Спечелете билет за DigitalK
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спечелете билет за DigitalK

Спечелете билет за DigitalK

Коя е следващата технологична иновация, която ще промени света на бизнеса?

17831 прочитания

© Nadezhda Chipeva


Съвременните технологии минаха като ураган през редица индустрии, като промениха напълно разбирането ни за бизнес и живота на потребителите. Като всяка стихия техническият прогрес също взе своите жертви – компании, които не успяват да се адаптират или не следват ритъма на бурята. Интернет, мобилните устройства, свободата на комуникации навлизат постепенно от един сектор в друг, обръщайки го надолу с главата.

На английски този процес и компаниите, които застават зад него, се наричат disruptive. Буквално думата означава "разрушителен, разкъсващ". Но всъщност, освен че разбиват традиционно установените модели, тези бизнеси и процеси създават много нови възможности...

За поредна година на 21 и 22 май "Капитал" организира технологичната конференция ‪#‎DigitalK2015‬, в която сме поканили някои от най-успешните и вдъхновяващи лектори в технологичния и дигитален свят. 

Даваме възможност на трима от вас да спечелят билети за двудневното събитие, което ще се проведе в Sofia Event Center, като за целта бихме искали да ни отговорите на следния въпрос:

Питаме ви: Коя според вас е следващата технологична иновация, която ще промени света на бизнеса?

Отговорите ви очакваме до сряда, 20 май в 15.00 часа в страницата ни във Facebook или като коментар тук, като обозначите отговора си с хаштага на събитието ‪#‎DigitalK2015‬. Победителите ще бъдат изтеглени и обявени в сряда следобед във Facebook. 

Представяме ви и част от лекторите на DigitalK 2015. Всички гости, лектори и пълната програма може да видите в специалната страница на събитието http://digitalk.bg/. За повече информация следете: www.facebook.com/digitalkcon и събитието www.facebook.com/DigitalK2015

Майк Бъчър в момента е редактор в технологичния сайт TechCrunch Europe. Той също така участва в проекта TechHub, който има за цел да събере европейски технологични предприемачи и инвеститори в спокойна клубна обстановка, за момента в Лондон. Дългогодишен журналист, Майк пише за много британски национални вестници и списания, сред които са Financial Times, Guardian, Times, Daily Telegraphи New Statesman. Майк е бил също така редактор във водещото британско списание New Media Age, което е посветено на новите медии, както и редактор в европейската версия на списание Industry Standard. От 1996 г. насам той създава множество медийни сайтове и през 2000 г. е номиниран за конкурса на NetMedia Европейски интернет журналист на годината. Освен в интернет пространството Майк е редовен коментатор по въпроси с технологичния бизнес за медийни гиганти като Bloomberg, BBC, Sky News и др.


Бренда О'Конъл е директор "Бизнес развитие" на Twitter за Европа, Африка и Близкия изток, като нейната задача е да осигури растеж в дългосрочен план, както и да развива ключовите партньорства на компанията в региона. Тя има над 15 години професионален опит - както в развитието на продуктите, така и на бизнес дейността на различни компании в сферата на телекомуникациите, софтуера, хардуера и медийното съдържание. О'Конъл е заемала лидерски позиции в големи корпорации като Orange и в стартиращи фирми като Jolicloud.
Мортен Лунд е предприемач, базиран в Копенхаген. Той е основал или е съинвестирал в над 100 високотехнологични стартъпа през последните 15 години. Списъкът с компании включва Skype, ZYB, Zecco.com, Polar Rose (технология за лицево разпознаване), Maxthon, Bullguard, Tradeshift, AirHelp, Itembase, LundXY и OnlyXO. Той е съосновател и управляващ партньор във фирмата за рискови инвестиции LundKenner, която е ориентирана към технологични дружества. Лунд достига върха на кариерата си с участието в Skype, компания за популярната платформа за онлайн връзка, която беше придобита първо от eBay за 2.5 млрд. долара, а впоследствие от Microsoft за 8.5 млрд. долара. Датският предприемач обяви банкрут през януари 2009 г., след като инициативата му за безплатен вестник Nyhedsavisen не успя да се наложи. Лунд все пак излезе от процедурата по банкрут през април 2011 г. Оттогава насам той говори за трудностите и рисковете, пред които са изправени младите предприемачи.
Скот Нюман е директор за маркетинг и комуникации на IBM в Централна и Източна Европа. Регионът покрива 29 държави. Задълженията му включват всички маркетинг нива - от традиционната реклама до дигитален и социален маркетинг. За 16 години в IBM Нюман е работил по множество глобални и регионални стратегии. В момента работи по проекта Social Business на IBM.
Кей Шимада е японски предприемач от Ню Йорк. След като работи за редица големи и малки световни компании, той стартира и управлява първата японска международна мобилна фирма – Infinita. През своята кариера Кей се фокусира да помага на предприемачи по целия свят да предефинират стратегиите си за своите продукти и услуги, да развиват и навлизат на нови пазари, да повишават съществуващите си източници на приходи, както и да създават нови. От 2012 г. той е директор "Иновации и бизнес развитие" в Dentsu Aegis – световна инициатива, посветена на иновациите и нови решения около умните аксесоари, невронните технологии, Big Data и др. Dentsu изследва нови бизнес модели отвъд рекламирането онлайн, както и създаването на нови такива, които да могат да носят добри доходи.
Дамиан Перилат е генерален мениджър на PayPal за Централна и Източна Европа, като се присъединява към компанията през 2008 г. Той стои зад развитието на PayPal в Русия и Южна Европа в периода 2008 - 2012 г. Сега е базиран във Варшава и отговаря за бизнеса на PayPal в 26 държави с над 3.5 млн. активни потребители на системата. Преди това е работил за GE Money за Европа и Азия, като е бил и консултант на Eurogroup във Франция. Дамиан е завършил магистратура по бизнес администрация в испанския IESE Business School. Освен това има и магистратура по мениджмънт от ESC в Тулуза.


