По желание на клиента
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По желание на клиента

По желание на клиента

Аутсорсинг бизнесът в България еволюира и предлага повече услуги с добавена стойнст спрямо индивидуалните нужди на компаниите

19589 прочитания

© мария съботинова


Ако сте се возили скоро в метрото, със сигурност сте видели достатъчно предложения за работа от някоя от многобройните аутсорсинг компании в София. Този бизнес се разширява както чисто технологично извън тъй наречените кол центрове към все повече услуги с добавена стойност, така и извън столицата към други градове. Заетите в момента в аутсорсинг индустрията са почти 30 000 души, като годишно броят им нараства средно с по 20%.

В момента близо половината от тях работят в областта на IT услугите. Най-новата статистика и последните тенденции в сектора ще бъдат обявени на 15 юни по време на Втората годишна аутсорсинг конференция, организирана от вестник "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация. Според браншовата асоциация най-малко 2.8% от БВП на страната се осигурява от аутсорсинг услугите на база брой заети. "Тук не отчитаме, че добавената стойност на един зает в отрасъла е в пъти по-висока от тази на заетите в други сектори на икономиката. Ако това се вземе предвид, вероятният процент на добавената стойност на сектора в БВП на страната би бил над 4%", казват от организацията.

Според бранша потенциалът е толкова голям, че скоро работещите в индустрията може да са двойно или дори тройно повече. Показателна за бума е класацията на консултантската компания Cushman & Wakefield за най-привлекателните аутсорсинг дестинации в света. В нея България е номер едно в Европа и трета по света. На този пазар от години присъстват глобални компании като Hewlett-Packard, IBM, Coca-Cola и много други. През последните години няколко български играчи пък бяха придобити от водещи групи в сектора. Такава беше сделката през 2014 г. за най-голямата българска компания в индустрията - "Софика груп", купена от щатската TeleTech, както и CallPoint New Europe, която стана част от канадската TELUS.

Все повече IT

И докато първите работещи компании в сектора започнаха като кол центрове, през последните години секторът се опитва значително да разшири предлаганите услуги към далеч по-сложни дейности. Една от основните тенденции в аутсорсинг индустрията е размиването на границата между изнесените услуги и софтуерната разработка на продукти. В търсене на по-голяма добавена стойност компаниите вече се опитват да предлагат собствени продукти или такива по поръчка. Така в един момент трудно може да се направи разлика между софтуерен разработчик, който осигурява и поддръжка, и компания, която предлага изнесени услуги и развитието на собствени или по поръчка продукти. Добри примери за това са Scale Focus и "Булпрос". Първата компания е специализирана в разработването на софтуер по поръчка, но предлага консултантски услуги и IT аутсорсинг.

"Много често с някой клиент започваме с IT аутсорсинг, преминаваме изцяло към разработки на софтуерни решения или обратното", коментира преди време Пламен Цеков, главен изпълнителен директор на Scale Focus, в интервю за "Капитал Daily". Компанията регистрира силен растеж през последните две години и вече разполага с около 200 души персонал, а в края на миналата година откри развоен офис в Пловдив, който допълва централата в София.

Историята на "Булпрос" е сходна. Компанията започва дейността си с чиста дейност по изнасяне на услуги, но вече разраства портфолиото си отвъд тази сфера и търси повече добавена стойност. При аутсорсинга тя се занимава основно с обработката на данни и работа по сегменти от дадени софтуерни проекти. В момента "Булпрос" разработва собствени продукти, които да предлага на клиенти в САЩ и Германия. Те сега са основният фокус за развитие и постигане на растеж на компанията.

"Едно е сигурно - за да оцелеят, контактните центрове вече не могат да се ограничат само до просто "доставчици" или "подизпълнители". Днес те трябва напълно да разбират процесите на своите клиенти, да могат да ги анализират, оценяват и най-вече подобряват", заявиха за "Капитал" от TELUS International Europe (бивши CallPoint New Europe). Според фирмата търсенето на доставчици на аутсорсинг услуги единствено с цел намаляване на разходите ще се преориентира към търсене на партньори, които да помагат на компаниите да иновират. В избора си на аутсорсинг доставчик компаниите все повече и повече ще търсят партньори, които имат опит специално в тяхната индустрия, защото само тогава доставчиците ще могат да предоставят експертно обслужване на крайния потребител.

На подобно мнение е и Адриана Попова от Българската аутсорсинг асоциация. Според нея България се опитва да се диференцира от другите аутсорсинг дестинации, като предлага много повече "high-end процеси и услуги", а не просто обслужване на клиенти. Попова дори смята, че страните от Централна и Източна Европа трябва да си сътрудничат, макар да се конкурират в привличането на чуждестранни компании. Според нея само така могат да отговорят на конкуренцията на големия азиатски пазар. "Аз ги наричам бутикови услуги, макар този термин да намеква за нещо нишово. По-скоро става въпрос за специализирани услуги спрямо желанията на клиента", допълва Попова.  

"Аутсорсинг компаниите, предлагащи услуги на много езици от едно-единствено място, ще се позиционират много добре на пазара на глобално ниво, защото клиентите все повече и повече се стремят да партнират с един доставчик, който може да им предостави всички нужни услуги, отколкото, както досега, партнирайки с няколко такива", казват още от TELUS International Europe.

Друг пример за диверсификация и преминаване към повече "high-end" услуги е решението на една от работещите отдавна тук компании - "Юнифай сървис център", да разшири бизнеса си, като отвори нов финансов център за услуги. Oт няколко месеца компанията наема специалисти по финанси и счетоводство, като целта й е броят им да достигне 200. Така с новите попълнения работещите за "Юнифай" трябва да надхвърлят 400 души.

На все повече места

Друга огромна тенденция през последната година е все по-голямото изнасяне на процеси извън София. Недостигът на квалифицирана работна ръка в столицата принуждава компаниите да търсят варианти в градове като Пловдив, Бургас, Варна и Велико Търново. От началото на тази година в Пловдив стъпиха три от водещите фирми в индустрията - 60К, Scale Focus и "Юнифай". Други като "Софика" и TELUS International Europe разширяват присъствието си там. Амбицията на местните власти е през следващите години да бъдат разкрити над 5000 работни места в IT и аутсорсинг бранша. Компаниите "Сайтел" и "Консентрикс сървисиз България" пък отвориха офиси във Варна, а Sutherland Global Services - в Бургас. Преди време председателят на Българската аутсорсинг асоциация Стефан Бумов заяви, че България изпуска проекти заради липсата на достатъчно квалифицирани кадри. Явно само чрез търсенето на нови възможности индустрията може да отговори на нарасналото търсене, променящите се тенденции и предлаганите все повече услуги с добавена стойност.

Повече информация за конференцията можете да намерите на http://www.economedia.bg/eventinfo.php?guid=2509760

Ако сте се возили скоро в метрото, със сигурност сте видели достатъчно предложения за работа от някоя от многобройните аутсорсинг компании в София. Този бизнес се разширява както чисто технологично извън тъй наречените кол центрове към все повече услуги с добавена стойност, така и извън столицата към други градове. Заетите в момента в аутсорсинг индустрията са почти 30 000 души, като годишно броят им нараства средно с по 20%.

В момента близо половината от тях работят в областта на IT услугите. Най-новата статистика и последните тенденции в сектора ще бъдат обявени на 15 юни по време на Втората годишна аутсорсинг конференция, организирана от вестник "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация. Според браншовата асоциация най-малко 2.8% от БВП на страната се осигурява от аутсорсинг услугите на база брой заети. "Тук не отчитаме, че добавената стойност на един зает в отрасъла е в пъти по-висока от тази на заетите в други сектори на икономиката. Ако това се вземе предвид, вероятният процент на добавената стойност на сектора в БВП на страната би бил над 4%", казват от организацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Ми хубаво.Новата средна класа, няма лошо.Където няма държавни "регулации", мутри и агенти на държавна сигурност, бизнесът върви и продуктът е качествен.

  • 2
    cat_empress avatar :-?
    cat_empress

    Каква е тази снимка??? Виждали ли сте кол център в България? Всички натъпкани като сардели, а такива столове са мираж!

  • 3
    korki avatar :-|
    Krasimir Koev

    малко тенденциозна статия - все още е тенденцията езици преди ит , не са на почит ит уменията , да не говорим за бутикови услуги - обработка на големи масиви данни, администриране на облаци и т.н - в България нито има клиенти нито има и фирми които да предлагат такъв тип услуги. Няма да коментирам скейл Фокус - които си е имал работа с тях и е подписал договор знае за какво иде реч. Обикновените кол центрове не ги коментирам - там е ясно .... , - статията изобщо не дава какво е моментното реално състояние на този бизнес тук в бг

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    "Ако сте се возили скоро в метрото, със сигурност сте видели достатъчно предложения за работа от някоя от многобройните аутсорсинг компании в София." - аутсотсинга е черната работа на ИТ-то. Качествените специалисти това го разбраха одавна и съотвено в момента е ужасно трудно да намериш хора ако не им предложиш интересна работа и много добри условия.

  • 5
    mkl avatar :-|
    м

    Компаниите изпускат клиенти и нямат читави кадри заради текучество, което сами са създали с крепостническото си отношение към хората.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK