С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 май 2015, 12:13, 15085 прочитания

В името на "потребителя"

Телекоми в Европа искат да блокират мобилните реклами, за да накажат Google

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В името на "потребителя"

Автор: Инна Павлова [Капитал]
Има много теории как точно се прави бизнес. Може би основното неписано правило, което малцина признават на глас, е личният интерес дори и за сметка на конкурента или пък защо не за цяла индустрия или две. Подобен привкус оставя информацията от края на миналата седмица, че някои европейски телекоми искат да блокират мобилните реклами в мрежата си.

На пръв поглед това е вест, която би зарадвала традиционния интернет потребител. Ежедневно всеки бива заливан от какви ли не реклами, включително и на мобилните си устройства. Оказва се, че целта на телекомите не е провокирана от желанието им да осигурят малко спокойствие на потребителите. Всъщност, твърди Financial Times, идеята е да бъдат принудени Google и други интернет компании да плащат дял от рекламните си приходи.


Ако не си с нас, си против нас

Google генерира по над 60 млрд. долара на година от онлайн реклама. Компанията е развила тази си дейност до съвършенство и на нейните платформи всъщност разчитат много интернет страници, за които онлайн рекламата е основен начин на издръжка. Пред Financial Times един от ръководителите на европейски мобилен оператор потвърждава, че няколко телекома искат да започнат да блокират мобилната реклама още тази година. Идеята е първоначално това да се предлага като допълнителна услуга, която потребителите ще могат да активират, стига да желаят. Операторите обаче обмислят и по-радикална идея, която е кръстена "бомбата" и ще активира блокирането за всички по подразбиране.

Малко вероятно е телекомите да се решат да "взривят" въпросната "бомба", защото това ще им навлече много сериозни негативи, тъй като ще бъдат обвинени в нарушаване на принципите на интернет неутралността. Затова се обсъжда доброволното активиране на блокирането от всеки потребител или дори "блокиране за един час или един ден", което да привлече вниманието на Google и да накара компанията да започне преговори.



"Хората плащат за мобилен интернет достъп, за да могат да използват приложения, видеострийминг, имейл и други услуги, които харесват, като много от тях се финансират от рекламите. Google и другите интернет компании инвестират усилено в развитието на тези услуги и на инфраструктурата, която ги предоставя", обяви Google в своя отговор.

Интернет заложници

Идеята на операторите е нелепа поради не една и две причини. Първо, ограничаването на рекламата, колкото и да е досадна понякога, противоречи на запазването на свободното слово. Второ, за информационните сайтове тя е практически единственият начин на издръжка. Трето, блокирането на рекламните карета ще доведе до израждане на рекламния модел на сайтовете и до компрометиране на първите два фактора. Достатъчно е да си зададем един-единствен въпрос и си отговорим честно на него: Кое е по-добре: рекламен банер в текста или рекламен текст, който не е обозначен като такъв, за да преодолее филтъра? Защото това ще стане масово явление в сайтовете, ако подобно блокиране бъде въведено. Това ще наруши сериозно качеството на информация само за да могат операторите да получат парче от приходите от интернет реклама.

Самата концепция операторите да получават дял от интернет рекламата също няма логика. Работата на телекомите е да осигуряват мобилен достъп до мрежата. Потребителят си плаща за това под формата на месечна такса или предплатени пакети. Той получава услугата и както идеята за интернет неутралност гласи, си е негова работа за какво ще използва този достъп. Същото важи и за компаниите и сайтовете - те си плащат за достъпа и го получават. Няма причина доставчикът на интернет да получава дял от нещо, в което няма участие - отношенията между сайт и потребител. Това ще е все едно хостинг компанията да поиска от сайта да отчислява процент от приходите си от реклама, въпреки че си е платила хостинга.

Операторите несъмнено са наясно, че от блокирането на мобилните реклами ще пострадат най-много именно по-малките сайтове. Според Financial Times някои телекоми вече използват софтуера на компанията Shine, за да реализират плана си. Пред изданието Рой Карти, който е маркетингов директор на Shine, споделя следното: "Десетки милиони мобилни потребители по света ще искат да активират блокирането на рекламите до края на тази година. Което може да има опустошителен ефект върху индустрията за онлайн реклами", коментира той. Изглежда, именно това предупреждение е надеждата на операторите, че Google ще склони да се предаде в опит да запази огромната си мрежа за онлайн реклама. Има и още един интересен факт:  софтуерът на Shine не блокира реклами, които се появяват в профилите на потребителите във Facebook и Twitter.

Пореден опит

Съвсем очаквано информацията провокира остри реакции. "Операторите търсят начини да нарушат интернет неутралността сякаш вършат услуга на потребителите. Те правят това от години и търсят начин да накарат Google да им даде дял от приходите си не като го заслужат, а като създадат бъркотия за компанията", коментира онлайн изданието TechDirt. Оуен Уилямс от TheNextWeb е с по-умерена позиция, но също не одобрява идеята. Все пак той очаква, че дори и операторите да се опитат да въведат подобно ограничение, Европейската комисия ще се намеси и няма им позволи да блокират части от мрежата.

През 2013 г. френският интернет доставчик Free направи подобен опит - блокира интернет рекламата чрез ъпдейт в управляващия софтуер на рутера си. След много остри реакции от страна на бизнеса правителството на страната се намеси и принуди оператора да възстанови рекламата. В САЩ пък някои доставчици правят обратното и се опитват да добавят още реклама. Това също не се приема никак добре от потребителите.

В крайна сметка решението е по средата. Да, има много реклами, които са твърде нахални и пречещи и откровено злоупотребяват с интернет сайтовете. Но има и много формати, които дори могат да са полезни и да предоставят интересна за потребителя информация по ненатрапчив начин. В тези реклами няма нищо лошо и дори създателите на популярното приложение AdBlock Plus работят по софтуерен алгоритъм, който да може да преценява подходящите формати и да ги пропуска. "Потребителите имат свободата да блокират рекламите чрез допълнителен софтуер, ако искат, но интернет доставчик никога не трябва да решава какво може и какво не може да се вижда", обобщава Уилямс.
 

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Програмата "За жените в науката" отличи три българки с награда от по 5000 евро 1 Програмата "За жените в науката" отличи три българки с награда от по 5000 евро

В България стипендията на L’Oreal и UNESCO се връчва от 2010 г.

20 ное 2019, 485 прочитания

Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления

Това твърди френският Съвет за икономически анализи, който консултира правителството в Париж

19 ное 2019, 917 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Има все повече българи със собствени компании в Силициевата долина

Богомил Балкански, предприемач и лектор на DigitalK 2015 пред "Капитал"

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10