Aнди Йънг до неотдавна ръководеше британските операции на разплащателната система Stripe и в момента се занимава със собствени проекти. Започва да програмира игри още на 7-годишна възраст на домашния компютър ZX Spectrum. Създател е на платформата GroupSpaces, която помага на фирми, организации и общности да управляват членската си маса. Създател е и на приложението Selective Tweets, което е използвано от на 1 млн. потребители за свързването на профилите им във Facebook и Twitter.
Седрик Джорджи отговаря за връзки с разработчиците и стартъп средите в компанията SIGFOX, която изгражда евтина и ефективна глобална безжична мрежа за интернет на нещата. Седрик е съосновател и на стартъпа Cookening - платформа, която събира чужденци и местни жители на обяд или вечеря с домашно сготвени ястия. Продава компанията през 2015 г. Работил е и в други стартиращи компании като Seesmic и Goojet/Scoop.it  Редовен участник в технологични конференции в цял свят. 


Блейк Макълдауни е основател и партньор в Zinc - лаборатория за дизайн и иновации в Барселона, която проектира нови продукти и услуги както във физическия, така и в дигиталния свят. Роденият в Нова Зеландия Макълдауни има над 20-годишен опит в сектора, като при 12-годишната си кариера в нюйркската Smart Design е работил за марки като HP, Samsung и Vodafone, както и в няколко стартъпа.
Иван Ернандес е типичен пример за силата на глобализацията - роден е в Мексико, завършил е във Великобритания и в момента живее в Полша. Той е съосновател на консултантската компания The Digital Loop, която помага на мениджъри да разберат и да работят в дигиталния свят. Има дългогодишен опит в рекламата, маркетинга и медиите. Бил е преподавател в бизнес университета Kozminski University във Варшава. Отделно е работил с компании като MTV Networks, Korn/Ferry International, NetMaszyna, Grey Group и др. Редовен участник и лектор на международни дигитални конференции, бил е официален блогър на LeWeb Paris 2013. Отскоро е член на надзорния съвет на NapoleonCat.com.
Марвин Лиао е партньор в 500 Startups, VC компания и стартъп акселератор в Силициевата долина. Той инвестира в дигитални медии, стартъпи, занимаващи се с е-търговия и мобилни технологии. Има над 10-годишен опит като бивш търговски директор на Yahoo! за развиващите се пазари, а в момента е и в борда на няколко световни компании в областта на интернет рекламата и технологиите. Ментор е по няколко стартъп програми в цял свят. "Трябва да предлагате услуга или продукт, който решава реален проблем", е основното верую и съвет на Марвин Лиао към младите предприемачи. Той казва, че инвестира основно в компании, които вече имат готово продукт и приходи от най-малко 150 хил. долара. 

Ларс Самуелсен се присъединява към датската агенция UncleGrey през 2009 г., като заема поста генерален директор. С него начело най-известната рекламна компания в Дания печели множество международни награди като Eurobest gold и др. След сливането на фирмата с Grey Copenhagen той става директор на дигитално съдържание. През следващата година оглавява дигиталния екип на Grey в регион EMEA. Има магистърска степен по бизнес администрация от Berlin School of Creative Leadership.
Робин Ваутерс е известен и дългогодишен технологичен журналист, който специализира именно в тази сфера. Той е основател и редактор на онлайн изданието Tech.eu, което е посветено в задълбоченото проследяване на случващото се в технологичната индустрия в рамките на Европейския съюз. Преди да основе Tech.EU, Ваутерс е прекарал няколко години като редактор на европейския отдел на онлайн изданието The Next Web, като е бил и старши редактор в популярния технологичен блог TechCrunch. Бил е ментор на немалко стартъпи в родната си Белгия. Участва и в някои програми на акселераторите Founder Institute и Seedcamp.

Съвременните технологии минаха като ураган през редица индустрии, като промениха напълно разбирането ни за бизнес и живота на потребителите. Като всяка стихия техническият прогрес също взе своите жертви – компании, които не успяват да се адаптират или не следват ритъма на бурята. Интернет, мобилните устройства, свободата на комуникации навлизат постепенно от един сектор в друг, обръщайки го надолу с главата.

На английски този процес и компаниите, които застават зад него, се наричат disruptive. Буквално думата означава "разрушителен, разкъсващ". Но всъщност, освен че разбиват традиционно установените модели, тези бизнеси и процеси създават много нови възможности...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    dimitarvelev avatar :-?
    Lord of the bets

    Коя според вас е следващата технологична иновация, която ще промени света на бизнеса?
    В дългосрочен план има няколко иновации, които имат потенциала да променят бизнеса - Интернета на нещата, 3Д принтирането, развитието на батериите като "склад за енергия".
    Но въпроса тук е коя ще бъде "следващата технологична иновация" и аз го разбирам като коя ще бъде следващата в средносрочен план, до 5 години.
    Моят отговор е КРИПТОТЕХНОЛОГИИте. Не казвам биткойна, защото е частен случай.
    Криптотехнологиите привличат повече венчър капитал отколкото Интернет компаниите са привличали през 90-те години /осъвременени стойности. Има няколко направления, в които Криптотехнологиите ще направят тотална революция до 5 години. Например:
    1. Разплащанията
    Разплащанията са първото и най-непосредственото приложение на криптотехнологиите /както е-мейла беше първото и най-непосредствено приложение на интернет/. Премахването на посредника при сетълмент ще има разрушителен ефект за разплащателния бизнес на банки, компании за кредитни карти, електронни портфейли като ПейПал, Скрил, Нетелър, компании за бързи преводи като Уестърн Юниън и МъниГрам и т.н. Очакванията са смартфона да замени кредитната ни карта, а и изобщо целия портфейл на човека, и очаквам компании като Apple, Samsung, Google, Facebook да доминират бизнеса с разплащания след 5 години.
    2. Трансфери на интелектуална собственост
    Криптотехнологиите за пръв път предлагат надеждно решение на проблема с пиратството. Така както интернет революционизира и промени изцяло продуцентския бизнес преди 15 години, криптотехнологиите имат потенциала да го върнат в положението отпреди това, къде продуцентите имат контрол върху броя продадени песни, филми, книги, списания и т.н.
    Частен случай на това приложение на криптотехнологиите е възможността да се реши проблема с кражбите на автомобили. Просто дигиталните ключове няма как да бъдат изкопирани от ключаря или пробити от улични хакери с елементарни познания /е могат да бъдат откраднати, но пък могат и да бъдат деактивирани виртуално/.
    3. Умни договори
    Криптотехнологиите позволяват използването на самоизпълняващи се договори. Те в комбинация с икономиката на споделянето могат да доведат до нови и интересни услуги. Примерно - ако искате някой да ви разходи кучето, веднага може да се намери човек, който да го разходи по избран от вас маршрут /чрез смартфон/ и за избрано от вас време и в момента, в който ви върне кучето, автоматично да получава предложените от поръчителя предварително виртуални пари.

    Със сигурност има и други технологии, които имат потенциал да променят бизнеса из основи в следващите- , но според мен - на бързо ще видим промяната, причинена от криптотехнологиите.

  • 2
    dobromir_yankov avatar :-|
    Dobromir Yankov

    Смятам, че холографията и масовото приложение на холограмите в сферите на комуникация, забавление и бизнес средата ще са следващата голяма технологична иновация. #‎DigitalK2015‬

  • 3
    ucg1407185330373742 avatar :-|
    Alexander Lukanov


    Смятам че в следващите 5 години технологията която ще навлезе масово ще е изолзването на роботизирани помощници и роботи в дома, обслужването на клиенти в магазини, банки, хотели, селското стопанство, зони опасни за човешкото здраве.
    #‎DigitalK2015

  • 4
    kalinko avatar :-?
    kalinKo

    Има четири тенденции, които променят бизнеса в момента, но въздействието им ще се засилва в бъдеще.

    1. Crowdfunding -- платформи за финансово подкрепяне на иновации, например Kickstarter.
    2. Crowdsourcing -- споделяне на ресурси като основа за различни бизнеси, например Uber, Airbnb, донякъде Duolingo.
    3. MOOC -- масово обучение онлайн като OpenCourseWare.
    4. Свързването на различни API на различни услуги като IFTTT и Zapier.

  • 5
    italianpower avatar :-|
    Вечно ядосан

    Следващата технологична иновация, която ще промени света на бизнеса е въвеждането на безпилотни автомобили за масово потребление. Ще променят бизнеса навсякъде, ще сринат автомобилните гиганти, които не се адаптират към новия пазар и ще променят икономиката на целия свят из основи.

  • 6
    joy0050 avatar :-|
    joy0050

    Следващата технологична иновация, която ще промени света на бизнеса е 3D принтирането.
    ‪#‎DigitalK2015‬


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK