Защо ни е необходим закон за евросредствата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо ни е необходим закон за евросредствата

Добре е законът да направи стъпки в посока към преодоляване на значително по-тежките правила в сравнение с европейските

Защо ни е необходим закон за евросредствата

Основните проблеми пред успешното усвояване на парите се коренят в разпиляната, несъгласувана нормативна рамка и различни правила по отделните програми

Добре е законът да направи стъпки в посока към преодоляване на значително по-тежките правила в сравнение с европейските

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


Старата нова идея на правителството за разработване на закон, който да регулира процеса на усвояване на европейските средства, безспорно заслужава адмирации и е стъпка в правилната посока. Към момента законът за управление на помощта от еврофондовете се разработва, което ясно показва сериозните намерения за реализацията й. Затова е много важно още на ранен етап при разработването на законопроекта да се начертаят основните проблеми, които трябва непременно да намерят своя адекватен отговор в нормативния акт.

Защо отделен закон?

Опитът ни от първия програмен период от 2007 до 2013 г. показва, че основните проблеми пред функционирането и успешното усвояване на европейските средства се коренят именно в разпиляната, несъгласувана нормативна рамка и различни правила по отделните програми. От друга страна, правилата са прекалено рестриктивни в сравнение с европейските.

Основните проблеми пред бенефициентите са свързани с неясния механизъм за налагане на финансови корекции по проектите, високото ниво на субективизъм и липсата на адекватни възможности за защита на правата им, като липсата на споделена отговорност между бенефициенти и различни контролни органи често водят до абсурдни ситуации, от които на практика няма изход именно поради липсата на адекватна нормативна рамка.

Друг проблем, който трябва да намери своето решение, е забавянето на процедурите поради различни причини – недобро планиране, недостатъчен ресурс, неоправдана административна тежест и др.

Как законът може да подпомогне функционирането на еврофондовете

Въпреки добрите намерения, ако законът не отговаря на реалностите, не е достатъчно ясен или дава отново широко поле за тълкуване, има опасност вместо да преодолеем проблемите, да ги задълбочим. Затова е от изключителна важност той да се разработва прозрачно, с максимално широко участие на бенефициентите, експертите и бизнеса.

За да се осигури необходимият баланс, препоръчително е законът да бъде по-скоро рамков, очертавайки основните правила, като се остави възможността детайлите да бъдат регулирани с подзаконови актове. Това ще осигури необходимата гъвкавост, но без да се излиза от стабилно очертаните рамки на закона.

Облекчаване на правилата и съгласуваност между новия закон и ЗОП

Добре е законът да направи стъпки в посока към преодоляване на значително по-тежките правила в сравнение с европейските. Естествено тук неволно започваме да сравняваме българските и европейските реалности. Разликите са очевидни, но пък опитът показва, че решението категорично не е в прекаленото утежняване на процедурите. Пример в тази посока са залегналите прагове за провеждане на открити процедури в Закона за обществените поръчки (ЗОП). Това води до забавяне на процеса и излишно пилеене на време и човешки ресурс за необосновано нисък размер на отпуснатите средства. Към момента е разработен и представен за обществено обсъждане проект на изцяло нов ЗОП, където има доста положителни моменти и желание за решаване на някои проблеми. Относно прилагането на ЗОП търпим най-много критики от Брюксел и в резултат на това години наред се лутаме и не успяваме да намерим верния път. Препоръчително е работата по двата законопроекта да върви паралелно, за да се осигури оптимална съгласуваност и да се определят ясно механизмите и органите за контрол, както и йерархическата зависимост между становищата на различните контролни органи.

Ясно регламентиране на взаимоотношенията между контролни органи и бенефициенти

Важно е в новия закон за управление на евросредствата да се въведе стабилност при контрола, като се отнеме възможността управляващите органи да приемат различни правила. Задължително е да се въведе ясен приоритет при становищата на различни институции: Върховен административен съд, Комисия за защита на конкуренцията, Агенцията по обществени поръчки, управляващи органи, одитни органи и др. Контролните органи трябва да поемат своята част от отговорността за направените препоръки. Друг важен елемент е стабилността при становищата. Важно е бенефициентите да са спокойни, че при веднъж изразено становище за законосъобразност от страна на някой от контролните органи, то не би могло впоследствие да бъде променяно в съвсем противоположната посока. Това е практика, която сега се среща често. В момента споделената отговорност не е налице, а изключително високото ниво на субективизъм води в някои случаи до налагането на необосновани финансови корекции, които влияят изключително негативно върху бенефициентите и понякога могат да ги доведат почти до фалит.

Ясни правила за налагане на финансови корекции и защитата правата на бенефициентите

Проблемът с финансовите корекции заслужава отделно внимание, но все пак е добре да споменем основните проблеми, които се надяваме да бъдат преодолени чрез законопроекта. В момента налагането на финансови корекции се регламентира на подзаконово ниво с един изключително неясен нормативен акт, който не само дава широко поле за тълкуване и прилагане по усмотрение на различните експерти, но и по никакъв начин не държи сметка за правата на бенефициентите. Дори съдилищата са объркани относно характера на правоотношението управляващ орган – бенефициент, а практиката е толкова противоречива, че води реално до отказ от правосъдие. Въпросът е много наболял и проблемите ескалират лавинообразно, поради което законът трябва да реагира адекватно, като изясни административния характер на правоотношението, уреди статута на актовете за налагане на финансови корекции, както и тяхната обжалваемост по реда на Административно-процесуалния кодекс.

Ясно дефинирани взаимоотношения между управляващите органи на различните програми

Законът следва да регламентира рамката на взаимодействието между управляващите органи на различните програми особено в светлината на интегрирания подход през програмния период 2014-2020 г. Това е от изключителна важност за осигуряване на условия за гладко протичане на процесите.

Административна отговорност за неспазване на предвидените срокове

Важно е да се регламентират ясно сроковете за изпълнение на задълженията на страните в процеса, което да се скрепи със съответните санкции, за да не останат правилата единствено на хартия, позовавайки се на инструктивния характер на сроковете. Това ще намали излишното и необосновано забавяне при разглеждане и оценяване на проектите, извършването на контрола и административните процедури, което подлага проектите на риск.

Написаното тук не изчерпва всички проблеми, разбира се, но е достатъчно да покаже, че закон за евросредствата е много необходим. Остава да вярваме, че сме си научили уроците и остава да намерим решенията, които да претворим в ясни правила.

 

Основните проблеми пред бенефициентите

- Неясен механизъм за налагане на финансови корекции по проектите.

- Високото ниво на субективизъм.

- Липсата на адекватни възможности за защита на правата на получателите на средства.

- Липсата на споделена отговорност между бенефициенти и различни контролни органи често водят до абсурдни ситуации, от които на практика няма изход.

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми.

Старата нова идея на правителството за разработване на закон, който да регулира процеса на усвояване на европейските средства, безспорно заслужава адмирации и е стъпка в правилната посока. Към момента законът за управление на помощта от еврофондовете се разработва, което ясно показва сериозните намерения за реализацията й. Затова е много важно още на ранен етап при разработването на законопроекта да се начертаят основните проблеми, които трябва непременно да намерят своя адекватен отговор в нормативния акт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    mastylo avatar :-|
    mastylo

    Написаното горе показва единствено, че авторът не разбира нищо от процеса. Повечето от проблемите са управленски и не могат да бъдат решени със закон. Създаването на още един закон ще направи кашата още по-голяма. Много по-смислено е да се мисли за актулизация на административното право, където е необходимо, за да не бъде управлението на фондовете паралелна административна вселена. Вкарването на повече споменати неща в закон освен друго и ще взриви процеса, защото докато се усетят какви глупости са вкарали в закон и успеят да го ревизират администрацията ще е в пат и пак всички ще страдат.

  • 2
    kony avatar :-|
    kony

    Защо еврофондовете не стигат до крайния потребител, критериите в много случаи са неясни или невъзможни за изпълнение, сроковете за обработка на документите са много дълги и се сблъскваме с куп бюрократични разправии?
    Така ли е в другите европейски страни?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK