Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 2 май 2015, 11:26, 25485 прочитания

Българският повелител на Силициевата долина

Историята за предизвикателствата преди успеха на Богомил Балкански – предприемач и лектор на DigitalK 2015

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Блянът, че България може да се превърне в Силициевата долина на Балканите, е неразделна част от не един или двама наши млади предприемачи. Добър пример за евентуалното сбъдване на тази цел е човек, който дълги години е бил част от технологичната екосистема на Западния бряг на САЩ. Според Богомил Балкански страната ни има потенциал да се превърне в подобен регионален IT център за стартиращи компании, които да правят продукти с глобално качество.

Балкански има интригуваща професионална история, която включва почти цялата палитра от ситуации, в които може да изпадне човек в Силициевата долина. След неуспешен опит за стартираща компания той последователно работи за други две дружества на много високи ръководни позиции, едното от които впоследствие се развива като световен IT лидер в своя сегмент - става вицепрезидент на най-голямата компания за софтуер за виртуализация VMware. Но освен с корпоративната си позиция и успехи Богомил е добре познат на българите в Силициевата долина, тъй като е помогнал по някакъв начин на не един или двама от тях. Той ще бъде един от гост-лекторите на петото поред издание на една от най-големите технологични конференции в Югоизточна Европа – DigitalK 2015. Форумът, който се организира от "Капитал" и LauncHUB, ще се проведе на 21-22 май в Sofia Event Center и ще събере не само представители на IT индустрията, но и млади предприемачи и рискови инвеститори.


Успех в скучно време

Богомил напуска България веднага след като завършва гимназия. Приет е да учи в елитния Университет "Корнел" в щата Ню Йорк, който завършва с бакалавърска степен по математика. Впоследствие получава и магистърска степен по бизнес администрация от университета в Станфорд. Пътят му го отвежда до Силициевата долина, където прави първата си голяма крачка към корпоративния технологичен бизнес като маркетинг мениджър в софтуерната фирма Siebel Systems. Това е фирма, специализирана в разработването на програми за управление на връзките с клиенти (CRM системи), която в момента е собственост на Oracle. Но буквално шест месеца преди да приключи сделката по придобиването, Богомил осъзнава, че потенциалът й за растеж вече не е същият, и затова започва да се оглежда за нови възможности.

Желанието му е да продължи да се развива в областта на разработката на софтуерни приложения, тъй като това е най-познатата за него област. Но по това време, преди 10-12 години, не се случва нищо интересно в тази сфера. Както сам казва: времената са скучни, а иновациите не са толкова ударни, както няколко години по-рано.



"Дълго време се чудих в коя фирма да отида, която да има добър потенциал за растеж и, честно казано, по това време не виждах нещо очевадно", коментира Балкански пред "Капитал". Тогава дотком балонът вече е "гръмнал" и се осъществява консолидация на пазара. "Когато в една индустрия се стигне до такъв момент, мястото на иновациите вече не е самият продукт, а по-скоро в начините, по които той се произвежда", смята Балкански. Така той изготвя кратък списък с потенциални фирми, които да имат потенциал за растеж чрез иновация. Вторият му критерий е компанията да е малка, с потенциал за развитие, но в никакъв случай да не е без продукт.  Когато напуска Siebel Systems, групата разполага с персонал от около шест хиляди души и по тази причина търси нещо по средата. Така Богомил съкращава възможностите си до две – VMware и Mercury Interactive. Получава оферта и от двете и през 2005 г. започва работа в първата като директор "Продуктов маркетинг".

"Получих уникалния шанс да построя целия отдел "Продуктов маркетинг" във VMware", коментира Богомил. По това време компанията разполага с около хиляда души персонал (сега само софийският офис е толкова – бел. ред.), а годишните приходи са около 350 млн. долара от около 5000 клиента. Преди Балкански продуктовият маркетинг почти не се развива, а се разчита основно на самостоятелния успех на основния продукт на компанията. VMware вече е доказала, че сървърната виртуализация е пазар с голям потенциал. Но за да може компанията да се възползва, тя трябваше да развива все повече продажбите и маркетинга си, коментира специалистът. Две години по-късно той поема и управлението на развитието на продуктите. По това време компанията отваря и офис в България, след като придобива софтуерната фирма Sciant.

И добавяме щипка "късмет"

Под негово ръководство на маркетинга и развитието на продуктите VMware се превръща в сегашния IT гигант. В момента компанията разполага с около половин милион клиенти, с над 16 хил. души персонал и около 5 млрд. долара годишен оборот. През годините от отдел с още един човек екипът на Богомил се разраства до над 150 души.

"Бях донякъде късметлия, че се оказах на гребена на една от технологичните вълни в Силициевата долина", обобщава Балкански. "Никога не предполагах, че сървърната виртуализация ще се превърне в такъв огромен пазар."

И резултатите наистина надхвърлят очакванията му. През 2005 г. екипът му прогнозира, че ако в рамките на три години компанията има 20 хил. клиенти, това ще бъде "страхотен успех". "Оказа се, че през 2008 г. вече имахме 120 000 клиенти", коментира специалистът. Сега някои наблюдатели описват такъв успех като добра визия или усет за пазара. Но според Балкански е нужен правилен анализ на десетки или стотици много малки повърхностни впечатления от разговори с клиенти и с хора в индустрията.

"Срещите с клиенти винаги са ми помагали, като понякога те ти разкриват и други неща, без да ги питаш", отбелязва той. Според него, за да е успешен един мениджър, трябва да слушаш много внимателно потребителите на продукта ти, защото те ти подсказват накъде върви пазарът и от какво има нужда. Също така трябва и добра преценка на човека, с който се говори. "Особено в IT индустрията са важни онези, които изпробват всяка една нова технология (т.нар. early adopters), и те трябва да се възприемат доста по-сериозно от останалите. Защото са по-напред от останалите", смята Балкански .

Балансът на риска

Както много успешни хора в Силициевата долина, Балкански е завършил университета в Станфорд и веднага след това се пробва да стане един от многото млади предприемачи.

"Както всеки човек, завършил Станфорд, трябваше просто да отида в някоя стартираща IT компания", спомня си той. Така през 2000 г. влиза в стартъпа CrossWeave, където е едва шестият човек в екипа. Тогава е неопитен и знае твърде малко за технологичния пазар.

"Беше малко като игра на рулетка", допълва Богомил. Но уцелва точно момента на дотком балона и компанията се разпада в края на 2001 г. Остава без работа близо половин година. Именно този технологичен катаклизъм го кара да се стреми да се развива в компании с утвърдени продукти и да играе на малко по-сигурно, а не в тепърва стартиращи дружества.

Но след успешната си кариера във VMware Балкански решава, че вече може да си позволи пак да рискува и да започне дейност в стартъп. Сегашното му начинание се казва bebop - стартираща фирма, която обаче все още е в т.нар. скрит режим (stealth mode).

"Вече съм в съвсем друга изходна позиция – след VMware няма да се притеснявам за доходите си през следващите няколко месеца или година", коментира Балкански и допълва, че колко да рискува един предприемач е въпрос само на лична преценка и развитие на съответната ситуация. Според Богомил всеки човек има различен апетит към риска в отделен момент от живота си. Затова и нещата не могат да се генерализират.

По отношение на българските предприемачи той остава оптимист. "Виждам все повече доказателства, че България се превръща в Силициевата долина не само на Балканите, но и в европейски мащаб", констатира Богомил, но добавя, че това е дълъг процес, който не отнема година-две или три.

Повече за програмата и лекторите на DigitalK 2015 можете да научите на www.digitalk.bg и https://www.facebook.com/digitalkcon

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България 9 Компанията за лесни онлайн разплащания Stripe влиза в България

Технологичният стартъп се разширява към Централна и Източна Европа

30 май 2020, 2109 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

29 май 2020, 1430 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Microsoft в мобилния свят: презареждане

Приложенията за Android ще могат да се интегрират в новата платформа Windows 10 на софтуерния гигант

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10