Битката на интернет гигантите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битката на интернет гигантите

Битката на интернет гигантите

Amаzon, Google, Microsoft и Facebook обявиха резултатите си

8451 прочитания

© Reuters


Макар основната новина вчера в технологичния свят да беше достигнатият рекорд на NASDAQ, още по-интересни за анализаторите бяха финансовите резултати на водещите компании в индекса. В един ден приходите си обявиха Google, Microsoft и Amazon, а Facebook ги "изпревари" още в сряда. Експертите чакаха евентуални тревожни сигнали в резултатите на гигантите. И макар да нямаше големи "червени светлини", финансовото представяне на компаниите показа накъде ще се развиват през следващите месеци и в кои сегменти ще се конкурират най-ожесточено.    

РЕЗУЛТАТИПриходи Печалба 
в млрд. доларипърво тримесечие 2014първо тримесечие 2015първо тримесечие 2014първо тримесечие 2015
Google15.417.33.453.58
Amazon19.722.7-0.1-0.57
Microsoft*20.421.75.244.99
Facebook2.53.50.640.51
Източник: компаниите
* при Microsoft е трето фискално тримесечие
    

За първи път

Без съмнение, най-интересни за повечето анализатори бяха резултатите на Amazon. Приходите на цялата група за първото тримесечие нараснаха с 15% до 22.7 млрд. долара, но Amazon продължава да е на загуба заради инвестициите в разширяване на бизнеса си като доставка на стоки с дрони и нови складове. Но експертите следяха внимателно най-вече една от дейностите на компанията: най-големият онлайн магазин в света за първи път досега разкри представянето на облачните си услуги.

Подразделението Amazon Web Services (AWS) осигурява компютърна инфраструкура и софтуерни услуги в облака за стартъпи и компании като Netflix. И резултатите му са наистина впечатляващи: за първото тримесечие приходите са 1.6 млрд. долара, с 50% повече от същия период на предишната година. Бизнесът има най-високия марж от всички дейности на Аmazon: 17%. Анализаторите очакват годишният оборот на AWS да достигне между 6 и 9 млрд. долара през 2015 г. Подобни прогнози намекват, че онлайн групата може в един момент да отцепи подразделението в отделна компания. Според Amazon след време AWS може да задмине дори основните ритейл операции на гиганта по приходи. В момента тази дейност е далеч пред конкуренти като Microsoft, Google и International Business Machines. В Microsoft са амбицирани да настигнат AWS и ще използват големите си кешови резерви, за да напреднат в бизнеса. Софтуерният гигант е номер две в този бизнес (виж графиката), макар и да е трудно да се сравнят двете дейности. При обявяването на резултатите си Microsoft обяви, че годишните приходи на облачните услуги на групата ще са 6.3 млрд. долара. Но те включват много различни онлайн приложения като Office, докато оборотът на директно конкуриращия се с AWS продукт на Microsoft - Azure е около десет пъти по-малък, според оценки на Deutsche Bank.

"Microsoft е сериозен играч в сектора, но Amazon е най-разпознаваемата платформа за стартъпи и други клиенти", заяви пред в. New York Times Лидия Лъюн, анализатор в Gartner. В същото време Amazon продължава да инвестира сериозно в този бизнес - през миналата година компанията е наляла 4.2 млрд. долара.

Още и още инвестиции

Microsoft също продължава да инвестира в облачните си услуги като при обявяването на резултатите си гигантът разкри, че този бизнес е нараснал със 106% през тримесечието. Скокът се дължи на новата онлайн версия на Office, но и на нарасналото търсене на Azure от клиенти. Въпреки растежа, тази дейност все още носи едва 7% от оборота на софтуерната група. В същото време основният двигател на компанията - продажбите на софтуер, се забавят: подразделението за лицензиране отчете спад от 25% на оборота си до 3.5 млрд. долара. По тази причина Microsoft залага все повече на продажба на хардуер като последното си устройство Surface 3 Pro и на облачните услуги. Въпреки предизвикателствата приходите на групата отчетоха повишение с 6% до 21.1 млрд. долара. За сметка на това печалбата спадна с 12% до 4.99 млрд. долара. Според анализаторите надеждите на Microsoft за налагане на облачните услуги са с привличането на по-големите компании за клиенти, които вече използват софтуерните продукти на компанията. В същото време стартъпите ще бъдат трудни за убеждаване, тъй като много от тях не припознават Windows и други продукти на Мicrosoft. Групата очаква с нетърпение и известно напрежение пускането на новата си операционна система Windows 10, която трябва да излезе през лятото.

По-евтини реклами

В същото време Уолстрийт не обърна особено внимание на леко по-ниските приходи на Google от прогнозираните. Онлайн гигантът отчете оборот от 17.3 млрд. долара за тримесечието, докато анализаторите очакваха 17.5 млрд. долара. Резултатите за същото тримесечие преди година бяха 15.4 млрд. долара. От Google обясниха, че отражение са оказали и валутните флуктуации. Печалбата нарасна с 4% до 3.6 млрд. долара.

Известно притеснение за компанията буди спадът на средната цена за реклами в Google със 7%. Търсачката отхвърли предупрежденията от някои анализатори, че мобилният бизнес се забавя и посочи рекламите в YouTube, които са по-евтини, но растат по-бързо от останалия бизнес. В Google са наясно, че Facebook става все по-голям конкурент - особено в областта на бранд рекламата, която се очаква да привлече най-много клиенти онлайн през следващите месеци и години.

"Само преди две години рекламите във Facebook бяха считани за шега, но в момента имат предимство пред Google в някои сегменти", заяви пред сайта MarketWatch Лари Ким, основател на онлайн рекламната агенция WordStream. Според него Facebook печели от възможността да таргетира специфична група потребители, особено през мобилните устройства. И двете компании също инвестират значителни средства в инфраструктура като центрове за данни. През миналата година Facebook е имал дял от 8% в глобалния пазар на онлайн реклами, който се оценява на 145 млрд. долара. Според данните на eMarketer това е повишение с 2% спрямо 2013 г. Google пък е контролирал 31% от пазара, което представлява леко понижение спрямо предходната година.

Нараснали разходи

В сряда Facebook обяви, че приходите й за тримесечието са нараснали с 42% до 3.54 млрд долара. Въпреки това разходите са се увеличили двойно повече - с 83%.  Това се дължи на 1.06 млрд. долара за изследвания и разработки, както и на 47% скок на броя на служителите до над 10 хил. души. Нарастването на персонала е резултат и от придобиванията, извършени от Facebook. Така нетната печалба за първите три месеца на годината спада с 20% до 512 млн. долара. Пред Wall Street Journal финансовият директор на компанията Дейвид Венер изтъква, че тези резултати се дължат на едновременните инвестиции в нови рекламни продукти, развитие на мобилните приложения, включително Instagram и Messenger, както и дългосрочни проекти като виртуална реалност и по-широко разпространение на интернет в световен мащаб. 

Макар основната новина вчера в технологичния свят да беше достигнатият рекорд на NASDAQ, още по-интересни за анализаторите бяха финансовите резултати на водещите компании в индекса. В един ден приходите си обявиха Google, Microsoft и Amazon, а Facebook ги "изпревари" още в сряда. Експертите чакаха евентуални тревожни сигнали в резултатите на гигантите. И макар да нямаше големи "червени светлини", финансовото представяне на компаниите показа накъде ще се развиват през следващите месеци и в кои сегменти ще се конкурират най-ожесточено.    

РЕЗУЛТАТИПриходи Печалба 
в млрд. доларипърво тримесечие 2014първо тримесечие 2015първо тримесечие 2014първо тримесечие 2015
Google15.417.33.453.58
Amazon19.722.7-0.1-0.57
Microsoft*20.421.75.244.99
Facebook2.53.50.640.51
Източник: компаниите
* при Microsoft е трето фискално тримесечие
    


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK