С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
19 юни 2015, 18:00, 12847 прочитания

Конзолен рестарт

Размиването на границите между РС и тв видеоигрите може да промени напълно този традиционен пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Война. Войната никога не се променя." Така поне гласи популярният слоган на видеоиграта Fallout. Тя поставя геймъра в постапокалиптичен свят, преживял ядрена война. Но във вечната битка за надмощие сред видеоконзолите се задава промяна, която да промени значително правилата на играта.

През последните 30 години наблюдавахме една сравнително циклична битка. Двама или трима производители на конзоли пускат мощни устройства, които да завладеят сърцата и телевизорите на потребителите. Това се постига обикновено с прецизна ценова война за всеки долар и безмилостно привличане на ексклузивни заглавия. Надпреварата продължава няколко години, докато хардуерът на конзолите не остарее и се пусне ново поколение машини. Така кръгът се затваря, а цикълът – повтаря. Дори и да се сменят част от основните претенденти, се появяват нови, тъй като бизнесът е доста атрактивен. През годините компании като Atari и Sega се отдръпнаха от създаването на собствени устройства, но бяха изместени от Sony и Microsoft, които в момента се конкурират с ветерана Nintendo.


На годишното изложение за видеоигри E3 в Лос Анджелис покрай презентацията на новия Fallout 4 започна да се говори за евентуалния край на този пазарен модел при конзолите. Сигнали и заявки за промяна на статуквото има от години, но този път като че ли има шансове най-накрая това да се случи.
 
Пазарни парадигми
 
Новината за предстоящата смърт на конзолите се носи от много време. Дигиталното разпространение на игрите например постави под въпрос физическите ограничения, които производителите на устройствата прилагат, за да направят дадено заглавие ексклузивно. Анализаторите например от години предричат, че смартфоните и таблетите ще изместят конзолите като любимо средство за дигитално забавление. Приходите при тях растат непрекъснато и постоянно излизат прогнози, че скоро постъпленията при мобилните устройства ще задминат тези при конзолите. По данни на изследователската фирма Newzoo, приходите на мобилните игри са за 21.8 млрд. долара в световен мащаб през 2014 г., а целия гейм пазар се оценява на 81.4 млрд. долара. През 2015 г. прогнозите са, че постъпленията в този сегмент ще достигнат 26.3 млрд. долара, а целия сектор ще се увеличи до 88.4 млрд. долара. За момента този растеж  не влияе негативно върху продажбите на видео игри, тъй като двата сегмента са насочени към различни типове геймъри. Въпреки това основният двигател на бума на целия пазар са мобилните устройства, както и от масовите онлайн игри (ММO).
 
Промяната в модела на конзолите може да дойде от доста неочаквана посока - от самите производители на устройствата, както и от новите развития на РС пазара.
 
Невидима заплаха
 
По време на E3 в Лос Анджелис беше представена конзолата на Valve – Steam Machine. Тя не е типичен представител на този тип устройства. Първо, Valve не е реалният производител на машината, а беше показан модел на компанията Alienware. Концепцията за Steam Machine е миниатюрно и мощно РС, базирано на Linux, което може лесно да се включи към телевизора и да работи като конзола посредством дигиталната платформа за компютърни игри Steam. Така Valve, която стои зад популярните гейм поредици Half-Life и Portal, предлага РС подход към бъдещето на конзолите. Досега основната причина последните да са предпочитани от доста геймъри беше, че те не изискват сложни инсталации и притеснения за съвместимост с игрите. Просто връзваш за телевизора и играеш. Valve иска да пренесе тази концепция към машина, която реално е портативен настолен компютър. За разлика от останалите конзолни разработчици компанията няма да произвежда устройството, а ще предлага на другите производители на хардуер да се заемат с тази задача. Така сегашните модели варират от 449 до 4499 долара, които се предлагат за предварителна продажба. Идеята е просто да може лесно и бързо да се инсталира и да се играе директно. Без нагласяне на операционна система или драйвери. Концепцията се разработва от години не само от Valve, но и от водещи производители на гейм машини като Alienware и Origin.

Премахването на хардуерното ограничение, което практикуват традиционните играчи на пазара като Microsoft с Xbox, Sony с PlayStation и Nintendo с Wii, е голяма стъпка към разчупване на бизнес модела. Досега те продаваха през първите години своите устройства на загуба, която се компенсира впоследствие главно чрез продажбата на игри. Удобството на потребителите идваше с лошата новина, че заглавията, които купуват, са ограничени само за модела конзола, която са купили. Тоест, ако сменят с друга или с нов модел, те трябва да си купуват наново игрите.
Другото предимство на Steam Machine е, че това е РС – можеш да го модифицираш и подобряваш когато искаш, а не когато реши производителят.
 
Обичайният скептицизъм
 
Засега концепцията е посрещната с доста негативни реакции от експертите. Те смятат, че с този ход Valve не иска да преначертае конзолния бизнес, а просто да разшири обхвата на платформата си за дигитално разпространение Steam.

"Не съм ентусиазиран от сегашните предложения за Steam Machine и се съмнявам, че ще окажат влияние върху установения ред при конзолите", коментира Пиерс Хардинг-Ролс, гейм анализатор в IHS Technology, цитиран от вестник Guardian. Той допълва, че това не е и целта на Valve, като компанията просто се стреми да разшири своята потребителска база. Което трудно ще бъде реализирано в големи мащаби. "Мисля, че много малка част от потребителите на Steam ще са заинтересувани от тези устройства", допълва Хардинг-Ролс.



В самата концепция на Steam Machine има и една малка уловка. РС устройствата ще са базирани на Linux, а игрите, налични в дигиталната платформа на Valve за тази операционна система, са много малко. Независимо от опитите на компанията да насърчи все повече заглавия да се предлагат за Linux все още изборът е доста ограничен. Въпреки това в рамките на няколко седмици Valve са продали 35% от новите устройства при предварителните поръчки.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления Глобалният дигитален данък няма да доведе до значителни постъпления

Това твърди френският Съвет за икономически анализи, който консултира правителството в Париж

19 ное 2019, 850 прочитания

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 2076 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Технологии" Затваряне
НТС: Brilliant, but quiet*

Макар да продължава да произвежда качествени продукти, тайванската група върви към забвение

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10