Машина за пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машина за пари

Facebook не е конкурент на Google в онлайн рекламата, смята Марк Зукърбърг.

Машина за пари

Facebook се превръща в универсална платформа за интернет услуги

Мартин Дешев
14744 прочитания

Facebook не е конкурент на Google в онлайн рекламата, смята Марк Зукърбърг.

© Reuters


Още в първите години на възхода на Facebook Марк Зукърбърг беше заявил, че иска един ден да превърне социалната си мрежа в платформа, върху която да са базирани множество интернет услуги. И макар да не коментираше много темата след това, той, изглежда, усилено е работил в тази посока и сега предприема първите стъпки в реализирането на идеята си.

По време на годишната конференция на Facebook, F8 в Сан Франциско, компанията представи няколко сериозни промени в стратегията си. Чрез тях тя се опитва да реализира визията на Зукърбърг и да привлече вниманието на компаниите и създателите на приложения, като се позиционира като техен партньор. В интервю за технологичното издание Wired основателят на Facebook казва, че компанията "иска да помогне на всички да изкарват пари". По този начин и самият Facebook ще изкарва пари, защото ще увеличи значително броя на потребителите и времето, което те прекарват в социалната мрежа. Но дали това наистина е възможно? Досегашните опити на Facebook будят известен скептицизъм.

Вестоносецът

Една от най-големите новини от F8 беше представянето на Facebook Messenger Platform. Идеята на Messenger Platform е да позволи на създателите на приложения да интегрират чат услугата на Facebook в програмите си и обратното. По този начин Facebook Messenger ще получи повече функции, а приложенията ще имат достъп до по-голяма аудитория. Няма да има нужда едно приложение да се търси в телефона, а то ще може да бъде отворено директно от Facebook Messenger, за да позволи извършване на даденото действие. Ако пък въпросната програма липсва в устройството, ще бъде отварян съответният магазин за приложения, откъдето да бъде изтеглена. Самото чат приложение на социалната мрежа пък ще може да работи със снимки, видео, да позволява обмен на всякакви файлове и т.н. Messenger Platform ще е отворена за всички желаещи програмисти и компании. Вече над 40 от тях са се възползвали от разработката и са интегрирали приложенията си или планират да го направят скоро.

Другата новост е Businesses on Messenger. С тази разработка Facebook цели да насочи чат приложението си към бизнеса. Идеята е потребителите и компаниите да използват Messenger за по-лесна връзка помежду си. Чрез приложението на Facebook клиентите на компаниите ще могат да получават по-добра поддръжка, информация за статуса на поръчките и доставките. Бизнес функционалността на Messenger ще бъде достъпна за компаниите, които постигнат съответното споразумение с Facebook. Те ще бъдат интегрирани в основната версия на Messenger и за потребителите ще е много лесно да се възползват от услугите на компаниите. Според Facebook, по този начин Messenger може да се превърне в своеобразна самостоятелна социална мрежа със свой живот, отделен от самия Facebook.

Желания срещу реалност

Всичко това звучи доста добре на хартия, но бързо си донесе и немалко критики. По-голямата част от т.нар. нови възможности за персонализиране и обмен на информация чрез Messenger всъщност се оказват много стари, не толкова популярни или дори ненужни приложения и функции, коментира анализаторът Майк Елган от сп. ComputerWorld. Той допълва, че нито едно от представените сега нововъведения в приложението реално е нещо ново, а са функции, които се предлагат в конкурентни разработки от години. Според него е по-лесно да се видят проблемите, които Messenger Platform ще създаде, отколкото ползите. Например множеството възможности за спам и разсейване на потребителите с излишен "шум". Представете си колко приятно ще е, когато всяко от интегрираните приложения в Messenger, които потребителят е активирал, започне да го залива с всякакви уведомления и предложения за промоции.

Това, изглежда, е неизбежно да се случи, защото Facebook подчерта, че ще помага на програмистите да монетизират услугите, които създават за Messenger. По-рано през март компанията дори създаде възможност да изпращане и получаване на пари вътре в приложението. Според Елган с тези промени Messenger върви срещу това, което накара близо 600 млн. души да го харесат и използват (макар и насила в началото). А именно липсата на разсейки и ненужна информация. Досега Messenger беше просто приложение за чат с приятели. Сега се превръща в поредната платформа, в която хората отново ще получават реклами и ненужни съобщения. Именно това са нещата, поради които хората вече почти не използват имейлите си за лична комуникация, а и дори самият Facebook редовно търпи критики за все по-натрапчивите реклами.

За разлика от Зукърбърг Елган смята, че Messenger Platform няма да успее. Той дори показва списък със 17 предишни опита на Facebook да създаде услуга, която да развие в машина за пари. Сред тях се отличават няколко опита на Facebook да създаде виртуални пари, алтернативата на имейла - Facebook Inbox, двата неуспешни конкурента на Snapchat - Poke и Slingshot. Чрез Facebook Beacon пък социалната мрежа искаше да следи какво хората пазаруват в мрежата и да споделя информацията с рекламодатели. Facebook Sponsored Stories пък показваше реклами в социалната мрежа на фирми, които са "харесани" от приятелите на потребителя. При това без тяхното разрешение да стават рекламни лица. Това доведе до дело срещу Facebook, споразумение за 20 млн. долара и края на Sponsored Stories.

Общото между повечето опити на Facebook по-горе е, че се опитват да привлекат хората, които използват конкурентни на социалната мрежа услуги, и след това да ги монетизира. Почти същата цел в момента има и Messenger. Facebook насила накара потребителите да го инсталират, след като го отдели от основното си мобилно приложение. Този път компанията изчака известно време, докато хората свикнат с него, и тогава започна да го насочва към монетизацията. Но потребителите имат алтернативи. WhatsApp, което Facebook придоби преди година за почти 22 млрд. долара, има над 700 млн. активни потребители, не предлага реклами, вече има поддръжка на гласови разговори и в замяна иска само по един долар на година. Приложения като Viber и Snapchat също се радват на голям интерес. Според Елган Messenger Platform няма да успее, тъй като разчита на активност от страна на потребителите да използват новите услуги. Същевременно хората искат просто да чатят с приятелите си. Отзивите на потребителите в мрежата, изглежда, подкрепят това твърдение. Една от актуалните шеги през изминалите дни беше, че следващата голяма новост и хит ще бъде приложение, което блокира реклами в Messenger.

Социалният Google

Втората голяма новина от F8 беше Facebook Analytics for Apps. Това е безплатен инструмент за програмисти и рекламодатели, чрез който те могат да анализират как потребителите приемат техните приложения, какво използват най-много, как да подобрят рекламите, които изобразяват. Софтуерът разчита на богатата база данни на Facebook за крос анализи. Информацията е мащабна, като дори може да проследява как хората използват едно приложение на различни устройства. Данните се представят в графичен и табличен вид, като дават бърза и ясна представа какво работи добре и какво трябва да се промени. И тази платформа също е отворена за създателите на приложения, като те могат да я използват безплатно.

Освен това Facebook представи и няколко нови "решения за монетизация", с които цели да помогне на програмистите и рекламодателите да получават максималното. "Нашите решения за монетизация ви дават инструментите да достигнете до реални хора на всичките им устройства, което означава по-добри резултати за вас и по-конкретни реклами за хората", пише софтуерният инженер на Facebook Марк Едуардс в блога на компанията. Той работи по новия проект LiveRail, който позволява на програмистите да оптимизират изобразяването на реклами в приложенията си. LiveRail все още е затворена платформа, тъй като не е завършена. Тя е интегрирана с Audience Network на Facebook, в която участват над 2 млн. рекламодатели, и Facebook има доста големи амбиции за нейното бъдеще.

Всичко това веднага провокира коментари, че най-голямата социална мрежа в света навлиза в бизнеса на Google и иска да се конкурира с интернет гиганта в сферата на онлайн рекламата. Още от самото начало Зукърбърг трябваше да мине в "отбранителен режим" и да уверява публично, че решенията на компанията ще имат добър ефект и всъщност не цели да се конкурира с никого. "Мисля, че хората, които пишат за нас, мислят за конкуренцията повече от нас, които ръководим компаниите. Забавно е да се говори за конфликт между компаниите. Но ние имаме цели. Опитваме се да помогнем на хората да изкарват пари. Опитваме се да им помогнем да рекламират ефективно", коментира Зукърбърг пред Wired. Той допълва, че Facebook не се опитва да отнеме пазара за анализи на Google. "Това е очевидно нещо, което ти трябва, ако си рекламодател. Искаш да имаш възможност да разбереш как се справят рекламите ти", допълва той.

Зукърбърг все още е убеден, че е на прав път. Според него все повече приложения се нуждаят от връзката със социалните мрежи, за да могат да достигат до потребителите си. Той смята, че това е естествен прогрес и двете неща се допълват. "Това е подобно на кръвоносната система или една голяма пътна инфраструктура. Комуникацията между хората е сходна. Имаш основни артерии, при нас това е News Feed, след това имаш по-малки, насочени пътища, например групите във Facebook, и накрая съвсем малки пътища като Messenger и WhatsApp, където комуникацията е по-директна. Мисля, че това е интересна възможност за програмистите и хубав начин да помислят как се развива комуникационната система на света", казва Зукърбърг.

Инвеститорите на Уолстрийт, изглежда, засега дават кредит на доверие към новите амбиции на Facebook. Анализаторът на RBC Capital Марк Маханей обяви пред SmarterAnalyst, че отварянето на Messenger за програмистите е добър ход. Той смята, че акциите на Facebook са недооценени, и очаква компанията да постигне целите си. На подобно мнение е и Браян Пиц, анализатор на Jefferies. Според него Facebook е добре позициониран да се превърне в силен играч в онлайн рекламата.

Технологичните анализатори обаче остават малко по-скептични. Джон Ръсел от специализирания блог TechCrunch също вижда голям потенциал в новите предложения на Facebook. Той посочва, че има много пазари в Азия например, където все още дори няма чат приложение, което да е натрупало голяма преднина спрямо конкурентите си. Същевременно обаче отбелязва, че все още има много работа по Messenger Platform и свързаните услуги и приложения, преди да може да се каже, че те ще успеят да постигнат целите си. За разлика от досегашните неуспешни опити на компанията този път тя разчита на това, че променя и развива услуга, която вече се използва от наистина голям брой хора. Така тя си спестява необходимостта да привлича потребители към предложението си. Но и запазването на наличните потребители е доста сериозно предизвикателство. Facebook трябва да внимава да не ги отблъсне с твърде много нововъведения накуп и твърде много възможности за рекламодателите да се опитват да привлекат вниманието на хората за сметка на това, заради което те харесват Messenger - лесната връзка с приятелите им.

Още в първите години на възхода на Facebook Марк Зукърбърг беше заявил, че иска един ден да превърне социалната си мрежа в платформа, върху която да са базирани множество интернет услуги. И макар да не коментираше много темата след това, той, изглежда, усилено е работил в тази посока и сега предприема първите стъпки в реализирането на идеята си.

По време на годишната конференция на Facebook, F8 в Сан Франциско, компанията представи няколко сериозни промени в стратегията си. Чрез тях тя се опитва да реализира визията на Зукърбърг и да привлече вниманието на компаниите и създателите на приложения, като се позиционира като техен партньор. В интервю за технологичното издание Wired основателят на Facebook казва, че компанията "иска да помогне на всички да изкарват пари". По този начин и самият Facebook ще изкарва пари, защото ще увеличи значително броя на потребителите и времето, което те прекарват в социалната мрежа. Но дали това наистина е възможно? Досегашните опити на Facebook будят известен скептицизъм.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    varum avatar :-|
    Х

    Според мен, Facebook става все по-несигурен като платформа. Скандалите валят един след друг.
    Ако държите на сигурност, горещо ви препоръчвам Telegram messenger. Комуникацията е end-to-end криптирана, няма реклами, приложението е безплатно и може да бъде инсталирано както на телефон, така и на компютър. Много по-бърз е от конкурентните приложения, а и отскоро има и много остроумни емотикони (Ницше, Кафка, Тесла, Стив Джобс, Клеопатра).
    https://telegram.org/blog/moar-stickers

  • 2
    today avatar :-|
    today

    Целта е да съберат за потребителите максимално количество данни, който е навит да си прави акаунт във ФБ и да си го ползва за всичко, ама после да не се чуди.

  • 3
    anonymous100 avatar :-|
    Anonymous

    До коментар [#1] от "Х":

    Няма що - първата му работа е да ти поиска тел. номер.

  • 4
    ishamael avatar :-|
    Elan Morin

    [quote#1:"Х"]Според мен, Facebook става все по-несигурен като платформа. Скандалите валят един след друг.
    Ако държите на сигурност, горещо ви препоръчвам Telegram messenger. Комуникацията е end-to-end криптирана, няма реклами, приложението е безплатно и може да бъде инсталирано както на телефон, така и на компютър. Много по-бърз е от конкурентните приложения, а и отскоро има и много остроумни емотикони (Ницше, Кафка, Тесла, Стив Джобс, Клеопатра).
    [/quote]
    Откъде се навъдихте рекламиращите руски продукт, който е със затворен код?

  • 5
    ishamael avatar :-P
    Elan Morin

    До коментар [#1] от "Х":

    Я, девет от последните ти десет съобщения са реклама на този "ултра сигурен" Телеграм. Трябва доста да те е впечатлил значи.

  • 6
    varum avatar :-|
    Х

    До коментар [#5] от "Elan Morin":

    Така е, доста съм впечатлен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Къде са чиповете

Къде са чиповете

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK