Настройване за един нов свят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Настройване за един нов свят

На DigitalK 2015 лектори ще бъдат водещи имена в онлайн маркетинга

Настройване за един нов свят

Посетителите на Digitalk 2015 ще могат да се запознаят с тенденциите в дигиталния маркетинг от водещи имена в бранша

10260 прочитания

На DigitalK 2015 лектори ще бъдат водещи имена в онлайн маркетинга

© Nadezhda Chipeva


Живеем във време, в което да имаш интернет не е достатъчно, за да си в крак с тенденциите. В допълнение към това, че България е водещ играч в класациите за скорост на уеб връзката, страната ни е и една от най-развитите в региона по отношение на проникване на мобилните телефони. Така например 66% от българите онлайн имат смартфон, а 80% от тях го използват ежедневно като връзка с интернет. Това само доказва, че дигиталният свят се променя с бързи темпове, а с него и навиците на потребителите. Ето защо брандовете имат нужда да се адаптират, за да останат релевантни за своя таргет клиенти, които са дълбоко в новите технологии.

Тенденциите в онлайн рекламата

"В момента има три големи тенденции в онлайн рекламата – мобилна и видеореклама, както и автоматизираните (programmatic) системи", казва пред "Капитал" Гьотц Трилхас, регионален мениджър за новите пазари в Централна и Източна Европа в Google и лектор на технологичната конференция DigitalK 2015, която тази година ще се проведе на 21 и 22 май в Sofia Event Center. Именно все по-широкото навлизане на мобилните устройства е и причината много маркетолози в България да обявяват последните няколко години за "годината на мобилната реклама", която тук, уви, така и не се случва. Видеорекламата обаче расте, и то убедително - според анализаторската компания eMarketer в САЩ видеокомуникациите са нараснали с 58% през 2014 г. до 5.9 млрд. долара, а според IAB Bulgaria у нас - с убедителните 282% (до 2 млн. лева). От друга страна, може би най-ключовата дума, когато се говори за тенденции в рекламата през последните години, остава programmatic (или автоматизирани системи за купуване на реклама). Така например агенцията Magna Global предвижда, че пазарът на автоматизирана реклама ще се удвои до 2017 г. и ще достигне 32 млрд долара. В допълнение все повече компании инвестират в свои собствени автоматизирани платформи начело с Google, Facebook, Foursquare, WPP, а от медиите - The Guardian, Financial Times, CNN International, Reuters и Economist.

В центъра стои креативността

Именно въпросът как новите технологии са повлияли на комуникационния пазар ще бъде и темата, по която Агустин Сориано, стратегически директор в JWT Amsterdam, ще говори на  Digitalk 2015. Въпреки развитието на различните технологични платформи в предишна своя презентация той казва: "Има едно-единствено бъдеще за рекламата: силата на креативността ще продължава да бъде единственият сигурен фактор за успех на брандовете." Предстои да разберем обаче дали мнението му не се е променило в последните няколко наситени с новини месеци за рекламния бранш по света. Все пак в своя поглед напред Агустин отбелязва няколко тенденции, които компаниите ще трябва да следват, за да продължат да бъдат на гребена на комуникационната вълна. Сред тях на челно място застават възможността за забавление на потребителите и разказването на истории - две теми, които от години движат рекламния бизнес. Колет Балу, основател на Ballou PR и един от лекторите на DigitalK 2015, смята например, че компаниите трябва да започнат разговора с потребителите си възможно най-рано, за да не бъде започнат той от някой, който би могъл да навреди на бранда. Това според нея е и една от основните цели на PR бранша, макар да признава, че по-малките бизнеси нямат нужда от PR агенция, защото могат да разчитат на своя приятелски и партньорски кръг.

