоро може още един елемент от филма да се реализира – виртуалната реалност.

Технологичните компании започнаха да показват нови и нови модели, които скоро ще достигнат до масовия потребител. А идеята за секс в такава среда също може да не се окаже толкова далечна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    barbq avatar :-|
    BarBQ

    Тия "очила" ще са подобно на първите версии на умните часовници - калпави до неузнаваемост. Ще мине доста време преди наистина да могат да се използват нормално.

  • 2
    izabell avatar :-?
    izabell

    Vive очилата-ползват се в движение.Това определено ме впечатли.

  • 3
    beriya avatar :-|
    beriya

    До 2032г. вече сигурно ще говорим за мозъчни проекции, а 3Д-то ще е отживелица, като днес черно -белия телевизор.

  • 4
    e_mil avatar :-|
    tamada

    До коментар [#1] от "Dantos": "Тия "очила" ще са подобно на първите версии на умните часовници - калпави..."

    3Д очилата вече бяха такива преди 15 години - имаше ги даже и в България. Иначе геймърски шлемове по света имаше и преди 20 години.
    Само че тогава "Капитал" не пишеше за технологии и ни спестяваше досадата да четем преведени набързо текстове. Както и възхищението в очакване на бъдещето... което вече са е случило.

    Например в медицината виртуалната реалност вече мина от обучението в практиката. Хирурзите в някои чужди болници още преди 3-4-5 години правеха не дигитални, ами реални операции - само че с пасивни 3Д очила. Новите модели ще подобрят картинката, но няма да са толкова революционни, колкото очаква авторът.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK