Следващият дигитален скок
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следващият дигитален скок

Около 30 лектори и над 20 инвеститори се очакват на тазгодишното издание на конференцията DigitalK 2015

Следващият дигитален скок

Конференцията DigitalK 2015 ще очертае следващите сфери, които ще бъдат променени от технологичната революция

Юлиян Арнаудов
9760 прочитания

Около 30 лектори и над 20 инвеститори се очакват на тазгодишното издание на конференцията DigitalK 2015

© Nadezhda Chipeva


Съвременните технологии минаха като ураган през редица индустрии, като промениха напълно разбирането ни за бизнес и живота на потребителите. Като всяка стихия техническият прогрес също взе своите жертви – компании, които не успяват да се адаптират или не следват ритъма на бурята. Интернет, мобилните устройства, свободата на комуникации навлизат постепенно от един сектор в друг, обръщайки го надолу с главата.

На английски този процес и компаниите, които застават зад него, се наричат disruptive. Буквално думата означава "разрушителен, разкъсващ". Но всъщност, освен че разбиват традиционно установените модели, тези бизнеси и процеси създават много нови възможности.

Смартфоните например добавиха изцяло нова технологична екосистема около тях – приложения, QR кодове, геолокация и много други. Таблетите замениха непрактичните и технически недовършени нетбуци. Мобилните приложения към тях са една изцяло нова вселена, която позволява всичко да се върши в движение, независимо къде се намира потребителят.

Следващите цели на прогреса

Едни от следващите сектори на технологичния прогрес, които той трябва да промени или е започнал да изменя, са сферите на разплащанията и медиите. Двата сегмента бяха засегнати значително от новите тенденции, но все още не са напипали правилната формула, при която да могат да се трансформират напълно.

Накъде ще вървят мобилните разплащания и какво трябва да се промени в информационната индустрия ще са едни от новите водещи теми на петото поред издание на една от най-големите технологични конференции в Югоизточна Европа – DigitalK. Освен това форумът, който ще се проведе на 21-22 май в Sofia Event Center, ще се опита за пореден път да постави моста между млади предприемачи и инвеститори, както и да наблегне на дигиталния маркетинг. Той ще включва близо 30 лектори и над 20 инвеститори. DigitalK се организира от "Капитал" и фондовете за рискови инвестиции LauncHUB и NEVEQ.

За трансформацията и евентуалната посока на медиите и онлайн маркетинга са поканени гости като Доминик Делпор – управляващ директор на медийната група Havas Media Group. Той поставя и началото на няколко вътрешни инициативи, които имат за цел да направят по-добра връзка на клиентите на компанията с новите технологии. Сред тях е вътрешната лаборатория 18-Labs, която има за цел да намери най-добрата връзка между Холивуд и дигиталния свят.

Евън Хансън пък е ръководител в революционната платформа за онлайн блогове Medium. Той ръководи специален изследователски екип, който има за цел да експериментира с различни нови методи за публикуване и представяне на онлайн съдържание.

"Един приятел ми беше казал, че писането в интернет загива. Аз му отговорих, че е точно обратното – в момента пишем повече от когато и да било в историята", смята Хансън. Той е дългогодишен редкатор в онлайн версията на списание Wired, като успява да го трансформира успешно в дигиталния свят. Под негово ръководство в рамките на осем години сайтът на медията отчита ръст от 2.5 млн. до 18 млн. уникални месечни посетители.

Затова в DigitalK 2015 ще се обсъжда как съвременните хора потребяват различно съдържание и как да се променят платформите, така че да отговорят правилно на потребителските предпочитания.

Освен това са поканени гости от реномирани издания като Грег Уилиямс от Wired UK, Крис О‘Брайън от VentureBeat, Майк Бътчър от TechCrunch и Робин Ваутерс от TECH.EU. Техните теми ще са както за новите технологии, така и за това как те променят медиите изоснови.

Промяната при мобилните разплащания ще бъде засегната от лектори като Дамиан Перилат е регионален директор на PayPal за Централна и Източна Европа. Компанията (в момента част от eBay) промени веднъж представата ни за финансови транзакции през интернет и сега се опитва да напипа правилната формула да повтори успеха и в мобилния свят.

Към него ще се присъедини младият предприемач Анди Янг. Той създава първите си компютърни игри на седемгодишна възраст, но беше известен с това, че доскоро оглавяваше екипа на Stripe във Великобритания. Това е една от най-популярните платформи за мобилни разплащания в момента.

Засилване на екосистемата

Създаването на нови и силни инструменти, свалянето на цените за професионални решения и възможността за комуникация и работа между хора от всички краища за Земята доведоха и до разцъфтяването на предприемаческата среда. Екипи от по няколко души се трудят върху решения, които може да се окажат следващият Facebook, Google или WhatsApp. Подобни млади, ентусиазирани и талантливи хора вече изграждат една крехка, но постепенно развиваща се екосистема от предприемачи и в България.

По всички индикации изглежда, че тя набира все по-голяма скорост.  "Нашата стартъп екосистема се развива много добре, като доказателство за това е и големият интерес към София на международни инвеститори, част от които ще видим и на Digitalk 2015", коментира Стефан Ганчев, партньор в LauncHUB. 

"Цифрите говорят сами: над 1000 участници от над 30 държави от цял свят участваха на DigitalK през май 2014 г. и очакваме тези обеми да нараснат допълнително тази година", коментира Павел Езекиев, партньор в Neveq. "Но обемите не са единственото: не зная за много други подобни събития, чиито участници могат да потвърдят, че участието им е променило хода на техния бизнес и са се сдобили с нов инвеститор или значим партньор, а не само с обща снимка с него. Участниците в DigitalK могат", допълва Езекиев. Той вярва, че не се налага предприемачите да се преместят в Силициевата долина, за да осъществят мечтите и амбициите си. 

Натискаме F1 за предприемачите

Едно от най-ценните качества на редица утвърдени предприемачи е те да помагат на по-младите такива. Понякога прост съвет как да се подобри продуктът или предоставянето на полезен контакт може да окаже огромно влияние в развитието на компаниите в ранните стадии на тяхното развитие.

Тази година отново на DigitalK 2015 ще присъства българска връзка от Силициевата долина. Този път тя е в лицето на Богомил Балкански – той е дългогодишен вицепрезидент във VMware, а отскоро работи за все още потайния стартъп bebop в Сан Франциско. Той също така е съдействал на български предприемачи в Силициевата долина и вярва, че България може да се превърне в такова място за региона на Балканите.
"Освен големите технологични фирми много голям интерес за младите хора представлява и зараждането на нови стартиращи компании. Така че, честно казано, не бих се учудил, ако в европейски мащаб България се оформи като един вид Силициева долина след няколко години, също както Израел процъфтя в сферата на технологиите", коментира Балкански, в интервю на "Капитал" през 2012 г. Сега три години по-късно той ще може да каже докъде е стигнала страната в изграждането на жива екосистема от млади предприемачи.  Едно от най-важните качества, които трябва да притежава един предприемач, е упоритост, която да граничи дори с инат. Независимо дали успява или се проваля, той трябва да продължи да се бори. Тази година един от лекторите на DigitalK е много нагледен пример как един предприемач може да достигне до върховете, да се срине и отново да възкръсне подобно на митичната птица Феникс от пепелта. Това е датчанинът Мортен Лунд, който е инвестирал или създал над 100 технологични стартъпа, сред които са Skype, ZYB, Polar Rose и др. Той обявява банкрут през 2009 г., когато начинанието му за безплатен вестник Nyhedsavisen се проваля. През 2010 г. излиза от процедурата по банкрут и подновява предприемаческата си кариера. Предвид факта, че стартиращите компании са обикновено съставени от малък екип от една шепа хора, връзката с медиите трябва да се прави от самите предприемачи. Важни съвети как да се справят с тази задача ще даде Колет Балу, която е основател на PR компанията Coulette Ballou, която се занимава с високотехнологични компании.

Предприемачът Кей Шимада от Dentsu пък ще помогне на стартъпите как да изградят своите стратегии, за да могат да навлязат на по-голям брой пазари по света.

Повече за програмата и лекторите можете да научите на www.digitalk.bg и www.facebook.com/digitalkcon.>

 

Съвременните технологии минаха като ураган през редица индустрии, като промениха напълно разбирането ни за бизнес и живота на потребителите. Като всяка стихия техническият прогрес също взе своите жертви – компании, които не успяват да се адаптират или не следват ритъма на бурята. Интернет, мобилните устройства, свободата на комуникации навлизат постепенно от един сектор в друг, обръщайки го надолу с главата.

На английски този процес и компаниите, които застават зад него, се наричат disruptive. Буквално думата означава "разрушителен, разкъсващ". Но всъщност, освен че разбиват традиционно установените модели, тези бизнеси и процеси създават много нови възможности.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK