Полираният Android
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Полираният Android

Google иска да има версия на Android, която да е подходяща за всеки, казва вицепрезидентът Сундар Пичай

Полираният Android

Google насочва вниманието си върху създаването на качествена платформа и приложения за нея

Мартин Дешев
13676 прочитания

Google иска да има версия на Android, която да е подходяща за всеки, казва вицепрезидентът Сундар Пичай

© Reuters


Мобилната платформа Android има доста голяма почитателска база, и то напълно заслужено. Но все пак операционната система далеч не е идеална и има още какво да се желае от нея. Google ясно съзнава този факт и посвети последната година и новото поколение на Android в решаването на тези проблеми.

С новата версия Android M Google се връща към корените на мобилната платформа, обяви вицепрезидентът на компанията Сундар Пичай по време на годишната конференция Google I/O 2015, която се проведе миналата седмица. Мобилната операционна система е създадена с идеята да бъде "лека" и да не взима много системни ресурси, да бъде гъвкава и да позволява на потребителите да я персонализират както искат и да имат голяма свобода в нейната конфигурация. С течение на времето това сякаш остана на заден план в преследването на нови функции и завладяване на пазарен дял. Според Пичай сега това трябва да се промени.

Нов нрав, стара козина

На пръв поглед Android M не се отличава от сегашното поколение на платформата. Дизайнът на интерфейса е почти идентичен, като промените са минимални. Но при малко по-сериозно вглеждане се виждат някои новости. "Важни са малките детайли. Искаме M да е най-изгладеният Android досега", казва вицепрезидентът на Google Дейвид Бърк. Желанието на компанията е потребителите да усетят подобренията, вместо да ги търсят. Затова в M са изгладени "хиляди бъгове" в кода на платформата, внесени са множество промени и са добавени десетки дребни детайли, които да направят софтуера стабилен и бързо работещ.

По време на самата конференция Google представи само няколко новости - подобрения в системата за мобилни разплащания Android Pay, поддръжка на сензори за пръстови отпечатъци на системно ниво, нова схема за оптимизиране на консумацията на енергия, разширени възможности за потребителите да управляват достъпа на приложенията до тяхната информация по всяко време. Друго, което компанията не спомена, но ще присъства в Android M, е "чекмедже" с приложения, в която??? може да се търси по име и автоматично съхранение на всички настройки и данни от всички приложения (до 25МВ за всяко). Последното означава, че веднъж инсталирали и конфигурирали приложенията си, на потребителите няма да се налага да го правят втори път, независимо колко устройства сменят.

Паралелно с това Google обяви и множество новости и подобрения в платформата, които ще са от голяма полза за програмистите. Това означава, че те ще могат по-лесно да правят приложения за Android, да вградят повече възможности в тях и да подобрят качеството им. "Основното послание на Google I/O 2015 беше създаването на по-добри приложения", коментира анализаторът на Google и Android Джери Хилденбранд. Той отбелязва, че създателите на приложения чакат този момент от доста време. С появата на Android M те ще могат да се възползват от услугите на Google още по-добре.

Големи амбиции

За Google разработката на Android не достига завършена фаза, а практически сега започва. С M компанията иска да постави основите на следваща вълна иновации в мобилното пространство. До момента има над 4000 различни устройства, които използват Android, като Google иска те да са още повече. "Искаме всеки да припознае Android и да може да го използва така, както го харесва", заявява Пичай. В интервю за онлайн изданието The Verge той заявява още, че Android вече се използва от над 1 млрд. души, а компанията обмисля как да привлече следващия милиард потребители.  "През последните 12 месеца има над 600 млн. души, които за пръв път са се докоснали до компютър или смартфон. Искаме да правим продукти за всички", коментира Пичай.

С големите амбиции обаче идва и промяна във философията. Някои критици на компанията побързаха да я обвинят, че е спряла иновациите и играе на сигурно. "Новостите на Apple по време на конференцията им миналата година бяха много по-новаторски и интереси спрямо тези на Google тази година", коментира Даниел Дилгер от AppleInsider. Според него предстоящата годишна конференция на Apple ще има много повече интересни неща. Дали това ще е така ще разберем следващата седмица, макар че първоначалните очаквания не са кой знае колко големи. Именно затова по-реалистична позиция запазва друг популярен анализатор на Apple, Джон Грубер. Според него Google вече гледа отвъд мобилния свят и насочва вниманието си към технологии като невронни мрежи, контекстови системи, Интернет на нещата. За гиганта мобилните устройства са само част от по-голямото бъдеще. "Google не надминава Apple по "мобилен дизайн". Google изпреварва Apple към света, в който всичко е свързано в мрежа", коментира Грубер.

Всъщност основният проблем на Android не е в това дали работи безпогрешно, което няма как да стане, защото идеален софтуер досега не съществува. Не е и липсата на някоя и друга функция. Те се добавят рано или късно. Проблемът е, че новите версии на платформата достигат много бавно до потребителите, ако изобщо достигнат. Официалните данни на Google сочат, че към 4 май т.г. едва 9.7% от всички Android устройства използват най-новата версия Lollipop. 39.8% използват предишната - KitKat, а други 39.2% - още по-старата Jelly Bean. Има и немалък процент устройства с още по-стари версии на платформата. И още по-лошата новина е, че по-голямата част от всички тези устройства най-вероятно няма да получат като ъпдейт дори Lollipop, а какво остава за Android M, който се очаква през третото тримесечие на тази година. Това е проблем, който Google няма как да реши засега.

За сравнение - към 25 май т.г. 82% от всички iOS устройства на Apple използват последната версия iOS 8, само 16% - iOS7, и само 2% още по-стара версия. Това е предимството на затворената екосистема на Apple. Всъщност и Google може да го постигне с Android, но ще трябва да промени сегашния сложен и времеемък процес. Загубата на дори малка част от контрола над платформата няма да се хареса нито на производителите, нито на операторите. Според анализатори като Дан Гразиано от CNET, компанията трябва да наложи волята си и да седне и да преговаря с производители и оператори и да ги убеди, че всички ще имат полза от устройства с актуален софтуер, което допълнително ще увеличи и интереса към платформата. Засега обаче не изглежда, че Google има такива намерения и дори не коментира тази тема.

Мобилната платформа Android има доста голяма почитателска база, и то напълно заслужено. Но все пак операционната система далеч не е идеална и има още какво да се желае от нея. Google ясно съзнава този факт и посвети последната година и новото поколение на Android в решаването на тези проблеми.

С новата версия Android M Google се връща към корените на мобилната платформа, обяви вицепрезидентът на компанията Сундар Пичай по време на годишната конференция Google I/O 2015, която се проведе миналата седмица. Мобилната операционна система е създадена с идеята да бъде "лека" и да не взима много системни ресурси, да бъде гъвкава и да позволява на потребителите да я персонализират както искат и да имат голяма свобода в нейната конфигурация. С течение на времето това сякаш остана на заден план в преследването на нови функции и завладяване на пазарен дял. Според Пичай сега това трябва да се промени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.