Мобилните оператори се готвят да блокират онлайн реклами
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилните оператори се готвят да блокират онлайн реклами

Много мобилни оператори са недоволни от печалбите, които интернет компаниите реализират благодарение на техните високоскоростни мрежи, без да трябва да инвестират в инфраструктурата, стояща зад тях

Мобилните оператори се готвят да блокират онлайн реклами

Подобен ход ще се отрази драстично на бизнеса на интернет компаниите

17964 прочитания

Много мобилни оператори са недоволни от печалбите, които интернет компаниите реализират благодарение на техните високоскоростни мрежи, без да трябва да инвестират в инфраструктурата, стояща зад тях

© Reuters


Очаква се през тази година за мобилни реклами да бъдат похарчени 69 млрд. долара.

Няколко големи мобилни оператора планират да блокират рекламите в своите мрежи, което може да доведе до конфликт с интернет компании като Google, AOL и Yahoo, пише Financial Times. Един европейски телеком е заявил пред изданието, че вече е инсталирал софтуер за блокиране на рекламно съдържание в своите центрове за обработка на данни и планира да го активира преди края на тази година.

Този тип софтуер предотвратява зареждането на повечето видове реклами в интернет страници и приложения, но не засяга рекламите в потока от съобщения, използвани от социални мрежи като Facebook и Twitter. Технологията за блокиране е разработена от израелския стартъп Shine, сред които акционери е и Horizon Ventures – инвестиционният фонд на един от най-богатите азиатски предприемачи Ли Кашинг. Хонконгският милиардер контролира една от най-големите телеком групи в света - Hutchison Whampoa. Нейното британско подразделение Three наскоро обяви придобиването на конкурента си O2.

Опустошителен ефект

"Десетки милиони мобилни абонати по цял свят ще получат възможност за блокиране на рекламите до края на годината. Ако мащабите се разраснат, това може да има опустошителен ефект върху индустрията с онлайн реклами", отбелязва Рой Карти, главен маркетинг директор на Shine.

През миналата седмица най-голямата телеком група в Съединените щати Verizon плати 4.4 млрд. долара, за да купи интернет компанията AOL, която специализира в рекламни технологии. Сделката е поредното доказателство за потенциала на бързо развиващия се бизнес с мобилни реклами. Според прогнозите на изследователската група eMarketer рекламодателите ще похарчат близо 69 млрд. долара за мобилни реклами през тази година. Това е тройно увеличение спрямо сумата, която са отделили за този сектор преди две години.

Shine заявява, че работи с редица оператори, включително с един с близо 40 млн. абонати, но отказва да посочи конкретни компании. Пред FT представител на европейски оператор е потвърдил, че неговата компания и няколко от конкурентите й планират да започнат блокиране на рекламите през тази година. По думите му първоначално ще бъде пусната услуга, при която рекламите ще се блокират срещу такса при желание на клиента.

Битка с Google

Същевременно се обмисля по-радикална идея, която ще засегне целите мрежи на операторите. Тази опция е насочена конкретно към Google, блокирането на чиито реклами може да принуди компанията да прехвърля част от приходите си към операторите. Google генерира 60 млрд. долара годишно от реклами в своята търсачка, YouTube и услуги като  Google Display Network и DoubleClick. Според източника на FT операторите си дават сметка, че въвеждането на такава политика спрямо Google носи рискове както от правна, така и от публична гледна точка. Според правилата за "интернет неутралност" в САЩ и ЕС телекомите са задължени да третират равноправно всички данни, които преминават през мрежите им.

"Дори и на тези пазари е възможно да се блокират рекламите на Google за час или ден, което ще принуди компанията да преговаря", смята източникът на FT. Много мобилни оператори са раздразнени от печалбите, които интернет компаниите реализират благодарение на техните високоскоростни мрежи, без да трябва да инвестират в инфраструктурата, стояща зад тях. През миналия месец Google стартира свой безжичен оператор в САЩ - Project Fi, което допълнително внася напрежение в сектора.

Потребителите отдавана имат възможност да блокират рекламни съобщения в интернет чрез специални добавки към браузърите си, но това е по-трудно приложимо на мобилни устройства. Блокирането на рекламите подобрява изгледа на интернет страниците, ускорява връзката, освен това намалява риска компютърът или мобилното устройство на потребителя да бъдат заразени със зловреден софтуер. Блокирането на реклами също така ограничава възможностите на сайтовете да събират персонални данни за потребителите.

Google обаче изтъква, че няма да е разумно мобилните оператори да блокират рекламите. "Хората плащат за мобилен интернет, за да имат достъп до приложения, електронна поща, видеосайтове и други услуги, много от които се издържат чрез реклами. Компаниите правят сериозни инвестиции в развитието на тези услуги и инфраструктура за поддържането им", коментират от компанията. От своя страна Shine отбелязват, че блокирането на натрапчиви реклами е потребителско право, дори да подкопава нечий бизнес модел.

Очаква се през тази година за мобилни реклами да бъдат похарчени 69 млрд. долара.

Няколко големи мобилни оператора планират да блокират рекламите в своите мрежи, което може да доведе до конфликт с интернет компании като Google, AOL и Yahoo, пише Financial Times. Един европейски телеком е заявил пред изданието, че вече е инсталирал софтуер за блокиране на рекламно съдържание в своите центрове за обработка на данни и планира да го активира преди края на тази година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    glog avatar :-|
    glog

    Браво, ако го реализират. Наглостта на рекламодателите в мрежата надминава ползата от нейното използване.

  • 2
    abdul15 avatar :-P
    Прокопи педераст

    И разбира се поредната цензура отново е в интерес на "потребителите", нали? :-) Колко удобен рекет спрямо рекламни компании и цензура на потребителите при наличие на толкова много свободен софтуер за блокиране на рекламите...

  • 3
    abdul15 avatar :-P
    Прокопи педераст

    До коментар [#1] от "glog":

    Що за глупост? Защо трябва на регулаторно ниво да ограничават рекламите? Не само, че няма да проработи тази простотия, ами ще направи рекламите още по-неявни, интелигентни и скъпи..
    Сметката и за регулатора и за скъпите реклами винаги я плащат потребителите.
    Оставете пазара да си отсее рекламите и приложенията. Повечето приложения имат версии без реклами, платени разбира се. Отговорете си сами защо и на кого са необходими подобни мерки при положение, че вече няма да ги има безплатните приложения изхранващи се от рекламите..

  • 4
    tzm41313897 avatar :-?
    Mark Twain

    За мобилните реклами ползвам AdFree. Няма грешка, не виждам нито една реклама.

  • 5
    baza avatar :-|
    Божидар Здравков

    [quote#3:"abdul15"]Оставете пазара да си отсее рекламите и приложенията[/quote]
    Оставете тези мантри, да коментираме сериозно. Чисто свободният пазар се нарича джунгла. Затова в развитите страни има регулаторни органи и законодателство. Има принципни грешки в "оставете пазара...". 1) Липса на избор - не искам да чета реклами и да губя време да ги затварям. Къде е е алтернативата? 2) Злоупотреба с монопол...Примерите от компютри, софтуер, мрежи са безброй

  • 6
    abdul15 avatar :-P
    Прокопи педераст

    До коментар [#5] от "baza":

    "не искам да чета реклами и да губя време да ги затварям. Къде е е алтернативата?"
    Алтернативата е да извадиш 5 лв. и да си купиш апликейшъна без реклами, а парите да отидат при разработчиците, вместо в джоба на кухия бюрократ, на когото разчиташ да ти пази гъзот.

  • 7
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Аз нямам проблем да плащам за софтуер, телевизия и т.н. без реклама в тях, но според мен компаниите печелят много повече от рекламите и затова много по-често безплатното за потребителя означава събиране на информация и реклами.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    glog avatar :-|
    glog

    До коментар [#3] от "abdul15": ≪Що за глупост?≫

    Глупостите ги пишат и дрънкат такива като тебе, които мислят, доколкото изобщо могат да мислят, че е умно само това, което те приемат за умно. Дори ако то е пълен кретенизъм.

    Тези, които не са от тази група, знаят много добре, че, както казват русите, НА ВКУС И НА ЦВЕТ ТОВАРИЩИ НЕТ.

  • 9
    abdul15 avatar :-P
    Прокопи педераст

    До коментар [#8] от "glog":

    Шибай се, боклук.

  • 10
    glog avatar :-|
    glog

    До коментар [#9] от "abdul15": ≪Шибай се, боклук≫.

    По-голямо и очевидно доказателство, че можеш да дрънкаш, но не и да мислиш, едва ли би могъл да ми предоставиш.
    á è ѝ ò „” –


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK