Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
1 22 май 2015, 12:13, 14603 прочитания

В името на "потребителя"

Телекоми в Европа искат да блокират мобилните реклами, за да накажат Google

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В името на "потребителя"

Автор: Инна Павлова [Капитал]

Още по темата

Мобилните оператори се готвят да блокират онлайн реклами

Подобен ход ще се отрази драстично на бизнеса на интернет компаниите

17 май 2015

Google финансира журналистически стартиращи компании от Европа

Средствата ще се използват за развитие на платените дигитални медии

28 апр 2015

Дигиталното съдържание трябва да може да се пренася в целия ЕС

Зам.-председателят на ЕК Андрус Ансип в интервю за "Капитал Daily"

28 апр 2015

Този лош, лош Google

Европейската комисия увеличи натиска върху интернет гиганта с проверка за злоупотреба с господстващо положение

17 апр 2015

ЕС обвини Google в злоупотреба с господстващо положение

Брюксел смята, че компанията фаворизира своите услуги за сравняване на цени на продукти при онлайн пазаруване за сметка на тези на конкурентите

15 апр 2015

ЕС с офанзива срещу Google и Apple

Google е заподозряна, че се възползва от монопола си при онлайн търсенето, за да дава предимство на други свои продукти пред тези на конкуренти

2 апр 2015

Италианският Зукърбърг

22-годишният студент Матео Ачили прави бум в бизнеса с онлайн набиране на персонал

10 авг 2014
Има много теории как точно се прави бизнес. Може би основното неписано правило, което малцина признават на глас, е личният интерес дори и за сметка на конкурента или пък защо не за цяла индустрия или две. Подобен привкус оставя информацията от края на миналата седмица, че някои европейски телекоми искат да блокират мобилните реклами в мрежата си.

На пръв поглед това е вест, която би зарадвала традиционния интернет потребител. Ежедневно всеки бива заливан от какви ли не реклами, включително и на мобилните си устройства. Оказва се, че целта на телекомите не е провокирана от желанието им да осигурят малко спокойствие на потребителите. Всъщност, твърди Financial Times, идеята е да бъдат принудени Google и други интернет компании да плащат дял от рекламните си приходи.

Ако не си с нас, си против нас

Google генерира по над 60 млрд. долара на година от онлайн реклама. Компанията е развила тази си дейност до съвършенство и на нейните платформи всъщност разчитат много интернет страници, за които онлайн рекламата е основен начин на издръжка. Пред Financial Times един от ръководителите на европейски мобилен оператор потвърждава, че няколко телекома искат да започнат да блокират мобилната реклама още тази година. Идеята е първоначално това да се предлага като допълнителна услуга, която потребителите ще могат да активират, стига да желаят. Операторите обаче обмислят и по-радикална идея, която е кръстена "бомбата" и ще активира блокирането за всички по подразбиране.

Малко вероятно е телекомите да се решат да "взривят" въпросната "бомба", защото това ще им навлече много сериозни негативи, тъй като ще бъдат обвинени в нарушаване на принципите на интернет неутралността. Затова се обсъжда доброволното активиране на блокирането от всеки потребител или дори "блокиране за един час или един ден", което да привлече вниманието на Google и да накара компанията да започне преговори.



"Хората плащат за мобилен интернет достъп, за да могат да използват приложения, видеострийминг, имейл и други услуги, които харесват, като много от тях се финансират от рекламите. Google и другите интернет компании инвестират усилено в развитието на тези услуги и на инфраструктурата, която ги предоставя", обяви Google в своя отговор.

Интернет заложници

Идеята на операторите е нелепа поради не една и две причини. Първо, ограничаването на рекламата, колкото и да е досадна понякога, противоречи на запазването на свободното слово. Второ, за информационните сайтове тя е практически единственият начин на издръжка. Трето, блокирането на рекламните карета ще доведе до израждане на рекламния модел на сайтовете и до компрометиране на първите два фактора. Достатъчно е да си зададем един-единствен въпрос и си отговорим честно на него: Кое е по-добре: рекламен банер в текста или рекламен текст, който не е обозначен като такъв, за да преодолее филтъра? Защото това ще стане масово явление в сайтовете, ако подобно блокиране бъде въведено. Това ще наруши сериозно качеството на информация само за да могат операторите да получат парче от приходите от интернет реклама.

Самата концепция операторите да получават дял от интернет рекламата също няма логика. Работата на телекомите е да осигуряват мобилен достъп до мрежата. Потребителят си плаща за това под формата на месечна такса или предплатени пакети. Той получава услугата и както идеята за интернет неутралност гласи, си е негова работа за какво ще използва този достъп. Същото важи и за компаниите и сайтовете - те си плащат за достъпа и го получават. Няма причина доставчикът на интернет да получава дял от нещо, в което няма участие - отношенията между сайт и потребител. Това ще е все едно хостинг компанията да поиска от сайта да отчислява процент от приходите си от реклама, въпреки че си е платила хостинга.

Операторите несъмнено са наясно, че от блокирането на мобилните реклами ще пострадат най-много именно по-малките сайтове. Според Financial Times някои телекоми вече използват софтуера на компанията Shine, за да реализират плана си. Пред изданието Рой Карти, който е маркетингов директор на Shine, споделя следното: "Десетки милиони мобилни потребители по света ще искат да активират блокирането на рекламите до края на тази година. Което може да има опустошителен ефект върху индустрията за онлайн реклами", коментира той. Изглежда, именно това предупреждение е надеждата на операторите, че Google ще склони да се предаде в опит да запази огромната си мрежа за онлайн реклама. Има и още един интересен факт:  софтуерът на Shine не блокира реклами, които се появяват в профилите на потребителите във Facebook и Twitter.

Пореден опит

Съвсем очаквано информацията провокира остри реакции. "Операторите търсят начини да нарушат интернет неутралността сякаш вършат услуга на потребителите. Те правят това от години и търсят начин да накарат Google да им даде дял от приходите си не като го заслужат, а като създадат бъркотия за компанията", коментира онлайн изданието TechDirt. Оуен Уилямс от TheNextWeb е с по-умерена позиция, но също не одобрява идеята. Все пак той очаква, че дори и операторите да се опитат да въведат подобно ограничение, Европейската комисия ще се намеси и няма им позволи да блокират части от мрежата.

През 2013 г. френският интернет доставчик Free направи подобен опит - блокира интернет рекламата чрез ъпдейт в управляващия софтуер на рутера си. След много остри реакции от страна на бизнеса правителството на страната се намеси и принуди оператора да възстанови рекламата. В САЩ пък някои доставчици правят обратното и се опитват да добавят още реклама. Това също не се приема никак добре от потребителите.

В крайна сметка решението е по средата. Да, има много реклами, които са твърде нахални и пречещи и откровено злоупотребяват с интернет сайтовете. Но има и много формати, които дори могат да са полезни и да предоставят интересна за потребителя информация по ненатрапчив начин. В тези реклами няма нищо лошо и дори създателите на популярното приложение AdBlock Plus работят по софтуерен алгоритъм, който да може да преценява подходящите формати и да ги пропуска. "Потребителите имат свободата да блокират рекламите чрез допълнителен софтуер, ако искат, но интернет доставчик никога не трябва да решава какво може и какво не може да се вижда", обобщава Уилямс.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Убиецът на пластмаса 1 Убиецът на пластмаса

Учени са разработили ензим, който разгражда полетиленовите опаковки за дни

20 апр 2018, 3095 прочитания

Пионерът в новите тех регулации 3 Пионерът в новите тех регулации

GDPR - регламентът на ЕС за личните данни изглежда като лесно решение на кризата с Facebook, но тепърва предстоят трудности

20 апр 2018, 2230 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: ИКТ »

Стажове, стипендии, конкурси (16-22 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Конкурсите като скрити възможности за кариерно развитие

Или защо е важно да участвате в подобни инициативи и как да ги използвате максимално в своя полза

Стажове, стипендии, конкурси (10-15 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (2 - 8 април)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

"Лидл" отваря 300 работни места за касиери в София със заплащане от 1260 лв.

Компанията предоставя и ваучери за храна, гъвкаво работно време и допълнително здравно осигуряване

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии и наука" Затваряне
Има все повече българи със собствени компании в Силициевата долина

Богомил Балкански, предприемач и лектор на DigitalK 2015 пред "Капитал"

Инфлацията скача, лихвите не

Трети пореден месец цените на стоки и услуги са нагоре. А това изяжда и без това падащата доходност на инвестициите

Безплатният обяд на Ковачки и Папазов

ТЕЦ-овете на двамата бизнесмени ще бъдат включени в регулирания пазар на високи цени, въпреки че няма нужда от тях

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Труд и творчество

Как испанският архитект Хоакин Вакеро Паласиос превръща ВЕЦ-ове в арт пространства с грижа за работниците

"Квадратът" на неудобните истини

Филмът на Рубен Йостлунд е смешна до плач сатира на политическата коректност

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 16

Капитал

Брой 16 // 21.04.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.04.2018 Прочетете