Мисия: Европа

Концептуална рисунка как може да изглежда космическият апарат, който ще бъде изпратен до Европа.

NASA подготвя серия експедиции до луната на Юпитер Европа

Мартин Дешев

© NASA

Четвъртата по големина луна на Юпитер - Европа, е смятана за най-обещаващото място в Слънчевата система, което може да разполага с признаци на живот. Американската космическа агенция (NASA) одобри мащабна мисия, която да провери дали учените са били прави.

"Мисията до Европа" има съвсем ясна формулировка: да се проведе щателно изучаване на Европа. Вече е започнала и фазата на разработката на проекта, който досега беше просто концепция.  Първоначалните планове на NASA са доста амбициозни и ще трябва да решат доста предизвикателства, за да достигнат до Европа и да потърсят митичния гигантски извънземен океан, който може би се крие под повърхността на спътника на Юпитер.

С поука от миналото

В началото на 90-те години на миналия век NASA изпрати мисията "Галилео" до Юпитер. Космическият апарат достигна планетата на 13 юли 1995 г. и продължи да я анализира, както и няколко от нейните луни чак до 2003 г. Резултатите на "Галилео" подсказаха на учените, че Европа може би има океан, който се намира под замръзналия повърхностен слой от газове. Учените смятат, че той може да покрива почти цяла Европа. Ако това е така, луната на Юпитер, която е приблизително колкото размерите на земната Луна, практически разполага с два пъти повече вода от Земята.

Учените предполагат, че океанът на Европа е соленоводен. Те също така смятат, че дъното му е каменисто, а теченията и приливите и отливите създават достатъчно триене, което отделя необходимата енергия и топлина за поддържане на условия, които да са достатъчни за живот на микроорганизми. Специалистите са обнадеждени за наличието на океана, защото в атмосферата на Европа е открит кислород, който не е продукт на биологична дейност, а може да се дължи на разграждането на молекули вода. Една от хипотезите гласи, че в океана може да има живот подобен на този при земните дълбоководни. "Галилео" откри слабо магнитно поле, което леко варира и според NASA е доказателство за наличието на електропроводим материал, най-вероятно океан с разтворени соли. Анализи на пукнатините по повърхността на Европа също подсказват, че те са богати на соли, отложени след изпарението на водата, която е успяла да си проправи път до повърхността.

Дългоочакваните отговори

Макар и доста обнадеждаващи за учените, данните далеч не са достатъчни да се направи окончателно заключение. Именно това ще е целта на мисията до Европа. Първоначалните планове са космическият апарат да се изпрати към Юпитер през следващото десетилетие, като за най-ранна възможност се смята 2022 г. След изстрелването му от Земята, ще са нужни още няколко години, докато достигне Юпитер. Следващата му цел ще е да влезе в орбита около гигантската планета, като ще може да я обикаля напълно веднъж на всеки две седмици. Все още апаратът няма официално име. В началото на годината NASA го наричаше Clipper, но в последните си документи и описания на мисията името не се споменава и се използва единствено "космически апарат".

В проекта е заложено апаратът да извърши поне 45 близки преминавания покрай Европа в рамките на три години. Те ще са на различни височини в диапазона между 25 км и 2700 км. През това време той ще заснеме повърхността на естествения спътник с камери с висока резолюция и ще използва специална селекция от научни инструменти, които да анализират структурата на Европа. NASA вече е избрала няколко от уредите, сред които попадат камера, радар (който преодолява лед) магнитометър и термален сензор. Общо инструментите ще са девет, като NASA ги избра измежду 33, които бяха предложени от научни организации от целия свят. "Това е гигантска стъпка в търсенето на оазиси, които може да поддържат живот в собствения ни космически заден двор. Убедени сме, че този разнообразен набор от инструменти ще направи вълнуващи открития по време на тази толкова дългоочаквания мисия", коментира Кърт Нийбър, един от главните учени в програмата за изучаване на Европа на NASA.

Проектът ще е и доста скъп. В проектобюджета за фискалната си 2016 г. NASA е заложила 30 млн. долара само за формулирането на мисията до Европа. В този процес се включва всичко гореизброено чак до момента, в който трябва да започне реалната изработка на космическия апарат, както и да се набави необходимото оборудване, да се подготви команден център и т.н. В крайна сметка се очаква мисията да струва около 2 млрд. долара. За сравнение, цялата мисия на марсохода Curiosity, която включваше и най-сложното кацане в историята чрез спускане с космически кран, струва около 2.5 млрд. долара, докато в случая става дума единствено за орбитален апарат.

Според NASA обаче парите си заслужават. "Европа ни измъчваше със своята енигматична ледена повърхност и доказателства за огромен океан благодарение на откритията от 11-те прелитания на "Галилео" и скорошните наблюдения на телескопа Hubble, които подсказват наличието на водни струи. Развълнувани сме от потенциала на новата мисия, за да разгадаем мистериите на Европа в  търсенето на доказателства за живот отвъд Земята", коментира Джон Грънселф, администратор на директората по научни мисии към NASA. На фона на големите очаквания учените запазват и по-трезва преценка. Според тях това, което открият на Европа, може и изобщо да не отговаря на досегашните им впечатления. Именно това обаче е част от удоволствието на науката.