Камера, GoPro – екшън!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Камера, GoPro – екшън!

5.2 млн. камери е продала GoPro през цялата 2014 г.

Камера, GoPro – екшън!

Устройствата за снимане на екстремни спортове все повече ще доминират пазара, като изместват преносимите и професионалните DSLR модели

Юлиян Арнаудов
24174 прочитания

5.2 млн. камери е продала GoPro през цялата 2014 г.

© Reuters


Те са навсякъде – малки, бързи, на моменти дразнещи. Не, не става дума за летните комари, които тръгват да търсят поредните си жертви в жегите. Говорим за преносимите камери за спорт.

Ако се занимавате с екстремни занимания или други подобни вълнуващи хобита, е много възможно почти всичките ви съмишленици да разполагат с подобно устройство. Предимството им е, че са издържливи, компактни, лесни за ползване и могат да се монтират почти навсякъде.

После притежателите им могат да споделят своите екстремни преживявания от първо лице в социалните мрежи и YouTube. Клиповете, заснети с преносимите камери, варират от скокове с парашут, през каране на ски и сноуборд до пилотиране на изтребители или пък закачено устройство върху бутилка шампанско на сватба. Много от тези видеоклипове добиват широка популярност и гледаемост. Само в петте официални YouTube канала на GoPro, където се качват по-интересните неща, има над 758 млн. гледания в началото на тази година.

Това не е единственото постижение на компанията, основана преди около 13 години. Тя се превърна в първия и най-голям производител на потребителска електроника, който да дебютира на борсата в САЩ през последните 20 години. Причината е, че този сегмент в момента е доминиран изцяло от смартфоните и производителите им. В момента умният телефон може да прави всичко – от това да прави добри снимки, отлични клипове, разполага с прецизна GPS навигация, интернет връзка и пр. Смартфоните изтласкаха почти всяка специализирана потребителска електроника, без частично телевизора и може би бялата техника. От няколко години се говори за смъртта на малките потребителски камери и фотоапарати, които доскоро запълваха необходимостта от заснемането на добри клипове. Смартфоните наваксаха бързо и вече могат да снимат HD видео с оптична стабилизация.

Но вместо умните телефони да завземат и тази ниша, GoPro се намеси, като създаде нов сегмент на екстремните камери, които вече се разпростират отвъд него.

Рецепта за успеха

Но на какво се дължи успехът на компанията и устройството? Има ли вероятност това да е само временно явление, или GoPro може да се наложи като основен тип камера в бъдеще? Ще удържи ли на нарастващата конкуренция?  Причините за успеха на GoPro са две. Първата е технологична и практична. Смартфоните дълго време нямаха възможност да снимат дълги клипове във висока разделителна способност. Едва през последните две години умните телефони започнаха да наваксват по този показател. Но вместо традиционните преносими камери да заемат нишата, GoPro печели заради голямата си практичност. Още първите устройства на компанията бяха малки, преносими, издръжливи на снимане в движение и под вода. Те са насочени главно към любителите на екстремни изживявания и позволяват да се снима от "първо лице". Тяхната компактност и възможност да се монтират на почти всякакви повърхности ги прави незаменими . В комбинация с вградената леща "рибешко око", която дава панорамна гледка, се създава илюзията на зрителя, че е на мястото на човека, който извършва действието – било то каране на скейтборд, сноуборд, сърф или др.

Тук идва и втората причина за успеха на GoPro. Тя е възможността да се споделя преживяването. С други думи, споделянето на клип в YouTube или социалните мрежи позволява да се даде възможност на хората, които не се занимават с даден екстремен спорт, да видят гледната точка на спортиста. Затова важен елемент в маркетинговата стратегия на GoPro е поддържането на YouTube канали и непрекъснато пускане на интересни клипчета, заснети с техните камери, които да добият популярност. 

Според някои успехът на GoPro и това, което ги отличава от останалите подобни устройства, е, че предлага нещо, което смартфонът не може – да предоставя истинско и различно снимане. Което да бъде по-лично и по-близо до потребителя.

"Те не просто продават видеокамера, те продават спомените от сърфирането по вълните или спускането по снежните склонове", коментира Бен Арнолд, технологичен анализатор в NPD Group, цитиран от списание Wired. "Навлизаме в епоха, в която начинът на живот, който предлагат технологиите, е от ключово значение за успеха."

По-различното предназначение

Екстремните камери постепенно преминаха отвъд ползването само от любителите на силни усещания. GoPro вече навлязоха в киното и снимането на професионални продукции. Малките екстремни камери вече са стандартна част от оборудването на различни холивудски продукции или телевизионни предавания и риалити формати. Основното им предназначение е при снимането на кадри в близък план. Така например популярното тв предаване на BBC Top Gear смени операторите в колата на предната и задната седалка с няколко GoPro камери, разположени на предното стъкло от страната на пътника до шофьора. В Холивуд пък ги използват, когато трябва да се снимат отблизо експлозии.

В случаите, когато Холивуд взривява половината снимачна площадка, на помощ идват повече GoPro камери", коментира Крис Чут, анализатор в изследователската фирма IDC, цитиран от Nasdaq.

Така макар и първоначално да стават известни като специализирани камери за любители на екстремни спортове, GoPro устройствата започват да си пробиват пътя към други сегменти и постепенно да заменят изцяло досегашните потребителски камери и дори професионални апарати. Доста от безпилотните дронове, достъпни за обикновените потребители, предлагат поставяне на GoPro камера и така могат да заснемат видео от въздуха. Малките им габарити и лесното монтиране на всякакви повърхности отварят безброй възможности.

Google проектира специална камера, която използва 16 GoPro наредени в кръг. Така се снима с обзор от 360 градуса и материалът после може да се използва за разглеждане с очила за виртуална реалност. Чрез подобни устройства потребителите ще могат получат видимост на 360 градуса.

Светло бъдеще

Именно заради големия ръст на продажбите, пазарния потенциал и гъвкавите възможности експертите са оптимистично настроени за екстремните камери. Продажбите на тези джаджи достигнаха 7.6 млн. бройки на обща стойност 3.2 млрд. долара за 2014 г., което е ръст от 44% спрямо предходната година, показват данните на изследователската фирма Futuresource. От целия пазар за камери екстремните модели като GoPro заемат дял от едва 12%, докато традиционните дигитални фотоапарати съставляват 55%, а DSLR апарати със сменяеми обективи са 18% през 2014 г. Прогнозите на Futuresource са тази тенденция да се обърне и екстремните камери да станат лидери с пазарен дял от 37% през 2019 г. Дотогава традиционните дигитални фотоапарати ще се свият до 32%, а DSLR-ите – на 15%. Което показва, че екстремните устройства ще превземат пазара, който в по-голямата си част е съставен основно от обикновени потребители.

GoPro основана от Ник Уудман, доминира сегмента, като според изследвания на IDC през второто тримесечие на 2014 г. компанията разполага с 42% дял от доставките, като следващият конкурент iON е с едва 12%
Източник: Reuters

Но допълнителното популяризиране на тези устройства няма да се дължи само на  функционалността им, а ще дойде и по още една линия – засилената конкуренция и сваляне на цените. GoPro постави основите на тази пазарна ниша и в момента държи основна част от продажбите на тези камери. За първото тримесечие на 2015 г. компанията отчита ръст от 54% на продажбите, или 363.1 млн. долара срещу 235.7 млн. долара през същия период предходната година. Дружеството, основано от Ник Уудман, доминира целия сегмент. Според изследвания на IDC през второто тримесечие на 2014 г. GoPro разполага с 42% дял от доставките, като следващият конкурент iON е с едва 12%. През изминалата година компанията на Уудман е доставила 5.2 млн. камери, което е с ръст от 66% спрямо предходната година.

Силна конкуренция

 

 

Те са навсякъде – малки, бързи, на моменти дразнещи. Не, не става дума за летните комари, които тръгват да търсят поредните си жертви в жегите. Говорим за преносимите камери за спорт.

Ако се занимавате с екстремни занимания или други подобни вълнуващи хобита, е много възможно почти всичките ви съмишленици да разполагат с подобно устройство. Предимството им е, че са издържливи, компактни, лесни за ползване и могат да се монтират почти навсякъде.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    светлото бъдеще вече е дошло... след година-две сички полицаи ще имат по едно гопро закажена на жилетката... и нема да е само гопрото, ми и мрежите, системите за мониторинг и селекция на публичната информация и прочее...

  • 2
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Отдавна не бях влизал тук и сега виждам, че си продължавате с некомпетентните изцепки. :)

    Няма лещи "рибешко око". Има такива обективи. Когато става дума за камери и фотоапарати думата "lens" се превежда като обектив, а не като леща.

    Изразът "DSLR със сменяем обектив" е безумен, понеже няма DSLR-и с несменяеми обективи. Големите апарати с вграден обектив (така наречените "турбосапунери") най-общо се наричат SLR-like, а не DSLR.

    Спадът в продажбите на DSLR няма нищо общо с екшън камерите. Основната причина е навлизането на безогледалните системи със сменяеми обективи. А малките цифрови апарати най-често се заместват от смартфона.
    Така че екшън камерите ще превземат пазара, ама друг път. Прогнозата, че щели да заменят професионалните DSLR апарати е нищо повече от безумно бълнуване.

    Почти никой не взема GoPro като основна камера. Този, който снима често купува голям или средно голям апарат за едни цели и екшън камера за съвсем други цели. Непретенциозният любител пак ще си снима предимно със смартфона и пак би взел екшън камера за спортуване. Любителят никога няма да започне ежедневно носене на две отделни устройства. Просто няма как да стане.

    И друг път съм забелязвал, че журналистите обичат да преувеличават възхода на даден продукт и да чертаят мрачни прогнози за пазара. Как пък един път не си дадохте сметка, че ако средният потребител си купи екшън камера това не означава непременно отказ от друго снимащо устройство?

    А основното предназначение на GoPro в кинофилмите не е за близки планове, както погрешно смятате. Първо нормалният близък план изобщо не се снима с "рибешко око", най-малкото заради пространствените изкривявания. А широкоъгълни обективи има от десетилетия и снимки в тесни пространства се правеха много преди цифровата ера.
    Най-малките камери се ползват там където има нужда от много нисък бюджет или от много ниско тегло, или при много тясно място, или всичко заедно. Или ако видеото после няма да се обработва, както е примерно при моушън контрола. Ако операторът и изпълнителният продуцент имат свобода на действие никога няма да вземат GoPro или подобните просто заради ниското качество на картинката. За телевизионна продукция една Blackmagic Pocket Cinema камера е само 5-6 см по-голяма от GoPro обаче снима с над 100 мегабита - кеф ти в ProRes, кеф ти в DNG. Хем струва под 1000 долара, хем дава неоценимо предимство за смяна на обективите. За кино пък има Blackmagic Production с 4К на цената на полупрофесионален DSLR.

    И въобще, когато пишете за непозната материя, ми вземете та звъннете на някой познат фотограф или кинаджия да го питате как стоят нещата!

  • 3
    daks avatar :-|
    ДАКС

    До коментар [#2] от "tamada":

    Благодаря Ви за интересния коментар. В пъти по-интересен и полезен от ''статията'', която предполагам за да докара 2 стрници повтаря по няколко пъти едни и същи неща, при това ицяло без връзка със заглавието.

  • 4
    dokolyankov avatar :-|
    Доколянков

    До коментар [#2] от "tamada":

    Следващият път просто може да те помолят ти да напишеш статия.Със сигурност ще е по-сполучлива.Между другото Sony a7 II e страхотна https://vimeo.com/105690274

  • 5
    borislav.krumov avatar :-|
    Bobby.k

    След такива рекламни статий трябва да се побликува и ценораспис и други да се възползват

  • 6
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#2] от "tamada":

    Отличен коментар. Всичко, казано в него, е самата истина!

    Да твърдиш, че GoPro ще измести DSLR е все едно да кажеш, че таблета ще измести PC-то. Много, ама много не сте наясно по темата, господа журналисти. За такива глупави статии ли искате да плащаме абонамент !?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дигитални модели

Дигитални модели

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK