Интернет от небето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Интернет от небето

Освен за разпространение на интернет сигнал Google може да ползва дроните си и за обновяване на своите онлайн карти.

Интернет от небето

Facebook и Google започват през лятото пробни полети на своите стратосферни дрони

Юлиян Арнаудов
8454 прочитания

Освен за разпространение на интернет сигнал Google може да ползва дроните си и за обновяване на своите онлайн карти.

© Google


Каква ще ви е реакцията ако видите в небето да се рее безпилотен самолет с размерите на Boeing 767? А ако знаете, че е снабден с мощен лазер? Най-вероятно ще се паникьосате, но в случая с безпилотника Aquila на Facebook това може да ви бъде единственият шанс да получите високоскоростна връзка до интернет.

Социалната мрежа обяви миналата седмица, че успешно е провела първия полет на своя дрон Aquila. Според Facebook той има разперение колкото пътнически авиолайнер Boeing 767, но тежи колкото малка кола. Новият безпилотник е в центъра на стратегията на социалната мрежа да свърже с глобалната мрежа близо 5 милиарда души, които в момента нямат достъп до интернет.

Лазерно насочване

Facebook не разкрива много технически детайли около Aquila. Това, което се знае, е, че компанията възнамерява да използва тези безпилотници, за да разпръскват сигнал до отдалечени места, където няма изградена наземна инфраструктура, а използването на сателитна връзка е прекалено скъпа и не толкова ефективна технология, за места като Африка например. Дронът по информация от компанията е построен по конфигурация V-образно летящо крило, като ще поддържа височини от 20 до 30 км. Това е доста над обичайната височина от 12 хил.м, на която летят гражданските самолети. Идеята на Facebook е да се използва специален лазерен лъч, който да предоставя високоскоростна връзка до интернет. В същото време самолетът ще може да кръжи във въздуха с дни, седмици и дори месеци, тъй като ще ползва като основен енергиен източник соларни панели, инсталирани на гърба и горната част на крилата. Амбициозните планове на социалната мрежа е да пусне в експлоатация около хиляда безпилотника. За места, където дори дроните не могат да достигнат, компанията планира да използва сателитен сигнал.

"Искаме да обслужваме всеки човек на планетата", коментира Йел Магуайер, директор на Connectivity Lab на Facebook, звеното, отговорно за проекта, цитиран от New York Times.

Плановете на компанията могат обаче да бъдат осуетени от регулаторите над държавите, над които ще оперират самолетите. Причината е, че както въздухоплаването, така и телекомуникациите са много стриктно контролирани сегменти.  

Проектът Aquila все още е в ранен стадий на разработка, независимо че Facebook планира скоро да направи първия полет на новия безпилотен самолет. Няма яснота нито колко ще струва един сериен модел, нито кога ще могат безопасно да бъдат пуснати в небето и да разпръскват интернет сигнал. Няма и отговори дали лазерната технология за комуникация няма да се влияе от облачността, електромагнитните смущения или други фактори.

Надпревара за небесата

Социалната мрежа започна да развива програмата Aquila, след като миналата година придоби британския производител на безпилотни самолети Ascenta за 20 млн. долара. Фирмата от Острова държи рекорда за най-продължителен полет на самолет, задвижван със соларни панели. Това дава и основание да се вярва, че Facebook ще може да изпълни желанието си дронът да кръжи във въздуха със седмици и дори месеци, без да се налага да каца.

Усилията на социалната мрежа да предоставя евтин достъп до интернет в най-отдалечените кътчета на Земята са продиктувани от стремежа й повече хора да ползват нейните услуги. Facebook не е единствената технологична компания, която разполага с подобни инициативи. Google също планира да използва безпилотни самолети, както и стратосферни балони, за да създаде въздушна мрежа за достъп до глобалната мрежа. Освен това интернет гигантът изгражда в определени американски градове високоскоростна оптична инфраструктура, с която се опитва да предостави по-добър достъп до нейните услуги на потребителите в тези населени места.

Google придоби през изминалата година производителя на дрони Titan Aerospace, като точната сума по сделката не беше обявена. Интернет гигантът направи това, след като имаше слухове, че Titan преговаря с Facebook, като социалната мрежа е била предложила около 60 млн. долара за производителя. В крайна сметка Google успя да спечели наддаването за компанията, а малко по-късно като отговор на това социалната мрежа придоби Ascenta. Двата производителя на дрони имат много общо помежду си. Разчитат на сходни технологии и дизайн на своите безпилотници. Концепциите на Ascenta и Titan са за големи, но свръхлеки стратосферни безпилотни самолети, задвижвани от соларни панели, инсталирани по горната част на крилата и на фюзелажа.

Две в едно

Facebook планира да построи 1000 безпилотника, задвижвани със соларни панели
Фотограф: Facebook

Google в някаква степен е с едни гърди напред в инициативата за разпространение на интернет навсякъде. Компанията вече усилено тества височинни балони в Нова Зеландия, които да се носят от въздушните течения и да предоставят сигнал над местностите, над които преминават. Това е т.нар. проект Loon, който постави началото на опитите на интернет компанията да предоставя достъп до глобалната мрежа на колкото се може повече хора, дори и да се намират на толкова отдалечени места, където е прекалено скъпо и трудно да се изгради традиционна мобилна и стационарна мрежова инфраструктура.

След като Google придобива Titan Aerospace, компанията веднага започва да работи съвместно с екипа на Loon. Тогава това подсказва и в каква посока ще се използват безпилотниците, в които се е специализирал производителят. Интернет гигантът обяви, че и той ще изпробва прототип на новия самолет през лятото.

Така двете компании са рамо до рамо в разработката на стратосферен безпилотник.

Идеална цел?

Facebook и Google наливат в момента милиони долари в проектите си за дрони, които да доставят интернет сигнал. Разходите по тях могат да достигнат и милиарди в по-късните фази. Липсват гаранции, че плановете на двете компании няма да срещнат отпор от регулаторите, както и такива, че технически цялата концепция ще работи по безупречния начин, по който в момента ни я представят. Въпреки това Facebook и Google движат проектите, при това с пълна сила. Макар да обявяват, че искат да свържат всеки човек на Земята с глобалната мрежа, тяхната цел има и значителна бизнес обосновка.

Основните приходи на двете компании идват от онлайн реклама. При фиксираната или бавно нарастваща база на интернет потребители в момента те все по-трудно ще могат да поддържат растежа на приходите си.

Един от начините си е да привлекат ударно нови потребители. Така чрез ударното свързване на близо петте милиарда души, които нямат достъп до глобалната мрежа, компаниите се надяват да привлекат колкото се може повече от тях. Затова Facebook и Google действат подобно на телекомите. Големите мобилни оператори предлагат силно субсидирани устройства (смартфони и таблети) само и само да привлекат абонати, които да ползват техните мобилни услуги. В случая Facebook и Google ще предоставят силно субсидиран достъп до интернет, срещу някакво обвързване с онлайн услугите, които предлагат те (социална мрежа, търсачка, YouTube и др.). Двете компании не се обявили, че потенциалните интернет абонати ще имат като "включени в пакета си" подобни услуги, но звучи логично. Особено предвид факта, че Google предлага операционната система Android почти без пари, само потребителите да ползват техните мобилни услуги.

Така че битката на интернет дроните започва.

Фотограф: Facebook

Каква ще ви е реакцията ако видите в небето да се рее безпилотен самолет с размерите на Boeing 767? А ако знаете, че е снабден с мощен лазер? Най-вероятно ще се паникьосате, но в случая с безпилотника Aquila на Facebook това може да ви бъде единственият шанс да получите високоскоростна връзка до интернет.

Социалната мрежа обяви миналата седмица, че успешно е провела първия полет на своя дрон Aquila. Според Facebook той има разперение колкото пътнически авиолайнер Boeing 767, но тежи колкото малка кола. Новият безпилотник е в центъра на стратегията на социалната мрежа да свърже с глобалната мрежа близо 5 милиарда души, които в момента нямат достъп до интернет.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK