Карти за милиарди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Карти за милиарди

Uber е предложил 3 млрд. долара за онлайн навигацията HERE

Карти за милиарди

Наддаването от няколко IT компании за навигационната платформа HERE показва колко важни стават тези услуги за технологичния свят

Юлиян Арнаудов
14154 прочитания

Uber е предложил 3 млрд. долара за онлайн навигацията HERE

© Reuters


За големите корпорации картовите услуги започват да играят все по-важна роля, затова и когато на пазара с надпис "продава се" се появи една от най-големите подобни платформи, започва наддаване, нетипично и за най-големите търгове. Това се случва в момента с онлайн картите HERE на Nokia. Финландската компания в момента се оглежда за купувачи на апетитния актив, за да може да се съсредоточи изцяло върху пазара за телеком оборудване.

Според неофициална информация вече има опашка от желаещи да купят платформата, включваща компании като Facebook, Uber, китайската интернет търсачка Baidu и консорциум на най-големите германски автоконцерни – Mercedes, Volkswagen и BMW. Има дори слухове, че Microsoft също се опитва да се сдобие с HERE, особено след като придоби мобилното звено на Nokia през 2013 г. за 5.4 млрд. евро. Според запознати офертата на Uber за картовия софтуер на финландците е около 3 млрд. долара, а се предполага, че крайната сума може да се увеличи значително заради силния интерес. Причината е проста – навигационните и картовите услуги са в основата на всеки голям нов технологичен бизнес, а алтернативите са малко.

Всички (не)обичат Google

За масовия потребител онлайн картите на Google са алфата и омегата на преносимата навигация. Те са заложени във всеки смартфон и таблет, базиран на операционната система на технологичния гигант Android, която доминира в мобилния свят в момента. Платформата е разпознаваема, удобна и ползвана от милиарди обикновени потребители. Тя обаче далеч не е съвършена. Доста от компаниите, които ползват подобни услуги и се налага да ги интегрират в своите приложения, не изпитват възторг от водещите позиции на Google в тази област. Много от тях искат да разполагат с добра алтернатива и да не предоставят доминиращата роля на интернет гиганта.

Apple се опитаха да създадат собствен аналог, но разбраха, че процесът е бавен и продължителен, особено след като услугата им се оказа с множество бъгове и куп проблеми, най-вече с навигацията. Може би единствената адекватна конкуренция на Google Maps в момента е HERE на Nokia. Финландците създадоха платформата, след като придобиха Navteq през 2008 г. за 8 млрд. долара. Тя е първото навигационно приложение за смартфон, което предлага офлайн навигация и разполага с прецизни и сравнително актуални карти, които могат да се съревновават с тези на Google. Именно това беше и причината за големия интерес към НERE.

Особености на картографирането

Голяма част от потенциалната висока оценка на онлайн картите идва от факта, че финландците разполагат със сложни технологии за картографиране и изградена инфраструктура, която да ги поддържа. Този процес изисква неимоверно много умения, компетенции, огромни инвестиции и време, за да може да се развият до нивото, което HERE предлага. Влагането на голямо количество пари не означава моментален успех. Първоначалният провал на Apple Maps подкрепя тази теза. Необходимо е време за допълнително прецизиране и изглаждане на услугата.

Като един от пионерите в създаването на онлайн карти Google успя да изчисти услугата си. Nokia чрез придобиването на Navteq също задели доста време и пари, за да изгради HERE до сегашния вариант.

"Много е трудно да изградиш пълноценни картографски данни", коментира Джейми Мос, анализатор в изследователската фирма Ovum, цитиран от New York Times. "Освен Google HERE е една от малкото платформи, които могат да предложат тази информация."

Наличието на пълноценна информация, правилното й структуриране и обработване са ключовите елементи в успеха на такава услуга. HERE разполага с всички тях плюс навигационното ноу-хау на Navteq. Освен това Nokia интегрира все повече данни за трафика, състоянието на пътя и друга информация, която може да послужи на шофьорите или на потенциални автономни автомобили в бъдеще.

Подходяща за всички

За големите технологични компании наличието на собствена картова платформа ще отвори много врати и възможности за разширяване на бизнеса. За Uber например картите и навигацията са в основата на приложението за намиране на споделени превози. Младата компания до неотдавна ползваше основно Google Maps, но постепенно започна да взима картографски данни от Apple и други конкуренти. Независимо че Google е сред инвеститорите в Uber, отношенията между двете дружества започнаха да застудяват. Например стартиращата компания обяви, че планира да развива собствени автономни таксита, което влиза в директна конкуренция с проекта за роботизирани коли на интернет гиганта.

Китайските Baidu и Alibaba също могат да се възползват от HERE по няколко линии. И двете ще могат да разширят своите услуги. За Baidu това ще даде по-равен шанс в борбата срещу Google в предлагането на максимален брой приложения в комбинация с интернет търсенето. Facebook също може да се възползва по-пълноценно от картите на Nokia, макар че вече те са интегрирани в социалната мрежа.

Интересът се простира и отвъд чисто технологичните компании. Автоконцерните Mercedes-Benz, BMW и Volkswagen искат да направят своите модели все по-свързани и да се възползват максимално от възможността на онлайн картографските платформи за по-прецизна навигация, която да им дава допълнителна информация - например колко натоварен е трафикът. Освен това те разработват и собствени автономни коли, а те се нуждаят от надеждна и прецизна навигация. Затова слуховете са, че заедно ще наддават за HERE. Така те ще могат да получат платформа, която да не ги обвърже с Google, които също работят върху подобен проект. Baidu също не остава по-назад и също планира разработката на автономни коли, така че платформата на Nokia ще помогне на китайската компания и в това отношение. Така че нищо чудно цената на HERE след време да е далеч над прогнозираните от анализаторите над 3 млрд. долара.

 

 

За големите корпорации картовите услуги започват да играят все по-важна роля, затова и когато на пазара с надпис "продава се" се появи една от най-големите подобни платформи, започва наддаване, нетипично и за най-големите търгове. Това се случва в момента с онлайн картите HERE на Nokia. Финландската компания в момента се оглежда за купувачи на апетитния актив, за да може да се съсредоточи изцяло върху пазара за телеком оборудване.

Според неофициална информация вече има опашка от желаещи да купят платформата, включваща компании като Facebook, Uber, китайската интернет търсачка Baidu и консорциум на най-големите германски автоконцерни – Mercedes, Volkswagen и BMW. Има дори слухове, че Microsoft също се опитва да се сдобие с HERE, особено след като придоби мобилното звено на Nokia през 2013 г. за 5.4 млрд. евро. Според запознати офертата на Uber за картовия софтуер на финландците е около 3 млрд. долара, а се предполага, че крайната сума може да се увеличи значително заради силния интерес. Причината е проста – навигационните и картовите услуги са в основата на всеки голям нов технологичен бизнес, а алтернативите са малко.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    jordani avatar :-|
    jordani

    Значи купили навтек за 8 милиарда и след няколко години 3 милиарда са добра цена ? Аз вероятно не разбирам толкова от корпоративни "финанси", ама у наше село на туй му окаме кофти инвестиция.
    Освен ако след продажбата на HERE в Нокия да остават лицензи и активи от навтек, които да струват повече от 10 милиарда.
    10, защото то нали и инфлация и лихви и туй-онуй.
    Дето казала Айшето - а, дано Асане, ама надали.

  • 2
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    От гугъл се ползва стийт-вю.
    От хере.цом - карти, улици и номера!

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Смяна на фокуса

Смяна на фокуса

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK