Tesla иска да промени пазара на електричество
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tesla иска да промени пазара на електричество

Tesla иска да промени пазара на електричество

Илон Мъск обяви новия си проект Powerwall, който включва литиево-йонни батерии за дома и офиса

46122 прочитания

© Patrick T. Fallon


През февруари изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск небрежно подметна, че скоро компанията му ще пусне на пазара акумулаторна батерия, която ще може да захранва цели домакинства. Повече информация тогава нямаше и съобщението потъна, изместено от другите проекти на милиардера. До началото на май, когато предприемачът обеща, че ще разкрие "липсващата брънка в енергийното уравнение". Така беше поставено началото на проекта Tesla Energy.    

Новата батерия 

На официално онлайн представяне Мъск обяви, че компанията ще произвежда Powerwall Tesla Home Battery. Домашната литиево-йонна батерия наистина ще може да захранва с електричество цели домове. Тя ще се зарежда от слънчева енергия или от битовата мрежа. Засега тя ще идва в два варианта - версия с мощност 10 kWh и такава със 7 kWh (киловатчаса). Устройството е тежко 100 кг, дълго 130 см, широко 84 см и дебело едва 18 см. Цената на по-мощната версия е 3500 долара, а на по-малката - 3000 долара. До девет батерии Powerwall могат да се събират на едно място в големи къщи или малки предприятия. Компанията ще предлага и Powerpack - акумулатор с големината на хладилник и мощност 100 kWh.

Засега продуктът ще е наличен само в САЩ, но Мъск се надява скоро да го пусне и в глобална продажба, особено в райони с лоша инфраструктура. Целта на проекта на Мъск е да стимулира използването на повече възобновяема енергия и да избегне скока на потреблението в пиковите часове. Идеята е потребителите да имат евтин вариант за "складиране" на енергия от соларни панели през деня, която да бъде използвана и през нощта или в случаи на спиране на тока. За сравнение на мощността е достатъчен примерът със средно голям хладилник с фризер от клас А+, който на година използва около 270 kWh eнергия.

"Разполагаме с този готин реактор в небето, наречен слънце. Искаме драстично и направо екстремно да променим начините, по които светът използва енергия", заяви предприемачът при представянето на Powerwall. "Сегашните батерии не стават за нищо", добави Мъск. И донякъде е прав, тъй като соларните компании и производителите на батерии от години търсят ефективни начини за задържане на енергия. Сегашните варианти на пазара са прекалено скъпи и не могат да складират енергия за дълго време.

Tesla може да си позволи да прави по-евтини батерии. Неотдавна компанията обяви строежа на завода си Gigafactory в Невада, който ще започне да произвежда през 2017 г. , а през 2020 г. трябва вече да работи с пълен капацитет. Тогава компанията се надява да произвежда повече литиево-йонни батерии, отколкото целият свят през 2013 г. Мъск предвижда, че с произведени след време 2 млрд. Powerpack целият свят може да бъде захранван изцяло от батерии. Прогнозата му може и да звучи налудничаво, но милиардерът казва, че "това е нещо, което трябва да направим, можем да направим и ще направим".

 

Соларни амбиции

За да може човек да разбере амбициите на Мъск, е достатъчно да погледне компанията SolarCity, в която той е председател на управителния съвет, а изпълнителен директор е братовчед му Линдън Райв. SolarCity инсталира соларни панели на домакинства, като ги дава под наем на цена под сметките за ток на семейството и продава електричеството в излишък обратно на електрическата компания. Групата вече има над 170 хил. клиенти в САЩ. Комбинацията между соларен панел и батерия, в която да се съхранява неконсумираната веднага енергия, има потенциал да направи всяко обикновено жилище независимо от електропреносната система. SolarCity вече използва и батериите от колите Tesla за някои по-големи проекти - например ги инсталира в някои магазини Walmart.

Фотограф: Patrick T. Fallon
Фотограф: Patrick T. Fallon
Фотограф: Patrick T. Fallon
Фотограф: Patrick T. Fallon
Фотограф: Patrick T. Fallon

През февруари изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск небрежно подметна, че скоро компанията му ще пусне на пазара акумулаторна батерия, която ще може да захранва цели домакинства. Повече информация тогава нямаше и съобщението потъна, изместено от другите проекти на милиардера. До началото на май, когато предприемачът обеща, че ще разкрие "липсващата брънка в енергийното уравнение". Така беше поставено началото на проекта Tesla Energy.    


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

44 коментара
  • 1
    2011 avatar :-|
    2011

    При успех и ние ще спечелим-крайните потребители.

  • 2
    hkh13399005 avatar :-|
    hkh13399005

    При успех отиваме в комоса. Евала

  • 3
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011
    • -121
    • +23

    Какъв успех бе хора? С тая цена на батерията за къде са тръгнали. Прави, струвай, смятай, но това нещо не виждам как ще го избиеш от сметки за ток. Защото само батерията не е достатъчна, трябва нещо да я зарежда. И като теглиш чертата, отдолу виждаш поне едни 10 хил. долара. Да спестяваш по 100-200 долара на месец от сметка за ток - значи да кажем около 7 години, Само че след седем години батерията вероятно ще е за смяна, а също и голяма част от другото оборудване. И тази гимнастика излиза безумна. Става само за пудрене на имиджа на Тесла и вдигане на акциите им - всъщност вероятно това е и целта им.

  • 4
    inspektorstrezov avatar :-P
    Инспектор Стрезов

    Пора прашчаться с РОСАТОМ тавариши.

  • 5
    istani123 avatar :-|
    Станислав

    Може и първото поколение на батериите да е скъпо, но след 3-4 години батериите ще станат по-евтини, по-ефективни и по-малки. Можем само да му пожелаем успех!

  • 6
    bst avatar :-|
    Стефан

    До коментар [#3] от "gogo2011":

    То така са говорили на времето за всяко ново нещо. Истината е, че ако мога да се снабдя със соларни панели и батерии, ще го направя, защото цената на ел. енергита ще върви нагоре а това нещо след известно време ще си избие инвестицията.

  • 7
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#6] от "Стефан":

    Има огромно предлагане на соларни панели и батерии на пазара. Въпросният капацитет на батерията на Тесла определено не си заслужава парите. Но явно са тръгнали по пътя на Епъл - да създават зомбирани фенове, готови да плащат за дизайн много над реалната цена. Най-евтината им батерия може да работи реално при мощност на консуматора 2.0 kW (от сайта им). При капацитет 7 kWh, батерията е мъртвец след едно пране и сушилня (пак по данни от сайта). Разбира се тук не е включен инверторът, който не е никак евтин, а и самите източници на енергия - фотоволтаични панели, вятърен генератор, водна турбина... Ще има доста още да поработят върху батериите, не са на ниво все още. А ако има балами да купуват надценена стока, си е техен проблем.

  • 8
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Тарикати са Тесла - пускат по едно "супер-чудо" и печелят не от продажбата му, а от новите инвеститори-балъци. При толкова евтини пари.. инвеститори колкото щеш.

    Пирамида са поне засега. Обаче при толкова много похарчени пари, току виж уцелят и десятката. Убер тръгна по техния път.. Преди много години Амазон и те.. 15 години нямаха печалба../нормален бизнес не може да съществува по този начин/

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Eнергони се опита при нас ама доста по-нагло.

  • 10
    m_style avatar :-|
    m_style

    До коментар [#3] от "gogo2011":

    Аз пък при подобни разчети /ако твоите са верни/ - инвестирам. Свободата от всеки монополен доставчик е добър мотив. Ако или по-точно когато инвестицията започне да се откупува за 5г. - традиционните доставчици ще свалят цената. Както стана с мобилните телефони и други неща. На мен това ми харесва!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK