Въпрос на батерия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпрос на батерия

Въпрос на батерия

Милиардерът Илон Мъск и неговата Tesla не са единствените, които искат да променят пазара на електричество

Юлиян Арнаудов
20770 прочитания

© reuters


Милиардерът и предприемач Илон Мъск обича мащабните мечти. Но по-важното е, че се опитва и да ги реализира на практика, независимо дали става дума за космически полети или надежден електромобил. Например електрическите коли с марка Tesla дадоха заявка, че може да са адекватна конкуренция на моделите с двигатели с вътрешно горене. След като се опитва да размести пластовете в автомобилния сектор, сега Мъск вперва поглед и към индустрията за комунални услуги. Или по-точно – към консервативния олигополен енергиен пазар.

През миналата седмица той показа специализирана батерия, предназначена за дома или офиса. Тя помага да се съхрани излишната електроенергия от соларните панели. Много специалисти определиха хода като малка революция в сектора, която ще доведе до комерсиализиране на тези технологии и появата на все повече домове и офис сгради, които в бъдеще да не са постоянно включени към мрежата (т.нар. off the grid). Други са на мнение, че всичко е повече имиджов ход, тъй като в технологията няма нищо революционно спрямо наличните вече на пазара батерии.

Енергия от стената

Tesla показа две батерии Powerwall Tesla Home Battery. Едната е с мощност 7 kWh (киловатчаса), другата – 10 kWh. Устройството е тежко 100 кг, дълго 130 см, широко 84 см и дебело едва 18 см. Цената на по-мощната версия е 3500 долара, а на по-малката - 3000 долара. До девет батерии Powerwall могат да се събират на едно място в големи къщи или малки предприятия, като се монтират на стената. Компанията ще предлага и Powerpack - акумулатор с големината на хладилник и мощност 100 kWh. Те могат да се зареждат както от възобновяеми източници на енергия, като соларни панели, така и от традиционната електрическа мрежа. Идеята е потребителите да имат евтин вариант за "складиране" на енергия от соларни панели през деня, която да бъде използвана и през нощта или в случаи на спиране на тока. Другият вариант е да се събира енергия от мрежата през нощта при по-евтината тарифа, която да бъде използвана от батерията денем.

Амбицията на Мъск е подхранена от две направления. От една страна, Tesla трябва да завърши през 2017 г. завода си за батерии Gigafactory, който трябва да бъде най-големият в света. Освен за електромобилите на компанията капацитетът му ще може да се ползва и за производство на Powerwall.

Вторият фактор, който седи зад идеята на милиардера, е ролята му на председател на борда на SolarCity – водещият доставчик на соларни панели за домашни цели в САЩ. Така може да се обоснове стремежът на Мъск към стимулиране на потребителите да използват все повече възобновяема енергия, като наемат панелите от компанията.

Кривата сметка

Тезата, че с новите батерии потребителите ще могат да се откачат от традиционната електрическа мрежа или да намалят ползването на електричество може да се окаже пресилена. Или поне на първо време не е икономически обоснована. Засега Powerwall ще се предлага само в САЩ, а изследване на блога Seeking Alpha се опитва да разбере дали инвестицията в новите батерии си заслужава. В Щатите средното постоянно потребление на един типичен дом е около 6 kWh (според някои наблюдатели тази сметка е леко висока, но това се дължи най-вече на разходите около климатика). Блогът приема, че са необходими около 15 часа, в които домакинството трябва да ползва батериите (през нощта и липса на слънчево време), като през останалото време се ползва енергията от соларните панели. Приема се, че потребителите плащат по 15 цента на киловатчас, ако взимат електричеството от традиционната мрежа.

При тези изчисления годишната консумация на ток от електрическата компания ще бъде на стойност 4928 долара. За да може да задоволи нуждата от електричество от 6 kWh, потребителят ще трябва да купи три батерии по 7 kWh, защото всяка една от тях може да осигури постоянен поток от 2 kWh. Но при тия условия този комплект ще издържи само три часа. За покриването на пълни 15 часа са необходими общо 15 батерии. Това означава няколко проблема. Първият е, че максималният брой батерии, които могат да се навържат заедно, е девет. Вторият е, че 15 батерии вече заемат доста място в къщата. Третият е, че общата им цена достига 60 хил. долара с инсталирането и допълнителните разходи. С федералните облекчения в САЩ разходите по тях се редуцират до 54 хил. долара. А разходите за електричество се намаляват до 3308 долара на година. При тези условия батериите се изплащат за 16 години, ако се сравни цената на година с електрическата мрежа. Но самите Powerwall идват с 10-годишна гаранция и вече няма да са ефективни. С други думи – сметката не излиза. Или поне не за момента. Разбира се, примерът не е изчерпателен и е много условен, но факторите в уравнението са налице. 

Един от многото

Друг проблем пред новото начинание на Мъск е, че този пазар започва постепенно да става пренаселен. Подобни батерии се предлагат от големи компании като Bosch, RWE, Samsung и други. На пръв поглед тези на Tesla изглеждат доста по-евтини. Тази на Bosch например струва 11 хил. долара, а на Samsung – 4300 долара (за мощност от 3.6 kWh – заб. ред.). Но като се включи инверторът, нещата изглеждат с една идея по-близки. Комплектът на Мъск става 5300 долара, а на Samsung 6600 долара.

Но освен големите играчи се появяват и все повече малки компании, които предлагат аналогични батерии като тази на Tesla. Такъв пример е Balqon, чиято батерия с мощност от 2.6 kWh струва 1200 долара. Малките участници на този пазар в повечето случаи са подкрепени от големи корпорации като Total и General Electric, което допълнително усложнява работата на Мъск.

Като цяло обаче тази ниша има

голям потенциал

в бъдеще. През 2012 г. пазарът беше оценен на 200 млн. долара, но през 2017 г. се очаква да достигне внушителните 19 млрд. долара, показват данните на изследователската фирма HIS.

"Броят на компаниите, които се свързват с нас през последните шест месеца, нарасна значително", коментира пред агенция Reuters Тим Хийли, главен изпълнителен директор на енергийната фирма EnerNOC, която си партнира с Tesla в намирането на бизнес клиенти за батериите. От SolarCity коментират, че има силен интерес към подобни системи за съхраняване на енергия, особено от Германия.

Предимството на Мъск и компанията му е разпознаваемият бранд и сравнително балансираните характеристики на батериите. Това може да накара повече хора и фирми да предпочетат този подход в захранване на сградите. Основният недостатък е, че все още тази технология не е достатъчно узряла, както и доста скъпа, за да може да осигури пълна независимост от електроразпределителните дружества.

Също така съществува и друг момент. Реално няма нова иновация в технологията на самите батерии. Това са стандартните литиево-йонни устройства, които се ползват в смартфоните, таблетите и електромобилите. Дори и с масовото производство на батериите в Gigafactory не се знае дали Tesla ще може да натисне още цените надолу или пък да повиши ефективността им. Това особено важи предвид изчисленията на Bloomberg, че компанията ще продава сегашните модели на загуба. Когато обаче бъде завършен заводът през 2017 г., ситуацията около целия пазар ще стане доста по-интересна. А и Илон Мъск постигна целта си: вече всеки говори за ползите (и недостатъците) на батериите.

Милиардерът и предприемач Илон Мъск обича мащабните мечти. Но по-важното е, че се опитва и да ги реализира на практика, независимо дали става дума за космически полети или надежден електромобил. Например електрическите коли с марка Tesla дадоха заявка, че може да са адекватна конкуренция на моделите с двигатели с вътрешно горене. След като се опитва да размести пластовете в автомобилния сектор, сега Мъск вперва поглед и към индустрията за комунални услуги. Или по-точно – към консервативния олигополен енергиен пазар.

През миналата седмица той показа специализирана батерия, предназначена за дома или офиса. Тя помага да се съхрани излишната електроенергия от соларните панели. Много специалисти определиха хода като малка революция в сектора, която ще доведе до комерсиализиране на тези технологии и появата на все повече домове и офис сгради, които в бъдеще да не са постоянно включени към мрежата (т.нар. off the grid). Други са на мнение, че всичко е повече имиджов ход, тъй като в технологията няма нищо революционно спрямо наличните вече на пазара батерии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Каро цяло опит да се повтори стореното от епъл. Няма нищо революционно,но пък дизайнът е готин (има ги в различни цветове). Да видим дали ще вържежотново.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    nikolavj avatar :-|
    Никола Йорданов

    Мдааа ... може да не сме още "там," но приближаваме. Все пак някакви хора ще си купят. И досега има много хора в САЩ, които го правят по идеологически (или модни) причини.
    Лека-полека с производството ще се подобрят нещата и се надявам по-скоро наистина да станем независими от изкопаеми. (Горива, не геополитически схеми. Вие какво си помислихте?)

  • 3
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    некакси на автора и на блога отдето е превеждал им е избегнала основната идея... а тя е не да се откъснат потребителите от грида, а да станат активна част от него... и капацитета на милиони батерии да се използва за изравняване на производството и потреблението на енергия в целия грид... освен да поема флуктуациите на възобновяемите източници, туй ще доведе до равномерно натоварване на мощностите в традиционното производство, ще отпаднат старите замърсяващи централи, гридът ще работи по-ефективно и цените като цяло ще намалеят... и прочее...
    какво ще убеди потребителите да изръшкат маса хиляди за таз благородна кауза незнам... ама мистър мъск ги умей тея пущини... щом може да да накара полвината земно кълбо да иска, да мечтай, да копней да даде 70-80 хиляди за една тесла... що пък не и за шарена батерия на стената...

  • 4
    mrpetrov avatar :-|
    mrpetrov

    Tucker
    Батерията струва 3500 долара. Това са две седмици работа в САЩ. Ако живеех в собствена къща вече да съм я поръчал заедно със слънчевите батерии.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    hirschfeld avatar :-|
    hirschfeld

    До коментар [#3] от "tucker case":

    Ако батериите са като правописа ти, нищо добро не ни чака...

  • 6
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    До коментар [#4] от "mrpetrov":

    аха... за същите кинти дженерак турга 10 киловата генератор на природен газ... :)

  • 7
    v_l avatar :-|
    v_l

    Жалко. За момент си помислих, че може да се е случило наистина нещо революционно.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#7] от "v_l":

    Когато някой изкара принципно нови батерии, с голям капацитет, дълъг живот и поносима цена едва тогава ще можем да говорим за революция.

  • 9
    zaza avatar :-|
    zaza

    Това да сметнеш целия пазар на енергия и да го осредниш и да го съпоставиш е безумие. Май Джулиани го питаха - може ли да ни покажете средностатистически пожарникар? А той отговаря - Не. За съжаление средностатистическия пожарникар загина в средностатистически пожар.

    Измененията в потреблението са голям проблем, дори и в българия, но тук нямаме акъл да се борим с тях. Имаме нещо наречено "студен резерв" и си плащаме за него. Хамериканците и другите развити държави са измислили смарт грид. Връзване на определени електроуреди на командване към доставчика. Ако доставчика реши може да ти изключи хладилника за 1-2 часа и нищо няма да му стане. Ако случайно температурата му падне - той се включва и игнорира "разпореждането". Включените в смарт грид плащат по-ниска цена за ток, защото доставчиците не трябва да инвестират в "студен резерв" за пиковите моменти, просто изключват пиковите моменти.

    Идеята на Мъск е да замени "студения резерв" с батерии. Студеният резерв обикновено се генерира от ТЕЦ-ове. Това има допълнителен "екологичен" ефект. пък и в известна степен решава проблема на възобновяемите източници.

  • 10
    zaza avatar :-|
    zaza

    Ако осредним енергетиката на САЩ - няма да имаме добър резултат. Ако хванем клиенти с потребление отговарящо на батериите и висока цена на тока - 20% пазарен дял да получи - няма да може да го задоволи години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK