С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 22 май 2015, 17:27, 23307 прочитания

Има все повече българи със собствени компании в Силициевата долина

Богомил Балкански, предприемач и лектор на DigitalK 2015 пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Богомил Балкански е прекарал почти целия си професионален живот в Силициевата долина. В момента работи за стартиращата компания bebop в Сан Франциско. Стартъпът все още е в "тих" режим. Преди да започне да се занимава с предприемачество, Богомил е ключов изпълнителен директор във VMware в САЩ и изиграва важна роля в изграждането на основния продукт за виртуализация на американската компания, който се превърна в де факто стандарт за всеки център за данни. Той беше един от гост-лекторите на тазгодишното издание на технологичната конференция DigitalK, която се организира от "Капитал" и се проведе на 21-22 май в Sofia Event Center.

Доколко един човек трябва да рискува и да се заеме с предприемачество или да отиде в утвърдена компания?
 
Според мен няма правила при взимането на подобен тип решения. Те са толкова личностни и зависят много от това какви отговорности имаш спрямо деца, семейство и спрямо други хора. В различните фази на живота на един човек апетитът за риск е много различен.
 
Колко важен е опитът за развиването на един успешен стартъп?
 
Това е много интересен въпрос, защото и в това отношение няма правила. Ако човек погледне кои са най-успешните технологични предприемачи – виждаш много хора, които не са имали друга работа. Тоест те са основали фирмата на двадесет и няколко години и преди нея не са се занимавали професионално с нищо друго. Такива са Бил Гейтс, Стив Джобс и Марк Зукърбърг. Те са успели, като са учили буквално в движение как се управлява ефективно един екип. Но има други хора, които са основали успешни компании, след като са натрупали доста опит. Основателят на Salesforce например е работил дълги години в Oracle и т.н. Човек може да намери примери да докаже каквото си иска в случая. Моите наблюдения са, че не е толкова въпрос кога са основали собствената фирма, общият знаменател на успешните предприемачи е, че това са хора, които изгарят от страст да сътворят и изградят нещо, както и такива, които не ги е страх да се движат срещу течението. Защото обикновено при всички големи и успешни фирми в самото си начало успехът не е толкова очевиден. Всички от тях са преминали през периоди, в които много хора са им казвали, че се занимават с безсмислени неща.
 
Как един млад предприемач може да се ориентира по-лесно в необятния технологичен пазар?
 
Всеки стартъп без клиенти започва разговори с хора, които могат потенциално да ти станат такива. Независимо какъв продукт си развил. Първоначално, никой не знаеше какво е сървърна виртуализация, затова продуктовите мениджъри на VMware ходеха до центровете за данни, за да се запознаят с техните проблеми. Това е най-ефективният разговор, когато разбереш какви са проблемите на хората. Защото грешката, която много хора правят, според мен е да отидат и да опитат да му опишат собствения продукт: "Правя еди-си-какво и като го направя – ти би ли го купил?" Това е много неефективен подход по много причини. От чисто психологическа точка, на много хора им е трудно да казват не. Но по-важната причина е, че само с думи е много трудно да опишеш какъв продукт си създал, също толкова трудно е за клиент, който не е виждал нещо подобно, да си го представи и да придобие добра представа. Ако никога не сте виждали смартфон и някой ви го опише с думи – готино, лъскаво устройство, с което влизаш в интернет и има мобилни приложения – би ли си го купил? Всеки би си представил различно нещо, което не винаги отговаря на реалния продукт. Този подход с описването на продукти е много неефективен подход. Ефективният разговор е да слушаш много внимателно какви са проблемите на потребителите и след това е твоя задача като предприемач да решиш колко добре твоят продукт ги решава. Вече като имаш някаква бета версия или работещ прототип и тогава се връщаш при клиентите, за да го представиш.
 
Кои са основните качества, които един човек трябва да притежава, за да може да стане добър мениджър от високо ниво?
 
Необходими са две основни качества. Едното е да имаш нюх към пазара. Като ръководител на този екип ти трябва да го водиш в правилна посока. Това става с разговори с клиенти и най-вече с такива, които изпробват всяка една нова технология (т.нар. early adopters). Другият важен момент е да имаш добра преценка към хората, с които работиш. Тоест да можеш да определиш правилно кои са силните и слабите страни на всеки човек, който е в екипа ти. Да знаеш как да мотивираш всеки човек. Когато започнах да ръководя десетки служители, прекарвах основна част от времето си именно в това – опитвах се да давам обратна връзка на хората, да ги мотивирам, да премахвам пречките пред тях, за да могат да работят по-ефективно. Успехът ти, от един момент нататък, зависи все повече и повече от това колко правилна преценка имаш към отделните личности, с които работиш. Интересно е, че това е тематика, която много не се преподава в бизнес училищата. В Станфорд ни учеха повече на финанси и счетоводство, които са полезни предмети, но обикновено има тесни специалисти, на които мениджърът разчита. Там имахме само един предмет, който беше свързан с организиране на работата с хора. За да си добър мениджър, трябва да си добър психолог и социолог много повече отколкото каквото и да е друго.
 
В Силициевата долина има доста българи, които вече са се обособили в своеобразна общност – можете ли да разкажете малко повече за нея?
 
Всъщност сме доста задружна група, поддържаме доста добра връзка и мисля, че си помагаме един на друг. Деян Витанов от Chobolabs организира всеки месец среща на българи в Силициевата долина, на която обикновено се явяват над 100 души. Друг пример: преди месец-два бях поканил 16 българи предприемачи, които са стартирали тук свой бизнес.
 
С какво горе-долу се изразява тази помощ?
 
Помагаме си, от една страна, с контакти на всяко ниво. От друга – за съвети. Ако се занимавам например с дизайн, мога да се допитам до някой за помощ с основите в тази област. Тъй като познавам доста рискови инвеститори, се опитвам да им представям наши български предприемачи. Помагаме си с много неща.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Компаниите могат да кандидатстват за общо 117 млн. лв. за внедряване на иновации Компаниите могат да кандидатстват за общо 117 млн. лв. за внедряване на иновации

Това са едни от последните средства за конкурентоспосбност през този програмен период

23 фев 2020, 2287 прочитания

Дигитални модели Дигитални модели

Кои са новите дигитални иновации от тази седмица

21 фев 2020, 1110 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
Social application uCiC won the startup contest at DigitalK 2015

Five start-up companies presented their projects at finish at the main stage

Още от Капитал
Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10