Денят на страшния мобилен съд

Google започва да наказва сайтовете, които нямат оптимизирани версии за смартфони

Някои администратори се оплакват, че нямат средства да преработят сайтовете си.
Някои администратори се оплакват, че нямат средства да преработят сайтовете си.    ©  Reuters
Някои администратори се оплакват, че нямат средства да преработят сайтовете си.
Някои администратори се оплакват, че нямат средства да преработят сайтовете си.    ©  Reuters

Според данни на Facebook близо 86% от активните потребители на социалната мрежа я използват чрез смартфон. За все повече хора по света телефонът е и първият им досег с интернет изобщо. Именно затова днес е много важно всяка интернет страница да има версия за мобилни устройства. Ето защо Google реши да стимулира собствениците на сайтове да побързат с въвеждането на мобилните версии.

Считано от 21 април т.г. най-голямата интернет търсачка започва да наказва сайтовете, които не са оптимизирани за смартфони. Някои администратори шеговито нарекоха деня Мобилгедон, тъй като от Google са напълно сериозни в намеренията си. Сайтовете, които използват безплатните Google Webmaster Tools, вече са получили предупреждения, ако анализът е показал, че не разполагат с мобилна версия. Други обаче ще разберат едва след като бъдат наказани.

Само за смартфони

Въпреки че все повече смартфони са с достатъчно големи екрани за изобразяване на стандартните страници, Google държи на мобилната версия. Промените в търсачката ще важат само и единствено при търсене от смартфон. Когато потребителят използва таблет, лаптоп или настолен компютър, всичко ще е както досега, включително и начинът на оценяване на сайтовете според Google. За смартфоните обаче ще има специални изисквания и ако сайтът не ги покрива, той ще бъде понижаван в списъка с резултати, дори и информацията му да е качествена. Всеки портал трябва да има налична мобилна версия, която да се активира автоматично при посещаване от телефон. Интернет страниците, които имат такава версия, ще получават по-висок ранг при търсене за сметка на тези, които нямат.

Google ще показва допълнителна иконка за оптимизираните мобилни страници в списъка си с резултати. Алгоритъмът работи в реално време, така че търсачката ще засича и отразява в ранга всички промени в рамките на часове. Все пак компанията се застрахова, като дава срок до 72 часа от пускане на мобилната версия. За да бъде приет като мобилен даден сайт, всички негови страници трябва да са оптимизирани за смартфони. Частичните мобилни сайтове, т.е. само някои страници имат подходяща версия, също ще се понижават. Системата започва да се активира поетапно, като може да отнеме известно време, докато бъде достъпна за всички мобилни устройства. Компанията уточнява, че липсата на мобилна версия на сайта ще доведе до понижаване в ранга, но не и до пълното му премахване от търсачката, както твърдят някои слухове в мрежата.

Лоши новини за мнозина

Оказва се, че Мобилгедон наистина е страшен ден за много сайтове. "Малкият бизнес е най-застрашен, защото е много вероятно дори да не знае, че трябва да разполага с мобилна версия на интернет страницата си. Освен това може да не разполага с времето и ресурсите да направи необходимите промени", коментира Итаи Садан, изпълнителен директор на компанията за създаване на уебсайтове Duda, пред онлайн изданието BusinessInsider. Добрата новина е, че много компании използват безплатни платформи като Wordpress и безплатни теми за сайтовете им. Повечето от тях имат вградена мобилна версия.

Фирмите, които са си поръчали сайт от специализирана компания, обаче,може и да не са избрали опцията да има мобилна версия. Оказва се, че тези, които сега трябва да коригират пропуска си, са изправени пред доста препятствия. Собственикът на сайта beefjerky.com Грегъри Немиц споделя, че неговият 20-годишен сайт не разполага с мобилна версия и правенето на такава ще е както много сложно, така и скъпо и не може да си го позволи. Мич Голдстоун от scanmyphotos.com пък казва, че екипът му е трябвало да прекара 3 месеца в оптимизиране на над 1800 страници сайт, който е бил създаван на ръка.

Все пак има и администратори, които са реагирали навреме. Шари Лопатин например споделя, че дори очаква новите изисквания да подобрят откриването на сайтовете й от клиентите й. Ед Бейкър, който също има няколко страници, посочва, че близо 37.8% от трафика към тях идва от мобилни устройства, и приветства промяната, защото очаква да помогне на тези, които са положили усилия за качеството на сайтовете си.