Съдържанието винаги ще бъде цар

"Страхотното съдържание продава. Хората го откриват и споделят и ако публикувате често такова, тогава ще създадете и аудитория", казва пред "Капитал" Евън Хансън, ръководител на технологичната лаборатория Content Labs в онлайн блогинг платформата Medium и друг от лекторите на Digitalk 2015. Именно по темата за създаването на качествено бранд съдържание ще говори и Ларс Самюелсен, директор "Дигитални стратегии" в UncleGrey. В други свои презентации той споделя вярването, че не е важно каква позиция заема човек, а колко добре борави със своите идеи. "Ако не си креативен, нямаш място в рекламната индустрия", смята Самюелсен.

Важността на съдържанието обаче не бива да отстъпва на начина, по който разпространяваш своето послание, смятат специалистите. С развитието на социалните мрежи те станаха все по-търсен посредник между бранда и неговите потребители. Така например очакванията на анализаторската компания eMarketer са до 2017 г. този тип платформи да заемат в световен мащаб 16% от маркетинговия микс, а инвестициите в тях от страна на рекламодателите да достигнат 35.98 млрд. долара. Въпреки това обаче Агустин Сориано от JWT Amsterdam уточнява, че доверието в брандовете онлайн идва в 90% от случаите през препоръка от приятел и това противоречи на голямото желание на фирмите да инвестират в нови и по-обширни рекламни формати. Именно това е и причината обаче всяка от платформите да има свой собствен план, чрез който да се превърне в информационен портал, на който потребителите да се доверяват. Twitter например инвестира в компании като Periscope, които предлагат възможността за излъчване на livestream видео. По този начин рекламодатели и потребители ще могат да създават и разпространяват ново, забавно и интересно съдържание до своите последователи, като по този начин дават добавен стойност и на самата социална мрежа. От друга страна, планът на Facebook е да стане куратор на авторско съдържание - дори повече от сега. Пример за това са изтеклите наскоро разговори между компанията на Марк Зукърбърг и The New York Times, Buzz Feed и National Geographic. Ако се стигне до успешен край на преговорите, социалната мрежа ще има правото да публикува съдържанието на медиите директно в своята платформа, отнемайки трафика от тях и затваряйки цикъла на потреблението на информация. Редица маркетолози и анализатори изявиха несъгласието си с тази политика, тъй като според тях това ще превърне Facebook в информационен магнат, който ще контролира потока от съдържание към над 1.40 млрд потребители, активни всеки месец в социалната мрежа. Това ще бъде и темата на Евън Хансън от Мedium по време на форума DigitalK 2015. Той ще се опита да обясни дали издателите трябва да се страхуват от големите технологични компании, или да посрещнат с отворени обятия техните предложение и услуги.

Технологичните и техническите решения на гигантите обаче не се изчерпват само до предложенията към рекламодателите и медийните партньори. По време на конференцията Гьотц Трилхас от Google например ще разкаже защо компанията продължава да бъде просто един голям start-up. Ако съдим от предишни негови презентации, това се дължи на желанието на интернет гиганта да поставя потребителя в центъра на всички свои иновации и да му предлага решения, сред които интернет, доставян от балони с горещ въздух, самоуправляващ се автомобил, мобилни устройства под формата на аксесоари и не на последно място - удобството да имат достъп до информация по всяко време на денонощието.

Живеем във време, в което да имаш интернет не е достатъчно, за да си в крак с тенденциите. В допълнение към това, че България е водещ играч в класациите за скорост на уеб връзката, страната ни е и една от най-развитите в региона по отношение на проникване на мобилните телефони. Така например 66% от българите онлайн имат смартфон, а 80% от тях го използват ежедневно като връзка с интернет. Това само доказва, че дигиталният свят се променя с бързи темпове, а с него и навиците на потребителите. Ето защо брандовете имат нужда да се адаптират, за да останат релевантни за своя таргет клиенти, които са дълбоко в новите технологии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    izabell avatar :-|
    izabell

    Съдържанието измества вербалната комуникация.Поне да се смеем за здраве :)

  • 2
    varov avatar :-|
    Сашо Варов

    Всичко е много хубаво. Особено това, че ще дойде пича от Medium. Бо тази статия... Ох, причинява ми болка със своята клишираност и патост. Пичове, поправете се.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK